köpa häst - hjälp!!

A

Aghak

Nu har jag ingen aning om var tråden bör ligga så flytta gärna.

För ett tag sedan skrev jag om mina hästköpartankar här, och nu har jag blivit erbjuden att köpa en äldre islandshäst för en billig peng. Har fått kontakt med säljaren via hon som äger mina medryttarhästar (säljaren är hennes gamla medryttare). Hästen är jättefin men något helt annorlunda än vad jag tänkte mig från början. Han är gammal, 19 år, men fullt frisk. Då jag aldrig haft häst förut kanske det passar med en äldre läromästare? Speciellt då jag är ganska ny på islandshäst.

Jag har aldrig haft några tävlingsambitioner, men ändå alltid tänkt att jag skulle ha en häst jag kan tävla med OM jag fick för mig det. Tror dock aldrig det kommer hända. Den här hästen är verkligen ingen tävlingshäst men har gjort en del klubbtävlingar. Men det kommer aldrig bli mer än så då han är triangelmärkt sedan ungdomen (har dock inga problem från det nu), och det är främst det jag måste ta ställning till. Jag är ju ingen tävlingsryttare, så det kanske inte gör så mycket?

Exakt vad innebär en triangelmärkning?

Och har ni förslag på frågor jag bör ställa säljaren? Är mitt första hästköp, ni vet!

Tack!

Sv: köpa häst - hjälp!!

Varför triangelmärktes hästen?
En triangelmärkning innebär att hästen delvis är utförsäkrad pga en permanent skada som begränsar hästens och den anses ej vara i tävlingsbart skick, men anses kunna ha ett gott liv trots skadan och inte behöva avlivas. En trianglemärkt häst får endast användas till lättare ridning/körning/avel.

Jag skulle inte köpa en triangelmärkt häst om jag tänkt mig ha den som ridhäst, även om den var väldigt billig. Det är sällan inköpspriset som kostar i slutänden. Med tanken på dagens salumarknad och låga pris på många friska hästar, så skulle jag köpa en frisk häst och lägga lite mer pengar på det istället.
Lycka till!
Ella

Jag skulle nog vara lite försiktig med att köpa en triangelmärkt häst, trots allt innebär det en del begränsningar. Även om det inte spelar dig nån roll just nu att du inte får tävla den, så kanske du ångrar dig längre fram och då är det liksom kört. Och så lätt är det inte att sälja en häst man älskar... Dessutom får du inte livförsäkra hästen, det är därför man triangelmärker - man får ut hästens livvärde på försäkringen.

Men det som jag tycker ska avgöra om du ens ska fundera över ett köp är att ni ska passa ihop. Har du provridit? Flera gånger? Får du hästen i alla gångarter, åtminstone skapligt enkelt? Om inte så tycker jag att du ska leta vidare. Och leta efter en frisk häst, för du blir fri att hitta på vad som faller dig in.

Lycka till!

Jag ser inget fel i att köpa en äldre häst, men jag skulle hellre satsa pengarna på en frisk häst.

Med dagens priser så kan du få en jättefin hobbyhäst i 12-18 års ålder för 40'. Det skulle jag personligen hellre satsa på, hittar du rätt häst så har du både en bra läromästare och en häst som du kan ge dig ut på mindre tävlingar flera år framöver om du vill det.

Med tanke på vad en häst kostar varje år så är 40' inga stora pengar att lägga på en häst. Jag har har inga direkt höga kostnader (det blir inte mycket utrymme för lyx när man pluggar) men lägger ändå 40' om året på hästen. Så det går ju hyfsat snabbt att spara ihop några tusen extra om man vill leta i en högre prisklass.

Haha nu lät det ju som om jag är jättesnål och köper första bästa häst och bara bryr mig om priset! Så är det självfallet inte. Anledningen till att jag är intresserad är ju att det är just medryttarhästarnas ägare som tipsat mig om det här och hon tror att vi skulle passa ihop. Hästen fick en pinne i bogen som liten och blev triangelmärkt. Han återhämtade sig oväntat bra men då var det ju redan för sent. Idag har han inga bestående skador, och det enda som möjligtvis kan härledas till detta är att han skjuter ut bogen om man ställer för mycket till höger.

Jag har inte provridit än och vill inte göra det innan jag har funderat på det här med triangelmärkningen. Vill ju inte bli stormkär för att sen behöva säga nej pga det..

Jag tycker i och för sig inte att det är något fel med att köpa en billig häst. Det beror ju helt på vad man vill ha ut av hästen och vad man letar efter. :)

Min förra häst köpte jag för 28', då var han 19 år. Jag hade då ridit honom i flera år och kunde inte släppa honom när han skulle säljas. Han var och kommer alltid vara hästen med stort H för mig. Han lärde mig massor!

När jag köpte en ny häst så letade jag efter något helt annat, tack vare att jag fick chansen att utvecklas med min gamling. Så nu ville jag ha något yngre att utvecklas och ha en framtid med. Priset blev såklart högre, men det var det jag ville ha. :) Fick chansen att köpa en häst för 30' som också var jättefin, men det var inte vad jag ville ha just nu. I framtiden när jag fått lite mer erfarenhet och utvecklats mer skulle jag definitivt kunna tänka mig något i den stilen. :)

Jag ser inget fel i att köpa en äldre häst, men jag skulle hellre satsa pengarna på en frisk häst.

Med dagens priser så kan du få en jättefin hobbyhäst i 12-18 års ålder för 40'. Det skulle jag personligen hellre satsa på, hittar du rätt häst så har du både en bra läromästare och en häst som du kan ge dig ut på mindre tävlingar flera år framöver om du vill det.

Med tanke på vad en häst kostar varje år så är 40' inga stora pengar att lägga på en häst. Jag har har inga direkt höga kostnader (det blir inte mycket utrymme för lyx när man pluggar) men lägger ändå 40' om året på hästen. Så det går ju hyfsat snabbt att spara ihop några tusen extra om man vill leta i en högre prisklass.

Du kan få ett avelsbedömt äldre sto för mindre pengar än så, som är frisk.

Fast nu är det ju inte pengarna som är problemet - väntar jag till efter sommaren har jag förmodligen pengar så jag kan leta i både en eller två prisklasser högre. Problemet är att jag inte kan släppa tanken på honom! Blir ju lite halft kär när jag ser bilderna - till och med min pojkvän blev förälskad, och han är ingen hästmänniska precis.. Vad jag vill ha är en trevlig kurshäst att utveckla min egen ridning på, och det är precis vad han används till idag. Säljarna vill hitta någon som vill fortsätta träna och jobba med honom ett tag till och jag tror att det kan passa rätt bra.

Tilläggas bör att jag aldrig skulle överväga en triangelmärkt häst som jag hittat på annons. Men nu är ju inte fallet så. Borde jag åka och provrida i alla fall eller ska jag bara lägga ner? Han verkar ju inte ha några bestående skador och tränas ju aktivt idag. Kanske inte på tävlingsnivå men ändå?

Det är ju bara du som kan avgöra, till saken hör att man bör lägga på minnet att försäkringar kan vara svåra att få hjälp av i detta läge om det skulle behövas så här bör man ha en extra buffert om olyckan är framme.

Du kan få ett avelsbedömt äldre sto för mindre pengar än så, som är frisk.

Självklart kan man få en häst för mindre pengar. Och man kan definitivt hitta en bra häst för 20' men då ska man ju ha lite tur och utbudet är inte lika stort. För 40' är det ju i stort sett att välja och vraka. Man behöver alltså inte lägga mer än så. Jag satte inte siffran som någon exakt siffra utan mer som en ca. gräns för vad som är mest.

Som sagt, jag testade två hästar för 25-30 i somras när jag letade häst och ingen av dem var dåliga på något sätt, utan med lite jobb skulle de absolut bli kanonfina hästar. Men det klickade inte helt enkelt. Tyvärr. Hade ju varit roligare att ha de 30 tusen extra till träningar, men så blev det inte. Istället klickade det med en häst för 60. Så kan det gå.

Du har egentligen svarat på frågan redan, du har tänkt dig att testa att på tävling, det gör hästen klart olämplig med sin triangelmärkning då det blir svårt att hitta någon tävling alls där det är okej.

Visst om du testar hästen och det är din drömhäst kanske du kan se förbi detta men annars skulle jag avstått.

I nuläget har jag verkligen inget intresse av tävling annat än för att möjligtvis testa på, vilket jag lika gärna kan göra på lokaktävlingar utom SIFs regi, då även triangelmärkta hästar får delta, som jag förstått det? Ju mer jag hör om hästen destu mer intresserad blir jag. Men får se, kanske blir det provridning, kanske inte. Får ta mig en funderare...

Tanken med en trianglemärkning är ju dock inte att hästen inte får tävla utan anledning, utan att den inte anses hålla för träning och tävling. Jag har inte varit med om någon triangelmärkt häst som blivit det alltför lättvindigt, så är hästen triangelmärkt så måste man ha det i åtanke när man använder hästen, inte bara för regelverkets skull, utan för hästens. Framförallt med en ras som islandshästen som är välkänd för att vara bra på att dölja smärta.

Nej det är ju sant. Enligt ägaren har hästen ju återhämtat sig oväntat bra och triangelmärkningen är ju enligt dem nästan onödig. Men självklart måste jag ju höra med vet innan jag tar ställning, höra hur illa däran hästen verkligen är i dagsläget.

En triangelmärkt häst får inte tränas för tävling. Det innebär att du inte får rida för tränare och du får inte delta i någon form av tävling. Du får inte ens delta i klubbtävlingar. En triangelmärkt häst får inte heller gå på ridskola. Tyvärr slarvas det med detta men det är vad som faktiskt gäller.
Du riskerar att få betala tillbaka de pengar som en gång betalades ut för hästen när den triangelmärktes och du riskerar också att straffas för bedrägeri även om det inte är vanligt om du tävlar eller tränar en t-märkt häst. Detta får den som var ägare när hästen triangelmärktes skriva under på och detta papper ska sedan följa hästen. Tyvärr så försvinner ju papper men det gäller ändå. Så vill du rida lite kurser så är en triangelmärkt häst inget för dej.

Det finns ingen som helst begränsning att träna eller delta i kurser på hobbynivå däremot finns det få tävlingar där trianingelmärkning accepteras. Har man ens vaga planer på att tävla så bör man avstå från att köpa en triangelmärkt häst, jag kan inte förstå vitsen med att i dagsläget titta på en sådan häst när det finns så många friska hästar till ett bra pris.

KL
Personligen hade jag bara funderat på att köpa en så pass gammal häst om det inte var som en läromästare till en nybörjare, någon som vill rida på kravlösa lugna turer eller en yngre förmåga och då bara om den haft rätt egenskaper i övrigt (triangelmärkning är ett stort minus), jag vill ha en häst som kan vara pigg och aktiv många år framöver. Visst det kan gå vägen med en på 19 år men man kan inte räkna med att den klarar tuffare ridning i så värst många år till. Har man planer på att träna och utvecklas som ryttare så hade jag helst sett en 5 år yngre förmåga eller så. Man fäster sig lätt vid hästen och vad ska man göra om man fortfarande är kär i sin 25-åriga ( siffran här kan lika gärna vara 21 eller 28 det är olika hur länge hästen håller sig helt fräsch) häst som är fullt frisk men inte längre pallar med kurser eller långa galopper och det är det man vill göra?

Senast ändrad:

Nej det är ju sant. Enligt ägaren har hästen ju återhämtat sig oväntat bra och triangelmärkningen är ju enligt dem nästan onödig. Men självklart måste jag ju höra med vet innan jag tar ställning, höra hur illa däran hästen verkligen är i dagsläget.

Dessutom har försäkringen reservationer för allt som har med skadan att göra.
Klart att dom säger att han är bra, dom vill ju sälja hästen.

Jag kan verkligen förstå hur du tänker.. Jag var rätt nyligen i samma situation och jag skulle köpa en triangelmärkt 18åring som jag verkligen älskar, känner henne hur bra som helst och jag sa alltid att det blir hon eller ingen... Men först så blev det problem med försäkring och skulle man behöva avliva av någon anledning så får man stå för hela den summan själv vilket inte är så lite. Man får inte träna ''ordentligt'' och inte tävla. Min stallkompis sa en smart sak.. ''Köp aldrig en häst med problem, det kommer ändå''. Vilket är sant. (Nu är det ju inte säkert att det skulle bli problem men du förstår säkert vad jag menar). Efter mycket om och men så valde jag att inte köpa.. Jag trodde även jag att jag inte skulle känna för att tävla eller något sådant men man kommer på det när man väl har hästen. :)
Det blev en 7åring istället utan några fel på vilket jag inte ångrar en sekund. Det finns så mycket kul man vill göra ihop med hästen och det är inte kul om det blir begränsat. Dessutom får man ju fler år tillsammans med en yngre vilket jag tycker käns skönt.

Här kostar avlivning 5000. Och ja det får man ju stå för själv. Vet inte hur det är med triangelmärkning, men gissar att man inte får ut några pengar på försäkringen där heller.

En annan sak som är bra att tänka på när det gäller gamla hästar är att det inte går att försäkra dem. (spelar kanske inte lika stor roll vid triangel, har ingen aning om vad som gäller då)
Så om man ska köpa en häst som är äldre så får man vara noga med att kolla vad de har för försäkring. Om de inte har något som täcker så får man ju vara beredd på att det kan bli hutlösa kostnader.

Ja det bästa är att ta över befintlig försäkring om sådan finns på äldre häst, men sedan så får man faktiskt försäkra islandshäst lite längre än för övriga raser just därför att de blir äldre. Samma sak gäller även för arab och shettis, som även här är raser som tenderar till att bli äldre och har relativt låg skadefrekvens.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 867
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar