Köpa ut till 17-åring?

Är det egentligen så vanligt med hembränt?

Det var då jätte (!) vanligt här i Norrbotten (gud vad jag känner att jag nu ytterligare cementerar fördomar:cautious:) då jag var tonåring (född 87). Visst gick det att få tag på annat men inte lika lätt eller billigt. Har varit på "öppen"fest där det förekommit hembränt även nu på äldre dagar, han som hade det kände jag dock inte närmare men var i in ålder ungefär :banghead:

Dricker man Bruichladdich PC 05 för hela månadspengen blir man inte ens påverkad. Kvällens höjdpunkt men de 2 cl kostade lika mycket som bästa varmrätten.

Men nej, det måste man inte lära sig genom att prova, särskilt inte innan 18 års ålder. Man behöver heller inte lära sig bruka heroin, kat eller kokain genom att dela langare med mor och far.
Jag vet inte om du är medveten om det faktumet att alkohol i form av vin, öl etc är allmänt accepterat i samhället och att kunna bruka det, inte missbruka är en tillgång. Såvitt jag vet så är varken coks,heroin eller kat allmänt accepterat och bruket av dessa medel är knappast en tillgång i samhällets ögon, än mindre missbruk..Att kunna bruka alkohol är tillsammans med kunskapen att föra ett socialt samtal samt att kunna hantera kniv, gaffel o andra bestick korrekt en tillgång. Och den tillgången måste läras in, antingen som 20 åring eller som 13 åring. Som konfirmerad höll jag mitt första tal vid en middag, lyfte mitt glas och skålade..och satt som vuxen bland vuxna och förväntades agera som sådan. och är fortfarande efter nästan ett 1/2 sekel bara brukare.

Det var då jätte (!) vanligt här i Norrbotten (gud vad jag känner att jag nu ytterligare cementerar fördomar:cautious:) då jag var tonåring (född 87). Visst gick det att få tag på annat men inte lika lätt eller billigt. Har varit på "öppen"fest där det förekommit hembränt även nu på äldre dagar, han som hade det kände jag dock inte närmare men var i in ålder ungefär :banghead:
Ja men såklart. HB-nästet i norr! :D

Vad jag känner till finns inga ungdomar här som bränner egen sprit. Det behövs inte då Danmark ligger så nära, man tar bara tåget med ett par resväskor... Lägger sedan ut bilder på sin snapchat och säljer till kompisarna. Big business!

Hembränt har jag själv aldrig någonsin stött på. Är det så vanligt? Är det inte något man förknippar med äldre gubbar på landsbygden som med jämna mellanrum spränger sina hus i luften då apparaten exploderar? Jag känner ingen som druckit hembränt, åtminstone tror jag så.

I helgen tackade min dotter nej till en fest där det i stort sett enbart skulle supas. Det kändes riktigt bra.

Jag är skåning och jag har druckit min beskärda del av HB. Allt hembränt behöver dock inte smaka pyton, har en hipstervän som brände hemma istället för att brygga öl eller blanda eget snus (givetvis gjorde han surdegsbröd). Men hans sprit smakade typ som renat, och av det gjorde han kryddsnaps. Jag hatar smaken av dålig vodka typ smirnoff och absolut, så detta var ett bättre alternativ. Värsta smaken någonsin var hembränd ungersk palinka. Fy fan. Det drack de själva med stort nöje. Behöver nog läras in långsamt under flera år?

När jag gick på Bollerup så flödade HBn på festerna. Vi hade alltid mer sprit än ”blannevann”.

Javisst kan man det, ingen tvingar dig till varken det ena eller andra. Sedan är det väl frågan, avstår du för att andra sagt åt dig att låta bli eller avstår du från det , därför att du lärt dig, att du inte tycker om det?

Avstår du kokain, heroin, amfetamin och kat för att andra sagt åt dig att låta bli eller därför att du lärt dig att du inte uppskattar det?

Avstår du kokain, heroin, amfetamin och kat för att andra sagt åt dig att låta bli eller därför att du lärt dig att du inte uppskattar det?
Jag fattar inte de här frågorna och kopplingarna till andra droger. Du återkommer med dem. Det är väl allmänt känt att alkohol har en annan position i vår kultur än de droger du nu nämner? Och även de för all del lite olika kulturella positioner. Och att det inte alls betyder att alkohol är riskfritt. Jag är mest van vid att utpräglat drogliberala personer gör de där kopplingarna och pratar om alkohol som "socialt accepterad drog" och sånt.

Var det en slump att du tog den där whiskypinnen, istället för ett bloss eller två på en joint?

Jag fattar inte de här frågorna och kopplingarna till andra droger. Du återkommer med dem. Det är väl allmänt känt att alkohol har en annan position i vår kultur än de droger du nu nämner? Och även de för all del lite olika kulturella positioner. Och att det inte alls betyder att alkohol är riskfritt. Jag är mest van vid att utpräglat drogliberala personer gör de där kopplingarna och pratar om alkohol som "socialt accepterad drog" och sånt.

Var det en slump att du tog den där whiskypinnen, istället för ett bloss eller två på en joint?
Nu var det inte mig du svarade på men för mig är det mest intressant att observera dissonansen i hur man tror att olika droger ska hanteras för att minimera riskerna och negativa effekter.

Nu var det inte mig du svarade på men för mig är det mest intressant att observera dissonansen i hur man tror att olika droger ska hanteras för att minimera riskerna och negativa effekter.
Det hänger ju givetvis ihop med de där olika positionerna i kulturen. Det bör ju inte ha gått någon förbi. Förutom då att drogliberala ibland verkar vilja förneka det.

Jag avstår från kokain, heroin, amfetamin och kat av 2 orsaker. 1 det är olagligt och samhället ser allvarligt på bruket. 2. De fakta jag kan läsa mig till visar helt klart att risken för skador i samband med bruk och ev beroende vida överstiger de kickar som dessa medel ger....Jag misstänker starkt, ja mycket starkt till och med att du har gjort samma resa ;) Har provat på cannabis i flera former, bla som marmelad, rökverk o kakor. Det i Holland hos bekanta. Men jag gjorde den erfarenheten att det inte går upp mot en malt av fin årgång o märke.

Jag tänker att det inte är bara att man har kultur runt alkohol utan det är en antikultur runt alla andra substanser.
Olika kulturella positioner, ja. Jag skrev ju det.

Vad skulle bli bättre av att vi började använda fler droger på sätt som mer liknar hur vi använder alkohol?

Nej, det är ingen slump. Dels pga kultur och legal status där man stöter på alkohol och dels pga motivationen som är ett smakintresse. (Sedan är just rökning inte tänkbar för min del, men tugga kat kan vi jämföra med istället.)

Påståendet var att man måste lära sig bruka alkohol och då var mitt svar, nej, precis lika lite som man måste lära sig bruka andra droger.

Sedan tycker jag det är intressant att en av de mest skadliga drogerna är så kulturellt accepterad och skämtas så mycket om brukande av, när vi samtidigt vill spärra in brukare av betydligt beskedligare droger på långa fängelsestraff och ser ner på dem som missbrukare, oavsett hur de brukar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat