Köpa gård, men ej all mark..

Armani__

Trådstartare
..finns den möjligheten? Jag har hittat en gård strax utanför där vi bor som jag är lite intresserad av. Där är på tok för mycket mark för mig och sambon och vi har nöjt oss med ett par hektar så man har betesmark till 2-4 hästar.
Är det värt att skicka ett mail till mäklaren och höra sig för, eller är man mest korkad som försöker? Vet ju inte alls hur detta fungerar, om det ens är lönt?

Sv: Köpa gård, men ej all mark..

Köp gården med all mark. Arrendera ut den du inte använder - alternativt stycka av och sälj den.

Det är inte svårare, snarare lättare, att sköta 20 hektar än att sköta 2 hektar. Hur mycket mark du än köper kommer du att säga att det var för litet.

Sönderstyckade (stympade) så kallade hästgårdar på 3-4 hektar är hopplösa att använda och har ofta ett oförsvarligt högt pris. För det antal hästar du nämner så är 12 hektar säkert alldeles lagom. Vi köpte ett gammalt jordbruk på 17 hektar och det är inga problem alls att ta hand om det på ett rationellt sätt med 4-5 hästar.

Senast ändrad:

Det är inte svårare, snarare lättare, att sköta 20 hektar än att sköta 2 hektar. Hur mycket mark du än köper kommer du att säga att det var för litet.

Sönderstyckade (stympade) så kallade hästgårdar på 3-4 hektar är hopplösa att använda och har ofta ett oförsvarligt högt pris. För det antal hästar du nämner så är 12 hektar säkert alldeles lagom. Vi köpte ett gammalt jordbruk på 17 hektar och det är inga problem alls att ta hand om det på ett rationellt sätt med 4-5 hästar.

Fast jag är inte intresserad av 7 ha skog t.ex. Åkermarken och betesmarken är jag intresserad av. Åkermarken kan man väl så om till betesmark, eller är jag helt ute och cyklar?

Fast jag är inte intresserad av 7 ha skog t.ex. Åkermarken och betesmarken är jag intresserad av. Åkermarken kan man väl så om till betesmark, eller är jag helt ute och cyklar?
Varför inte ett stycke skog? Billig energi någon gång i framtiden och även om du inte själv är intresserad av att jobba i skogen så finns alltid de som vet, kan och vill. Arrendera ut jakten eller hägna in en del? Det finns många som söker med ljus och lykta efter magra skogsbeten som hästarna mår bra av. Det är nog vanligare idag att hästar äter ihjäl sig på åkermark.

Läs tråden om "kastrerade gårdar" (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=793367&highlight=avstyckade) på Bukefalos så ser du vad jag menar!

Vet ett par stycken som oxå har tittat på den gården och det verkar som om mäklarna där inte har mycket koll. Skogen som mest är ner blåst sen många år är inte planterad igen vilket den borde vara. Man är skyldig att återplantera efter en viss tid, man kan visst få "böter" om man inte gör det. Så det ska man nog kolla upp annars kommer det en extra kostnad för det.
Har ni varit där och tittat?

Det är bara vad jag fått höra men om risken finns så är det kanske inte så kul att bli drabbad.

Nej, vi har inte varit där och tittad. Har kikat på gården på nätet ett tag och blev lite nyfiken.
Vi anser väl att det i nuläget är för mycket pengar för oss med denna gården och all den mark. Jag vr mest nyfiken på om det är genomförbart, alltså om det finns de som gör så att de bara köper del av mark plus hus etc.

Vad tyckte dina bekanta om gården i övrigt, om man får vara nyfiken? :D

12 hektar är verkligen minimum för vad jag skulle kunna tänka mig om jag köpte gård. Och då har jag inte tänk att ha fler än 5 hästar.

Det finns aldeles för många gårdar med för lite mark. Köp den med marken eller låt ngn annan göra det. Hästar ska ha stora ytor att röra sig på.

12 hektar är verkligen inte mycket mark när man ska ha häst, speciellt inte om viss del är skog.

Det ligger mysigt men där var en del att göra. En del av marken var väldig blöt, sumpig. Huset var inte i toppskick men helt beboligt. Det är ju sånt man kan fixa sen efter tycke och smak.
En jag jobbar med hans bror ska dit och titta så det ska bli kul att höra vad dom säger.
Budgivningen har ju börjat. Vet att en större gårdsägare har lagt bud.

Vi har en gård med ca 12 hektar mark. Jag hade från början två hästar, men har nu tre egna. På sommaren har vi 2 beteshästar. Vi arrenderar också numera grannens mark, ca 5 hektar, där vi har ytterligare några beteshästar. Vi skulle helst köpa marken, men de vill tyvärr inte sälja. 12 hektar är inte så mycket mark. 2 hektar är ALLDELES för lite för 2-4 hästar, det räcker kanske till vinterhage, men inte till sommarbete.

Fast ett par hektar räcker ju knappt till vinterhagar åt 4 hästar, än mindre bete.

Ni tog mig på orden när jag sa "ett par hektar" ser jag :D
Med ett par hektar menade jag inte ett par hektar, snarare 5 hektar.

Jag behöver ingen predikan om hur mycket mark hästar behöver, jag är medveten om det :) Det enda jag ville med tråden var att höra om möjligheten finns.

Nu fick jag ju veta att budgivningen redan håller på, så för min del kvittar det.

Liknande trådar

Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 334
Senast: cirkus
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 536
Senast: athena
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 294
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17