Precis.
Och även till
@Tennessee ; de "fullt friska" hästar som eventuellt slaktas torde ju vara antingen friska gamlingar, eller friska hästar som av annat skäl är dåligt attraktiva på marknaden.
Exempelvis "frisk men krävande i hanteringen" (jag har en sådan)
"frisk men svårriden"
"frisk men vbl-travare"
Jag har en fullt frisk häst, som jag hellre skickar på slakt än säljer om jag inte kan ha kvar den.
Den kan vara väldigt vass i hanteringen.
Jag hade tänkt sälja den, och lånade ut (vilket var väldigt klokt) inför ev försäljning. Hästen, som fungerat utmärkt hemma, skrämde den potentiella köparen ordentligt och blev tämligen ohanterlig. Man beskriver att hästen faktiskt attackerade oprovocerat i hagen. Något liknande har hästen inte gjort hos mig, men jag ser det inte som orimligt och tror inte att den potentiella köparen ljög eller hittade på.
Hästen kom hem betydligt tidigare än avtalat, fanns inget skäl att inte låta hästen komma tillbaka.
Hästen har därefter fungerat hemma hos mig igen.
Jag tror inte att den tänkta köparen var dålig eller klantig eller betedde sig dumt eller dåligt. Men den hästen visade upp tendenser som alltså är riktigt otrevliga utifrån beskrivning.
Den hästen säljer jag inte, eftersom det kan gå snett. Visst finns det säkert fler än jag som klarar av den utan problem, men hur vet man det i förväg?
En sådan häst riskerar definitivt att hamna tokigt.
Fullt frisk.
Men kan jag inte ha den kvar så blir det slakt.