Köpa hund, vad tänka på?

pulkaskurk

Trådstartare
Jag kommer mest troligt att köpa en till hund inom ett par veckor.
Hunden är en 2 årig hanhund som kommer att köpas från uppfödaren för ett reducerat pris mot att hen får använda hunden i avel några ggr.

Vad ska jag tänka på vid köp?
Ska han veterinärbesiktas? Hur många ggr är det normalt att hen får använda hunden för avel innan den blir helt min?
Jag har aldrig köpt hund på de här premisserna tidigare så vet inte vad som är normalt?
Var dessutom närmare 10 år sen jag köpte hund sist så jag har dålig koll på hur gången är.

Sv: Köpa hund, vad tänka på?

Uppfödaren och du bör skriva på ett avtal om fodervärdskontrakt, SKK har om man är medlem där (som uppfödare).
Hunden bör definitivt besiktigas och intyget får inte vara äldre än 7 dagar.
Du ska få med stamtavla och vaccinationsintyg.

Men jag ska ju inte vara fodervärd?
Jag ska ju köpa hunden med vissa förbehåll.

Men jag ska ju inte vara fodervärd?
Jag ska ju köpa hunden med vissa förbehåll.

Ska parningar tas av hunden, så bör du se till att ett köpeavtal med bibehållen avtalsrätt används. Det brukar innebära att köpa hunden för halva priset och säljaren har rätt till ca 2-3 parningar (med resultat) på en hanhund.

Veterinärbesiktningsintyg max 7 dagar ska finna med, så ja - hunden ska besiktigas.

Diskutera igenom med uppfödaren vilka förväntningar denne har på dig vad det gäller meritering, ev. hälsoundersökningar och kostnader för dessa som krävs innan parning, samt hur denne tänkt sig rent praktiskt när det är dags för parning (ska du köra hunden hem till henne/tiken osv).

Om hunden redan är två år så bör en hel del hälsotester, MH, m.m redan vara gjorda.

På köpekontrakt med bibehållen avelsrätt har uppfödaren rätt till 3 kullar efter hanen.

Diskutera igenom med uppfödaren vilka förväntningar denne har på dig vad det gäller meritering, ev. hälsoundersökningar och kostnader för dessa som krävs innan parning, samt hur denne tänkt sig rent praktiskt när det är dags för parning (ska du köra hunden hem till henne/tiken osv).

Om hunden redan är två år så bör en hel del hälsotester, MH, m.m redan vara gjorda.

Vad är det för undersökningar och hälsotester osv som krävs innan parning?
Jag vet ju inte ens vad jag ska fråga och diskutera med uppfödaren :o
Jag har liksom bara haft familjehundar och har noll koll på allt som har med uppfödning och göra.
Det handlar om en Dvärg Schnauzer om det spelar ngn roll.

Tillägg:
Vad händer om han inte fungerar i avel? Att hans simmare inte fungerar eller att valparna blir så dåliga att det inte bör tas fler kullar efter honom?
Är det som det är då? Eller måste jag ersätta uppfödaren på ngt vis för att han inte passar i avel om det skulle bli så?

Senast ändrad:

Vad är det för undersökningar och hälsotester osv som krävs innan parning?
Jag vet ju inte ens vad jag ska fråga och diskutera med uppfödaren :o
Jag har liksom bara haft familjehundar och har noll koll på allt som har med uppfödning och göra.
Det handlar om en Dvärg Schnauzer om det spelar ngn roll.

Tillägg:
Vad händer om han inte fungerar i avel? Att hans simmare inte fungerar eller att valparna blir så dåliga att det inte bör tas fler kullar efter honom?
Är det som det är då? Eller måste jag ersätta uppfödaren på ngt vis för att han inte passar i avel om det skulle bli så?

Det beror på rasen och bör stå på rasklubbens hemsida, jag är inte insatt i dvärgsschnauzer men Falukorw här kan svara på sådana frågor. :) I min ras ska t.ex. finnas ett intyg från ögonlysning som inte får vara äldre än ett år innan parning.

Passar han inte i avel eller uppfödaren själv väljer att inte använda/sälja parningarna så behöver du inte ersätta något, då är det som det är och det är alltid en risk med avelshundar. Undantaget förstås om du gör något dumt som att gå och kastrera honom... ;) Därför behöver du kolla med uppfödaren om du förväntas ställa ut honom eller liknande, hur stora krav lägger hon/han på DIG att meritera hunden så att han blir eftersökt som avelshane. Är det en förutsättning för att du ska få köpa hunden med bibehållen avelsrätt, eller vill uppfödaren ha möjlighet att själv ta med hunden på utställning, eller "räcker det" med att du erbjuder ett gott hem som sällskapshund.

Om dina intressen (att ställa ut och träna/tävla) sammanfaller med uppfödarens förväntningar så slipper ni risken för onödiga konflikter. Likaså behöver ni prata om vem som ska betala för ev. hälsotester, i mitt fall har jag gjort det själv utan att diskutera eftersom jag själv haft ett intresse i att "meritera" hunden. Jag vet inte om det alltid funkar så dock, så dubbelkolla det. Likaså har jag förväntats köra hanhunden hem till uppfödaren till parning, men inte längre än så. Bor tiken långt bort så har de fått hämta honom antingen hos mig eller hos uppfödaren, alternativt att både hane och tik lämnats hos min uppfödare.

Jag köpte min hund till halva priset mot bibehållen avelsrätt (3 parningar) och jag var intresserad av att ställa ut och tävla. Nu blev det inte så, livet kom lite mellan, men min uppfödare har haft förståelse för det och jag har sett till att göra MH, hälsotester och iaf ställt honom några gånger på rasspecialer osv och det har "räckt". Nu är det en liten ras numerärt så han har varit lite eftertraktad bara för att han genetiskt fri från rasbundna sjukdomar, ögonlysning UA och gått hyfsat på utställning så han har varit och parat två gånger. Den tredje parningen funderar jag på att köpa loss så att jag kan släppa mitt dåliga samvete för att jag inte meriterat honom som jag lovat och låta honom vara "bara" familjehund.

Vi har inte haft några konflikter och ett bra samarbete men visst har jag ändå upplevt en viss press att prestera, det är också något som behöver vägas in.

Senast ändrad:

Det lilla vi pratat om så förväntar sig hen inte mer än att han fungerar som sällskapshund och vi tar hand om honom efter bästa förmåga och älskar honom som vi gör med vår andra hund.
Det här blir vår 4e hund från samma uppfödare så hen vet om att jag är väldigt ointresserad av utställningar och pälsvård mer än nödvändigt.
Så uppfödaren ska stå för utställningar, trimning osv och jag ska bara behöva bada och borsta hunden däremellan.
Dock tänkte jag se om det inte finns några roliga kurser att gå på så vi kan träna lite, men det är för mitt nöjes skull men om vi kommer ut på ngn tävling och det blir meriterande så är det väl bara bra då :)

Tack för ett bra svar :)

Åh men det är ju jättebra, då känner ni varandra sedan innan och borde ha rimliga förväntningar från båda håll! :)

falukorw:

Om du vill och läser här igen får du väldigt gärna berätta vad jag ska tänka på, vad som kommer att behöva göras rätt och riktigt för att han ska kunna användas i avel osv.

Nu är jag här :)
Det finns inget bekämpningsprogram hos SKK för dvärgschnauzer så de har inga krav på registreringen av valpar.
Däremot så följer alla seriösa uppfödare dvärgschnauzerringens krav på att få stå med på deras lista vilket innebär att hunden ska vara ögonlyst UA senast ett år innan parning, utställd med VG eller 1:a pris, samt att inavelsgraden inte får vara mer än 6,25%.

Tack för bra svar! :)

Det låter ju inte så krångligt med dvärg schnauzer avel då, skönt!
Eller iaf inte för min del, det krångliga med utställning och vilken tik som passar är ju inte mitt problem :)

Nu är min lilla prins äntligen köpt!

Han är redan en riktig mammagris och följer mig som en liten svans :)
Vilket han iof gjorde direkt första gången vi hälsade på honom hos uppfödaren också :)

En dålig liten bild på mina två prinsar, nykomlingen är Robin som är till vänster och sen är det min skeptiska gamla Jonathan som undrar varför den lille parveln skulle följa med oss hem och ta del av hans uppmärksamhet :p

994726_10152884173030223_2093566539_n.jpg

Priset på en valp ligger vanligtvis på 13000-15000kr även om de finns ett spann mellan typ 10000 och 17000kr.

Vilken kennel kommer din nya kille från?

Okej då fick jag nog ett bra pris :)

Han kommer från Zantanas. Zantanas Robbie Williams heter han.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 156
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 716
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 934
Senast: valpköpare
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar