Sv: köpa sig framgång?
Jag har på rätt nära håll studerat fina hästar som ägts av medelbra ryttare, och också i en del fall tävlats av andra, duktigare ryttare.
Häst 1: Förstaklasshingst, fyrgångare. Tävlades med OK resultat av ägaren i 2-3 säsonger (strax under SM-nivå, vill jag minnas), men kanske utan riktig hänsyn till hästen som individ. Hästen tröttnade och "vägrar" tävla mer....
Häst 2: Förstaklasshingst, fyrgångare. Har tävlats av "proffsryttare" med poäng över 7. Tävlas numera av ägaren, som fått ägna ca 2 år åt att lära sig rida hästen... Tävlingsresultaten ligger mellan 5,5 och upp till strax över 6, alltså B-klass. Ryttaren har gjort stora framsteg genom att rida en så bra häst och träna seriöst, men är fullt medveten om att något "proffs" är han inte.
Häst 3: Förstaklasshingst, femgångare. Tävlad i A-klass av två olika ryttare, varav den ena "proffs", den andra duktig "hobbyryttare". Rids även av en tredje ryttare som också provat att tävla, då har poängen blivit mellan 4,5 och 5,5.
Vad jag vill ha sagt är att ryttaren HAR betydelse, även om hästen är väldigt bra. Men är ryttaren TILLRÄCKLIGT bra så kan kombinationen bra häst - medelbra ryttare gå långt. Fast då måste ryttaren verkligen anstränga sig och träna seriöst - det funkar inte att bara "åka med".
I övrigt så tycker jag att om man har pengarna och vill köpa sig en riktigt fin häst, så varför skulle man inte, även om hästen så att säga är över ens egen nivå? Man kan lära sig massor på att rida och tävla en riktigt bra häst, även om man inte når upp till riktigt samma resultat som en bättre ryttare på samma häst!