Köpa körhäst....?

majapia

Trådstartare
Ja, som rubriken säger....Köpa körhäst är inte det lättaste... Har kollat på nätet efter en snäll, trygg och framförallt trafiksäker häst som är mycket körd...Det verkar vara svårt att hitta något sådant, har ju själv en kallblodsvalack som jag då ska byta bort men det verkar vara svårt.

Nu undrar jag, var har ni hittat era fina körhästar? Eller ni kanske har kört in dem själva..? Kan man kontakta på något sätt något travstall med kallblod eller..?:confused:

Sv: Köpa körhäst....?

Mina inkörda hästar har jag köpt på annons, en på köpesannons och två på säljesannons. När jag själv var på väg att sälja en så annonserade vi här och på H*stnet.

Om du inte hittar något så prova sätt in en köpesannons! Om det är en travhäst du letar så kan det kanske som du säger vara en idé att kontakta något travstall. Annars kanske en körtränare har kontakter och tips?

Många körhästar byter ägare via kontakter. Mitt tips är körtränare som rör på sig mycket och är aktiva. Dessa har ofta pejl på lämpliga körhästar till salu eller elever som vill köpa.

Tillägg: ser att min formulering ser ut som att jag menar tränare som är "hurtbullar". Jag menar tränare som rör sig över stora geografiska ytor.

Jag tycker att jag aldrig sett så många inkörda hästar på annons som nu. Men det beror väl kanske på vad man är ute efter, men jag har hittat flera som jag skulle kunna tänka mig. Nu ska jag ju inte köpa körhäst utan sälja det är därför jag kollar utbudet ;)

TAr upp denna tråd igen....

Är själv i köpar tagen med en körhäst.

Funderar främst på fjordhäst.
Vill ha en som är rejäl och orkar dra men itne för stor, gärna vara ridbar och ev ta något föl framöver.

Har kört shettis innan, inte alls regelbundet utan bara nån gång ibland, en mycket trygg och stabil shettis som är oerhört van körhäst och inte bryr sig om det minsta man fumlar eller gör fel.

Jag har varit och kikat på en som blir 5 nu i vår, ett fjordsto.
Hon har körintyg, vad borgar det för ?
Hon är oxå insutten men inte färdiginriden.
Hon var lugn vid selning och stod hyfsat stilla när man stod och pratade, blev lite rastlös på slutet, ville in till kompisarna igen.
Har inte provkört ännu....

Jag tyckte det kändes lite osäkert när jag tömkörde henne men hon är ju bara körd av sin uppfödare och sammanlagt kanske runt 50 gånger i sitt liv...
det låter mycket men är inte så mycket när jag tänker efter....
Har själv inte tömkört så mycket heller så är osäker själv även om uppfödaren tyckte jag verkade veta vad jag höll på med :)

Sen har jag hittat en annan som ska vara mera körd, och riden, till ett bra pris men hon är inte använd på ca 6 månader pga föl vid sidan.
Hur mycket kan man lita på att hon är som hon brukar vara ?
Enligt säljaren är hon typen som inte blir jättepigg om hon får stå en månad eller så utan är som hon brukar, är inte yypen som rusar iväg vid körning men piggare vid ridning.
Behövs mycket uppfräshning normalt sett ?

Ja, så har vi då den tredje.
Hon är 9 år tror jag, väldigt mycket körd för olika typer av vagnar, slädar och redskap, även riden men inte utbildad.
Hon har haft 4 föl men har varit körd under tiden.
Nu är det dock nån månad sen hon regelbundet kördes.
Denna häst har jag alls ingen möjlighet att prova då hon är jättelångt borta.

Vilken skulle ni , som förhoppningsvis har lite mera koll, rekommendera till en nybörjare på körning ?

Båda de sista alternativen låter ju bra tycker jag. Är hästen ordentligt inkörd och körd ett tag ska det inte vara något problem att ta upp körningen igen. Jag skulle förstås ta inkörningsmomenten lite från början om jag fick hem en ny häst, mest för att känna mig för och få bekanta mig med den. Men inte köpa utan att ha sett den körd för det som angivits i annonsen. Kanske inte ALLA ;) redskap och vagnar, men något som kan vara skrämmande, en trilla med järnhjul t.ex.

Den som du inte har möjlighet att prova, är det värt att åka och titta och provköra vid samma tillfälle som du ev bestämmer dig? Den lät ju bäst för en nybörjare :)
Du känner ingen i den delen av landet där den står, som kan agera ombud och åka och titta o provköra åt dig?

MVH
Lotta

TAck för ditt svar :)

Den första hästen står såpass nära att jag kan åka dit flera gånger och få hjälp med att komma igång med körningen tillsammans med uppfödaren.
Han hjälper gärna till och visar vad hon är van vid och hon kan stå kvar där tills jag är redo att ta hem henne.
Tänkte det kunde vara bra att åka dit minst 5 gånger och testa.
Hon är en väldigt trevlig häst och det kändes bra i övrigt.

Den andre hästen är det såpass bra pris på att den köper man bara och hämtar, får lita på att det går bra helt enkelt......

den tredje hästen står väldigt långt bort, i Västerbotten och jag bor på västkusten.
Jag kommer inte åka och hämta den utan den får åka hästbuss hem isåfall så det är enbart att lita på säljarens utsago om hurdan hästen är.
Jag känner ingen så långt norrut som kan åka och titta på den för mig.
Hon har en lite ovanligare färg, musblack, och är troligen dräktig.

Nu har jag hittat en nordsvenska oxå, på nära håll.
Skadar ju inte att titta :D

Nu börjar vi snacka här!
Glöm kantarellerna och köp en riktig häst istället ;)

Nejdå, skämt åsido, då skulle jag inte välja den som står så långt bort, är det inte panik så kommer det alltid hästar på närmare håll. Och kan du tänka dig nordsvensk så bor du på alldeles rätt plats, det är väl som mest nsv-tätt i Bohuslän o V Götaland tror jag!
För det är väl en nordsvensk du hittat, så att vi inte pratar om varsin ras (kallblodstravare)?

Har även skickat e-post till dig!

Lotta

Senast ändrad:

Ja, det är brukshäst jag talar om, inte travarvarianten.

Egentligen är nog en nordsvensk i största laget men kanske en i D-ponny stolerk men känns liksom större överlag, hela hästen och typen :)

Ska nog titta på den som är närmast en gång till, och prova köra, så frå vi se hur det känns.

Jag håller med Fia-Lina här. Nr 2 och 3 låter vettigast. Om du tyckte redan första gången att det kändes osäkert med nummer 1 så får jag dåliga vibbar av det. En unghäst och nybörjare är ingen bra kombination.
Inget illa om fjordingar, de kan vara superfina tävlingshästar, men de kanske inte alltid är jättelämpade för nybörjare. En tanke bara...

Ta kontakt med en körtränare eller en erfaren kusk i en klubb nära dig och ta hjälp därifrån. Det är mitt råd. Lycka till!

Såg att du funderar på NSV. Det finns ju olika modeller. Dels de lite tyngre och större och dels de som är lite lättare och mindre.

Annars kanske en stor ponnyras kan vara något, typ connemara eller new forest?

Musblacken är nog välkörd ialla fall :laugh:
Ingen tokig hingst hon är dräktig med heller :d

Ja, det har jag hört ifrån andra oxå, att hon bör vara välkörd.....
Synd det är så långt bort.....:(

Hingsten är visst oxå till salu, fast hingst har jag inte tänkt mig i första hand ;)

Jag har försökt ta reda på en tränare eller klubb i min närhet men kan inte hitta nån.
Vet dock inte hur/vart jag ska leta ??

Nybörjare på hästar är jag inte, överhuvudtaget inte, men på körning.
Hästen i sig reder jag säkert ut, med ledarskap osv men det kändes lite ovant och sådär att tömköra henne.
Hon har ju endast haft sin uppfödare vid tömmen så det är säkert konstigt för henne med.

Jag ska ev dit i helgen igen och prova att köra, tillsammans med uppfödaren då såklart !
Han är väldigt hjälpsam och hjälper gärna till och kommer hem hit och hjälper mig ifall det skulle behövas oxå säger han.

Det är ju alltid bra att få hjälp av någon som känner hästen :)

Förresten, jag håller med om att en nybörjare och en unghäst inte är någon bra kombination men det är ju bättre med det och att man får hjälp av någon än att man skaffar en som ska vara bra körd men som man kanske ändå inte reder ut.....

En äldre, bra körd häst kan ju ha sina egenheter den oxå....

Alla klubbarna tror jag fortfarande finns på kuskringen hemsida: http://www.kuskringen.se/

Jag tror faktiskt också att du skulle klara upp en unghäst (med hjälp av uppfödaren) trots att du har begränsad erfarenhet av körning. Jag har sett flera exempel på oerfarna människor som tar sig an unghästar och det har gått bra. Sen är ju aldrig någon fullärd men med stöd av uppfödaren så tror jag du har alla möjligheter att lyckas. Och sen med hjälp av en tränare så kan du och hästen vidarutvecklas tillsammans.

Lycka till!:bump:

Glömde säga att jag inte tycker att du ska köpa en häst som du inte sett och träffat. Det måste stämma med en själv och den häst som man tänker köpa så att du kan lära känna den före köp är ju suveränt!

Såg att du funderar på NSV. Det finns ju olika modeller. Dels de lite tyngre och större och dels de som är lite lättare och mindre.

Annars kanske en stor ponnyras kan vara något, typ connemara eller new forest?

Jag tittar runt på lite allt möjligt.
Från början tänkte jag mig nog en i B-ponnystorlek men det är bättre med en större, viktbärande så jag kan rida den oxå.

Tyvärr blir större ponnyras såsom connemara eller NF för dyr, de är ju väldigt ofta inte bara körda utan kanske utbildade inom ridningen ox, tävlade, och då stiger priset en hel del.

Helst skulle jag väl vilja ha en körd islandshäst eftersom det är den rasen jag kan utan och innan men de är för dyra för min plånbok....

Kollade på kuskringen, kunde inte hitta någon tränare alls inom mitt distrikt eller de 3 närmsta...:(
Gör jag fel ??

Det borde ju rimligen finnas någon inom 4 distrikt eller ???

Vet inte var i Västra Götaland du befinner dig, men här uppe finns det tränare i alla fall..!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V