Om vi med utbildning talar lätt B-lätt A dressyr vad kostar en sån?
Beror helt på åldern. En yngre som kanske har potential för högre klasser än så i framtiden är värd mer. En gammal mindre.
Beror på exteriör, temperament, ev tidigare skador...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lätt B då?Tja, hur långt är ett snöre?
Det beror ju på så många faktorer men ska du ha SWB som inte är äldre och inte har några större problem och som är stadig i LA så kommer du knappast hitta en inom din budget tyvärr.
Lätt B då?
Lätt B då?
Lätt B då?
Är du ute efter ett halvblod som ska möta alla dina krav för dom där pengarna så får du leta länge.40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
Jag tror det är väldigt svårt att hitta.
Import/okänd stam, lite sämre exteriör, inga spektakulära gångarter, nån gammal skada eller nåt lite mer omfattande problem (svårlastad, svår att sko, sadeltvång, går inte att ha själv i stall/hage, den typen av grejer), högre ålder osv är sånt som kan dra ner priset.
En snäll, trevlig, lättsam men ändå fräsch och exteriört snygg häst i sina bästa år och med trevliga rörelser vill ju typ alla ha, så de kostar därefter även om de "bara" går LB. Vilket för övrigt de flesta hästar klarar så är det typ LB-LA-nivå du vill rida på så kan du utan problem rida större ponny, lättare kallblod eller nästan vad som helst så länge den är trevlig och ridbar, och kommer du bort från varmblodiga ridhästar med stamtavla så har du nog större chans att lyckas hitta nåt intressant inom budgeten också.
Jag gör det. i alla fall.Jag har på sistone, det senaste året köpt flera olämpliga hästar en ganska dyr visade sig vara i dåligt skick dog inom kort. Senare en annan, visade sig vara galen. Tror du säljare berättar sanningen om hästar dom säljer.
Ett föl som föds hos oss, med bra dressyrsam, har redan kostat oss 50 000 kr. Ska den sen hinna bli 5 år, utbildas upp till Lätt A, få åka och göra olika saker och tränas i olika situationer för att bli snäll och säker har de faktiska kostnaderna lätt tredubblats + vi har lagt en massa jobb. En sån häst vill du alltså ha för under 50? Du kommer inte lyckas. Dessutom provocerar den attityden mig.40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
Jag har sett många välutbildade halvblod på annons för runt 70 000, är det nåt fel på dom?
Någonting är det ju som gör att de inte kostar dubbelt så mycket. Brukar handla om skador, knepigt lynne eller exteriöra avvikelser som kan påverka hållbarheten.
40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
Jag har sett många välutbildade halvblod på annons för runt 70 000, är det nåt fel på dom?