Köpa unghäst?!

S

Silversko

Jag hoppas att tråden blir rätt placerad nu..

Jag har letat ganska länge efter min drömhäst, och har letat i åldrarna 6-8 år, tyvärr så har flera intressanta hästar på ett eller annat sätt inte fungerat för mig, och det har inte lett till köp.

Så har jag nu hittat en helt fantastisk häst som jag känner väldigt starkt för, ett sto med mycket bra linjer, vacker, mycket bra att ha att göra med, oerhört väl grundriden, allsidig, perfekt temperament, rätt pris, o.s.v. o.s.v. Och så är hon bara 4 år! Och jag som inte skulle ha en så ung häst.... Kan bara inte bestämma mig för hur jag ska göra! Hjärtat säger ja, men huvudet säger nej.

Jag har ridit hela livet (är 25 år i dag) och rider både lektioner och privat, samt för instruktör. Även om jag inte haft egen häst har jag haft foderhäst. Är trots detta inte helt säker på att jag skulle klara av en unghäst, jag har en väldig uppbackning med duktigt folk och tränare som ständigt är omkring mig, redo att hjälpa till i alla lägen. Jag är seriös som person och är redo att lägga ned enormt mycket tid på min häst, men är ändå rätt att jag gör fel i form av för starka, lite felaktiga hjälper som sedan gör att jag förstör hennes nu så fina grund. Själva hanteringen av och inställningen till unghäst känner jag mig säker på, det är just att jag kanske inte räcker till ridningsmässigt som skrämmer mig. När jag har frågat instruktörer anser de att jag kan klara av det, samtidigt är jag ju medveten om mina egna begränsningar... Man får inte glömma att hon har flera perioder kvar av testande och växande..

Men med den här hästen så klickar ju allt så fantastiskt, och det känns som att vi är gjorda för varandra. Är bara så himla rädd att förstöra ens det minsta på en så himla fin häst. Vad tycker ni?

Sv: Köpa unghäst?!

Jag tycker inte du ska tänka för mycket på allt som kan hända, för det kan ju hända med vilken häst som helst. Hästar är inte jätteömtåliga, och om du är försiktig och har tränares hjälp med unghästvana, behöver du inte oroa dig för att rida sönder hästen. Nån unghäst måste ju dessutom vara den första man har liksom ;)
Grattis till klicket och ha kul!

Angående perioder av prövning tror jag helelr inte att det är något större problem. Som du sa är du ju omgiven av vana hästmänniskor och det finns massor av böcker och clinics att gå på om ni får stora problem :)

Du verkar ju ha alla förutsättningar utifrån det du beskriver själv.

Jag själv skaffade en unghäst efter ett uppehåll från ridningen i över 20år, med undantag för ett år på ridskola och lite uteritter någon gång per år. Min häst är nu tre och jag har utbildat henne helt själv fram till nu. Red för tränare för första gången igår och kommer att fortsätta med det någon gång ibland för att komma vidare. Jag är inte någon jätteduktig ryttare. Är ganska ringrostig, men blir allt bättre;) När det gäller hanteringen så känner du ju själv att det inte är något problem. När det gäller fortsatt utbildning så har du ju många runt omkring dig som kan hjälpa till. Att ta hjälp när man inte kommer vidare är viktigt, men man klarar oerhört mer än vad man tror med rätt inställning och positivt tänkande. Kunskap verkar du ju själv ha och det finns hyllmeter med böcker att läsa, spaltmeter med tränarannonser och säkert goda vänner med mycket kunskap.

Jag tycker du ska följa ditt hjärta. Det gjorde jag, trots att min hjärna försökte säga att "är det här så smart". Ångrar mig inte en sekund:)

Lycka till! Oavsett vilket beslutet blir.

Jag stod för 3 år sen inför precis samma beslut som du, jag valde att slå till och det har jag aldrig någonsin ångrat. Jag var bara 16 då och många i min omgivning var kritiska till inköpet vilket jag förstår eftersom jag bara är en simpel hobbyryttare med inte allt för mycket erfarenheter. Men det sa bara klick, var och tittade på en annan häst och råkade hitta en 3 åring till salu i stallet där. Så det blev helt enkelt en 3 åring istället för en 6 åring.

Sen kan jag inte på något sätt påstå att det har varit lätt det har varit ett rent helvete emellanåt med trotsperioder osv. Men efter mycket slit, träning och horsemanship har jag fått den hästen som jag aldrig skulle ha fått om jag hade köpt en äldre häst. Dessutom så har jag tidigare haft en äldre häst av modellen djävul bakom örat och jag kan ju säga att det är betydligt lättare att utbilda en unghäst än att göra om allt jobb på en äldre häst med en bristande grund enligt mina erfarenheter iaf.

Lycka till vad du än väljer :)

Håller med de andra här .. kör tilll.. Bättre med en häst som e " grön" än att köpa en äldre häst som har skrammlat på sig lite olater på vägenJ
jag köpte en 6 åring för några år sedan som hade fått i sig massa skumma idér så dom kan bete sig barnsligt och omoget även fast dom e 3 , 6 eller 9.. värre är det nog och få en häst som nån annan har hanterat " fel" en längre tid än en unghäst som man har möjlighet att skola från början..:grin:

Fördelen e ju oxå att prislappen är ju billigare på unghästar och man kan va med från början och ju yngre dess fler år kommer ni ha tillsammans..:idea:

Jag tycker också att du ska slå till om allt känns så rätt som du beskriver:laugh:

Just det faktum att du tvekar på om du "är värdig" och är så medveten om dina tillkortakommanden tycker jag visar på motsatsen: att du samtidigt är duktigare än du tror och kommer att lösa problem efter vägen med eller utan hjälp ifrån alla resurser du har runt omkring dig. Gör bara ditt bästa och ha roligt! Lycka till!

Jag tror helt klart att du skulle klara av att ha en unghäst. Sjävl red jag in min första ponny för 2 år sedan och han blev en säker barnponny som hoppar 1 meter och går L:b dressyr om man vill det. Då har jag hållit på med hästar sedan 5 årsålder och jag var 15 när jag red in shettisen. Nu har jag min nästa unghäst,min egna uppfödning som är 1 år nu. Jag tycker hanteringen har gått bra hitills och till hösten ska hon köras in.

Gör ditt bästa,ta hjälp om ni fastnar inom en viss fas och ha roligt ;)

Det är inte åldern utan snarare hästens inställning och temperament som är viktigast.

Jag fick min första unghäst när jag var 16 år, sedan dess har det rullat på. Har aldrig upplevt det som något jobbigt att ha en yngre häst. Klart det blir lite mer "tittigt" ibland men samtidigt får du chansen att forma en häst från första början.

Min 7-åring har en 3-årig ponny, hon har ridit in honom själv med hjälp av mig.

Lycka till!

Jag hade ungefär liknande situation... Sökte en häst runt 6 år, men förälskade mig i en som var 3,5 och nätt och jämnt inriden. Härregud, det gick ju nästan inte ens att styra :D Jag ångrar inte en sekund!! :love:

Visst, det har varit tufft i början med mjölktänder och trots - men det tycker jag har varit sååå värt det, för han är fantastisk min lille buse, och han bara blir mer och mer häftig och spännande ju mer vi lär känna varandra. Nu fyller han snart 5 - så nästa år har jag ju den hästen jag letade efter då... :) På plussidan är ju att jag vet hur allt gått till med honom, två år tidigare. :laugh:

Jag säger KÖP HÄSTEN! Om kemin funkar, så är det så mycket värt. Och tiden kan vi ju inte stanna, så en dag blir den 6 år den med :D

PS
Sen kommer du lära dig MASSOR genom att vara med från början. Ofta är hästar mycket förlåtande (iaf min). Jag har gjort massor av "fel", men det har gått lika fort att ändra till rätt. Du verkar ju ha bra folk omkring dig, som dessutom tror på dig. Se det som ett tillfälle att verkligen få lära dig massor, du har ju alla förutsättningar för att lyckas! Lycka till!

Senast ändrad:

Jag hade nästan exakt samma "problem". Sålde min första häst som efter flera underbara år inte längre passade mitt intresse. Tittade på olika hästar, jag hade diskuterat med min tränar och vi kom fram till att hästen skulle vara ca 6-8 år..beroende lite på vad det var för häst.

Åkte och kollade på hästar i den åldern som verkade ha det jag ville ha. Fastnade dock inte för nån, och det blev en del tårare eftersom jag "aldrig skulle hitta någon som min underbara gamla häst":P Men efter att ha tittade på ett trebent, benrangel som var "utbildad msv?!" passade vi på att kolla på en 3-åring i närheten. Jag var knappt intresserad av att se hästen, vad skulle jag med en 3-åring till? Hann väl i stort sett bara hoppa upp så insåg jag att det var MIN häst:D
Alldeles för ung, lite väl dyr, osv.

Men det var verkligen hästen jag letade efter! Köpte alltså hästen, dock tog det ca 3 månader innan jag fick hem den, och under den tiden hann jag nog i hemlighet ångra mig ett antal ggr! Allt har gått över förväntan. Visst har det varit lite motgångar, men det får man även om hästen är 6 år eller 12 år. Har dock föräldrar som stöttar och tränare som alltid hjälper mig. Visst blir det lite fel här och där, men än lever hästen och verkar må bra!

Efter jag fick hem henne har jag ALDRIG ångrat mig:) Och jag har lärt mig så otroligt mycket, ridning blir något helt nytt!

Det gör jag absolut! Tack för alla fina svar.

Jag köpte min första egna häst förra sommaren. Men hade haft foderhäst tidigare. Jag skulle absolut inte ha en unghäst, eftersom jag aldrig haft med unghästar att göra tidigare, och kände inte att jag hade kunskap till det.

Men vad hittade jag, en 3-åring. Inte ens inriden (stod grundutbildad i annonsen, men sutten på 5 ggr när jag var där och kollade). Velade fram och tillbaka, hjärtat sa ett och hjärnan något annat, som du så väl känner till.

Det blev denna unghäst, och han är verkligen den typ av häst jag letade efter! Vi har mycket att lära, både han och framförallt jag. Det har varit mycket blod, svett och tårar (bokstavligt talat) men aldrig att jag har ångrat mig! Jag har fått förklaring till de problem jag haft med honom. Vilket gör allt ännu mer klart nu, att jag har hittat helt rätt!

Detta är som sagt mitt första hästköp, och självklart går man på nitar.
Men en sak som jag verkligen lärde mig om hästköp, lyssna på ditt hjärta!!

jag köpte en ny häst nu, jag hade tänkt mig en häst på kring 160 (jag är kort) och en ålder på runt 7 år...

jag köpte en 3 åring på ca 170... :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar