Sv: Köpa hund, vad tänka på?
Vad är det för undersökningar och hälsotester osv som krävs innan parning?
Jag vet ju inte ens vad jag ska fråga och diskutera med uppfödaren
Jag har liksom bara haft familjehundar och har noll koll på allt som har med uppfödning och göra.
Det handlar om en Dvärg Schnauzer om det spelar ngn roll.
Tillägg:
Vad händer om han inte fungerar i avel? Att hans simmare inte fungerar eller att valparna blir så dåliga att det inte bör tas fler kullar efter honom?
Är det som det är då? Eller måste jag ersätta uppfödaren på ngt vis för att han inte passar i avel om det skulle bli så?
Det beror på rasen och bör stå på rasklubbens hemsida, jag är inte insatt i dvärgsschnauzer men Falukorw här kan svara på sådana frågor.
I min ras ska t.ex. finnas ett intyg från ögonlysning som inte får vara äldre än ett år innan parning.
Passar han inte i avel eller uppfödaren själv väljer att inte använda/sälja parningarna så behöver du inte ersätta något, då är det som det är och det är alltid en risk med avelshundar. Undantaget förstås om du gör något dumt som att gå och kastrera honom...
Därför behöver du kolla med uppfödaren om du förväntas ställa ut honom eller liknande, hur stora krav lägger hon/han på DIG att
meritera hunden så att han blir eftersökt som avelshane. Är det en förutsättning för att du ska få köpa hunden med bibehållen avelsrätt, eller vill uppfödaren ha möjlighet att själv ta med hunden på utställning, eller "räcker det" med att du erbjuder ett gott hem som sällskapshund.
Om dina intressen (att ställa ut och träna/tävla) sammanfaller med uppfödarens förväntningar så slipper ni risken för onödiga konflikter. Likaså behöver ni prata om vem som ska betala för ev. hälsotester, i mitt fall har jag gjort det själv utan att diskutera eftersom jag själv haft ett intresse i att "meritera" hunden. Jag vet inte om det alltid funkar så dock, så dubbelkolla det. Likaså har jag förväntats köra hanhunden hem till uppfödaren till parning, men inte längre än så. Bor tiken långt bort så har de fått hämta honom antingen hos mig eller hos uppfödaren, alternativt att både hane och tik lämnats hos min uppfödare.
Jag köpte min hund till halva priset mot bibehållen avelsrätt (3 parningar) och jag var intresserad av att ställa ut och tävla. Nu blev det inte så, livet kom lite mellan, men min uppfödare har haft förståelse för det och jag har sett till att göra MH, hälsotester och iaf ställt honom några gånger på rasspecialer osv och det har "räckt". Nu är det en liten ras numerärt så han har varit lite eftertraktad bara för att han genetiskt fri från rasbundna sjukdomar, ögonlysning UA och gått hyfsat på utställning så han har varit och parat två gånger. Den tredje parningen funderar jag på att köpa loss så att jag kan släppa mitt dåliga samvete för att jag inte meriterat honom som jag lovat och låta honom vara "bara" familjehund.
Vi har inte haft några konflikter och ett bra samarbete men visst har jag ändå upplevt en viss press att prestera, det är också något som behöver vägas in.