köpa häst, vad för häst ???

Sv: köpa häst, vad för häst ???

Inga "skavanker från tidigare" . Ingen äldre häst. Inte trav eller galopptränad. Inget kallbod. Ingen Import.

Jadu, antingen får du gräva djupare i plånboken eller sänka kraven.

Jag är inne på precis samma linje som Görel och nilaD. 30 000 är tyvärr ingenting i dagsläget om du vill ha en häst som passar in på det du beskriver....men om du verkligen hittar något så är jag otroligt intresserad av att veta hur du gjorde eftersom jag också ska börja leta häst snart:D.

Efter att ha läst massor av annonser de senaste månaderna så börjar t o m min budget på runt 80 000 kännas liten och då söker jag "bara" en trevlig häst för lätta klasser i hoppning/ft.

Jag är inne på precis samma linje som Görel och nilaD. 30 000 är tyvärr ingenting i dagsläget om du vill ha en häst som passar in på det du beskriver....men om du verkligen hittar något så är jag otroligt intresserad av att veta hur du gjorde eftersom jag också ska börja leta häst snart:D.

Efter att ha läst massor av annonser de senaste månaderna så börjar t o m min budget på runt 80 000 kännas liten och då söker jag "bara" en trevlig häst för lätta klasser i hoppning/ft.

:bow::bow:

Underbart tänk om det bara vore köpare som du som ringde på mina annonser :D (för att göra en koppling till en annan tråd).

ja det är svårt, är ju inte jag som betalar hästen och har inte så super mkt pengar själv... känns inte som att vi kan sänka kraven, vill ha en frisk häst och som iaf ska ha varit riden ett tag och kunna hjälperna och galopp skänkel. Har liksom inga tävlingsambitioner men vill som sagt ha en frisk häst som vi kan klara av....

Beror nog på vilken tränare hästen är hos. Min häst uppfödare är mkt mån om att hennes hästar ska bli bra ridhästar efteråt och även kunna göra karriär där. En tränare som erbjöd mig jobb är från början fälttävlansryttare och tränar hästarna även i dressyr och hoppning och åker med de till ridhus, hoppar terrängbana osv.

Pålagringar borde man väl kunna se om man röntgar? Halvbloden är ju inte så felfria de heller med olika skavanker, som jag förstått så har fullblod t.ex. sällan lösa benbitar medans man opererar 3-4 åriga halvblod för de problemet.

Du får ju knappt en ridskolehäst för 30.000 kr. Du får sänka dina krav eller skrapa ihop mer pengar, man får alltid vad man betalar för. Oavsett om det är hästar, bilar eller hus.

usch blir galen!! känns som att man aldrig kmr hitta någon häst för de pengarna :crazy::(

Suck är inget vidare kul att leta häst när man aldrig hittar vad man söker :/

Jag tycker det finns gott om hästar i din prisklass. Vad som sägs i annonsen så verkar de också passa dina krav.

Men det där med skavanker, vill du inte köpa en häst som någonsin varit behandlad för något? Eller vill du inte ha en häst som ex är något in eller uttåad? Eller som har ett överben?

Det finns ju hur många småsaker som helst som inte behöver betyda något negativt för hästen. Huvudsaken att den går igenom en vet bes.

Och varför är det fel att köpa en älde häss? Visst ni vill sälja den så småningom, men det behöver inte vara något problem bara för att hästen inte är purung längre. Ni får kanske räkna med att förlora lite pengar när ni säljer, men det är väl inte hela världen?

Du hittar ingen häst som uppfyller dina andra krav. Jag tror att åldern är det största problemet. Gå upp i åldern och titta på hästar omkring 15 år så kan du hitta något. En 15-åring kan visserligen ha sina skavanker men är oftast fullt ridbar. Köpte själv en 13-åring (för mer pengar än vad du kan ge) som är lite tjock i ett bakben men går rent. Jag har nu haft henne i fem år och hon har aldrig varit halt på det benet och hon är lika tjock i det jämt så den skadan har inte påverkat henne.

jo jag har då sett några. men det är klart att dom har inte varit utbildade, endast ridna..

ts; jag tycker som görel att du ska kolla på äldre men fräscha hästar.

ja själva rasen spelar inte så stor roll, vill inte att den ska ha varit tränad galopp eller trav just för att det sliter så j*vla mkt, hade ett varmblod innan som hade gått som travhäst och startat 1 premie lopp bara (som 2åring) så borde inte gått som travhäst spec länge men hade iaf pålagringar när vi köpte han som vet trodde kom från travartiden, visst hans benställningar var inte nånting att hurra för men eftersom vi fick lov att ta bort han för typ 1 vecka sen så vågar vi inte köpa en häst som blivit tränas så hårt igen.

Du ska nog inte vara så rädd för att köpa en ny travare/galoppör. Problemet med din förra var nog snarare att den bara hade gått ETT premielöp innan den blev ridhäst.

Hästar som bara startar ett fåtal gånger och med långa mellanrum mellan starterna har ofta en tendens att vara sköra och inte tåla att starta/träna. Däremot en äldre häst med många starter har i alla fall klarat av att stå upp för träningen och håller då nog utmärkt även som ridhäst.

Dessutom kan du ju röntga hästen när du hittat en du gillar. Det kan vara värt de tusenlapparna om det är pålagringar du är rädd för.

Ja men det är ju också viktigt att hitta ett kallblod med bra ridexteriör.. Är det en kallblodstravare vill man helst att den inte är travkörd.. osv

Och hellre inte riden alls än riden av nån som inte kan rida

Nirak

Tycker precis som flera andra, antingen en lite äldre häst eller en galoppör, där kan man verkligen göra fynd. Finns många riktigt fina galoppörer som blir utmärkta rid/tävlingshästar.

Säger som andra, titta på araberna. Är dom i D-ponnystorlek brukar dom vara dyrare, men så fort dom blivit "liten häst" är dom inte så dyra för att dom flesta som ska ut och tävla storhäst köper inte en häst som är typ 151-155 cm.

Jag hade också 30 000 som budget när jag letade och tyckte det var skönt att det var just arab jag skulle ha :grin:

har varit och kollat på 3 hittills är de som vi tyckt låtit bra, den första var inte alls i kondition och försökte slänga av mej när jag skulle försöka göra galopp skänkel, visade sej även att den inte kunde den helt, var för övrigt en seg häst med noll personlighet, och hade inte så fina hovar, så blev liksom mkt nej på den, den andra vi kollade på var en 5 åring som var jätte trevlig och bra att rida, ville ta hem henne på prov, hade haft en liggamentskada när hon var 3 men var allt vi vistte då fick sedan höra att hon hade tränats för hårt och fått den pga det, och skulle även från börjat fått se gamla journaler men fick inte det sen :crazy: så då backade vi. den 3:e hade haft rygginflammation i vintras och hade tätt mellan tornutskotten, hade väldigt veka kotor och var en trevlig och snäll häst men det kändes inte rätt...

ska iaf och kolla på ett försäljningstall nästa vecka, som har typ 9 hästar runt 40 och se vad det är, så hoppas väl på nån.

Allting känns väldigt tungt just nu, var ju inte länge sen man tog bort Toker och nu när man varit och provridit lite och kunnat rida lite riktigt känner man ju ännu mer vad man saknat ridningen och att kunna träna, men tror det börjar komma ifatt en lite att Toker är borta så blir ju typ att allt bara faller...

okej, ja jag har inget emot araber, men har inte hittat någon härikring de flesta verkar vara westernridna.

okej, ja jag har inget emot araber, men har inte hittat någon härikring de flesta verkar vara westernridna.

Ja, jag märkte också det. Men en westernutbildad häst är också en utbildad häst, det skulle inte avskräcka mig från köp men jag är å andra sidan rätt arabfixerad.....

Min häst förtår inte heller galoppskänkel eller sidförande. Men det är inga problem att fatta galopp på henne med sistsen lika så med sidförande. Sitter man där emot snett, ja då blir det fel galopp.
Hon förstår inte heller direkt "bromsande tygeltag" men det är inga problem att rida henne på en åker i fullgalopp för i nästa stund stå stilla.

Men det tog mig säkert 5-6 månader innan jag lärde mig rida med sitsen och inte med benen och armarna ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 977
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.