Hur köper man en häst?

Jag har ju islandshästar sedan många år och kan inte tänka mig någon annan ras. Den "världen" är ganska liten och jag har må nga kontakter, så skulle höra mig för bland vänner o bekanta om de vet någon häst som är lämplig för mig :) Samtliga hästar jag någonsin ägt, förutom egna uppfödningar, har kommit till mig på det sättet!

Jag råkade bli förälskad i en saluhäst på gården där jag red så jag köpte honom. Ooops? Bästa jag gjort 😅

Skulle jag planerat köpa häst idag så skulle jag göra ungefär som @Roheryn - prata med tränare, vänner och bekanta och säga att jag funderade på köpa häst så skulle det säkert dyka upp lite lämpliga hästar att titta på.

Det händer ibland att någon säger 'Denna hästen skulle passa dig, du ska inte ha en till?' VÄLDIGT sällan men det händer. Och jag blir alltid sugen 😆

Första hästen hittade jag på annons i tidningen Ridsport (lusläste den i flera år innan jag slog till). Sedan dröjde det många år och en halv livstid innan jag köpte häst igen. Letade då på Hästnet och i Facebook-grupper. Köpte på en annons i Hästnet. Hästen efter det ringde jag på en Hästnet-annons, men säljaren rekommenderade en annan häst istället som jag åkte och provred och köpte. Nästa kommer jag inte ihåg om det var i rasgruppen på FB eller Hästnet och nuvarande var annons på Hästnet. Har ägnat mig åt alltför många "impulsköp" efter att ha slösurfat för mycket på Hästnet:D. Har haft olika raser och typer av häst, men nu har jag till slut hamnat i islandshästvärlden och undrar ju förstås varför jag inte har funderat på islandshäst förut!

Alltså Zarre är den enda vi köpt på annons, de andra har lixom bara dykt upp :p

Mvh
Hon med stallet fullt av fd skolhästar, ridskolehästar, jobbhästar o kompisars fd hästar. 🙈😅 (inte alla mina såklart 😅)

Av dom senaste 3 jag har köpt har 2 varit ettåringar, båda köpte jag utifrån stam plus att jag visste att dom kom ifrån seriösa uppfödare som tagit fram många bra hästar.

Den allra senaste (en vuxen häst) köpte jag för att på annonsen verkade hon vara samma typ av underbar klippa till häst som min älskade tjej som jag fick ta bort ifjol. Än så länge verkar det stämma :love:

Jag har faktiskt aldrig köpt/fått den hästen som varit ute på annons. Eller ens fått kontakt via annons. Första ponnyn var första kontakt via annons, men vi var inte där för att titta på den, utan en 1-årig russhingst kom fram till mig i hagen och bara ”du är min” när jag var 7 år. Istället då för den inridna valacken vi skulle titta på. Andra ponnyn var från en uppfödare i samma ridklubb som behövde sälja av några ungponnier då dottern börjat tappa hästintresset, 3:e via tips från tränaren och även min stor häst via kontakter. Jag höll på att köpa en annan innan den jag köpte som inte heller var via annons utan en häst till salu i samma stall som den jag skulle kollas på, men den gick inte igenom besiktningen. (Den var dock så magisk att jag fortfarande tänker på den ibland) Min mamma köpte inte heller sin häst via annons, utan det var en ridskolehäst hon förälskat sig i som inte passade i verksamheten.

Om jag skulle köpa häst idag kommer det antagligen sluta så igen dvs jag kommer leta och åka på annonser, men hitta min jäst lite ad hoc. Jag gillar ju dessutom känsliga och knepiga hästar som folk har svårt att sälja då de verkligen behöver hitta rätt. Jag vill ju helst ha en dressyrhäst med bra rörelser och hög ridbarhet. Men ärligt talat så kan man komma hela vägen till svår dressyr på samspel och att man hör ihop.

jag började fundera på hur jag köpt mina hästar och insåg att det fortfarande är så att den häst jag köpt för mest pengar var den första stora hästen jag köpte - 1986... Fanns på annons i ridsport och jag blev lurad så det sjöng om det. Dyra läropengar.
Nästa häst jag köpte (1991) stod i min kompis stall och ägaren var rädd för den och ville bara bli av med den, så jag köpte den för ett skambud. Visste att den hade en del krämpor sen tidigare och besiktigade för att få veta vad jag köpte. Bästa köpet jag gjort, älskade den hästen över allt! Den gav mig tre fantastiskt fina avkommor. Nästa ridhäst (som inte var född hos mig) kom till mig via ett muntligt testamente. Den därefter var på en annons på hästnet, som såldes av en tjej jag kände sedan ungdomsåren och inte pratat med på länge, hon ville sälja till mig så hon bad mig komma dagen efter så hon kunde avboka den andra som ville provrida. Därefter blev det en häst som det visade sig att jag inte alls funkade med och tyvärr blev han skadad så han fick sluta sina dagar. Nuvarande häst hittades via en grupp på fejsboken. Jag skrev en köpesannons. Använde den och hänvisade till när jag hittade intressanta annonser - "Här är min köpesannons, är detta en häst som kan passa mig?". Det har faktiskt funkat ganska bra. Även den som inte funkade för mig hittade jag så och det var nog egentligen mest en slump att vi inte gick ihop. För på pappret var han perfekt.
Sen jag har ju skaffat några shetlandsponnyer också, fast de flesta (alla jag har nu) har jag fött upp själv.

Min egen ponny var ett impulsköp. Jag pratade med en bekant som importerat och förmedlat hästar från Irland i många år. Jag berättade lite om min saknad av "hästvardagen", och hon var snabb med att sälja på mig en alldeles perfekt ponny :rofl: Faktum är att det faktiskt var en perfekt ponny för mig, och jag hade en trygghet i att min bekanta skulle hjälpa mig att sälja igen om det visade sig inte fungera. Lättsåld typ av ponny (familjehäst, ridskolehäst etc.) så jag vågade chansa, och jag har inte ångrat mig en sekund.

För dotterns ponny hade vi en omfattande kravlista, och många önskemål utöver det. Vi hade en väl tilltagen budget, väl medvetna om att sådana ponnyer inte växer på träd, och är högt eftertraktade. Vi var beredda på både weekendresor inom Sverige för att leta häst, och eventuellt importera om vi skulle hitta vår ponny utomlands.

Vi började ändå att åka och titta på några ponnyer i närheten, mest för att bilda oss en uppfattning om vad vi kunde förvänta oss. En av ponnyerna var både "för gammal" (dottern ville ha en relativt ung ponny) och inte särskilt utbildad, men beskrevs som en mycket snäll och trygg skogsmulle. Vi åkte och tittade helt utan förväntningar, och både jag och säljaren kände direkt att det var rätt ponny för oss. Dottern var lite skeptisk, eftersom ponnyn inte matchade "drömponnyn" särskilt väl, men den uppfyllde alla våra absoluta krav med råge, och efter lite betänketid blev det köp. Med facit i hand kunde det inte bli bättre! Jag tror inte att vi kunnat få en bättre matchning även om vi betalat det femdubbla för en välutbildad, yngre ponny :love:

Jag har köpt två hästar "själv". Den ena hittade jag på hästnet. Provred två gånger .
Den andra hittade jag på facebook. Hälsade på en gång och provred andra gången.
Resterande hästar har kommit hit via kontakter

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
327
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 872
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
962
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka