köpa sig framgång?

Sv: köpa sig framgång?

Men man kan inte som novis köpa sig en superhäst, gå in på banan, låta hästen fixa resten och vinna både det ena och det andra.
MAN MÅSTE VETA vad som tittas efter, veta hur man ska lägga upp ridningen inne på ovalbanan/passbanan och VETA HUR MAN SKA RIDA FRAM DET UR HÄSTEN.

Alltså en ERFAREN islandshäst- och tävlingsryttare.

Om jag svarar för mig själv så skulle det inte spela någon roll om jag köpte en halvmiljonshäst som har störst framgångar, jag hade aldrig klarat av att rida den. Allt behöver falla på plats och klaffa för att man ska få bra resultat och idagsläget har jag kanppt kommit en bit på väg :crazy:

Är man däremot en mer van islandsryttare tror jag nog att man kan köpa framgång på ett annat sätt, då besitter man en del kunskaper och kan förmedla dem med hästen på ett annat vis.

Med andra ord: had jag haft 300.000 hade det varit fruktansvärt bortkastat att handla häst för dem :D

Jag har på rätt nära håll studerat fina hästar som ägts av medelbra ryttare, och också i en del fall tävlats av andra, duktigare ryttare.

Häst 1: Förstaklasshingst, fyrgångare. Tävlades med OK resultat av ägaren i 2-3 säsonger (strax under SM-nivå, vill jag minnas), men kanske utan riktig hänsyn till hästen som individ. Hästen tröttnade och "vägrar" tävla mer....

Häst 2: Förstaklasshingst, fyrgångare. Har tävlats av "proffsryttare" med poäng över 7. Tävlas numera av ägaren, som fått ägna ca 2 år åt att lära sig rida hästen... Tävlingsresultaten ligger mellan 5,5 och upp till strax över 6, alltså B-klass. Ryttaren har gjort stora framsteg genom att rida en så bra häst och träna seriöst, men är fullt medveten om att något "proffs" är han inte.

Häst 3: Förstaklasshingst, femgångare. Tävlad i A-klass av två olika ryttare, varav den ena "proffs", den andra duktig "hobbyryttare". Rids även av en tredje ryttare som också provat att tävla, då har poängen blivit mellan 4,5 och 5,5.

Vad jag vill ha sagt är att ryttaren HAR betydelse, även om hästen är väldigt bra. Men är ryttaren TILLRÄCKLIGT bra så kan kombinationen bra häst - medelbra ryttare gå långt. Fast då måste ryttaren verkligen anstränga sig och träna seriöst - det funkar inte att bara "åka med".

I övrigt så tycker jag att om man har pengarna och vill köpa sig en riktigt fin häst, så varför skulle man inte, även om hästen så att säga är över ens egen nivå? Man kan lära sig massor på att rida och tävla en riktigt bra häst, även om man inte når upp till riktigt samma resultat som en bättre ryttare på samma häst!

Skillnaden inom western är väl kanske att en westernhästs hela utbildning och träning går ut på att den ska klara allt själv. En riktigt väl utbildad westernhäst ska du i princip kunna slänga upp en nybörjare på och få en perfekt spin eller slidestop. De ska reagera för pyttesmå signaler och veta precis vad den ska göra. Islandshästarna kan jag inte svara på säkert men tex dressyr har ju ryttaren mycket större inverkan på hur rörelsen utförs även efter att hästen är färdigutbildad iom att det är många hjälper samtidigt som ska verka och kombineras för att få fram en viss rörelse, en grad av aktivitet eller en ökning.

En westernhäst ska aldrig behöva underhållas med drivning eller så, utan färdig ska det vara som att sitta och ge instruktioner och hästen gör allt själv. Det är därför det kan gå så oerhört fort att ta sig till toppen där. Inom western är det själva utbildningen av hästen som är det svåraste, inte att rida en runda inne på banan när den redan kan allt. Visst även det kräver talang och koordination, men jag kan tänka mig att islandshästtävlingar kräver med känsla och ridning för stunden inne å banan för att få en bra häst att visa upp sig på bästa sätt.

Får jag lov att erkänna hur nöjd jag var när häst nr 1 som du nämner inte längre presterade på banan? :devil: Köpa framgång på det sättet är inte något som impar på mig...

Får jag lov att erkänna hur nöjd jag var när häst nr 1 som du nämner inte längre presterade på banan? :devil: Köpa framgång på det sättet är inte något som impar på mig...

Jag har ingen aning om vem ryttaren eller hästen är just i ovan nämnda fall. Att köpa sig framgång är inget som imponerar på mig heller, MEN jag ser inget fel i att köpa sig en BRA häst att med hjälp av tränare/instruktör växa i?

*raderat*

Jag får nog vara lite mer diskret ;)

Men som sagt, det är ju en sak att köpa en bra häst för att utveckla sig själv.

Senast ändrad:

Det är samma person som äger häst 1 och häst 2 (om han har kvar nr 1, det vet jag inte), så han lärde sig nog en del av de misstag han gjorde med häst 1... Vederbörande har självinsikt nog att veta att han aldrig skulle kunna tävla på den nivån han faktiskt gör med en häst han utbildat/tränat själv, och han är fullt medveten om att han aldrig kommer att uppnå samma resultat som "proffsryttaren" med häst 2. Men han VILL tävla, vill njuta av att ha en fin häst, och har uppenbarligen pengarna som krävs för att kunna köpa sig den häst han vill ha. Vad skulle vara fel med det?

Själv har jag (som du, gissar jag) andra ambitioner, för mig är det viktigt att det faktiskt är JAG som lyckats träna min häst upp till den nivå han är på nu. Men för andra är det kanske annat som är viktigt, det har jag inga problem med (impad blir för all del inte jag heller, men det är det väl heller ingen som kräver att man skall bli...).

Klart man kan köpa sig framgång, men av en islandshäst så krävs det väldigt mkt för att allt ska klaffa.
Så för att kunna rida fram den flotta superhästen som man köper så krävs det att man är insatt i det man gör, annars tappar den förmodligen både takt och aktion vilket leder till sämre poäng på tävlingsbanan.

Det där är jag ett levande bevis på:o
Jag köpte ett femgångssto med riktigt bra gångarter, hon var tävlingsklar när jag köpte henne(såklart ingen VM häst).
Men jag lyckades få henne att bli en grisepassare utan sväv(min första islandshäst)kunde inget m gångarterna....

Hehe..

Det är betydligt lättare med krumelurer och avståndskontroll än att visa upp perfekta taktrena gångarter ;):cool:

/Tim - med ett förflutet som storhästryttare

Det där skriver jag under på vilken dag som helst:bow:

Också fördetta storhästryttare...

*kl*

På 90-talet fanns det en gammal tävlingshäst som inte gick att tävla lättklass för han visste att det skulle vara ökad tölt efter galoppen. Det var flera ryttare som fick låna honom och han gjorde sitt program som han skulle men förstås inte lika bra med alla ryttare.

Dom flesta köper ju sig framgång..De flesta nu dsäger jag inte att ALLA har det på detta viset men det är nog mer en regel än ett undantag tror jag.
För att komma upp till elitnivå oavsätt tävlingsgren så måste amn ha pengar så enkelt är det.

Man kommer inte upp till elitnivå i hoppning eller dressyr på en avdankad travare och amn rider för byns instruktör 2 ggr månaden... Funkar inte så

Antingen föder man upp en häst och har sådan tur att amn lyckas föda upp en superhäst och är så pass erfaren själv att man akn rida in träna och tävla upp den iklasser.
Men oftast ligger det många hundra tuden bakom varje framgångsrik ryttare på elitnivå.

Var skötare åt en som ligger strax där under eliten och hon var iväg 3-4 ggr i veckan med sina hästar och tränade för de allraste bästa tränare som också är väldigt dyra.
Hon hade 2 olika hästbussar en för 2 och en för 4 hästar för att smidigt kunna ta med sin hästar på träning och tävlingar.

Hon tog ut veterinärer och ET och massörer titt som tätt för att underhålla hästarnas kroppar för att förhindra skador osv.

Att åka inte bara inom sverige utan till holland tyskland osv för att åka på träingsläger tävlingar kostar pengar.

Hon och hennes familj lägger nog ner en minst 50 tusen månaden på deras hästar och tävlingar om det ens räcker.

Men då går de verkligen bra för henne och hon har turen att ha mycket pengar för föräldrar som ställer upp till 320% och kunna lägga de på häsatrna.Då går de ocks bra för henne=)

Hon kan köpa sig en färdig GP dressyrhäst bara sitta upp och börja vinna ..
Men hon rider in hästarna själva föder upp själv och går den långa vägen för den är billigare och mkt roligare när man själv får vara med från början=)

Men regel nr 1 när man ska satsa och vill vinna typ OS är att man måste nog ha det som yrke det funkar inte att man har ett 7-16 jobb vid sidan av hästarna.

Sedan att man har pengar eller blir sponsrad med resor släp avgifter mm!

och oftast har dom föräldrar som har hästintresse som lått dom fått häst redan när dom var barn 3 år typ och när dom är 7 år har dom redan vunnit en hel del!
Då är det inge konstigt att man som 22 åring rider eliten enligt mig!
Samma sak med elitidrotsmän/kvinnor
Men jag avundas inte dessa ryttare mkt ridhusoch paddockridningar och tycker de aldrig tillåter sig att ha roligt länge med häsatrna.
Att sadla och bara skritta ut en härlig vårdag med matsäck på ryggen.
Under 7 månaderna jag skötta hennes häsatr såg jag aldrig henne rida ut!
Och för mig är det ju därför jag har häst för att komma naturen nära till häst underbar avslappnande känsla..
Hästar för mig är ju hobby och inte mitt leverbröd vilket det var för henne.

De har oftast börjat som små barn och tärnar 6 dagar i veckan år ut och år in.. och de måste ju resultat till slut=)

Senast ändrad:

Precis.

Och jag har aldrig köt en häst dyrare än 25000 kr.
Jag har ändå ridit SM, flera gånger.

Min ponny var dessutom inte ens köpt, utan bara lånad. Som fyraåring, knappt inriden. Jag och mamma tyckte mest hon var söt och snäll, och rörde sig trevligt. Det blev SM där också.

Tyvärr måste man väl ändå medge att ridning åtminstone till en del är en "redskaps-sport".

Visst krävs det kunskaper hos både häst och ryttare för att framgång skall nås, men med en dålig häst kommer inte ens den bästa ryttare så värst långt.

Sedan är det en annan sak om man köper hästen "färdig" eller väljer att själv jobba fram det bästa hos en "halvfärdig" häst.

Själv tycker jag bättre om ideen att jobba med det material (=den häst/de hästar) man har än att ständigt byta till andra, bättre (ja, åtminstone längre hunna) hästar enbart för att klara sig bra på tävlingar.

Om man har som drivkraft att tävla, så varför är det då fel att sälja den man har som kanske inte tar en så långt som man vill för att köpa en ny bättre ?

Då tycker jag det är värre att sitta och rida på en häst som inte har kapaciteten man egentligen söker bara för att det är "dumt" att sälja den till någon som uppskattar den för vad den är.

*kl*

jag har på den hårda vägen lärt mig att framgång inte kan köpas, hästen är aldrig bättre än sin ryttare.

Jag har alltid drömt om att äga en häst som har DET och i min tidigare värld trodde jag att hade bara hästen DET så skulle jag också få det. SM skulle nås utan problem, kanske till och med VM.

Mina föräldrar älskar hästar, de saknar fullkomligt kunskap kring det men ja älskar att följa med på tävlingar så när de fick möjligheten så köptes en riktig kanon häst.

Ruskigt dyr och ruskigt svår , fixade inte ens att stanna hästen på provridningen men vilken häst...han ska vi ha !

Första tävlingen 4.10...andra tävlingen 4.3....4.2...4.0...5.0...4.8...hrm ja behöver jag fortsätta? Efter två år låg vi fortfarande på strax över 5.

Jag räknar mig som en ganska medelgod ryttare, hade tidigare tävlat med medelgoda resultat nu satt jag här på en häst som lovordats som VM ämne och fick inte högre än 5.0.

Besvikelse och åter besvikelse...MEN en viktig insikt att denna sport inte går att köpa sig framgång, du kan inte köpa dig 6.50, det är fullkomligt omöjligt är inte du själv tillräckligt kunnig så kommer du fortsätta harva runt på 4.5.

För att tävla måste man ha en häst med viss gångartspotential för att tävla sm krävs MYCKET gångartspotential men för att tävla sm krävs oavsett häst en välridande och duktig ryttare för att allt inte ska sluta i pannkaka och besvikelse.

Den där skriver jag under på ...

Du är riktigt bra på att formulera det som jag har i mina tankar :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 839
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 007
Senast: ameo
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?