Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tips på ”bra” (inte nödvändigtvis men gärna billiga) saker som är smart att köpa med sig hem från USA?
@BornAgain lite skräckpropaganda blir det ang day/Nyquil/day/Nighnurse (de senare två UK hostmedicin) i sammanhanget
Det är inte det minsta olagligt att köpa med sig ett par flaskor hem för eget bruk då doserna per mg är så låga.
Enkelt sammanfattat :
https://www.svd.se/integritet-nar-det-galler
Det är inte värre än att folk ofta när de åker till Thailand brukar köpa med sig en liten burk sårpuder som innehåller antibiotika. (Tidigare för +20 år sedan även receptfritt i Sverige, man kunde köpa på Konsum).
Jag tycker antibiotikapulver är värre än knark/höga doser smärtstillande... för överdriven antibiotikaanvändning är ett reellt hot på en högre nivå än knark.
Hur som helst, jag tycker man ska vara försiktig med att rekommendera inköp av läkemedel. Det kan lätt bli fel.
Ja det är ju därför det sen 20 nånting år inte säljs över disk här. Men det är dock inte olagligt att ta med sig några ml från resan.
Men det är ibland skillnad på lagligt och smart.
Jaha? Jag har iaf svarat utifrån tråden på vad som är lagligt. Det blir nog svårt att utöver det få någon konsensus till vad som är smart eller inte känner jag. Oavsett ämne .
Och jag har inga problem med att komma med invändningar mot något som är lagligt om det inte är en bra idé. Som tex inköp av mediciner om man inte verkligen har stenkoll på vad man köper (och over the counter antibiotika hamnar alltid i "inte en bra idé" enligt min mening).
Alla har inte koll och det är ett öppet forum.
Jag tycker antibiotikapulver är värre än knark/höga doser smärtstillande... för överdriven antibiotikaanvändning är ett reellt hot på en högre nivå än knark.
Hur som helst, jag tycker man ska vara försiktig med att rekommendera inköp av läkemedel. Det kan lätt bli fel.
@Youma nä aldrig ang antibiotika enligt mitt tycke .
Att ta in, till sig själv, att använda när ingen sjukvård längre finns att tillgå? Alltså, jag vet inte riktigt vad för skada den skulle göra hemma hos mig i ett skåp. En "bug -out-bag" är en överlevnads/flyktväska ifall det otänkbara inträffar.
Ice breakersTips på ”bra” (inte nödvändigtvis men gärna billiga) saker som är smart att köpa med sig hem från USA?
Så resonerar ”alla” ang antibiotika och ”bra att ta till”. När det där ”ta till” blir ju flytande om det inte finns restriktioner. Det blir liksom problemet.
Vi tycker olika i den frågan
Fast nej? Så resonerar inte alla alls, vad jag kan se. Skulle folk hamstra en liten mängd antibiotika "ifall kriget kommer" och inte använda den i annat tillfälle än just då, så skulle det knappast vara något problem. Problemet är snarare " Jag är ju jätteförkyld, jag måste ha antibiotika" etc.
Även om jag hade antibiotikapulver hemma (nu har jag iofs inte det) och hade ett infekterat sår, så finns ju sjukvården att tillgå. Det är bara palla sig till vårcentralen och få läkarvård, alldeles gratis eller nästintill gratis, perfekt. Antibiotikapulver skulle vara till när någon sjukvård inte längre finns att tillgå, alls.
Om en bug-out-bag faktiskt på riktigt behöver användas så är antibiotikaresistens nog det sista man oroar sig för i just det läget. Men visst, för mänskligheten i stort är det så klart bättre att @Youma dör i det läget, det är sant.Fast då har du ju missat hela problemet med antibiotika . Och att utan restriktioner kommer alltid någon ha en egen uppfattning om när det bör tas till osv. Så är det ju redan det är ju halva problemet minst.
Det är ju Dessutom avhängt på vilken typ du behöver fel sort hjälper inte, men späder däremot på resistensproblemem rätt allmänt .
Ämnet kanske borde brytas ut?
@BornAgain lite skräckpropaganda blir det ang day/Nyquil/day/Nighnurse (de senare två UK hostmedicin) i sammanhanget
Det är inte det minsta olagligt att köpa med sig ett par flaskor hem för eget bruk då doserna per mg är så låga.
Enkelt sammanfattat :
https://www.svd.se/integritet-nar-det-galler
Det är inte värre än att folk ofta när de åker till Thailand brukar köpa med sig en liten burk sårpuder som innehåller antibiotika. (Tidigare för +20 år sedan även receptfritt i Sverige, man kunde köpa på Konsum).
Gillar du väskor så är Coach mycket bra pris på. Hamnar man dessutom på en REA, så är det ju kanon. Sist köpte jag ett par stycken på just en REA och sålde billigt när jag kom hem. Vilket gjorde att de två jag behöll, inte kostade mig något i slutändan.Tips på ”bra” (inte nödvändigtvis men gärna billiga) saker som är smart att köpa med sig hem från USA?