Köpa ny bil, vilken?

Tack för era svar alla tre!

Det låter bra att ni alla klarat er från rost!

Ja, jag vet inte, jag kan ingenting om nyare bilar... (eller ja, jag kan ingenting om äldre bilar heller, men jag är uppvuxen med en bilmekaniker-pappa och bilmekaniker-bröder som köper bilar som kostar mycket mindre och sen fixar dem själva, så det är ju en helt annan sak)...

Jag säger bara vad pv har sagt... den han har nu är en Toyota Avensis från 2004, som var ett år gammal när han köpte den.

Hyundai har vi tittat lite på och jag gillar utseendet på några av deras modeller (jag går mest på utseendet, eftersom jag inte vet så mkt ^^). Men, om han nu skulle överväga (han gjorde de innan, men sen gick han över till att de skulle va nytt...) en begagnad bil, vad ska man mer tänka på då förutom rostskydd? Hur långt är rimligt att en bil har gått per år? Han har själv inte kört så värst många mil med sin, så blir kanske att man räknar för snålt när man kollar hur långt en beg bil gått, jag vet inte...

//r
Upp till ett par tusen mil per år är väl rimligt? (själv kör jag runt 1500-2000)

Jag upprepar vad många redan sagt - gå runt på bilhallar och titta!
Det är roligt och man får provköra massor av kul bilar :)

Senast det var aktuellt åkte jag helt t förutsättningslöst runt och berättade mina krav och frågade vad de hade.

Förutom rost (som jag själv inte ens sett som en faktor eftersom mina bilar här i saltbältet faktiskt inte rostat) så är det väl körkomfort som är viktig?

Jag själv har svårt att sitta bra i många bilar och en del förarstolar passar inte min kropp alls!

Ut och titta med er! :D
 
Jo, det blir hos handlare isf =) Ja, det där har min pojkvän också pratat om, vart bilen är körd och salt och sånt. Han säger t ex att utländska bilmärken de är inte tillverkade för att tåla våra svenska vägar typ? Honda har vi kikat litegrann på, där finns det också modeller som jag gillar utseendet på =) Låter bra den där cr-v!

//r
Utländska bilmärken?
Det finns väl inga svenska bilmärken förutom Volvo?

Det låter som ni behöver läsa på recensioner om bilar. Klart att "utländska" bilar funkar i Sverige - vad har han fått det där från??

Googla bilmärken och se vad olika tidningar har skrivit i sina omdömen. :)
 
Tack igen för era svar!

Det var kanske jag som uttryckte mig klumpigt, jag minns inte riktigt vad han sa och som sagt jag vet inte så mycket... men ja, ut och titta ska vi! =D Och jag håller med om att det är kul! Jag har ju själv inget körkort, men jag tycker det är kul att åka med när han provkör iaf =). Jag ska försöka få honom att ta det lugnt och titta på många innan han bestämmer sig också, det tycker jag är viktigt!

Men då är 1000-2000 mil per år normala körsträckor då låter det som =) Det kan vi ju hålla i minnet =)

//r
 
Jo, det blir hos handlare isf =) Ja, det där har min pojkvän också pratat om, vart bilen är körd och salt och sånt. Han säger t ex att utländska bilmärken de är inte tillverkade för att tåla våra svenska vägar typ? Honda har vi kikat litegrann på, där finns det också modeller som jag gillar utseendet på =) Låter bra den där cr-v!

//r

Som @tanten säger, det finns bara ett svenskt märke (som iofs är bra fast jag personligen avskyr det) och ett nedlagt (som jag gillar ;) ). Att utomeuropeiska märken skulle vara dåligt rostskyddade stämde kanske en gång i tiden men inte vad det gäller moderna bilar. Idag är det snarare om det är ett kvalitetsmärke eller ett budgetmärke som avgör om det är bra rostskydd osv (även om det är en sanning med modifikation också).
 
Tack igen för era svar!

Nu har jag visat pv vad ni skrivit och han bad mig förtydliga att det är rost undertill han är orolig för, inte utanpå själva bilen och rosten där under kan ju liksom ligger där och gro utan att den syns först och sen märks det då det är för sent.

Nä, han säger att han vill helst ha en ny bil som han själv kan behandla från början och vet att det är gjort. Men, skulle han överväga en begagnad bil så blir det ett tyskt eller franskt märke, eftersom de är anpassade till våra vägar, säger han. Han tänker att på t ex bilmärken från Japan, Korea osv behövs inget rostskydd pga det väglag de har där, att det inte behövs där, men det stämmer alltså inte?

Vi provkörde en begagnad Volkswagen Tiguan från 2013 eller 14 idag och den tyckte vi rätt bra om båda två. Vi tittade även på Ford Kuga idag och den gillade jag utseendet på!

//r
 
Ford är i allmänhet dyr att äga pga reservdelarna och mycket strul (nu vet jag inte hur mycket problem Kugan har). Personligen hade jag hellre tagit Tiguanen, visserligen rätt dyra reservdelar där också men står det och väger mellan tyskt och utomeuropeiskt så vinner det tyska generellt.

Har ni tänkt testa en Honda? Det är verkligen en enormt trevlig bil och det där med rostskyddet stämmer inte på moderna bilar, de har anpassat sig till vår marknad.
 
Men om han ändå tänkt rostbehandla bilen han köper, spelar det någon roll vilket land den kommer från ifrån början då?
 
Tack för svaren!

Det där med dyra reservdelar till Ford säger pv att de kommer han också ihåg nu att han hört nån gång och det är ju inte så bra...

Jo, Honda har vi tänkt testa, där verkar finnas en del intressanta modeller! Och tack för info om rostskydd, det låter ju bra isf!

@Emor: Nej, om han köper en ny bil spelar det ingen roll varifrån den kommer, det är om han ska köpa en begagnad =)

//r
 
Tack för svaren!

Det där med dyra reservdelar till Ford säger pv att de kommer han också ihåg nu att han hört nån gång och det är ju inte så bra...

Jo, Honda har vi tänkt testa, där verkar finnas en del intressanta modeller! Och tack för info om rostskydd, det låter ju bra isf!

@Emor: Nej, om han köper en ny bil spelar det ingen roll varifrån den kommer, det är om han ska köpa en begagnad =)

//r
Min bil var säkert 8-9 år när de frågade på besiktningen om jag ville ha den kvar längre tid för i så fall skulle jag behöva köra den på rostskyddsbehandling snart (Subaru -2005). Med andra ord är det inte hela världen om bilen är något år när man gör behandlingen. Sen är väl de flesta biltillverkare inga strutsar som kör huvudet i sanden. De vet att vi har vinter här och de säljer bilar hit och bilarna måste hålla måttet, annars blir det ingen affär.
 
Visst ja, kan lägga till att de sa även på besiktningen att det är viktigt att hålla rent bilarna under, köra in på biltvätt med underredstvätt t.ex. städning och underhåll helt enkelt :)
 
Han säger att han vill helst ha en ny bil som han själv kan behandla från början och vet att det är gjort. Men, skulle han överväga en begagnad bil så blir det ett tyskt eller franskt märke, eftersom de är anpassade till våra vägar, säger han. Han tänker att på t ex bilmärken från Japan, Korea osv behövs inget rostskydd pga det väglag de har där, att det inte behövs där, men det stämmer alltså inte?
Nej det stämmer inte alls. Verkligen inte.

Bilar som säljs här är bilar som passar här - med små skillnader.
 
Visst ja, kan lägga till att de sa även på besiktningen att det är viktigt att hålla rent bilarna under, köra in på biltvätt med underredstvätt t.ex. städning och underhåll helt enkelt :)

Ja, verkligen. Jag kör underredestvätt några gånger under vintern och sedan en sista sväng när saltsäsongen är över.
 
Tack för era svar!

Jo, pv sa när vi pratade om de igår med att vad de gällde hans bil så hade de tydligen sagt till honom att bilen behövde rost-behandlas, men då hade han väntat och tänkt att de inte va så allvarligt "vi tar de sen"-style o tja, nu e de tydligen för sent att göra nåt åt. Men han får väl låta bli att göra om det misstaget helt enkelt och gör man inte så så känns de ju som om de funkat att köpa en ett-två år gammal bil.
Ska tänka på det där med tvätt undertill också!

Jag pratade med min pappa idag i tele med o han sa att det lätt går att se undertill om en bil är rostskyddsbehandlad eller inte. Så jag ska försöka sälja in detta med beg bil nu till pv, känner att vad tusan ska han lägga ut massa onödiga pengar för....

Jag gillar utseendet på Hyundai ix35, Ford Kuga, Honda crv, Honda rav4, Opel Mokka och liknande! Ska sälja in en sån ^^.


//r
 
Tack för era svar!

Jo, pv sa när vi pratade om de igår med att vad de gällde hans bil så hade de tydligen sagt till honom att bilen behövde rost-behandlas, men då hade han väntat och tänkt att de inte va så allvarligt "vi tar de sen"-style o tja, nu e de tydligen för sent att göra nåt åt. Men han får väl låta bli att göra om det misstaget helt enkelt och gör man inte så så känns de ju som om de funkat att köpa en ett-två år gammal bil.
Ska tänka på det där med tvätt undertill också!

Jag pratade med min pappa idag i tele med o han sa att det lätt går att se undertill om en bil är rostskyddsbehandlad eller inte. Så jag ska försöka sälja in detta med beg bil nu till pv, känner att vad tusan ska han lägga ut massa onödiga pengar för....

Jag gillar utseendet på Hyundai ix35, Ford Kuga, Honda crv, Honda rav4, Opel Mokka och liknande! Ska sälja in en sån ^^.


//r
Man kan tycka vad man vill om den mannen, men jag upplever att vad han skriver ofta överrensstämmer med vad kunniga människor i min omgivning säger, så: mitt tips är att googla på Aftonbladets artikel med anledning a den fullrostade helt nya Nissan som en man i Gbg köpte. I den artikeln/krönikan skrevs rätt bra om olika märkens rostskydd, liksom vikten av dyrare/bättre stål för att undvika rost.

Toyota är ju dock ett av märkena som brukar vara bra i den bemärkelsen. Volvo och VW är väl dock outstanding, de övriga tyska därefter och asiatiska bilar generellt sett absolut sämst.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 686
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 787
Senast: inverterad
·
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
9 541
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp