Hembränt är inte så vanligt i stockholm iaf. Det är alldeles för enkelt att få tag på smuggelsprit billigt för att det ska vara intressant med hembränt.
Samma sak i Värmland, skogsstjärnans förlovade land...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hembränt är inte så vanligt i stockholm iaf. Det är alldeles för enkelt att få tag på smuggelsprit billigt för att det ska vara intressant med hembränt.
Jag brände själv när jag bodde i Dalarna. Gjorde eget vin o sherry på rödbetor när jag bodde i skärgården.HB finns fortfarande här men det var vanligare när jag var yngre.
Jag köper inte riktigt det resonemanget. Skulle du ge tonåringen en begränsad mängd cannabis för att hen inte skulle gå ut och köpa heroin? Förmodligen inte.Jag ser ju hellre att tonåringen dricker den alkohol jag valt ut istället för att själv gå ut på stan och köpa HB...
Gjorde mäsk på äpplen, päron o plommon. Brände sedan detta 2 ggr. Erhöll då ett destillat på 70 till 80 %..Jag brände själv när jag bodde i Dalarna. Gjorde eget vin o sherry på rödbetor när jag bodde i skärgården.
Kanske inte bästa jämförelsen eftersom Hb är alkohol det också.Jag köper inte riktigt det resonemanget. Skulle du ge tonåringen en begränsad mängd cannabis för att hen inte skulle gå ut och köpa heroin? Förmodligen inte.
Sant, dessutom kan man skaffa alkohol lagligt som vuxen.Kanske inte bästa jämförelsen eftersom Hb är alkohol det också.
Jag håller helt med om att det är bättre att upplysa om riskerna med hembränt oavsett. Jag tycker inte heller att man behöver tillhandahålla alkoholen utan det räcker med att informera om att man inte tänker göra det och sedan riskerna och problemen med konsumtion.Sant, dessutom kan man skaffa alkohol lagligt som vuxen.
Det här är en mer rättvis jämförelse: Skulle du ge din tonåring av din receptbelagda ADHD-medicin (amfetamin) för att tonåringen inte skulle gå ut och själv köpa amfetamin?
Poängen för mig är att jag inte tycker resonemanget håller. Om jag ger en tonåring alkohol så ger jag också mitt godkännande till att tonåringen dricker alkohol. Om man inte vill att tonåringen ska dricka hembränt så är det bättre att upplysa om riskerna med det än att förse tonåringen med annan alkohol.
OM det är just lagligheten som är problemet - vilket ju en del verkar tycka - så är det ju inget problem om hon i Danmark följer dansk lag.Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.
VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!
Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!
Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.
VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!
Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!
Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?
Vet du vilka som regelmässigt tar hem och langar alkohol till minderåriga? Såna hade jag anmält, om jag hade bevis.Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.
Att förnuftigt använda alkohol är väl ngt man måste lära sig. En del lär sig med kompisar (oftast dåliga lärare) Jag lärde mig hemma, vad man skulle dricka , när och det viktigaste, vilka mängder. Hade spritskåp ihop med mina föräldrar när jag gick på gymnasiet. Att jag sedan aldrig druckit mig redlös tackar jag just den kunskapen för.Om du vet någon som regelbundet säljer till minderåriga ungdomar ska du givetvis anmäla det. Annars är det inte så lätt.
Man kan väl låta bli att använda alls?Att förnuftigt använda alkohol är väl ngt man måste lära sig. En del lär sig med kompisar (oftast dåliga lärare) Jag lärde mig hemma, vad man skulle dricka , när och det viktigaste, vilka mängder. Hade spritskåp ihop med mina föräldrar när jag gick på gymnasiet. Att jag sedan aldrig druckit mig redlös tackar jag just den kunskapen för.
Att förnuftigt använda alkohol är väl ngt man måste lära sig. En del lär sig med kompisar (oftast dåliga lärare) Jag lärde mig hemma, vad man skulle dricka , när och det viktigaste, vilka mängder. Hade spritskåp ihop med mina föräldrar när jag gick på gymnasiet. Att jag sedan aldrig druckit mig redlös tackar jag just den kunskapen för.
Jag hade anmält personer som langar/säljer till omyndiga om jag kände mig säker på att så var fallet. Bevisningen har jag uppfattat som polisens sak. Men jag hade ju gett polisen den information jag hade.Vet du vilka som regelmässigt tar hem och langar alkohol till minderåriga? Såna hade jag anmält, om jag hade bevis.