Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jag tror det är väldigt svårt att hitta.

Import/okänd stam, lite sämre exteriör, inga spektakulära gångarter, nån gammal skada eller nåt lite mer omfattande problem (svårlastad, svår att sko, sadeltvång, går inte att ha själv i stall/hage, den typen av grejer), högre ålder osv är sånt som kan dra ner priset.

En snäll, trevlig, lättsam men ändå fräsch och exteriört snygg häst i sina bästa år och med trevliga rörelser vill ju typ alla ha, så de kostar därefter även om de "bara" går LB. Vilket för övrigt de flesta hästar klarar så är det typ LB-LA-nivå du vill rida på så kan du utan problem rida större ponny, lättare kallblod eller nästan vad som helst så länge den är trevlig och ridbar, och kommer du bort från varmblodiga ridhästar med stamtavla så har du nog större chans att lyckas hitta nåt intressant inom budgeten också.
 
40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
Är du ute efter ett halvblod som ska möta alla dina krav för dom där pengarna så får du leta länge.
Blir faktiskt måttligt provocerad av din nonchalans/okunskap eller vad man nu ska kalla det i tråden.
Man får det man betalar för och du tycks vilja få betydligt mer än du är villig att betala.
 
Du har ju uppenbarligen kollat en del annonser. Det är inte hästarna som är för dyra, det är din budget som är för låg.

Jag gav det dubbla för min häst som inte har några flashiga gångarter och i princip var riden rakt fram där start fungerade bättre än stopp.
Men han är stabil, trygg i sig själv sund, underbart snäll och en maskin i terrängen. Tycker inte han var för dyr.
 
Jag tror det är väldigt svårt att hitta.

Import/okänd stam, lite sämre exteriör, inga spektakulära gångarter, nån gammal skada eller nåt lite mer omfattande problem (svårlastad, svår att sko, sadeltvång, går inte att ha själv i stall/hage, den typen av grejer), högre ålder osv är sånt som kan dra ner priset.

En snäll, trevlig, lättsam men ändå fräsch och exteriört snygg häst i sina bästa år och med trevliga rörelser vill ju typ alla ha, så de kostar därefter även om de "bara" går LB. Vilket för övrigt de flesta hästar klarar så är det typ LB-LA-nivå du vill rida på så kan du utan problem rida större ponny, lättare kallblod eller nästan vad som helst så länge den är trevlig och ridbar, och kommer du bort från varmblodiga ridhästar med stamtavla så har du nog större chans att lyckas hitta nåt intressant inom budgeten också.

Jag rider på en sån du beskriver, trevliga rörelser men inget wow, snygg (8,5 på typ) och sina bästa år. Grejen med dessa hästarna är ju att de kan gå mer än bara LA om de håller sig friska och tränas väl. En häst lik min men hyfsad SWB-stam går för 100+
Håller med om att TS måste dubbla sin budget, titta på andra typer av hästar, eller köpa grisen i säcken med allt det innebär. Man kan få fina åringar med wow för 40" ibland.
 
40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
Ett föl som föds hos oss, med bra dressyrsam, har redan kostat oss 50 000 kr. Ska den sen hinna bli 5 år, utbildas upp till Lätt A, få åka och göra olika saker och tränas i olika situationer för att bli snäll och säker har de faktiska kostnaderna lätt tredubblats + vi har lagt en massa jobb. En sån häst vill du alltså ha för under 50? Du kommer inte lyckas. Dessutom provocerar den attityden mig.
 
Du vill köpa en häst som är attraktiv på marknaden för ett pris som är långt under marknadsvärdet och dessutom ha den på prov. Du blir irriterad på att du inte hittar det du letar efter men vill inte ändra dina krav. Det känns som en omöjlig ekvation, eller hur tänkte du att den skulle gå ihop?
 
Min då 12åriga import av halvblodstyp, helt utan papper och historik, 155ish i mankhöjd, med en exteriör defekt, garanterad utbildningsnivå lc/lc (är utbildad högre har det visat sig, men är inte lättriden), supersnäll men känslig - hon kostade hos en handlare 43 000...

Jag ville varken köpa från handlare eller import eg. Ville ha en snäll, bussig d-ponny/liten stor häst som var grundriden, inhoppad och med egen motor. Kollade upp till 60 000

Jag har aldrig ångrat köpet. Jag fick min snälla, trygga tanthäst med turbo. Hon har nerv men blir aldrig (ett undantag) otalbar, gör aldrig nåt dumt/elakt/bockar etc. Är extremt okomplicerad i det mesta men har några mentala hangups. Hon rör sig högst medelmåttigt men inte dåligt, men någon läromästare är hon absolut inte. Och det har varit en hel del slit - men massvis med glädje. Och ffa trygghet. Vi köp hade jag inte hoppat på 8 år och blivit rädd. 8 månader efter köp tränade vi 90 cm, hade gjort ett antal PJ och klubbtävlingar och startade lokal. DET är värt mer för mig än flashig gång och hög utbildningsgrad. Hon är helt trafiksäker även i tung trafik. Mötet vi inte älg så är hon nada problem rida ut någonstans och hon kan hoppa till eller fara iväf några språng men det blir aldrig mer än så. Helt okomplicerad i all hantering.

(möter vi älg får hon panik och efter förra mötet med älg kan jag inte säga att hon aldrig sticker. Men det är inget jag håller emot henne)

Men jag fick också en häst med okänd historia, gamla ärr, ett rejält inåttåat framben, äldre typ och inte fläckfri exteriör osv. För det fanns såklart en anledning hon bara kostade 43 000 kr! Man får inte en felfri 12-årig häst av halvblodstyp för det.
 
Någonting är det ju som gör att de inte kostar dubbelt så mycket. Brukar handla om skador, knepigt lynne eller exteriöra avvikelser som kan påverka hållbarheten.

Eller bara att den som säljer inte uppfattar hästen som en särskilt bra häst, handen på hjärtat. Många tror hästen nått så långt den kan nå, när det ofta är träningen som brustit i sin kvalitet.
 
Jag har sett många välutbildade halvblod på annons för runt 70 000, är det nåt fel på dom?

Det vet man ju aldrig.

Jag köpte min SWB som fyraåring, hade varit knepig att rida in så han var inriden sent som treåring, helt OK utseende i mina ögon (men inte bedömd så det är ju högst subjektivt), trevliga men inte spektakulära rörelser. fick betala 50 för den.
Vi har inte kommit ut på tävlingsbanan nu när han är åtta år men det beror mest på mig som har jättesvårt att rida den typen av häst (jag blir rädd när han spänner sig, eftersom jag tycker att han är hög och har långa ben och ser framför mig hur det åker häst åt alla håll och människa åt något annat håll).
Men det får nog ses som ett rätt normalt pris (annonspriset var betydligt högre, dock) för den hästen.
 
Sen är vad annonsen säger inte alltid hur hästen är.

Jag har sett "läromästare" som inte ens gått i form, "stadig i formen" som slår med huvudet tre gånger per varv, de med "egen motor" som går i snigelfart trots kdog drivning med sporrar i varje steg. Jag har sett "skadefria" som i ägarens blogg beskrivits ha haft mer sjukdagar än friskdagar senaste fem åren. Jag har sett tidigare skadade som nu är "vetbes ua" som är tydligt halta på videon. Jag har sett "stannar aldrig på hinder" som har haft varannan klass felfri och varannan utesluten på tdb. "utbildad Msv" som inte kunde göra ett enkelt byte. Just "utbildad nivå x" och de inte tävlar på nivå x ska tas med en nypa salt. Oftast kan de en del men inte allt på nivå x. Och för att en häst kan en viss krumelur behöver den inte ens vara startklar lc.

Osv osv

Dvs läsa en annons om en "felfri" häst för xx tusen innebär inte hästen som säljs för xc tusen är felfri. Eller läromästare. Eller skadefri. Eller... Ja du fattar.

Det var just det där som fick mig välja handlare. De kan iaf sakligt beskriva hästen korrekt utan känslomässiga filter. Och med tanke på hur många ggr jag läste en sak i annons och en annan sak i bloggar osv vetefan om risken bli lurad eller ljugen för är så mkt större hos handlare. Och blir du blåst ev en handlare har du mycket bättre lagstöd som hjälp än om du handlar av privatperson.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 676
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 173
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
33
· Visningar
2 055
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 287
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp