Köpa häst som krubbiter.

BusBarro

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att köpa ny häst efter att jag fick avliva min förra i april.
Jag har kikat på några hästar hitills och var idag och provred en häst som jag blev riktigt förälskad i. Nackdelen är att den krubbiter. Jag har hört massa olika rön om denna ovana och vill bara veta fakta..
Går det att få bort eller kommer hästen göra det hela livet?
Är det skadligt?

Detta handlar om en riktigt dyr dressyrhäst som jag är mycket sugen på att köpa...

MVH Frida

Sv: Köpa häst som krubbiter.

Jag har bestämt mig för att köpa ny häst efter att jag fick avliva min förra i april.
Jag har kikat på några hästar hitills och var idag och provred en häst som jag blev riktigt förälskad i. Nackdelen är att den krubbiter. Jag har hört massa olika rön om denna ovana och vill bara veta fakta..
Är det skadligt?

Detta handlar om en riktigt dyr dressyrhäst som jag är mycket sugen på att köpa...

MVH Frida

Frågan är väl när, var och hur mycket den krubbiter?

Jag hade ett fullblodssto som gjorde det när jag fick henne. I hennes fall tror jag de berodde på hennes tidigare liv som tävlingsgaloppör. När det blev lugnare runt henne och hon fick vara ute mer så blev det bättre.

Stimulans och många timmar i hagen kan hjälpa.

Har hästen du tittat på rem för att förhindra bitning? Kan den snappa luft utan stöd?

Sväljer hästen för mycket luft kan den få kolik.

Vet att man har kunnat operera med blandat resultat, men vet inte om man gör det längre?

En del hästar kan "smittas" av ett sånt här beteende. Därför är inte alla så förtjusta i att ha en krubbitare i sitt stall.

efter vad jag fått lära mig så kan krubbitning ge kolik eftersom hästen kan få i sig mkt. luft och det kan ju vara skadligt/bli riktigt illa.

på vissa hästar går beteendet över om hästen får bra stimulans och inte står och har tråkigt (mkt hagvistelse i bra varierande hagar med andra hästar samt ständig tillgång till grovfoder). krubbitarrem hjälper på många hästar upp problemet. på andra hästar hjälper det inte nämnvärt.

själv vill jag inte ha en krubbitare.

Är det skadligt?

MVH Frida

Börja med att se vilken miljö hästen står i nu, och framförallt, vilket foder får den?

Man har visat att hästar som krubbiter ofta har problem med magen, inte för att de sväljer luft (vid röntgen har man konstaterat att endast mikorskopiska mängder kommer ner), utan för att de får för lite grovfoder. Genom att bita ökas saliveringen och antagligen kan detta vara ett sett för hästen att lindra obehaget i magen. Att sätta på rem är bara ett sätt att ta bort symptomen! Många hästar blir bättre eller slutar helt vid miljöombyte, där mycket utevistelse med kompisar och en foderstat med mycket grovfoder ingår.

Att en häst krubbiter är antagligen inget som påverkar prestationen men du måste absolut ge den förutsättningarna att sluta bita (igen, hage, kompisar, grovfoder).

Lycka till!

En del hästar kan "smittas" av ett sånt här beteende. Därför är inte alla så förtjusta i att ha en krubbitare i sitt stall.

Krubbitning smittar ej, har man många krubbitare i samma stall bör man se över stallmiljön då det troligtvis är den som är orsaken. Tidigare trodde man att krubbitning och andra stereotypier som vävning smittade.

Precis som emelei skrev: Börja med att kolla igenom miljön.
Dvs utevistelse, mängd grovfoder, hästarna bredvid (Om de anfaller gallret vid ex fodringar så kan ju det bidra till oroheter), hur mycket liv och rörelse i stallet osv.

Kan ju vara svårt att kolla på verkligen Allt när man inte har någon direkt kontakt med hästen, men kolla så mkt som möjligt och ställ frågor.

Hittar man orsaken så kan man säkerligen så gott som få bort ovanan och därmed risken för kolik och andra problem. :)
Men sen är ju frågan hur länge den har krubbitit. Om den gjort det "alltid" kan det nog vara rätt svårt att få bort det för då kanske det rör sig om en ren vana...

Krubbitning smittar ej, har man många krubbitare i samma stall bör man se över stallmiljön då det troligtvis är den som är orsaken. Tidigare trodde man att krubbitning och andra stereotypier som vävning smittade.

Sant det du säger... är nog gamla fördomar till viss del.

Men har märkt att hästar som har en tendens till att väva kan hänga på om nån annan gör det. Men som du säger så finns det förmodligen en anledning till att de gör det.

Inte smittar som i vattkoppor, men en häst som står och väver, krubbiter etc kan ju ses som ett stressmoment i sig = grannhästen börjar just för att den blir stressad av DET.

Jag skulle inte köpa en mycket dyr häst som krubbiter.
De kan bli bättre vid miljö byte, men behöver inte bli.
Vi hade en ponny i förra stallet som gick på lösdrift och fick mycket grovfoder. Likväl så krubbet han en hel del:(

Ägaren hade sett tendens till det och då direkt satt på en krubbitarrem. Sen har dom aldrig sett att han gjort något. Sen skickades den iväg på utbildning och har stått i det stallet en månad nu. Enligt ryttaren så har hästen haft remmen för att förhindra det.
Jag ska fråga nästa gång vi pratar vad som händer om han tar bort remmen.

Tävlar en jättefin häst som krubbiter mycket,han har stor fin gräshagen med kompis och går ordentligt men hans beteende sitter i ändå.
Tror inte det smittar för ingen annan har ju börjat så jag hade inte varit rädd för att köpa den.
Har haft en annan som krubbet,började med det när hon togs in från betet men det va aldrig några problem med henne heller och hon fick ett föl när jag ägde henne utan att han började.hon hade rem på sig inne men ute gick hon och bet och luftsnappade på andras täcken,fick aldrig kolik.

Som jag skrev i denna tråd, så varierar det från pålle till pålle hur krubbitandet yttrar sig. Jag tycker man skall se till helheten och inte fixera sig. Krubbandet är helt klart ngt som man helst vill slippa undan givetvis, men finns det nu där så får man göra det bästa av situationen.

Det finns massor av åtgärder man kan testa, det som funkar för en pålle kanske inte funkar för en annan, så man får helt enkelt pröva sig fram. Precis som andra nämner så är bland annat miljön väldigt viktigt, många krubbare mår bättre i en stillsammare miljö med mkt utevistelse, mkt grovfoder och mental aktivering. Sen så finns det ju också remmar av olika modeller som man kan pröva.

Jag tvekade inte en sekund över att köpa min kille som är krubbitare. Dock så skall man nog kolla upp hästens sjukdomshistorik, en del krubbare kan som andra nämnt ha dragit på sig andra krämpor som en följd av krubbandet, och då blir ju det lite besvärligare tyvärr.

Så, var noga och läs på om hästen bara så har du gjort vad du kan för att minimera risken för otrevliga överaskningar längre fram :)

Lycka till!

Jag har ägt ett fullblod som var krubbitare. Var så invant beteende så att det försvann inte trots den nya miljön med mkt utevistelse till skillnad mot livet som galopphäst. Hade alltid rem på sig inne.
Även haft en till med tendenser, dock endast i samband med fodring och honom kunde man säga till att han inte fick bita då han var väl medveten om det. Behövde aldrig ha rem.

Har aldrig haft några problem med någon av dem..

Helst vill man ju självklart undvika att köpa en krubbitare, men har jag hittat rätt häst och så är fallet så skulle det inte hindra mig. Man ska ju dock ha i åtanke att det kan dra ned priset något om man någon gång ska sälja.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 557
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt... 2
Svar
30
· Visningar
3 949
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hejsan alla Bukare!:laugh: Jag är en tjej på snart 17 år (i dec.), går i 9:an (pga född förtidigt,inget hadikapp eller sjukdom, bara...
Svar
6
· Visningar
1 355
Senast: Snurrfian
·
P
Hästmänniskan har sålt några ponnier och hästar genom åren. inte i stor mängd ( 2-3 st per år) ponnierna har det alltid gått smidigt med. ofta...
Svar
4
· Visningar
1 443
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31