En jätteviktig sak att tänka på är att även om en häst bevisligen presterat på en viss nivå betyder det inte att alla eller en själv kan rida hästen på samma nivå överhuvudtaget, och absolut inte med samma resultat.
Jag hade ett tag förmånen att rida en häst utbildad och tävla svår klass dressyr (ev en känd elitryttare). Hästen hade sedan köpts av en hyfsat duktig person som red på msv nivå. Det var där jag fick rida. Och det var amazing. Jag kunde rida byten och alla möjliga och omöjliga krumelurer. Superhäftigt. Hästen var en tokbussig läromästare, försökte räkna ut vad man ville och gjorde det även om man gjorde fel.
Men, om jag hade köpt den hästen. Så x månader senaste hade den inte varit kvar på msv nivå. Den hade inte varit lika lättiden. Osv. För form behöver förvaltas och jag hade med mindre än instruktör varje vecka och troligen lite genonridning av skicklig ryttare inte kunnat förvalta det.
De är ju hästar, inte maskiner.
PS Hästen var livsfarlig att rida ut på och galopperade mest på stället eller kastade sig ner i dikena. Så inte ens den hästen var perfekt