Köpa häst

Fragile

Trådstartare
Ja det kanske blir så :) efter 4-5år utan egen häst efter att jag sålde min fina travfröken har jag kommit över rädslan och fått en bättre ekonomi.

Jag har hittat en trevlig häst som faktiskt påminner lite om Deci. En speciell fuxdam som är lite "projekt" insutten men inte inriden, humör men väldigt positiv till arbete och människor :)
Hon ska bara gå igenom veterinär besiktningen...

Men sen då? Jag har en stallplats på gång men i vilken ordning ska jag ta allt?

Förra gången hade jag en mycket bra vän till hjälp, transport i stallet där jag skulle ha hästen, hennes man som körde, en box som väntade och en stallägare jag känt sen länge.

Jag är lite nervös och rädslan sitter i. Jag vill ha häst och jag vill ha denna hästen men i detta köp känner jag mig väldigt ensam.
Mor o far tycker verkligen det är en bra ide o det känns underbart men de är inte med o tittar och hjälper mig med lösningar.
Hoppades jag kunde få lite stöd här, ni vet ju hur kul det är med hästköp :D

Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Köpa häst

Såhär gjorde jag. Bestämde mig för hästen, hade ingen stallplats och skulle samtidigt flytta till hus, inte världens bästa läge med andra ord men vad gör man när det är kärlek vid första ögonkastet :love: Kom överens med ägaren att han skulle stå kvar hos dem i 6 veckor. Började direkt leta stallplats och fann en ganska snabbt som kändes bra och där står vi än, 1 år senare. Bokade sedan transport och kollade så att sambon plus vän kunde följa med och hämta pållen. Beställde täcken och lite andra nödvändiga saker på internet. Jag fick inte med ens en grimma till honom men det gjorde inget, ville skaffa nytt ändå. Sedan såg jag till att ha foder hemma och allt förberett för hans ankomst. Vi har fortfarande inte allt men jag skaffar lite efter som.

Okej, oj hus tillomed! Va kul :)

Jag tänkte mer på om jag ska skriva på kontrakt med stallet innan ankomst, sen tror jag jag måste skriva kontrakt/betala innan jag hämtar hästen för den står hos fodervärd och att alla kan samma dag kanske kan bli knepigt?
Men känns ändå konstigt att äga henne o så står hon kvar några dagar hos fodervärden..

Jag hade visserligen stallplats klar eftersom jag har hästarna hemma men jag har gjort så att jag har varit med vid besiktningen och betalat och tagit hem hästen på samma gång. Även om man inte har egen transport så är det ju inte så dyrt att hyra utan att man kan ta med den till besiktningen om det inte är alltför långt. Jag hade inte velat ha kvar hästen hos ägaren efter att jag hade köpt den utan jag vill ha hem den genast.
Prata med stallägaren, du är ju inte den förste som köper häst. Kanske har de något sätt de brukar göra på.

Okej, jag behöver liksom veta om jag ska köpa hästen innan jag bokar en stallplats. Så imorgon blir det bes. och efter det får jag ringa stallägaren o kolla när jag kan komma med hästen o sen fixa bil, släp o allt tills den dagen :)

Vad roligt hoppas det går vägen för er

Lycka till

Ja vi tog allt på en gång! Ja ok, jo jag skrev på kontraktet på stallet ca 3 veckor innan jag hämtade pållen. Det passade mig bra att han stod kvar några veckor så jag hann ordna allt men jag kan förstå om man vill ta hem hästen direkt och hade jag inte köpt hus samtidigt hade jag gjort det.

Blir inget köp för min del, hittades endel på besiktningen och sen kom det upp mer info om "skadan" efteråt. Jäkligt trevlig o fin häst men det är en röra jag vill hålla mig utanför...

Tack för responsen på tråden iaf :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 817
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 640
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd