köpa häst - hjälp!!

Sv: köpa häst - hjälp!!

Ja precis. När jag köpte min så var det 17 år som gällde för isis och arab bl.a. och 15 för andra raser.

Min hade en A2 livförsäkring, den som täcker frakturer och fissurer och vad det nu är. I stort sett ingenting alltså. Jag hade en rejäl buffert istället. Nu hade jag tur och slapp lägga de pengarna på skador och kunde lägga den på en ny häst istället. Men det kunde ju lika gärna ha blivit en sjukdom eller skada som krävde mer vård. I detta fallet fanns det inte så mycket att göra. Enda fördelen med det var ju att veterinärräkningarna inte blev så värst höga, men hade det funnits något att göra så hade jag ju såklart hellre lagt de pengarna på prinsen. :(

Den här hästen har en A1 försäkring, en reducerad livförsäkring (bara 5000 kr), men har å andra sidan en veterinärvårdsförsäkring värd 120000. Men jag måste fundera på det..

Men då finns det reservationer istället, vilket oftast brukar handla om alla typer av skador utom rena olycksfall i samma område som den utdömda skadan. Det innebär att man då får betala själv trots försäkringen.

Delvis knapplån

Och försäkringsbolagen är att snabba att hänvisa till reservationen. Har hästen en skada som här i bogen så lär i stort sett allt som gäller bog/rygg/ben och rörelseapparaten skyllas på bogen. En hälta bak kan bero på stelhet i bogen, ryggont på det samma. Det finns dessutom indikationer att försäkringsbolag är mer restriktiva med att godkänna behandlingar vid lågt livvärde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 867
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar