Köpa häst på Irland. Vad gäller?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 419
B

benjamin

Har någon gjort detta eller vet hur det går till? Vilka kostnader tillkommer förutom själva köpeskillingen på hästen. Hur lång tid tar det innan man kan få hem sin nyköpta häst. Hur ordnar man med veterinärbesiktning? Några andra tips ex. vad man ska tänka på när man är där och tittar. Tacksam för alla svar.

Hej!
Förutom själva hästen så tillkommer en kostnad för vet intyg för att du ska kunna ta hästen till Sverige, sen kostar ju själva båtresan(om du tar den via båt)

Man brukar använda sig av ett hästtransportföretag som sköter själva båtresan. Vad de kostar är olika och det lönar sig att jämföra. Priset baserar sig på vikt i och med att hästar anses som last på båten.
För en stor kraftig D-ponny så betalade vi ca 6000 kr i reas från Irland-Gbg.

Du bör tänka på att anlita en av ditt försäkringsbola godkänd veterinär på Irland så att du kan ha hästen försäkrad hela resan hem!

Lycka Till!!

Tack för svaret. Hur lång tid tar det innan man kan få hem sin nyköpta häst.

Hej!
Det beror ju alldeles på hur snabbt du kan få tag på rätt veterinär och ett transp. företag.
Men det går båtar ganska ofta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 759
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 051
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka