köpa sig framgång?

Sv: köpa sig framgång?

Fast du rider ju inte på elitnivå heller och bor väl endå hemma fortfarande??
Kan väl inte tänka mig att du tävlar OS och har egen gård och klarar dig ekonomiskt på 2 tillridningshästar måanden;)

Jag är inte så insatt i islandsridning och sådär... Men innom western är det en hel del som köper sig framgång. Man köper en färdig häst från tyskland eller usa för runt 300 000kr och sedan rider man och vinner det mesta och sedan när hästen är "slut" så köper man en ny...

Går det med islandshästar också? Skulle jag kunna skicka efter den bästa islandshästen från island, färdig, och vinna massa tävlingar i sverige/norden/europa?

Tänker man sig samma sak med hoppning och dressyr så fungerar det ju inte riktigt så då. Jag kan inte förvänta mig vinna en grand prix dressyr bara för jag sitter på en GP-häst.
Jag skulle antagligen inte ta mig runt en WC-hoppbana även om jag satt på den bästa hästen...

Om man är duktig ryttare och konsekvent och går in för vad man ska göra, köper den bästa islandshästen... Vinner jag då?

Hoppas ni hajar mitt tankesätt.... :)

Jag har svårt att tro att man kan köpa sig framgång genom att köpa en bra häst inom western om man inte kan rida den westerngren man skall tävla i. Fast jag tror att det är mycket lättare att göra det i Sverige för att just konkurrensen inom sporten här är så låg. Det finns helt enkelt inte en uppsjö duktiga westernryttare, så då kommer man långt bara på att hästen är bra.

Inom island så vet jag inte alls. Men jag skulle tro att lite detsamma kan gälla just pga det här med konkurrensen. Fast nog trodde jag att det krävdes mycket för att kunna rida sin islandshäst rätt i gångarterna man tävlar i.

Den sportgren som jag tror att det är lättast att köpa sig framgång i är distans. Det krävs inte så mycket ridskicklighet för att rida en distanstävling, utan har någon som vet vad den gör byggt upp hästens hållbarhet och uthållighet åt dig och du betalar så kan du ta dig långt i Sverige. Samma här, låg konkurrens. Däremot så är ju risken även stor här att hästen bara håller i några år om ryttaren inte är så skicklig. En distansryttare behöver ju upprätthålla sin hästs styrka och hållbarhet med rätt träning och utan det börjar skadorna komma.

Det är inom dressyr och hopp i Sverige som konkurrensen är allra störst. Så här duger det inte med bara en duktig häst, utan det behövs även en duktig ryttare.

I USA gäller säkerligen detsamma inom western, där kan man nog inte nå framgångar på BARA en bra häst och på Island gäller det väl på deras hästar med förmodar jag.

Hälsning Maja

Men hallå SM och OS VISS skillnad.

Min häst skulel också kunna gå SM inga problem hon hargång så de räcker och blir över men en ryttare som inte vill tävla SM.
Henne köpte jag för 23000 oinriden!

Att komma upp i SM säger iallafall inte mig speciellt mkt. de flesta hoppavlade ponnyer klarar av att hoppa SM om de bara får bra träning allt handla ju om träning och hur mkt pengar man är villig att lägga ner på sin häst!

Eftersom jag har min häst som ren hobby är jag inte villig att lägga ner 10 tusen månaden på denna hobby på ren träning tävling och resor och tiden är jag inte heller villig att lägga ner.

Till och med en travare klarar av att hoppa 110-120 utan att ens anstränga sig visst kan de bli trav och lustiga skutt över hindrena men vem bryr sig så länge den är felfri:D
Så vad ska då inte ett hoppavlat sv hbl kunna klara av att hoppa;)

Återigen säger jag inte ALLA utan mer snitt..

Samma sak med islänningar jag upplever iaf att SM på islänning inte är direkt ögonhöjande verkar inte vara direkt svårt att kvala.
Man rider runt några varv får bra poäng och efter några tävlingar med bra päng är man kvalad!
Och det verkar vara betydligt billigare än om man gämför hopp och dressyr i SM nivå.

Nu finns det ju inte OS inom denna ras så man kan ju inte bli bättre än VM mästare OS är ju alltid någe extra att vinna!
Vilket är synd att det inte finns OS klasser inom rasen tycker jag!

Men det jag vill ha sagt är att det är STOR skillnad på att ha tävlat SM och OS STOR skillnad!!!

SM skulle jag till och med kunna rida inom islandshäsatr har en häst som har gången lägger jag ner lite pengar ooch tid på täning och inom några år kan jag nog tävla SM.
SM kan till och med hobbyridare hanka sig upp på både tidsmässigt och ekonomiskt.

Men att rida på OS nivå det krävs betydligt mer av både häst och ryttare.
Till att börja med går OS ytterst sällan i sverige alltså betyder det att man måste flyga med hästar= kostar MYCKET pengar.
För att kvala till OS måste du tävla extremt hårt och mnmkt och dessa cuper finns till stor del inte heller ii sverige vilket betyder att man nog flyger ett par gånger i månaden(= mer pengar igen) med sina hästar för nu har man inte bara en tävlingshäst utan fler= mer pengar=)

Man måste anställa en hästskötare eller 2= mer pengar.

Man kommer vara borta stor del från sin familj och man har detta som sitt leverbröd för det finns nog inge företag som tillåter att sin anställd åker bort till som tätt för du har bara 5 veckors semester!

Här på denna nivå måste du vara sponsrad annars får du väl ta hästen på cykeln och åka världen över p tävlingar:grin:

Det kostar åtskilliga 100 tusen per månad att ligga på elitnivå flygningar tävlingar träningar utrustning egen gård egen län lön till anställda ja allt inräknat som handlar om hästen och för att kunna tävla på elitnivå!

Fråga malin bayard hur många tid och pengar hon lägger ner varje månad på häsatrna lovar att det inte rör sig om några 5000 där inte.
Honblir sponsrad av de pengar.
Men fråga en som rider OS nivå hur mkt pengar de blir sponsrade med för att kunna hålla på med häsatrna på den nivå de gör!

Tro mig ni blir chockade.

Det finns ju en anledning till varför de få som lyckas oftast redan efter gymnasiet har häsatrna på heltid och lägger ner blod svett och tårar i detta och därför också sedan rider de högre klasserna.
Och det finns en anledning till varför dom inte sitter på buke 24/7 heller:grin: för dom inte har tid...

Dom rider 6-8 timmar om dagen sitter i bil kanske 2 timmar om dagen till å från tävlinmgar de ska göra reklam för sig själva, middagar träna andra ja du timmarna bara flyger iväg!
Vissa är till och med aktiva inom tv och de tar också tid!

Nä så ingen kan inbilla mig att en sketen 4 barns mamma/pappa med heltidsjobb kan nå OS nivå utan att bli spoonsrad och ha hästarna som jobb!

Men visst är det lättare att nå OS om man köper en häst som gått OS innan än att köpa sig en 3 åring och rida in själv och gå de långa vägen!

Att hobbytävla är en sak men att tävla för att bli världsbäst är en annan sak.
Det är en livsstil det sista och inge hobby och det är mkt man får ge upp i livet för att nå dit. och fårgan är om det är värt de.. de är bara en själv som kan avgöra de=)

Jag som är hobbyhästägare svarar såklart nej på denna fråga..Jag nöjjer mig med att tävla 0-5 gånger om året håller mig på tävlingar inom 10 mil från där jag bor och på det allraste lättaste klasserna=)
Jag ser tävlingarna mer som ett socialt spel där amn får komma ut en dag och träffa andra islandshästägare prata och skratta och verkligen ha en hel dag till häst!
Sen om jag vinner eller kommer sist rör mig inte ryggen för jag har haft de såå trevligt och roligt endå och för mig är de ju de som är det viktigaste och inte att vinna=)

Det kostar åtskilliga 100 tusen per månad att ligga på elitnivå flygningar tävlingar träningar utrustning egen gård egen län lön till anställda ja allt inräknat som handlar om hästen och för att kunna tävla på elitnivå!

Vilken planet lever du på?

För att kvala till SM i hoppning krävs "bara" att hästen klarar sig över x antal hinder på x antal sekunder. Det krävs kunskap från både ryttare och häst, ja visst. Ska du kvala till SM med en islandshäst krävs så otroligt mycket precision. Man måste vara otroligt nogrann, rätt takt, rätt tempo, hålla samma tempo hela tiden, göra övergångarna mitt på kortsidan, göra temposkillnader precis när långsidan börjar, hästen ska ligga i pass på det stället osv osv.

Jag vet inte vad riktigt vad du tycker elitnivå är - inom islandshästvärlden för du skriver jämt om halvblod och ponnier, vi håller inte på med såna och det finns absolut inga likheter mellan tävlingsgrenarna.

Och ja, smakar det så kostar det. Det kostar att tävla med allt vad det innebär och ska man åka på träningar kostar det också men absolut inte 100.000 kr/månad. Och åter igen, jag pratar om islandshästar.

Jag är ledsen, jag orkade inte riktigt läsa allting- men vad i hela friden menar du med att nedlåtade tycka att "SM är inte så mycket"?

Det är svårt att kvala till SM. Det krävs jobb och tid och kapacitet för att kvala och inte komma därifrån med skitresultat.
Om man rider nationella tävlingar hela tiden, och dessutom "alltid" kvalar till SM så rider man på ELITnivå. Det är inte det lättaste.

Nu orkar jag inte förklara mig, men att rida på SM-nivå under flera år är inte något man gör med grannhästen Brunte.
Och det är inget man måste lägga ner 10000 kr i månaden på. En jävligt bra ryttare kan plocka ur det lilla extra ur hästar och få dem till höjder som andra inte kunnat drömma om. Har man inte den kapaciteten som ryttare så kanske tusenlappar behövs mycket mer.

Jag kommer skaffa mig dressyrhäst igen om ett tag. Mina mål är högt satta- men jag lovar dig att det inte kommer kosta tiotusentals kronor i månaden.
Bara hårt jobb och bra jobb.

För övrigt håller jag med Vili till hundra procent, det var ett mycket bra inlägg.

SM skulle jag till och med kunna rida inom islandshäsatr har en häst som har gången lägger jag ner lite pengar ooch tid på täning och inom några år kan jag nog tävla SM.
SM kan till och med hobbyridare hanka sig upp på både tidsmässigt och ekonomiskt.
Kan nämna flera exempel på ekipage som verkligen har potenialen att rida sm men det är så otroligt mycket som måste klaffa. Både träningen innan och det man gör på banan. För att prestera på topp måste även ryttaren vara i form och det är man ju inte alltid.

Och varför skulle inte en hobbyridare kunna vara duktiga på att rida? Bara för att man inte lägger ner all sin tid på hästarna så kan man ju lyckas ändå.

Det finns ju en anledning till varför de få som lyckas oftast redan efter gymnasiet har häsatrna på heltid och lägger ner blod svett och tårar i detta och därför också sedan rider de högre klasserna.
Och det finns en anledning till varför dom inte sitter på buke 24/7 heller:grin: för dom inte har tid...

Fast det gäller ju att hålla motivationen uppe också. Bara för att man satsar fullt ut betyder ju inte det att man kan sitta inne på buke och göra annat också :crazy:

Samma sak med islänningar jag upplever iaf att SM på islänning inte är direkt ögonhöjande verkar inte vara direkt svårt att kvala.
Man rider runt några varv får bra poäng och efter några tävlingar med bra päng är man kvalad!
Och det verkar vara betydligt billigare än om man gämför hopp och dressyr i SM nivå.

Som sagt, det är otroligt mycket som måste klaffa för att man ska kvala till sm. Det märks att du inte har någon stor tävlingserfarenhet. Vill inte kalla mig själv för tävlingserfaren heller men jag har ändå tävlat några gånger och insett att det man tränat på hemma inte alltid sitter på banan.

Eftersom jag har min häst som ren hobby är jag

Läst mitt inlägg?

Sedan undrar jag om du någonsin tävlat på en officiell islandshästtävling?!

Rider runt några varv sen är det klart sen står du där som vinnare på sm...jihaa så lätt!

Läst mitt inlägg?

Sedan undrar jag om du någonsin tävlat på en officiell islandshästtävling?!

Rider runt några varv sen är det klart sen står du där som vinnare på sm...jihaa så lätt!

Javisst är det enkelt! Tror jag ska ta gamla grisepassar Svalle i stallet och rida sm med :idea:

Men hallå SM och OS VISS skillnad.

Min häst skulel också kunna gå SM inga problem hon hargång så de räcker och blir över men en ryttare som inte vill tävla SM.
Henne köpte jag för 23000 oinriden!

Att komma upp i SM säger iallafall inte mig speciellt mkt. de flesta hoppavlade ponnyer klarar av att hoppa SM om de bara får bra träning allt handla ju om träning och hur mkt pengar man är villig att lägga ner på sin häst!

Eftersom jag har min häst som ren hobby är jag inte villig att lägga ner 10 tusen månaden på denna hobby på ren träning tävling och resor och tiden är jag inte heller villig att lägga ner.

Till och med en travare klarar av att hoppa 110-120 utan att ens anstränga sig visst kan de bli trav och lustiga skutt över hindrena men vem bryr sig så länge den är felfri:D
Så vad ska då inte ett hoppavlat sv hbl kunna klara av att hoppa;)

Återigen säger jag inte ALLA utan mer snitt..

Nu finns det ju inte OS inom denna ras så man kan ju inte bli bättre än VM mästare OS är ju alltid någe extra att vinna!
Vilket är synd att det inte finns OS klasser inom rasen tycker jag!

Men det jag vill ha sagt är att det är STOR skillnad på att ha tävlat SM och OS STOR skillnad!!!

Men att rida på OS nivå det krävs betydligt mer av både häst och ryttare.
Till att börja med går OS ytterst sällan i sverige alltså betyder det att man måste flyga med hästar= kostar MYCKET pengar.
För att kvala till OS måste du tävla extremt hårt och mnmkt och dessa cuper finns till stor del inte heller ii sverige vilket betyder att man nog flyger ett par gånger i månaden(= mer pengar igen) med sina hästar för nu har man inte bara en tävlingshäst utan fler= mer pengar=)

Man måste anställa en hästskötare eller 2= mer pengar.

Man kommer vara borta stor del från sin familj och man har detta som sitt leverbröd för det finns nog inge företag som tillåter att sin anställd åker bort till som tätt för du har bara 5 veckors semester!

Här på denna nivå måste du vara sponsrad annars får du väl ta hästen på cykeln och åka världen över p tävlingar:grin:

Fråga malin bayard hur många tid och pengar hon lägger ner varje månad på häsatrna lovar att det inte rör sig om några 5000 där inte.
Honblir sponsrad av de pengar.
Men fråga en som rider OS nivå hur mkt pengar de blir sponsrade med för att kunna hålla på med häsatrna på den nivå de gör!

Tro mig ni blir chockade.

Dom rider 6-8 timmar om dagen sitter i bil kanske 2 timmar om dagen till å från tävlinmgar de ska göra reklam för sig själva, middagar träna andra ja du timmarna bara flyger iväg!
Vissa är till och med aktiva inom tv och de tar också tid!

Nä så ingen kan inbilla mig att en sketen 4 barns mamma/pappa med heltidsjobb kan nå OS nivå utan att bli spoonsrad och ha hästarna som jobb!

Men visst är det lättare att nå OS om man köper en häst som gått OS innan än att köpa sig en 3 åring och rida in själv och gå de långa vägen!

Att hobbytävla är en sak men att tävla för att bli världsbäst är en annan sak.
Det är en livsstil det sista och inge hobby och det är mkt man får ge upp i livet för att nå dit. och fårgan är om det är värt de.. de är bara en själv som kan avgöra de=)

Jag som är hobbyhästägare svarar såklart nej på denna fråga..Jag nöjjer mig med att tävla 0-5 gånger om året håller mig på tävlingar inom 10 mil från där jag bor och på det allraste lättaste klasserna=)
Jag ser tävlingarna mer som ett socialt spel där amn får komma ut en dag och träffa andra islandshästägare prata och skratta och verkligen ha en hel dag till häst!
Sen om jag vinner eller kommer sist rör mig inte ryggen för jag har haft de såå trevligt och roligt endå och för mig är de ju de som är det viktigaste och inte att vinna=)

:confused:Shit vilka fördomar du har mot Islandshästvärlden bruden:p

Jag har inte heller ngn som helst erfarenhet av tävlingar på Islandshäst, men det är MKT svårare än vad du inbillar dig!
Jag tror så mkt jag vill på att du och din häst kan nå SM, för vem
som helst(som det låter på dig) kan inte nå SM det är min fasta övertygelse.
Det krävs säkerligen en MKT bra häst och en MKT skicklig ryttare för att ta
sig till den nivån och särskilt för att hålla sig kvar där!

Min gamla hopptränare sa alltid att tom en ko kan ta sig över en meter,
men faktiskt så visst en bra häst kan ta dig runt en 110 bana, men du måste ändå lägga hästen rätt på hindren annars blir det lätt rivning eller vägran.

:rofl:"Rider runt några varv och får bra poäng"
Ja du är nog från en annan planet du...

VM på Islandhäst kan jag tänka mig motsvarar OS eftersom det är dom bästa
i världen som rider där!

Michis har tävlat SM i flera år, och bor dessutom inte hemma. Bor på en gård där hon dagligen tränar ett antal hästar, samt håller lektioner.
Gränsen för dig att kvala SM är runt 6.40. Vilket år tänkte du kvala SM?
Du har ju aldrig ens vart ute på tävlingsbanan, hur kan du påstå att det är lätt?
Vore det så himla lätt, så vore det väl onödigt för alla som rider lätt klass, att fortsätta harva omkring där, när de likaväl kan rida SM?

KL.

Niela Jag orkar inte ens läsa ditt långa inlägg som handlar om dressyr och hoppning för det hör verkligen inte hit !
Och det ska bli RIKTIGT roligt att få möta dig på SM, I can't wait !!!!!!!!!!

Jag tycker själv inte att jag tävlar på ELIT nivå (för mig är det NM, VM) men jag rider upp till SM och har även varit i final på SM ett år. (I sommar skulle det blivit mitt 4:e SM men jag avstår pga att jag inte har tiden att lägga ner på den specifika hästen jag skulle tävlat där.) Så jag tycker ändock att jag har rätt att uttrycka mig i den här tråden angående mitt tävlande.

Angående hur jag bor, NEJ jag bor inte hemma.
Bor faktiskt närmare tre timmar hemifrån och jag betalar ALLTING för mina två (Erro och systers Dalla) hästar helt själv.
Träningar, tävlingar, veterinärkostnader, skoningar o.s.v. Det enda syster min betalar för Dalla är försäkringen och vaccineringen.
Vad har du fått två träningshästar ifrån ? Du får mer än gärna komma hit och hälsa på dom 5 hästar (exkl. mina egna två) som jag har på träning, you're more than welcome.
Dessa hästar betalar förr mitt leverne just nu, och visst. Jag har det JÄVLIGT bra som får ha hästarna "gratis" (jobbar på ridskolan här och jobbar i stallet som avbetalning) och bor med den underbaraste familjen jag kunnat hitta. Men det betyder inte att man får allt serverat på ett silverfat.

Jag har 4 hästar i familjen med kapacitet för SM, dom tränas inför tävlingssäsonger och arbetas hela tiden mot just tävling.
3 av dessa rids ut på MINST 3 gånger i veckan, 5 åringen rids ibland ut på 6 dagar i veckan.
Man kan göra samma arbete inne som ute på vägarna ..

Men javisst ja, det är ju bara hoppa upp på en häst som lyfter lite på fötterna så är man på SM sen .. Så jag ska nog vara tyst framöver.

Ursäkta en viss ton i inlägget men du är bra inskränkt.

Om man har som drivkraft att tävla, så varför är det då fel att sälja den man har som kanske inte tar en så långt som man vill för att köpa en ny bättre ?

Då tycker jag det är värre att sitta och rida på en häst som inte har kapaciteten man egentligen söker bara för att det är "dumt" att sälja den till någon som uppskattar den för vad den är.

GIVETVIS måste man inse när en hästs gräns kommer emot och inte vänta sig/kräva mer än hästen klarar av!
I det skedet kan det gott och väl vara skäl att "byta upp sig" om man har högre ambitioner än hästen klarar av.

Det jag har svårt med är folk som byter hästar "som strumpor" utan att ens försöka på allvar.
Det är trots allt lättare och leder till snabbare framgång att köpa en "färdigare" häst än att jobba fram den kapacitet som ens häst har.

Och jo, det finns tyvärr en del människor som inte ids/orkar/har tålamod att jobba och vänta med framgången utan i stället vill ha allt så fort som möjligt.
Om de sedan lyckas eller inte beror väl till stor del på om de själva är så duktiga som de tror och om de lyckas välja rätt häst.

Var och en gör förstås på sitt sätt - det här är bara mitt sätt att se på saken.

Bra inlägg!

Förövrigt tror jag faktist inte det är SÅ lätt att kvala till SM. På kvalen måååste gå bra och sedan när man väl kommit till SM (om det nu har gått bra), så ska det går bra där också. Jag kan inte säga att det är lätt. Men jag har iofs aldrig tävlat, dock kommer jag vara glad om jag få 2 som genomsnitts poäng på ett "klubbmästerskap" :angel:!

*KL*
Jösses vad somliga här snackar mycket utan erfarenhet!

Jag har aldrig tävlat galopp, distans, western, voltige, körning eller gymkhana. Därför uttalar jag mig inte så mycket om hur tävlingarna där går till. Jag skulle känna mig riktigt korkad om jag knallade in på westernforumet och berättade hur lätt det är att kvala till SM där, eftersom det har jag ingen aning om. Jag har ju aldrig tävlat western.

Visst, man kan köpa sig viss framgång på islandshäst precis som inom de allra flesta andra grenar. Men bara för ett kort tag. Köper jag en elithäst i april, rider en kvaltävling i princip direkt efter köpet kan jag säkert kvala till SM. Såpass mycket framgång kan jag köpa mig.
Men redan på SM kommer det förmodligen gå sämre. Jag är ingen dålig ryttare men hästen kommer ju inte ligga kvar på sin elitnivå när den inte längre har sin jätteduktiga elitryttare.
Precis som jag kan göra med en dressyrhäst. Första tävlingen en vecka efter köpet kanske det går bra, men några månader senare är hästen less på mig och min (jämfört med tidigare ryttare) dåliga ridning och då går det sämre. Så man kan köpa sig en liten gnutta framgång, men inte en plats i toppen. Den får man jobba sig till oavsett val av gren.

Niela, det är verkligen synd att du inte vill tävla. Vi får höra så mycket om din fantastiska häst (missförstå mig inte, den är säkert fin) men aldrig chansen att möta er på tävlingsbanorna. Synd att missa ett sådant stjärnämne kan jag tycka!

Det är klart att man kan köpa sig framgång med en dyr islandshäst.
Sen får man se hur långt den egna kompetensen räcker att matcha hästen.
Man kan nog inte räkna med vinna allt som finns, det är alldeles för stor konkurrens.
tex du börjar rida islandshäst och efter ett tag vill du tävla.
den egna hästen räcker inte till så du köper en färdig dyr en.
sen far du runt och tävlar tills poägen börjar bli för dålig då köper du dig en ny och ännu dyrare häst.
Landsmot hästen klarar du sen inte att kvala in till Sm.
Man kanske är medveten om sin begränsning men vill väldigt gärna rida sm.
Det är svårt att kvala till Sm på bara hästens meriter.

Du kan ochså köpa en riktigt fin häst rida den i botten och sedan vara nöjd med att vinna klubbtävligen. Sånt är inte kul att se.
Det är betydligt roligare med solskenshistorier.
Köp en turidningshäst och slå eliten i pass.

Håller med, vad enkelt det låter, jo jag ska också tävla på SM kan ju vilken häst och ryttare komma till tydligen :eek:

Så bra att få veta detta, då behöver jag väl inte heller fundera vidare på att ta hjälp om vi eventuellt ska avelsvisa vårat sto, för det måste ju vara ännu enklare än att komma till SM, jag har ju sett att de bara rider fram o tillbaka, eller hur var det nu igen :D

Jag skulle inte ens klara av att kvala in till SM på den godkända hingsten jag rider när jag har möjlighet till det. Det är inte så enkelt som du tror, jag har svårt att få den ökade tölten ren på honom och att lägga honom i pass skulle jag aldrig fixa och det är en läromästare jag rider!

...och slå eliten i pass.

Det är inte så ovanligt som det låter :) Just i pass kan man faktiskt ofta komma långt på en billig häst, för riktigt bra passhästar är kanske svårridna på ett eller annat sätt, och framförallt svårupptäckta som talanger hos icke pass-ryttare.

Och kanske kan det vara lätt att på vissa passläromästare plocka rosetter trots ringa erfarenhet. Har hästen väl hjärntvättats på att inte slå upp så bedöms ju ingen stil eller ridning utan ryttaren behöver bara hålla sig kvar.

Min SM-medaljör i pass (kostade 25000 :p ) har aldrig missat ett lopp och skulle lätt ligga sträckan ut bara ryttaren inte störde allt för mycket. I pass kan du ofta plocka rosett på säkerhet. Man vinner inte VM utan att kunna krama maximalt ur en topphäst, men på halvstora tävlingar är just passgrenarna de där det vore enklast att "köpa" sig en placering.

Har man mulighet til det så har jeg full forståelse for at man kjøper en hest som er bedre enn en selv. Hvorfor skulle man gjøre noe annet? Det står jo i alle bøker at man skal. Men det virker som om det ikke er akseptert at man kjøper seg en SÅ bra hest. Kjøper man en mellomgod hest og freser rundt på den på kurs, så er det respektert. Kjøper man en BRA häst, ja, da har man kjøpt seg framgang. Det er mycket svårare å holde en BRA häst vedlike, enn en mellomgod en. Og jeg tror at de som tror noe annet har aldri ridd en RIKTIG bra häst.

Jeg har själv två RIKTIGT bra hästar. Den ene fikk jeg i sommer. En veldigt lovande fyrgångare. Hadde gått til 7 i fyrgång och tölt på Island. Men jeg undrar på hvor mange ganger jeg har gråtit efter et treningspass med den hesten. Og jeg anser meg selv som "duktig". Ingen häst er lik, og hver häst burde komme med sin egen brukermanual. Dessto bedre häst dess svårare att rida. Det er min erfarenhet.

Over till SM. Det er SVÅRT. Såg på en kvalifiseringtävling i dag, och utav ALLE som var på tävlingen var det EN som klarade SM (NM hos oss) kval. Så derfor Niela er det klart man blir provosert av en slik uttalelse som du kommer med. En SM plats er ikke noe som kommer enkelt. Det KREVES blod, svette og tårer. Og ikke minst en häst med MYCKET kapacitet. Så kommer man med et sånn uttalelse, så sier jeg bare "Opp till bevis!". :grin:

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 839
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 007
Senast: ameo
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?