köpa häst, vad för häst ???

Tuvisen

Trådstartare
Tog bort min häst förra veckan och ska nu köpa en ny, har kollat runt lite på annonser i ca 3 veckor och inte hittat så mkt.
Har tänkt oss en häst för ungefär 30.000 men frågan är vad man får för dom pengarna ?? Har nu varit och kollat på hästar runt 156-160 cm två som var 5-6 och en som var 10 år. Inga har varit bra, två hade skavanker sen tidigare och den ena var inte i kondition och hade 0 personlighet.
Vill inte ha någon äldre häst, då vi inte vet hur det ser ut när vi gått ur gymnasiet med häst, så vill kunna sälja den ganska lätt om det behövs, känns oxå som att äldre storhästar i den klassen oftast mer får promenadridas/lättare träning.
Eftersom vi är 17 och då bara får tävla ponny 1 år så har det känts som ett dåligt alternativ. Men börjar fundera om man får mer "häst" för pengarna om man köper en mer outbildad d-ponny ?
Har som sagt haft häst tidigare och har ridit unghäst innan och kmr ut bra C tränare varje/varannan vecka till stallet, så tror inte det blir problem så eller för svårt.
Så frågan är väl om det är mer "värt" att satsa på en outbildad D-ponny eller en lite stor häst ??
Känns som att man borde fundera lite innan man åker upp hur mkt pengar som helst :crazy: finns typ inga hästar här :(:grin:

Nån som förstod mitt svammel ?? :o

Sv: köpa häst, vad för häst ???

Du kan inte tänka dig en arab? De ligger oftast lite lägre i pris än halvbloden. Annars finns det ju en del yngre trevliga halvblod för runt 30 tusen.

ras är det minsta problemet, kraven är väl typ att den ska förstå, hjälperna och kunna galopp skänkel, vill inte ha en häst som vart trav eller galopp tränad, och inget grövre kallblod.

Vet inte om det är omöjliga krav för den prissumman ??

Om jag vore du skulle jag satsa på stor häst, om du vill tävla i framtiden så behöver du inte göra dig av med ponnyn för att skaffa större...!
bättre att ta en stor på en gång, så hinner ni "träna ihop" er tills det är dags att tävla..!

Kolla lite korsningsraser, arab, ej startade/tränade varm/fullblod...?
Kanske någon halvblod/arabkorsning?
Lycka till!

Som ovanstående talare sa, korsningar, ofta med arab eller travare i, alternativt fullblod som gått löp, men varit ridhäst länge.
Samt riktigt små hästar.
Ovanor ex. krubbitning får också ner priset.
För 30 000:- bör du inte ha för bråttom att hitta häst, tyvärr räcker det oftast inte så långt idag, men naturligtvis finns det billiga hästar, men utrusta dig med tålamod.
Alternativt, vänta tills du sparat ihop lite mer pengar.
Om det är bråttom, kanske finns det någon som vill ha hjälp med sin häst, eller en hyr- eller foderhäst?

ngn polskt halvblod kanske? det kan man få för den prisklassen. (dom jag sett har vart trevliga)

du får inte en ung och fräsch arab som är utbildad för under 30.000... araber har stigit jättemkt i pris senaste åren.

det man får för 30 nu är kallblod, fjordingar, gammla hästar, skadade hästar och halvblod som är små, utan stam och med noll potential.ett helt medelmåttigt halvblod utb lb kostar nu minst 50.000.... :crazy:

sen kan du ju ha tur att hitta nån billig import som kan bli fin med lite tlc... det är dock en chansning och hållbarheten kan vara dålig - dom har inte samma standard på hästhållning som vi har.

så du får nog antigen sänka kraven eller spara mer. eller ha en väldig tur! ;)

ang araben hur går det med eran? :laugh:

Du får ett sto som är 8 år gammal, ca 160-165 cm hög. Samma pappa som Victoria Calerbäcks 2 fälttävlandshästar.

Kan öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar, enkla galoppombyten. Tävlad lokal Lc och Lb dressyr. Lite hoppad pga ägarens tidigare graviditet och sen saknad av hindermaterial. Arbetsvillig, lättlärd, kvicktänkt, klok och underbar personlighet.
Lättlastad, snäll att sko.

Nej just de du ville ju inte ha en som var galopptränad ;)

Jag tycker du ska kolla i den här tråden. Och faktiskt åka och provrida några fullblod, en gång fullblod alltid fullblod säger många. Och jag kan hålla med!

Min kompis köpte sin lilla kille för 15.000kr och han såg hemskt ut då. Några år senare vann de DM i fälttävlan :bow:

näe, det håller jag inte med om.
jag har ridit flera eng.fullblod och har aldrig blivit förtjust i dom.
Men alla har ju olika smak som tur är.

Ja det är tur de, själv tycker jag halvblod är så tråkiga och trögtänkta :angel:

Tuvisen Ni kan inte ta en dyrare häst på foder först och spara pengar och köpa den om kanske 1 år?

ja själva rasen spelar inte så stor roll, vill inte att den ska ha varit tränad galopp eller trav just för att det sliter så j*vla mkt, hade ett varmblod innan som hade gått som travhäst och startat 1 premie lopp bara (som 2åring) så borde inte gått som travhäst spec länge men hade iaf pålagringar när vi köpte han som vet trodde kom från travartiden, visst hans benställningar var inte nånting att hurra för men eftersom vi fick lov att ta bort han för typ 1 vecka sen så vågar vi inte köpa en häst som blivit tränas så hårt igen.

fast oavsett om vi köper en storhäst eller ponny så kmr vi nog bara kunna ha den de 2 åren vi går i gymnasiet, sen vet man ju inte vad man ska göra, tror det är väldigt svårt att hinna plugga och ha häst samtidigt.

neää importer är vi oxå lite tveksamma till spec sånna som kom till hästhandlare/förmedlare för typ 1månad sen och sedan säljs. Har varit med om mkt ridskolor som fått importer och av 8av 10 har det varit nått fel på dom, har oftast inte så bra psyke tkr jag, + mkt skit i rygg och ben....

foderhäst letade vi förut letade i typ 5 månader och åkte då och kollade på tre, den ena slängde av mej på en gång, de andra två var varmblod som blivit travtränade (spelade ingen roll då), men tror foderhäst är ännu svårare antingen så är det unga hästar som ska ut och tävla jätte mkt och den möjligheten har vi inte, eller så är det gamla hästar som haft nånting och som mer ska promenadridas...
Sen finns det ännu mindre som lånar ut på foder i det här området, sen tkr jag det känns som att man nästan måste fjäska in sig hos de som äger hästen för att lyckas få den, och är ju svårt om man inte har riktigt samma tänk om ägaren, köper man hästen spelar det ju inte så stor roll om den tidigare ägaren kanske gjort på ett annat sätt med hantering lr liknande. En till sak jag reagerat på är att du oftast inte får med sadel heller :crazy: visst har nu kvar två sadlar från förra hästen men är ju inte säkert de passar, och annars ska man ju köpa en ny bra sadel till en annars häst som du kanske bar får ha 1 år, eller de kanske till och med tar tillbaks den tidigare...
såå hum nej inte foderhäst...

annars kan jag rekommendera en lite äldre arab, runt 15 år så kan du hitta någon för 30'. otroligt fina små hästar som oftast är väldigt hållbara.:bow: vi gav 18.000 för vår, 17 år gammal och besiktigad ua.

stilett; det går jättebra, vi är så nöjda med honom. när jag rider honom på banan är han helt vild haha, vill bara springa. :D men i dag har mirald burit min pappa (som är total nybörjare) på en promenad och han var så himla snäll och försiktig. han är en klok liten häst. :love:

Tog bort min häst förra veckan och ska nu köpa en ny, har kollat runt lite på annonser i ca 3 veckor och inte hittat så mkt.
Har tänkt oss en häst för ungefär 30.000 men frågan är vad man får för dom pengarna ?? Har nu varit och kollat på hästar runt 156-160 cm två som var 5-6 och en som var 10 år. Inga har varit bra, två hade skavanker sen tidigare och den ena var inte i kondition och hade 0 personlighet.
Vill inte ha någon äldre häst, då vi inte vet hur det ser ut när vi gått ur gymnasiet med häst, så vill kunna sälja den ganska lätt om det behövs, känns oxå som att äldre storhästar i den klassen oftast mer får promenadridas/lättare träning.
Eftersom vi är 17 och då bara får tävla ponny 1 år så har det känts som ett dåligt alternativ. Men börjar fundera om man får mer "häst" för pengarna om man köper en mer outbildad d-ponny ?
Har som sagt haft häst tidigare och har ridit unghäst innan och kmr ut bra C tränare varje/varannan vecka till stallet, så tror inte det blir problem så eller för svårt.
Så frågan är väl om det är mer "värt" att satsa på en outbildad D-ponny eller en lite stor häst ??
Känns som att man borde fundera lite innan man åker upp hur mkt pengar som helst :crazy: finns typ inga hästar här :(:grin:

Nån som förstod mitt svammel ?? :o
Skaffa dig en arab. För 30 000 kan du få en kanonhäst. Underbar o tålig ras som erbjuder både lugna och lite hetare varianter.:laugh::d:love:

Med dina krav och den summan du är beredd att betala låter det inte som att det blir någon häst.

Antingen får du skaffa mer pengar eller ändra dina krav, annars är jag rädd att det inte blir någon häst.

Jag har sett flera trevliga halvblod på omkring 15 år för den summan. Köper ni ett sto med bra stam och som har haft föl tidigare har hon ett andrahandsvärde som avelssto.

Men araberna är ju lite sådär. Min mors arab är jättepigg när jag rider. Jag red henne igår och hon ville bara springa hela tiden :D Men när min mor rider så är hon fortfarande pigg, men inte alls så pigg som när jag rider. Min mor är lite mera osäker av sig och då anpassar sig arabponnyn efter det. Skönt o ha såna där hästar i stallet :love:

ja verkligen! min gammla häst var precis likadan när han reds. tog hand om min mamma och var som en eldig hingst när jag red. han har okänd stam men ser inte bort från att det är arab i honom också.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 977
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.