Sv: Köpa körhäst....?
TAr upp denna tråd igen....
Är själv i köpar tagen med en körhäst.
Funderar främst på fjordhäst.
Vill ha en som är rejäl och orkar dra men itne för stor, gärna vara ridbar och ev ta något föl framöver.
Har kört shettis innan, inte alls regelbundet utan bara nån gång ibland, en mycket trygg och stabil shettis som är oerhört van körhäst och inte bryr sig om det minsta man fumlar eller gör fel.
Jag har varit och kikat på en som blir 5 nu i vår, ett fjordsto.
Hon har körintyg, vad borgar det för ?
Hon är oxå insutten men inte färdiginriden.
Hon var lugn vid selning och stod hyfsat stilla när man stod och pratade, blev lite rastlös på slutet, ville in till kompisarna igen.
Har inte provkört ännu....
Jag tyckte det kändes lite osäkert när jag tömkörde henne men hon är ju bara körd av sin uppfödare och sammanlagt kanske runt 50 gånger i sitt liv...
det låter mycket men är inte så mycket när jag tänker efter....
Har själv inte tömkört så mycket heller så är osäker själv även om uppfödaren tyckte jag verkade veta vad jag höll på med
Sen har jag hittat en annan som ska vara mera körd, och riden, till ett bra pris men hon är inte använd på ca 6 månader pga föl vid sidan.
Hur mycket kan man lita på att hon är som hon brukar vara ?
Enligt säljaren är hon typen som inte blir jättepigg om hon får stå en månad eller så utan är som hon brukar, är inte yypen som rusar iväg vid körning men piggare vid ridning.
Behövs mycket uppfräshning normalt sett ?
Ja, så har vi då den tredje.
Hon är 9 år tror jag, väldigt mycket körd för olika typer av vagnar, slädar och redskap, även riden men inte utbildad.
Hon har haft 4 föl men har varit körd under tiden.
Nu är det dock nån månad sen hon regelbundet kördes.
Denna häst har jag alls ingen möjlighet att prova då hon är jättelångt borta.
Vilken skulle ni , som förhoppningsvis har lite mera koll, rekommendera till en nybörjare på körning ?