Köpa hus med friskrivningsklausul?

FadeAway

Trådstartare
Huset är ett dödsbo. Vi ska kolla på det troligtvis på visning på lördag och det är första huset vi kommer att kolla på så inget är ju beslutat. Men vi vill gärna veta lite mer om vad detta innebär.

Sv: Köpa hus med friskrivningsklausul?

Det vet vi inte. Vi har inte kollat på huset utan bara läst annonsen. Jag skulle tro att det är dolda fel som de vill friskriva sig i från.
Vi kommer givetvis att göra en noggrann besiktning om huset blir aktuellt för oss.

Vårt hus (gammal prästgård) var totalt friskrivet vilket gjorde att vi var väldigt noga med besiktningen. Vi tog också en försäkring genom det besiktande bolaget där försäkring mot hussvamp ingick (ersätts vanligtvis ej av vanlig husförsäkring om det inte har direkt samband med ex.vis vattenläcka) och där man får en koll vart 5:e år.

Kvalité på vatten (och tryck), el, skorsten och radon ingår ej i besiktningen. Kolla även så att de mäter fukt, annars brukar besiktningen endast vara okulär.

Jag skulle nog inte dra mig för att ta dit en mögelhund också för extra säkerhet men det gjorde inte vi.

Företaget som besiktar ska självklart ha ansvarsförsäkringar.
Det är viktigt med besiktningar, ta gärna dit andra kunniga men förlita er inte på någon polare bara för att slippa betala en besiktningsman, ni kan stämma en besitningsman som gjort fel- det är svårare med en polare!

Nej det kommer vi vara jättenoga med att göra en besiktning. Har själv läst en del (då jag läser till lantmätare) och även om vi gjort besiktningar av hus så är det ju inget mot vad en erfaren yrkesman hittar. Det är för små summor i jämförelse med vad ett hus kostar (och kan kosta om det är nått fel) så det kommer vi verkligen göra.
Det är kommunalt vatten så jag antar att vi inte behöver göra något prov på kvalitén på vattnet.

ja vi valde en med renommé men inte genom mäklaren, sen kände de varann sen förut men det är ju ingen jättebransch så det kanske inte är konstigt:)

Det är egentligen inte så ovanligt med friskrivningsklausul, särskilt när det är dödsbo som säljer. Som någon annan skrivit här gör en noggrann besiktning med en duktig besiktningsman. Gå sedan igenom även de saker han inte besiktigar exvis, murstock, ev radon, uppvärmning mm. Du har annars obefintliga möjligheter att ställa några krav på säljarna avseende fel, dolda och andra. Genom vissa besiktningsföretag kan du teckna doldafelförsäkring om inte säljaren vill göra det. Dolda fel är ovanligt men när det förekommer ofta dyrt.

Lycka till med husköpet!

ja precis , det är ju det som menas med friskrivningsklausul och dödsbon har ofta det, mamma kommer jag inte ihåg hur hon gjorde när vi sålde deras hus, mäklaren ville nog ha det , men det slutade med friskrivningsklausul, försäkringen skulle gå på 14 eller 18 000.
men å andra sidan, det huset hade många synliga fel och vi försökte tala om allt, även med stallet

Det lutar åt att vi inte tar detta hus. Mycket jobb (sunkiga tapeter i den mån trasiga, i ett rum är en dörr igensatt och bara ena sidan är det tapetserat över, gammalt kök, tvättmaskin saknas helt) på det som vi ser + att det inte finns utgång inifrån huset till uteplatsen(?), jättelitet badrum.
Sen ligger hus i bättre skick med utgångspris + 100 000.
Då är det ju ett minus att det dessutom kommer vara en friskrivningsklausul.

Det var tyvärr mycket finare på bilderna.

Bra beslutat! Själv tittar på hus och det där med friskrivningklausul samt obesiktat är att passa sig för. Speciellt ifall ägaren inte vill gå ner i pris. Vi hade också under lång period fastnat för ett liknande hus, men andra gången vi tittade hittade vi mer att göra på det än andra samt vi började verkligen mäta upp husets utrymmen och då började vi smått ändra på oss gällande det där huset. Hade det varit hälften så dyrt och man haft sedan en hel till rust, hade det varit en annan sak.

fast friskrivningsklausul behöver ju inte betyda så mycket om det är ett gammalt, hus, man bör ju bara vara medveten om vad det innebär, men hävda konstruktionsfel på ett 100 år gammalt hus känns ju lite underligt kanske:) bara ett ex

Vi ska kolla på ett mycket mer upprustat hus med ett utgångspris på +50 000. Som har bättre läge och ingen oljepanna. Dock mindre.

Detta huset var byggt på 26. Men även om det inte är ett dyrt hus så är det för mycket jobb på det. Grannhuset (byggt 37) är till salu för 1,45. Men då är det bättre läge, större (50m2 + biarea 50m2), det är pelletspanna i stället för oljepanna, det finns garage, har solpaneler, tvättmaskin etc, inglasad altan (med tak).

Det skulle antagligen plocka på för mycket om man skulle göra det som behövs.

?? Bara totalt 100 kvm ? Är det inte lite lite ifall ni ska satsa på hus och har en växande familj?

När husen börjar bli runt 100 år, då är väl andra saker att ta hänsyn till tex k-märkning osv.

Vi satsar inte på en växande familj. Kommer det senare så har vi inga problem med att flytta till ett större boende då. Det första huset var 110 + 50 i biarea. Det andra var större med 164 + 100. (alltså sammanlagt 100m2 större)
Det vi ska kolla på nästa vecka är 98 + ev biarea.

k-märkningen har blivit lite mindre värd nu för tiden, ibland släpper de det för att det helt enkelt inte går att bevara allt och man k-märker inte så lätt saker idag, ett hus blir ju inte k-märkt bara för att det är gammalt, det måste ju finnas nåt värt att bevara.
Fadeaaway: nej varför betala så mkt för ett renoveringsobjekt när det finns bättre precis bredvid:)

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 429
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar