Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte så insatt i islandsridning och sådär... Men innom western är det en hel del som köper sig framgång. Man köper en färdig häst från tyskland eller usa för runt 300 000kr och sedan rider man och vinner det mesta och sedan när hästen är "slut" så köper man en ny...
Går det med islandshästar också? Skulle jag kunna skicka efter den bästa islandshästen från island, färdig, och vinna massa tävlingar i sverige/norden/europa?
Tänker man sig samma sak med hoppning och dressyr så fungerar det ju inte riktigt så då. Jag kan inte förvänta mig vinna en grand prix dressyr bara för jag sitter på en GP-häst.
Jag skulle antagligen inte ta mig runt en WC-hoppbana även om jag satt på den bästa hästen...
Om man är duktig ryttare och konsekvent och går in för vad man ska göra, köper den bästa islandshästen... Vinner jag då?
Hoppas ni hajar mitt tankesätt....
Det kostar åtskilliga 100 tusen per månad att ligga på elitnivå flygningar tävlingar träningar utrustning egen gård egen län lön till anställda ja allt inräknat som handlar om hästen och för att kunna tävla på elitnivå!
Kan nämna flera exempel på ekipage som verkligen har potenialen att rida sm men det är så otroligt mycket som måste klaffa. Både träningen innan och det man gör på banan. För att prestera på topp måste även ryttaren vara i form och det är man ju inte alltid.SM skulle jag till och med kunna rida inom islandshäsatr har en häst som har gången lägger jag ner lite pengar ooch tid på täning och inom några år kan jag nog tävla SM.
SM kan till och med hobbyridare hanka sig upp på både tidsmässigt och ekonomiskt.
Det finns ju en anledning till varför de få som lyckas oftast redan efter gymnasiet har häsatrna på heltid och lägger ner blod svett och tårar i detta och därför också sedan rider de högre klasserna.
Och det finns en anledning till varför dom inte sitter på buke 24/7 heller för dom inte har tid...
Samma sak med islänningar jag upplever iaf att SM på islänning inte är direkt ögonhöjande verkar inte vara direkt svårt att kvala.
Man rider runt några varv får bra poäng och efter några tävlingar med bra päng är man kvalad!
Och det verkar vara betydligt billigare än om man gämför hopp och dressyr i SM nivå.
Eftersom jag har min häst som ren hobby är jag
Samma sak med islänningar jag upplever iaf att SM på islänning inte är direkt ögonhöjande verkar inte vara direkt svårt att kvala.
Man rider runt några varv får bra poäng och efter några tävlingar med bra päng är man kvalad!
Och det verkar vara betydligt billigare än om man gämför hopp och dressyr i SM nivå.
Läst mitt inlägg?
Sedan undrar jag om du någonsin tävlat på en officiell islandshästtävling?!
Rider runt några varv sen är det klart sen står du där som vinnare på sm...jihaa så lätt!
Men hallå SM och OS VISS skillnad.
Min häst skulel också kunna gå SM inga problem hon hargång så de räcker och blir över men en ryttare som inte vill tävla SM.
Henne köpte jag för 23000 oinriden!
Att komma upp i SM säger iallafall inte mig speciellt mkt. de flesta hoppavlade ponnyer klarar av att hoppa SM om de bara får bra träning allt handla ju om träning och hur mkt pengar man är villig att lägga ner på sin häst!
Eftersom jag har min häst som ren hobby är jag inte villig att lägga ner 10 tusen månaden på denna hobby på ren träning tävling och resor och tiden är jag inte heller villig att lägga ner.
Till och med en travare klarar av att hoppa 110-120 utan att ens anstränga sig visst kan de bli trav och lustiga skutt över hindrena men vem bryr sig så länge den är felfri
Så vad ska då inte ett hoppavlat sv hbl kunna klara av att hoppa
Återigen säger jag inte ALLA utan mer snitt..
Nu finns det ju inte OS inom denna ras så man kan ju inte bli bättre än VM mästare OS är ju alltid någe extra att vinna!
Vilket är synd att det inte finns OS klasser inom rasen tycker jag!
Men det jag vill ha sagt är att det är STOR skillnad på att ha tävlat SM och OS STOR skillnad!!!
SM skulle jag till och med kunna rida inom islandshäsatr har en häst som har gången lägger jag ner lite pengar ooch tid på täning och inom några år kan jag nog tävla SM.
SM kan till och med hobbyridare hanka sig upp på både tidsmässigt och ekonomiskt.
Men att rida på OS nivå det krävs betydligt mer av både häst och ryttare.
Till att börja med går OS ytterst sällan i sverige alltså betyder det att man måste flyga med hästar= kostar MYCKET pengar.
För att kvala till OS måste du tävla extremt hårt och mnmkt och dessa cuper finns till stor del inte heller ii sverige vilket betyder att man nog flyger ett par gånger i månaden(= mer pengar igen) med sina hästar för nu har man inte bara en tävlingshäst utan fler= mer pengar=)
Man måste anställa en hästskötare eller 2= mer pengar.
Man kommer vara borta stor del från sin familj och man har detta som sitt leverbröd för det finns nog inge företag som tillåter att sin anställd åker bort till som tätt för du har bara 5 veckors semester!
Här på denna nivå måste du vara sponsrad annars får du väl ta hästen på cykeln och åka världen över p tävlingar
Det kostar åtskilliga 100 tusen per månad att ligga på elitnivå flygningar tävlingar träningar utrustning egen gård egen län lön till anställda ja allt inräknat som handlar om hästen och för att kunna tävla på elitnivå!
Fråga malin bayard hur många tid och pengar hon lägger ner varje månad på häsatrna lovar att det inte rör sig om några 5000 där inte.
Honblir sponsrad av de pengar.
Men fråga en som rider OS nivå hur mkt pengar de blir sponsrade med för att kunna hålla på med häsatrna på den nivå de gör!
Tro mig ni blir chockade.
Det finns ju en anledning till varför de få som lyckas oftast redan efter gymnasiet har häsatrna på heltid och lägger ner blod svett och tårar i detta och därför också sedan rider de högre klasserna.
Och det finns en anledning till varför dom inte sitter på buke 24/7 heller för dom inte har tid...
Dom rider 6-8 timmar om dagen sitter i bil kanske 2 timmar om dagen till å från tävlinmgar de ska göra reklam för sig själva, middagar träna andra ja du timmarna bara flyger iväg!
Vissa är till och med aktiva inom tv och de tar också tid!
Nä så ingen kan inbilla mig att en sketen 4 barns mamma/pappa med heltidsjobb kan nå OS nivå utan att bli spoonsrad och ha hästarna som jobb!
Men visst är det lättare att nå OS om man köper en häst som gått OS innan än att köpa sig en 3 åring och rida in själv och gå de långa vägen!
Att hobbytävla är en sak men att tävla för att bli världsbäst är en annan sak.
Det är en livsstil det sista och inge hobby och det är mkt man får ge upp i livet för att nå dit. och fårgan är om det är värt de.. de är bara en själv som kan avgöra de=)
Jag som är hobbyhästägare svarar såklart nej på denna fråga..Jag nöjjer mig med att tävla 0-5 gånger om året håller mig på tävlingar inom 10 mil från där jag bor och på det allraste lättaste klasserna=)
Jag ser tävlingarna mer som ett socialt spel där amn får komma ut en dag och träffa andra islandshästägare prata och skratta och verkligen ha en hel dag till häst!
Sen om jag vinner eller kommer sist rör mig inte ryggen för jag har haft de såå trevligt och roligt endå och för mig är de ju de som är det viktigaste och inte att vinna=)
Om man har som drivkraft att tävla, så varför är det då fel att sälja den man har som kanske inte tar en så långt som man vill för att köpa en ny bättre ?
Då tycker jag det är värre att sitta och rida på en häst som inte har kapaciteten man egentligen söker bara för att det är "dumt" att sälja den till någon som uppskattar den för vad den är.
...och slå eliten i pass.