köpa sig framgång?

Sv: köpa sig framgång?

*KL*
Klart man kan kan man lite om det man gör kan man såklart köpa den bästa hästen och börja vinna massor. Så fungerar det redan i de flesta lägre klasser inom hoppning. Dyraste hästen vinner för det mesta.

*KL*
Klart man kan kan man lite om det man gör kan man såklart köpa den bästa hästen och börja vinna massor. Så fungerar det redan i de flesta lägre klasser inom hoppning. Dyraste hästen vinner för det mesta.

Hmmm, det tycker jeg inte alls stemmer. Jeg synes heller det er den equipage som har mest rutin som bruker vinne. Men det er jo egentlig en litt annen diskusjon.

Hmmm, det tycker jeg inte alls stemmer. Jeg synes heller det er den equipage som har mest rutin som bruker vinne. Men det er jo egentlig en litt annen diskusjon.

Den som har en häst som är mycket bättre än alla andra men har samma ryttarkunskap på ryggen brukar ju vinna eller har jag fel min norske vän? :)

Hmmm... det er en interessant diskusjon, og det låter kanskje litt flumsigt. Men just i lett hoppning så tror jeg det er lite "hipp som happ" hvem som vinner. Er det en "genomkörd" equipage med forutsetninger for å klare klassen så tror jeg ikke nødvendigvis det er den dyreste hesten som vinner.

Men islandshästridning är ju mycket mer likt dressyr än lätta hoppklasser.

Självklart är det kombinationen bra ryttare + bra häst som är ultimat... men jag tror (och har sett...) att en sämre häst med en bra ryttare som kan plocka fram det bästa ur den lyckas bättre än en bra häst och en sämre ryttare som stör hästen.

Men för den duktiga ryttaren som utbildar en medelmåttig häst själv tar det längre tid att nå resultat.
är man halvkass själv och köper ne bra häst får man, som andra sagt, bra resultat direkt- men efter det går det sämre och sämre....

Vilken planet lever du på?

För att kvala till SM i hoppning krävs "bara" att hästen klarar sig över x antal hinder på x antal sekunder. Det krävs kunskap från både ryttare och häst, ja visst. Ska du kvala till SM med en islandshäst krävs så otroligt mycket precision. Man måste vara otroligt nogrann, rätt takt, rätt tempo, hålla samma tempo hela tiden, göra övergångarna mitt på kortsidan, göra temposkillnader precis när långsidan börjar, hästen ska ligga i pass på det stället osv osv.

Jag vet inte vad riktigt vad du tycker elitnivå är - inom islandshästvärlden för du skriver jämt om halvblod och ponnier, vi håller inte på med såna och det finns absolut inga likheter mellan tävlingsgrenarna.

Och ja, smakar det så kostar det. Det kostar att tävla med allt vad det innebär och ska man åka på träningar kostar det också men absolut inte 100.000 kr/månad. Och åter igen, jag pratar om islandshästar.

Det kostar inte 100.000 per månad i hoppning, har en bekant vars dotter tävlar på elitnivå i just hoppning, däremot är det träningar för jämnan och är det inte sånt så är det tävlingar. Mamman är förskolelärare, och det vet vi ju hur mycket de tjänar per månad.:idea:
Dessutom är det så att när man hamnar på den nivån inom hoppning, så har man rätt snart en sponsor till skillnad mot islandshästridning.

Det här är sen riktat till Niela

Jag ser fram emot att se dig tävla SM, kanske inte nu denna sommar. Men vad säger du om nästa år, 2010. Du har 18 månader på dig att förbereda dig och din häst samt hinna kvala. Det bör ju inte vara ett stort problem för dig, om hästen har kanongångarter.

En fråga till Niela

Hur vet Du att din häst har kanongångarter??

Vi har 2 hästar i stallet som kan kvala till sm.
Men inte med mig på ryggen.
Man får inte vara rädd för farten.
Har sett båda tävla och den ena skulle jag aldrig sätta mig på vid tävling.
Tölten är så grymt snabb att jag skull inte kunna hålla kvar hästen på banan i kurvorna.
Och det är nog ingen som kan bromsa sig in på Sm.

Självklart kommer du längre om du köper en topptävlad häst med kapacitet än om du köper en liten fet skogsmulle utan gångarter eller aktion.
De som säger tvärtom bor i en drömvärld.

(& nu pratar jag om en medelmåttlig ryttare)

Sjävklart. Men det är ju större chans att du förstör "stjärnhästen" än skogsmullen. Skogsmullen kan ju kanske ta lite lärar av ryttaren, men är stjärnhästen bättre än ryttaren kan ju inte precis hästen säga till ryttaren vad den ska göra.

Nu tror jag att du missförstod tråden, men men. En skogsmulle har ju i regel begränsningar redan från start sas, medan stjärnhästen inte har det. Det är ytterst få hästar som bibehåller sin gång och rörelser med en medelmåttig ryttare, de slutar oftast med att även stjärnhästen blir en skogsmulle. Finns flera exempel på det, där både rörelser och gång har försvunnit som en avlöning.

Man kan i vissa fall köpa sig en häst som håller under en period, men har ryttaren begränsning så är lyckan minst sagt kortlivad vilket även det finns gott om exempel på.

Att det inom islandshästsporten även finns rosett plockare, jomenvisst finns det det. Många får eller köper fina hästar för att ha en chans till rosetterna, men i de flesta fall varar det inte så länge när ryttaren inte har kunskapen för att rida hästen. En del lär sig att rida sin häst, och får senare bra framgångar medan andra väljer att skaffa en ny.:grin:

En del lär sig att rida sin häst, och får senare bra framgångar medan andra väljer att skaffa en ny.:grin:

Och de där sista menar jag nog oftast är bäst för hästen, OM det sker utifrån att man vill vara fair mot sig själv och hästen, sälja till en bättre ryttare och själv gå vidare med en enklare hästen.
Det anser jag är det schystaste mot både sig själv och hästen innan man båda två går ner sig totalt.

Jag sålde min när jag såg våra begränsningar tillsammans när jag insåg att varken han eller jag mådde bra av vårt "partnerskap" och köpte mig en mer "lagom" häst.

Fast alla väljer inte en "lagom" häst, utan väljer en likadan för att sen upprepa proceduren. I övrigt är jag med dig, och håller med.

Jag tycker nivån på tävlandet ligger så att en medelmåtig ryttare kan få rätt bra framgång faktiskt, värre skulle det vara att köpa en dressyrhäst för att tävla grand prix med.
& detta är inte alls ett påhopp på islandsryttare öht så ta det inte till nya höjder.
Faktum är att jag vet många ryttare som aldrig ridit öht till att få hyffsade resultat inom 1-2 år i öppna klasser, sånt händer inte i så många andra grenar.

Självklart "rids hästen ner" av en ryttare som inte kan bibehålla dennes kapacitet, det finns många grisepassare i detta land.

Blotta tanken på att jag skulle köpa en superhäst får mig att bli mörkrädd. Jag är nöjd med min, henne kan jag ju inte precis förstöra på det sättet, utan bara utbilda mig med. Sammarbets partner, ett av dem rätta valen :idea:!

Självklart "rids hästen ner" av en ryttare som inte kan bibehålla dennes kapacitet, det finns många grisepassare i detta land.

Ja, och det var dit jag ville komma. Det tar inte lång tid att rida ner hästen, så lyckan är väldigt kortvarig i de flesta fall. De få tävlingar man lyckas prestera inom ramen av en snar framtid efter det att hästen har anlänt, sen så bär det utför.:crazy:

Ja, och det var dit jag ville komma. Det tar inte lång tid att rida ner hästen, så lyckan är väldigt kortvarig i de flesta fall. De få tävlingar man lyckas prestera inom ramen av en snar framtid efter det att hästen har anlänt, sen så bär det utför.:crazy:

Men då förutsätter man ju egentligen att ryttaren är helt värdelös? Eller menar du att man aldrig "skall" ha en häst som är bättre än vad man själv är?

Själv tycker jag nog snarare att det är så att det kanske krävs en viss "miniminivå" på ryttaren för att det skall gå bra, men är ryttaren hyggligt bra, så kan man med hjälp av tränare "lyfta sig" så att man närmar sig hästens nivå. Och då har man ju plötsligt lärt sig en massa av sin fina, duktiga häst även om man inte når riktigt samma resultat som en ännu bättre ryttare hade gjort!

Ingen ryttare är värdelös, men ibland passar inte verktygen. Skolmässigt sett så skulle man kunna säga, att man provar att gå från 3:e klass rakt upp i gymnasiet vilket inte kommer att funka. Men det finns hästar för de flesta, det gäller bara att hitta den som funkar ihop med sig själv. Sen lär man sig, och självklart kan även den här typen av häst bli en form av lära trots att man inte själv besitter kapaciteten att rida hästen på det sätt som den visar sig bäst.

Antingen lär man sig på sin häst, vilket faktiskt många gör. Andra säljer sin häst innan och skaffar en häst som är mera lagom i typen. Sen finns de en kategori som stadigt byter till elithästar, har dem under en tid som de funkar på tävling och sen säljs de vidare för att ge plats till en ny stjärna. Även här få man ju en viss lärdom, eftersom ALLA hästar tillför något nytt till ryttaren. Det optimala för oss som ryttare är när vi får rida många olika hästar, det är det vi lär oss av och får allt flera knappar att använda i vår ridning.

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 839
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 007
Senast: ameo
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025