Köpa häst som haft ligamentskada ?

Tuvisen

Trådstartare
Har börjat kolla runt på hästar nu efter att vi tog bort min häst. Har hittat en 5 åring som hade en liggamentskada på ett bakknä när hon var 3 år när de som har henne nu köpte henne, sen betäcktes hon och reds igång nu i november så har varit riden i typ 9 månader och har ridits 5 dagar i veckan (är ju bara 5 år).
Min fråga är om det finns någon risk med att köpa en sån häst ? Har ju endå vilat ca 1 år och sedan ridits på efter det.
Gillar verkligen den hästen :)

Varmblodet vi hade innan hade ju skit i benen när vi köpte han och hade ju inte spec fina ben så vill inte göra samma misstag igen. :grin:
Vad jag har läst om liggamentskador så brukar det läka på ungefär 6 månader. Har även tänkt tat ringa och fråga vet vad de säger men vill höra fler erfarenheter om ni köpt en häst som haft en sån skada eller liknande :)

Sv: Köpa häst som haft ligamentskada ?

putt putt :bump: nån måste väl veta nånting, har inte fått tag på vet än.

Har iaf fått tag på vet, men eftersom vi inte vte så mkt om skadan så var det svårt för ahn att säga. Men han tyckte inte att vi skulle rata henne pga det, utan se hur hon reagerarde på besiktningen och sa att man kan ju göra ultraljud.
Men ska ringa de som äger henne nu imorn och förhoppnigsvis få numret till den som ägde henne innan och födde upp henne, han skulle tydligen vara vetterinär. Så hoppas kunna få svar av han vad som hände.

Men är det fortfarande ingen som har några tankar /ideer ? :( Är ju flera som kollat på tråden.

Som din vet sa.. Ultraljuda kan man ju göra på ett ställe med skickliga människor och sedan bestämma sig när man vet lite mer hur det har läkt.
Men jag skulle itne vara jätterädd för att köpa hästen om den är helt frisk och hållit sig så sedan hon läkte.
Min häst har haft en ligamentskada. Fick 2005 och dröjde månader innan hon blev bra. Men med långsam uppbyggnad är hon idag bekymmerslös!
Men för hennes del satt det i hoven. Om risken för "återfall" vid knäligament skulle vara större vågar jag itne svara på, men tror inte.. Din häst är mkt yngre och borde läkt bättre!

När fick du ta bort din häst? Jag tog bort mitt vbl för 1,5 månad sen ungefär och letar redan ny häst. Skulle vara trevligt o höra att ngn annan också börjat så snabbt, ibland känns samvetet tungt. Men jag blir tokig utan häst.

Jag har hittat en häst med ett op bakom sig och har oroligt frågat runt och läst mycket.

Enligt nästan alla jag pratat med (och även vet som granskat de gamla plåtarna) så är det ju så att nästan alla hästar har något fel av ngt slag. Småsaker, lösa benbitar eller annat som inte påverkar dem ett dugg under hela deras liv, och därför aldrig upptäcks. En skada kan alltid innebära en försvagning av området, men det behöver inte göra det och det är inte heller alltid något man behöver hänga upp sig på om man inte vill tex tävla hoppning/fälttävlan på elitnivå. Det beror ju på vad för skada det är också förstås. Vill man tävla på riktigt hög nivå så köper man ju hästar i kanske 200-tusenklassen och uppåt. Och trots att risken är liten att en fd. skada ska bli problematisk så är ju risken för det större om hästen går väldigt hårt, och den risken kanske man inte vill ta om man ska betala såna pengar.

Men för gemeneman behöver en sådan sak inte alls vara något att bry sig om. Det är ju iof något man får bedömma själv. Hur allvarlig var skadan? Om vet säger att hästen kan ridas trots detta och inte bör få problem i framtiden, så tror jag att du kan lita på det. Risker finns alltid men om en vet säger så är risken nog ganska liten i ditt fall.

I mitt fall sa säljaren att hästen haft en pålagring som opererats bort. Och det kan ju vara illa, men denna häst hade pålagring i form av brosk på utsidan av knäet, inte i leden, och har inte haft några tecken på att få igen detta. Dessutom tror man sig veta att det kom ifrån ngt som hästen inte längre påverkas av och han har aldrig heller haft problem av detta, aldrig varit halt eller liknande trots att den varit aktiv tävlingshäst senaste åren. Det togs bort i förebyggande syfte.

Så ngt som låter illa behöver inte alls vara så allvarligt. Tycker du om hästen så kolla på den. Granska den noga, hur den rör sig och hur den beter sig i tempoväxlingar och gångartebyten. Ser den ren ut och inte verkar uppleva obehag någonstans i sina rörelser eller liknande, om den är framåt och positiv och rör sig obehindrat, och inte heller reagerar på visitering, så tror jag inte att du behöver vara orolig. Iaf inte om vet påstår att den inte bör få några problem i framtiden. Kan och vill du så skulle jag också satsa på ul såklart. Det är ju alltid bra att göra en återtitt på gammal skada.

Men man kan förstås aldrig säga att det inte finns någon risk alls. Det gäller ju allt från gallor till brutna ben.

Senast ändrad:

När fick du ta bort din häst? Jag tog bort mitt vbl för 1,5 månad sen ungefär och letar redan ny häst. Skulle vara trevligt o höra att ngn annan också börjat så snabbt, ibland känns samvetet tungt. Men jag blir tokig utan häst.

Jag tog bort min häst i juni, har sörjt och sörjer honom enormt mycket. Men jag har letat en ny häst hela tiden, och i torsdags, nästan på dagen 2 månader efter att min förra häst dog, fick jag hem en ny liten donna :love:

Känns att nu kanske hjärtat kan börja läka lite.

Men det var jobbigt att rota bland hans grejer efter saker som jag skulle ha till henne, och se t ex hans fleecetäcke med en massa hår på och så.

Jag är också av den uppfattningen att det är en massa hästar som "haft något", man får ju se hur hästen fungerar nu och se till att vet. besiktiga och prata med veterinären.

Jag tog bort min häst i juni, har sörjt och sörjer honom enormt mycket. Men jag har letat en ny häst hela tiden, och i torsdags, nästan på dagen 2 månader efter att min förra häst dog, fick jag hem en ny liten donna

Känns att nu kanske hjärtat kan börja läka lite.
Åh va skönt att höra. Hur går det? Köpte du ngt som liknade den förra?
Jag har rotat bland hans saker redan och har på ngt sätt hanterat den biten klart. Jag har även ridit en häst i stallet, gått runt i hagen och fällt många tårar på marken där han trampat i så många år. Och det är oerhört tungt. Men att rida är fortfarande roligt och denna häst fick jag en liknande känsla för som jag fick när jag hittade min förra. Så jag vill verkligen prova och se om det är rätt häst trots att jag ännu ser mitt bruna varmblod som min självklara bästa vän.

Sådär, nu fick jag få ur mig lite till. Tack. :bow:

ja hoppas ju kunna få reda mer på av första ägaren :) kan lägga ut film på hur hon rör sej :) känns skönt att höra att din häst blev bra, har sökt här på buke men inte hittat spec mkt, hittade trådar förut men de verkade vara borta nu :(

tog bort vår häst i onsdags, men hade bestämt oss för att göra det typ 1 ½ vecka tidigare, kändes ju säklart väldigt tungt och jobbigt hela veckan, men hade redan börjat kolla runt på lite nya hästar, känns ändå som att kolla på en ny kan hjälpa en att komma över saknaden av den andra. även om jag såkalrt aldrig kmr glömma Toker, så orkar man inte gå och tänka på att han är borta hela tiden, blir så jobbigt då. Var jobbigt när jag var uppe i stallet i söndags (första gg efter att vi tog bort han) när man såg hans box stå tom, då kändes det mer verkligt.
Tkr det känns lite konstigt att kolla på nya hästar men tror endå det är bra att börja kolla lite fort om man orkar, tror det är lätt att man bara skjuter upp det annars.

Du har säkert rätt. Jag satt på annonssidan väldigt tidigt, bara några dar efter. Men just då var det inget som kunde trösta och inget som jag ville ha. Nu känns det faktiskt som du säger, som att det hjälper en att komma över saknade. Att fylla tankarna med något annat, roligt.

Har ni funderat mer på om ni vill ha hästen?
Jag ser gärna en film på hur hon rör sig om du har ngn. :)

Jo, var mkt uppmärksam på hästen, men jag tror inte det ska vara någon fara. Lycka till!

ja får för hoppningsvis låna hem den på prov och om då vill ha den sen gör vi kankse ett ul för att se.

Har du provritit eller bara sett filmen?
När hon byter varv ser hästen totalt orytmisk ut, hoppas det är ett misslyckat försök till galoppfattning! :o
I annat fall hade jag aldrig åkt och tittat på den hästen.

Att ringa förra ägaren kan vara jättebra!
Var själv ytterst nära att slå till på ett sto som går med föl nu, hon verkade jättetrevlig och prisvärd men inte tokbillig.

Förra ägaren upplyste mig dock om att den hästen var såld som promenadhäst efter att de gett upp med behandlandet. :eek:
Den gick inte rent på deras veterinärbes men nuvarande ägaren ville köpa den ändå och fick ett riktigt vrakpris.

Ioförsig kan ju tid läka, men nuvarande ägaren sa inte ett ord om detta utan hävdade att den varit fullt frisk när hon fick den. :cool:

Skrämmande hur folk kan med!

har kollat och provridit,var jag själv som filmade.
och ja, det är ett misslyckad försök till galoppfattning, syns inte så tydligt på denna film bara ;)
ska se om det finns en annan, bättre film.

http://www.youtube.com/watch?v=oo-7i9M-o-A

är en när hon galopperar iaf, men ska kolla bland de andra filmerna :)

Det bästa är ju att se hästen både uppsuttet och på lina, men ffa på lina där man ser hästen i naturlig rörelse. Anledningen till det är ju att ryttaren kan påverka så mycket, för att inte tala om utrustningen. Sadel eller ryttare kan både vara obekväma, störa balans och hindra hästen i rörelsen.

Hästen har inget stort steg men det är något man kan jobba med själv. Det är samma sak med hästen jag ska titta på. Såklart ska du först kolla så att det inte beror på att hästen är stel i bak eller har ont vid visitering av länd, kors, rygg eller ben. Om den verkar ok är det troligen bara så hon rör sig och då är det ngt man jobbar med i dressyrarbetet sen. Ett dålig steg är inget fel och något man ofta får jobba med när man skaffar en ny häst oftast.

Att hästen rycker upp huvudet och piskar till med svansen i fattningen är en sak som man ska vara uppmärksam på. Beror det på att något hos hästen stör den, dvs att den har en snedhet, felmuskling, ömhet, svårighet att röra sig rent fysiskt, eller beror det på ryttaren/utrustningen? I detta fall hade en fattning på lina varit önskvärd. Gör den likadant varje gång?

Nu har jag bara tittat på filmerna 5-6 ggr, men det är min upplevelse så långt. Jag har kollat på mina filmer säkert 30-40 ggr. :o Det finns ju tusen saker man vill observera och det är svårt att se allt på en gång när filmen är av ganska dålig kvalite och kameran dessutom skakar litegrann då och då.

Om det är något fysiskt hos hästen som orsakar denna obekväma fattning så betyder det dock inte att det är ligamentskadan som ligger bakom. Absolut inte! Det kan vara en snedhet eller en spänning som uppkommit av att hästen ramlat i hagen eller tränats fel. Men gör dig gärna säker på att hästen inte har några fysiska problem som orskar detta. I övrigt kan inte jag se något på filmerna som skulle tyda på att hästen har problem. Gångarterna ser taktmässiga ut.

Det är samma film du länkat till...

Håller med tant brun om att det såg väldigt orytmiskt ut där några steg. Men du säger att det var en misslyckad galoppfattning och den teorin kan jag köpa för när man hade det i åtanke så såg det faktiskt ut som det.

Åh va skönt att höra. Hur går det? Köpte du ngt som liknade den förra?
Jag har rotat bland hans saker redan och har på ngt sätt hanterat den biten klart. Jag har även ridit en häst i stallet, gått runt i hagen och fällt många tårar på marken där han trampat i så många år. Och det är oerhört tungt. Men att rida är fortfarande roligt och denna häst fick jag en liknande känsla för som jag fick när jag hittade min förra. Så jag vill verkligen prova och se om det är rätt häst trots att jag ännu ser mitt bruna varmblod som min självklara bästa vän.

Sådär, nu fick jag få ur mig lite till. Tack. :bow:

Ja, hon är rätt lik honom...supersöt, arab och skimmel :angel: och lite av samma personlighet. Fast olik ändå, och så tycker jag att det känns bra att jag har bytt från valack till sto för att jag liksom förväntar mig inte att hon ska vara precis som han.

Jag var som du, att jag fick en "känsla", precis som med den förra, den började när jag läste annonsen, jag tänkte HON HON HON och ringde på en gång och känslan fortsatte när jag träffade henne, det var hon och jag på något sätt.

Men jag saknar min förra häst fortfarande, det har gått över i en känsla av att han finns liksom med mig hela tiden och att han nu kollar lite på den här nya hästen. Han skulle gillat henne tror jag :love:.

TS: min häst har haft en hälta, jag fick prata med vet. som behandlade hästen, be "dina" ägare att du får göra det.

Senast ändrad:

svarar båda: har parat med ägaren nu igen, lät inte så positivt då, skulle ju innan fått numret till tidigare ägaren , men fick inte irnga han nu :crazy: för att de som hade henne nu hade tydligen köpt henne för kompispris (eftersom d kände varandra) och skulle väl egentligen inte sälja vidare henne. Berättade oxå att hon hade fått ligamentskadan för att hon tränats för hårt i western när hon var 3 :crazy: men ksulle sedan läkt på 8 månader...
Men känns inte som att vi är intreserade då längre, eftersom skadan berodde på för hård träning + att han nästan verkade "dölja" nånting...
Var synd för var en väldigt fin och trevlig häst.

Jaha... det var tråkigt att höra. Men tror nog du gör ett klokt val. Inte så smart att köpa en häst som blivit så pass överansträngd i sina unga år.
Men synd som sagt, för annars var hon jättefin!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 870
Senast: Tualma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 669
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter