Köpa älde valp?

S

Sveipur

Vad ser ni för för- och nackdelar med att köpa en lite äldre valp (16 veckor)?

Fördelarna jag ser är att den redan är rumsren och uppfödaren har lagt ned jobb på den första uppfostran. Nackdelarna är att man missar en stor del av den mysiga valptiden och en del av ens egen personliga prägling på valpen.

Hur länge lämnar ni en 4 månaders valp ensam?
 
Sv: Köpa älde valp?

Prata inte om o köpa valp.. Jag blir sååååååå avundsjuk!! Vill ju så hemskt gärna ha hund igen men ena sonen har blivit allergisk... :cry:

Hur som helst så tycker jag det beror på hur mkt tid man har. vilket som är mest praktiskt kanske. Har du möjlighet att välja mellan två olika valpar? Då hade jag personligen valt den lite äldre men det beror på att jag har aningens liiite tid...
 
Sv: Köpa älde valp?

Jag ser bara fördelar med en lite äldre valp! Jag personligen tycker att det är lättare att förutspå den mentala biten ju äldre hunden är.
Jag tycker inte en fyra månaders valp helt ensam i mer än tio min..
 
Sv: Köpa älde valp?

Så länge upfödaren har socialserat den och ägnat tid åt den så ser jag inte minsta problem med att ta en äldre valp.
 
Sv: Köpa älde valp?

Vår valp var ca 16 veckor när vi fick honom. Helt perfekt! Med risk att bli "påhoppad" så tycker jag den minsta valptiden är skit tråkig och jobbig...När man måste springa ut med de hela tiden för att göra de rumsrena o.s.v. Visst är de jätte jätte söta och gulliga...

Vår var rumsren när han kom och allt har gått jätte bra. Den ända jag saknar med vår hund är att jag skulle ha velat sett honom som 8 veckors valp...

Vi började att ensamhetsträna vår valp efter ca 2 veckor hos oss(när man märkte att han kände sig hemma). Små korta stunder som utökades allt eftersom. Nu när han är 7 månader är han själv 3-4 timmar om dagen 2-3 dagar i veckan. Resten av dagarna är han inte själv nånting (förrutom om vi åker och handlar eller ska iväg nån timme eller två). Han har vart himla lätt att ensamhetsträna...så man får ju vara beredd på både och....
 
Sv: Köpa älde valp?

Förutom de saker du själv tagit upp så kan inte jag se några problem.

Fast det är klart- den kanske har varit i ett hem redan och kommit tillbaka till uppfödaren av ngn anlednig?
Då vill man ju veta varför, och kanske tala med fd familjen...
 
Sv: Köpa älde valp?

Ser inga problem, har tagit hand om vuxna omplaceringar utan att det varit några konstigheter med präglingen även om vi hade fått mkt gratis om vi haft dem som valp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 476
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp