Köpa ny bil, vilken?

Han säger att de begagnade bilarna ofta inte är rostskyddsbehandlade och det är viktigt, eftersom hans förra bil som han köpte begagnad håller på att rosta sönder eftersom den inte var behandlad från början... och visst det kan man väl kolla upp om bilen är, men ja, det var vad han sa att oftast är de inte det...

Jag tror att din grabb har snöat in på lite fel saker nu. Det känns som större chans att en ett par år gammal Volvo är bra rostskyddsbehandlad, än en ny Dacia. När det gäller bilar så är det ju annars väldigt mycket en smaksak och vad man själv prioriterar.

Jag gillar Volvo, Toyota och Skoda. Volkswagen är acceptabelt. :angel: Jag skulle personligen aldrig köpa en Ford pga deras nybilsassistans, bara en sån sak som att dom har skrivit in att assistansen ej gäller vid elfel, såsom att rutor ej går att dra upp t.ex får mig att dra öronen åt mig (vanligt fel dessutom...).

Jag hade alla gånger hellre köpt en begagnad bil av bättre kvalitet än en ny Dacia. Om inte för säkerhetens skull, så för andrahandsvärdet på bilen.
 
Jag tror att din grabb har snöat in på lite fel saker nu. Det känns som större chans att en ett par år gammal Volvo är bra rostskyddsbehandlad, än en ny Dacia. När det gäller bilar så är det ju annars väldigt mycket en smaksak och vad man själv prioriterar.

Jag gillar Volvo, Toyota och Skoda. Volkswagen är acceptabelt. :angel: Jag skulle personligen aldrig köpa en Ford pga deras nybilsassistans, bara en sån sak som att dom har skrivit in att assistansen ej gäller vid elfel, såsom att rutor ej går att dra upp t.ex får mig att dra öronen åt mig (vanligt fel dessutom...).

Jag hade alla gånger hellre köpt en begagnad bil av bättre kvalitet än en ny Dacia. Om inte för säkerhetens skull, så för andrahandsvärdet på bilen.

Instämmer!!
 
Tack för era svar!

Asså, detta är ju en hel vetenskap!

Men, ja, som ni säger, så känner jag också att det känns ju bättre att köpa t ex en Volvo, Toyota eller Volkswagen som är 1-3 år gammal ungefär, och som man då får till samma pris som man kan få en ny Dacia för. Känns ju som om de beg bilarna av bättre märken är bättre. Och så får man väl helt enkelt nitiskt kolla upp just den bilen man sen vill köpa, hur det står till med rostskydd osv på exakt just den bilen?

=)

Ska kolla upp den där artikeln också, tack!

//r
 
Hej alla,

Jag brukar mest skriva på ungdom, men tänkte att denna tråden passade bäst här kanske =).

Jo, min pojkvän vill köpa en ny bil och jag tänkte jag kunde ju höra här ifall någon har nåt bra tips, någon bil man kan titta på som man kanske missat eller så. =)

Några saker han tittar efter;

- Den ska få dra mer än 1400 kg dvs ska kunna dra husvagn
- Stort bagageutrymme
- Inte för konstig instrumentpanel, kollat på en del som ser ut som rymdskepp känns de som^^
- Gärna en lite högre bil
- maxpris runt 200 000

Han är öppen för att titta på alla bilmärken =) Han har väl inte direkt några värstingkrav känns de som, men tänkte man kan ändå få tips och input, vad har ni själva för bilar och vad gillar ni med dem eller vad gillar ni inte? =)

//r

Jag köpte en sprillans ny Nissan Qashqai. Med de tillval jag valde (automat bland annat) så slutade den på 215 000 kr. Jag är sjukt nöjd med bilen!! MEN... Nissans service är onödigt dyr, 5900 kr för första servicen :wtf:, fick den till halva priset hos en mindre verkstad som jag vet är bra. :)
 
@Sulax : Oj, det lät ju inte så farligt, vi (eller ja, min pojkvän) har uteslutit Nissan i tron att de var för dyra! Men då kan man kanske kolla på Nissan också då! =)

//r
 
Sitter och glor på bilar på blocket nu och en del bilar verkar "för billiga" haha, vad kan då vara haken?^^

Och när det gäller motorer har jag luskat ut att de betecknas med t ex 1,0 eller 1,4 eller 1,6 osv... vilken ska man ha?? (om man nu vill kunna dra en husvagn på ca 1500 kg, då kan man väl inte ha en 1,0 eller?)

//r
 
Ingen aning, jag är inte så hemma på Nissan (förutom King Cab/Navara då... :cautious: :wtf:). Det var så att särbon letade bil och kollade bla på Juke och det var då hans bror sa att han skulle undvika den.

Qashqai är rätt trevlig att köra, bilverkstan som repar King Caben har en sådan som utbytesbil. Dock tycker jag att särbons CR-V är ännu trevligare att köra.
 
Sitter och glor på bilar på blocket nu och en del bilar verkar "för billiga" haha, vad kan då vara haken?^^

Och när det gäller motorer har jag luskat ut att de betecknas med t ex 1,0 eller 1,4 eller 1,6 osv... vilken ska man ha?? (om man nu vill kunna dra en husvagn på ca 1500 kg, då kan man väl inte ha en 1,0 eller?)

//r
En annan bra sida att glo på är bytbil.com
 
Okej!

CR-V, det är en Honda du menar då? Haha, ursäkta att jag inte har så stor koll =P Men isf har vi (eller ja, pv köper, jag kollar^^) funderat på en sån, de är fina! Vi har dock inte provkört någon, men förhoppningsvis ska vi väl det =)

//r
 
Min golf halvkombi har en motor på1.6, den mindre motorn hos golf. Det är en helt okej bil, men det händer inte så mycket när man trampar på gasen dock.
 
haha okej! ja, jag tror att de bilar pv provkört har haft 1,6 motor också. Men såg en annons på blocket nu en bil som hade en 1,0 motor, den lär ju knappt kunna brumma framåt ju? ^^

//r
 
Har ni kollat på någon Subaru? Har ingen direkt erfarenhet av dem men känner flera som är väldigt nöjda med sina och de verkar bara tuffa på och gå.
 
@athena_arabians Okej vad bra! Bra att jag har liiite koll iaf =D Ja, de verkar trevliga som sagt!

@spinxx Välkommen! Ja precis! Är det en sån stor hake, menar du? Hmm, ja vi har kollat på en del som ska få dra det, fast den näst senaste bilhandlaren vi var hos tyckte också att de va ett problem iofs... fast han sa att man kunde göra en uppkörning som kostade runt 2' och så fick man dra mer sen? Pv tycker inte de ska behövas, men jag känner att varför inte...?

//r
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 686
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 787
Senast: inverterad
·
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
9 541
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp