Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såklart det finns risker med att lämna ut på prov. Men för mig som köpare är det också riskfyllt att köpa en dyr ridhäst jag provridit en halvtimme. På provridningen kan hästen vara snäll för att när du får hem den stå på bakbenen. Eller vara ohalt på provridningen för att när du får hem den redan första dagarna uppvisa problem. Tycker också att det hela mycket mera brukar handla om kontraktskrivande än att hitta ett bra hem till hästen. Dom vill att man helst bestämmer genast eller dagen efter om man ska ha hästen. Och vill bara sälja den så fort som möjligt till högsta möjliga pris.
 
Såklart det finns risker med att lämna ut på prov. Men för mig som köpare är det också riskfyllt att köpa en dyr ridhäst jag provridit en halvtimme. På provridningen kan hästen vara snäll för att när du får hem den stå på bakbenen. Eller vara ohalt på provridningen för att när du får hem den redan första dagarna uppvisa problem. Tycker också att det hela mycket mera brukar handla om kontraktskrivande än att hitta ett bra hem till hästen. Dom vill att man helst bestämmer genast eller dagen efter om man ska ha hästen. Och vill bara sälja den så fort som möjligt till högsta möjliga pris.
Du veterinärbesiktigar ju en häst före köp? Ang skador etc.

Tycker du det är svårt att bedöma hästen på en provridning så kanske du behöver ta hjälp av någon erfaren att bedöma hästens lämplighet för den kunskap du har. Själv skulle jag se en halvtimmes provridning som mer än tillräckligt.
 
Det är alltid en risk att köpa häst. Man kan aldrig friskriva sig helt från fel eller saker som kan gå fel. Min senaste häst red jag enbart ett par varv i skritt trav och galopp. Bokade vetbes och hästen gick igenom den. Köpet likaså.

Jag förväntar mig aldrig att hästen ska vara likadan hemma hos mig som på provridningen. Allt förändras för hästen, ofta annan utrustning, andra rutiner. Den har inte sina kompisar kvar, ny ryttare som kanske rider på ett helt annat sätt osv. Det är inga maskiner. Kan man inte avgöra om hästen kommer att passa en så kam du ta med din tränare som kan hjälpa till att se om den passar dig eller inte. Kanske det är bättre att skaffa sig en foderhäst som du inte behöver köpa.

Om du skulle köpa en läromästare nu så innebär det inte att du måste ha den för alltid utan ni kanske är färdiga med varandra efter 2-3 år och du kan kanske köpa dig en häst med mer sprak i som passar dig bättre då. Känns som om du inte riktigt vet ens vad du behöver och vill utan att bara vill ha en häst.

Åk och prova ett par st som passar någorlunda inom din lista och budget, passar ingen av dem så vet du ju ännu mer vad du vill ha och inte vill ha.
 
Min senaste häst gick inte ens igenom veterinärbesiktningen utan anmärkningar. Priset prutades ner och då var jag villig att chansa.
 
Såklart det finns risker med att lämna ut på prov. Men för mig som köpare är det också riskfyllt att köpa en dyr ridhäst jag provridit en halvtimme. På provridningen kan hästen vara snäll för att när du får hem den stå på bakbenen. Eller vara ohalt på provridningen för att när du får hem den redan första dagarna uppvisa problem. Tycker också att det hela mycket mera brukar handla om kontraktskrivande än att hitta ett bra hem till hästen. Dom vill att man helst bestämmer genast eller dagen efter om man ska ha hästen. Och vill bara sälja den så fort som möjligt till högsta möjliga pris.

Du kan inte ta med dig någon som är duktigare som också kan provrida hästen?
Och typ rida fram ute eller skritta av ute för att se hur hästen är i annan miljö?
 
Såklart det finns risker med att lämna ut på prov. Men för mig som köpare är det också riskfyllt att köpa en dyr ridhäst jag provridit en halvtimme. På provridningen kan hästen vara snäll för att när du får hem den stå på bakbenen. Eller vara ohalt på provridningen för att när du får hem den redan första dagarna uppvisa problem. Tycker också att det hela mycket mera brukar handla om kontraktskrivande än att hitta ett bra hem till hästen. Dom vill att man helst bestämmer genast eller dagen efter om man ska ha hästen. Och vill bara sälja den så fort som möjligt till högsta möjliga pris.
Hästar med de egenskaper du efterfrågar är eftertraktade och lättsålda. Jag har sålt sådana och lämnar inte ut på prov, varför ska jag ta den risken när jag har köpare som vet vad de vill och är beredda att betala OCH kan erbjuda ett bra hem. En ostrulig köpare är också värdefull!
 
Hästar med de egenskaper du efterfrågar är eftertraktade och lättsålda. Jag har sålt sådana och lämnar inte ut på prov, varför ska jag ta den risken när jag har köpare som vet vad de vill och är beredda att betala OCH kan erbjuda ett bra hem. En ostrulig köpare är också värdefull!
Jag har på sistone, det senaste året köpt flera olämpliga hästar en ganska dyr visade sig vara i dåligt skick dog inom kort. Senare en annan, visade sig vara galen. Tror du säljare berättar sanningen om hästar dom säljer.
 
Jag har på sistone, det senaste året köpt flera olämpliga hästar en ganska dyr visade sig vara i dåligt skick dog inom kort. Senare en annan, visade sig vara galen. Tror du säljare berättar sanningen om hästar dom säljer.
Det gör nog de flesta, man brukar ju vara mån om att den ska ha det bra.

Berättade alltid sanningen även i salustall, är mest drygt att få tillbaka dem.
Sen kanske man ibland inte berättade precis allt men det är en annan femma.
 
Det gör nog de flesta, man brukar ju vara mån om att den ska ha det bra.

Berättade alltid sanningen även i salustall, är mest drygt att få tillbaka dem.
Sen kanske man ibland inte berättade precis allt men det är en annan femma.

Jag också. Senast jag sålde häst gjorde jag en bilaga till kontraktet med information om sånt som jag ansåg ingick i upplysningsplikten.
 
Såklart det finns risker med att lämna ut på prov. Men för mig som köpare är det också riskfyllt att köpa en dyr ridhäst jag provridit en halvtimme. På provridningen kan hästen vara snäll för att när du får hem den stå på bakbenen. Eller vara ohalt på provridningen för att när du får hem den redan första dagarna uppvisa problem. Tycker också att det hela mycket mera brukar handla om kontraktskrivande än att hitta ett bra hem till hästen. Dom vill att man helst bestämmer genast eller dagen efter om man ska ha hästen. Och vill bara sälja den så fort som möjligt till högsta möjliga pris.
Jag vet ju många som provridit två gånger. Ofta har också nuvarande ryttare samt blivande ryttares tränare ridit eller åtminstone varit med. Samt prova att rida ut, på bana eller lite olika saker som man vill göra.
40 000 skulle väl räcka, möjligen 50 000, så mycket som 60 000 skulle jag aldrig betala för en häst.
Och då blir det ju svårt att hitta ett halvblod med WOW, utstrålning och bra steg. Det beror kanske på vad man menar med bra steg- men de halvblod som jag tänker har det kostar i min värld från drygt hundra och uppåt. Så då får du börja inventera vad som finns för din budget och vad som är viktigast för dig och vad du kan kompromissa på.
 
Då måste du omvärdera, vad är viktigast för dig? En häst som uppfyller alla dina kriterier får du inte för de summorna om den inte är gammal.

Är tävla viktigt? Kolla på övervuxna ponnys annars.
Vad kostar ett medelmåttigt halvblod då, läromästare?
 
Vad kostar ett medelmåttigt halvblod då, läromästare?

Om den skall ha någon utbildning värd att lära ut (byten, tränad mot lite högre samling), vara frisk och snäll, runt 70-80" (och då talar vi en ålder runt 15 och upp). Kan man kompromissa med lite lättare krämpor, egenheter, sämre ridbarhet eller gå upp i åldern till någonstans kring 19-20 år kan man komma undan med ett lägre pris. Och då talar jag en helt vanlig, genomsnittlig häst. Fina läromästare av högre klass med god hälsa drar (med rätta) en hög prislapp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 676
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 173
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
33
· Visningar
2 055
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 287
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp