Köpa häst som är svår att transportera?

Madde_padde

Trådstartare
Har en häst hemma på prov kom igår verkar väldigt lung hittils MEN hon kan inte åka transport tydligen ägarna hade sagt att hon var ok att åka med, sparkade lite men gav sig.... hästen sparkade bra mycke mer än lite, och sparkade sönder transporten ja lånat för att få hem henne...

Är de värt att köpa en sånn häst eller köper ja på mig problem bara?
Går sånnt att få ordning på? Hur skulle ni göra?

Sv: Köpa häst som är svår att transportera?

Min förra häst var ovan att åka transport när jag köpte honom som 7åring och det gick inte att träna bort. Jag hade honom i 4 år och vi fick avstå från att åka på tävlingar för att det kunde ta upp till 3 timmar att få in honom i transporten. Så jag kommer aldrig någonsin att köpa en häst som inte går att lasta igen!
Och en häst som sparkar sönder transporten skulle jag inte ens tänka på. Lastträna kan man ju alltid men att få hästen att sluta sparka kan vara jättesvårt!

Köper problem det gör du, inget snack om den saken. Men om det är värt att ta det problemet beror ju väldigt mycket på hästen, användningsområdet och priset.

Om jag skulle ha hästen som sällskap till mina unghästar. Bara gå i hagen och i princip aldrig mer åka transport, om jag fick den hästen billigt så hade jag köpt.
Om det var ett sto med högt avelsvärde och man kanske inte hade provat olika sätt att transportera som brett/smalt, lastbil sederad m m så hade jag också tagit chansen.
Men om det var för att köpa en häst för träningar och tävlingar med mycket transportåkande så hade jag aldrig ens funderat på en sådan häst. Visst det kan gå att bota men det kan också vara så att det blir värre. När man inte vet orsaken till beteendet så är så svårt att veta utgången.

knepigt!

det ärju en sak att hästen inte vill gå på, men att sparka sönder. inget sunt betende tycker jag, hur kommer hon reagera i andra situationer där hon känner sig trängd eller inte vill.

det där med lasthästar är ju ett otyg, inte bara att det är tidskrävande o motigt, vad gör man den dag man akut måste åka till klinik har en skadad eller sjuk häst som dessutom inte villlastas o åka,:(

sedan får du väl köpa egen trailer, för omgivningen brukar ha hört rykten om förstörda trailers o vägra hyra ut ( förståligt)

hade en kompis vars häst fick avlivas istället för att få chansen på klinik, för den var omöjlig o lasta. det gjorde henne som skogs ryttare ingenting att den inte gick o lasta förrän den dagen.

hade jag varit du hade jag nog tänkt att det finns fler trevliga hästar på marknaden

Alla går inte att få ordning på. Jag tycker du har fått många bra tankar i tråden. Jag är övertygad om att det går att få BÄTTRE, men det behöver inte bli bra.

Jag håller med Masse, beror på vad hästen ska användas till.

Svårt att säga ngt om då man inte vet varför hon sparkar,kan ju vara så att hon upplevt det som obehagligt om den som körde svängde fort ,bromsade hårt osv. Går säkert att få ordning på MEN det kommer nog ta mkt tid o tålamod.Finns ju många som är lättlastade.Om du planerar att åka o träna o tävla mkt så är det nog bättre att leta efter en annan häst.

KL

ja för hon går juh på utan problem!
dock åkte hon för fösta gången nånsin me höga bakskydd och lite kan de juh ha att göra me de....

hmm ne vet inte alls hur ja ska göra! ska väll försöka hitta nån som hyr ut transporter å låna en och testa å stå utan mellanvägg, utan bakskydd och sådär!

de är främst en hobby häst vi ska träna lite fast har tillgång till sånnt på anläggningen där vi står!
Ville visserligen ev tävlao m allt går bra! tydligen finns de försärkta luckor på transporter med plastmatta på?!

hon skarka sönder mattan, sparka av en trä ribba där och tror även hon "böjde" luckan lite :eek:

Det kan bli väldigt dyrt för dig då inga försäkringar täcker transorten när en häst sparkar sönder den, det tycker jag du bör ha i åtanke.

Jag hade köpt en äldre transport som det inte gör något om hästen sparkar i och sen hade jag försökt göra det så bekvämt som möjligt för hästen att åka. Inga transportskydd och kanske en krubba med lite gott i , eller ett hönät. Allt för att få transportåkningen positiv.

min fråga är hur den brukar stå när ägarna transporterar den? Brett/smalt? Gjorde du samma som de brukar? Vissa hästar är ju sparkmarodörer om de måste stå smalt när de vill åka brett.

Hade jag haft hästen på prov hade jag provat att lasta utan mellanvägg, med bom bak, utan transportskydd. Till att börja med inte kört, bara lastat och fodrat där. Varje dag. Minst en vecka. Står hästen bra utan att stimma hade jag därefter börjat köra. Minst 30 mintuer. Lastat ur och ridit en sväng (något roligt!) och sedan hem igen. Minst en gång i veckan.

Transportskydden kan mycket väl ha blivit så pass varma och irriterande att hästen försökt visa sitt missnöje och få av dem (därför vi aldrig kör med skydd). De flesta hästar är bredåkare är min erfarenhet, däremot varierar det hur mycket spunk de får när de har mellanväggen i.

Om du känner att du kan träna bort problemet (är ju aldrig säkert men med rätt träning brukar det gå, kolla på Monty Roberts!) och om du tycker om hästen i övrigt så varför inte? Du vet ju vad du köper. Men ett avdrag i priset borde duha, men det är det kanske redan eftersom ägarna varit ärliga? Men egentligen är det bara du som kan svara på om det är värt det... Är hästen värd att jobba med eller är viktigt för dig att kunna lasta från första början? En sak att tänka på är om du vet att du har tillgång till hjälp när ni ska köra, en sån häst ska du inte lasta ensam... Lycka till hur du än gör!

Inte för att vara elak men börja med att ersätta för skadorna som blev då hästen sparkade sönder den lånade transporten.

När de är betalda vet du om du ens har lust att försöka med att köra hästen igen.

I övrigt har du fått bra synpunkter vad gäller köpa hästen med tanke på användningsområdet.

Jag tycker att det är lite onödigt att köpa en häst som är svår att transportera. Självklart beror det ju på vad du ska använda hästen till också. Om du vill ha den som tävlingshäst så bör du nog söka efter en annan, men om du däremot har tänkt ha den som sällskapshäst eller dylikt (där inga transportresor är inräknade) så behöver inte detta vara något problem. Tycker dock att du verkligen bör tänka i genom detta innan du bestämmer dig för något.

Lycka till! :)

Usch jag skulle nog säga KÖP INTE HÄSTEN . Jag har haft en ponny som hoppade över bommen och sparkade min x-tra mamma i huvudet och sedan slog runt i släpet som vägrade gå in sen men när man fick in honom så stod han snällt och fint . Gjorde oss av med honom eftersom han var en hyr häst , när han åkte ner till nya hyrarna så åkte han lastbil och nu går det bra men bakslag kommer då och då .

Hade en ponny på prov som var jätte snäll att lasta men inne i släppet var hästen en mardröm . Hon sparkade, reste sig, slet av sig själv skorna trots transportskydd och boots. Mellanväggarna böjdes en efter en . Denna ponny gick dock inte igenom besiktningen som tur var .

Har nu en unghäst som mer än gärna kliver in i transporten : )

Lite tips:
- Ta kontakt med en NH-människa
- Ta ur mellanväggen
- Åk korta svängar bara för att hästen ska vänja sig (gjorde så med våran bäbishäst)
- Sällskap i transporten?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar