Köpa häst eller inte..?

Train

Trådstartare
Hej!
Jag står lite i valet och kvalet här... Just nu rider jag, förutom på ridskolan, ute hos en hästhandlare som har en del hästar i olika utbildningsnivåer (inga superhästar, men lite utbildade iaf...) Där får jag rida så mycket jag vill och lär mig därmed väldigt mycket både i ridning och hantering.

Nu har jag dock hittat en stallplats som ligger nära där jag bor (det andra stället ligger enbra bit bort) och som ligger på en ok prisnivå. Därför har jag börjat fundera en hel del på att skaffa egen häst nu det senaste men då kommer jag bli tvungen att sluta rida på bägge andra ställena.

Jag undrar nu om det är dumt att låsa sig vid en egen häst och inte få lika stora möjligheter att lära sig rida andra hästar. jag har ju ändå nästan hela livet kvar att skaffa häst på senare (är ju "bara" 16) och möjligheten att rida så många olika hästar kommer nog inte dyka upp alltför ofta.

Jag frågar nu expertpanelen: Vad tycker ni? Saknar ni att rida andra hästar än era egna? Man lär sig väl snabbt vart knapparna sitter på sin egen häst antar jag... så kan det bli svårt att hitta rätt på en vilt främmande kuse då? eller lär man sig lika mycket även om man inte får lika stor omväxling längre?

Jag vet.. Många frågor men jag är så förvirrad just nu och det hjälper inte med att jag lider av en oerhörd beslutsångest.. :crazy:

/ Train

Sv: Köpa häst eller inte..?

väldigt svår fråga måste jag säga....i och för sig har du ju världens möjlighet när du kan rida hos hästhandlaren om denne är seriös och det är bra hästar du får rida. DU lär dig ju verkligen massor genom att rida olika hästar. Men om du vill satsa på tävling kanske det är bättre med egen för den vet du ju att du får behålla och ni kan utvecklas tillsammans och tävla högre klasser. Om du skulle tävla nån av hästhandlarens hästar kan den ju bli såld när som helst...Fast sen är det ju tiden också. Har du tid med egen häst sen på gymnasiet och så???.....själv älskar jag att rida mina egna hästar men kan ibland tycka att det är spännande att rida andra hästar också...

ojoj...nu har jag väl gett dig ännu mer beslutsångest kan jag tänka mig...

Jag har ju egen häst och har nästan alltid haft, från ponny.
För mig är det självklart mycket trevligare med en egen häst, då man jobbar tillsammans och uppnår nya mål hela tiden.
Men då är det så klart beronde av hur mycket hästen kan och hur mycket du kan.
Är du mycket duktig så är det ju roligare med en unghäst eller någon häst du kan utvecklas tillsammans med. Annars är kanske en lite mer rutinerad häst något för dig. Annars kanske du tar dig vatten över huvudet och det blir problem. Viktigt också att du har en bra tränare att rida för.
Enda fördelen jag ser med att inte köpa egen häst är såklart ansvaret samt pengarna det kostar.
Jag tycker det är super trist att sitta och kämpa på andras hästar och sedan har jag ingen som helst nytta av det.
När du blir äldre kan du ju alltid ta med hästen och börja jobba hos någon tränare där du får lära dig att rida olika hästar.
:rofl:

ingen fara, jag kan nog inte få mer beslutsångest än jag redan har ;) kul att du svarade iaf! :)

Hästarna hos hästhandlaren är mest "gamla" travare som inte kan så jättemycket men ibland dyker det upp några riktiga pärlor :love: sen finns det en del ponnyer också och de brukar vara rätt välutbildade ibland. andra är jättebusiga vilket också är kul :). Men, som du säger, är det ju lättare att tävla och så om man har egen häst att utvecklas med. Skolan tror jag inte ska bli något större problem eftersom jag oftast har ganska lätt för mig och om jag har hästen nära hemmet går det ju ganska fort att bara åka ut och mocka och titta till den de dagar jag har mycket läxor. Hade tänkt rida den ca 4-5ggr/veckan under terminerna för att hinna med allt.

/ Train

Hej!

Kände själv att det inte gav så mycket att rida en massa olika hästar (varvade egentligen bara mellan 5-6 st) eftersom utbildningen då går ganska långsamt, lite för långsamt för mig... Därför ska jag ta foderhäst! Hade ju egentligen varit roligare att ha en som är bara min, men samtidigt vet jag att jag i framtiden kanske inte kommer att ha så mycket tid som jag har nu (pluggar KY-utbildning) och har alltid varit sugen på att resa...

foderhäst kanske är något för dig med så du får känna på vad som passar dig bäst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar