Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@MaddeFaxi Mycket beror ju på omständigheterna också. Jag sålde en ny (provad, med lapparna och kvittot kvar) correctionpad från Hööks för en hundring under nypris. Den skickades inte = ingen fraktkostnad, såldes på hästloppis. Men en får ju räkna med att det tar ett tag att sälja i de fallen också. Jag resonerar så att om jag vill ha grejer sålda snabbt så sätter jag ett lägre pris - är det nåt jag hellre behåller så läggs ribban högre och väntar.
 
Det med att folk ska pruta, jag blir f*n tokigt:rage: Har sålt diverse saker tex en padd som var princip helt oanvänd, provad typ. Inköpspris var typ runt 400 och ville ha iaf typ 300.. Sluta med att den blev såld för 50kr.... Helt sjukt, folk vill inte köpa saker så länge det är gratis eller för under hundringen, suck:banghead:

Så fort man tagit ut en vara från affären förlorar den halva värdet, om det inte är något speciellt. Man får fråga sig varför någon skulle vilja köpa något till nästan nypris utan de skydd i form av bytesrätt och garanti som man få om man köper något nytt.
 
Tycker också att det är konstigt med folk som vill ha nästan fullt pris. Jag är på jakt efter en sadelgjord och fick ett förslag på en som skulle gå på 63 % av priset trots att den var skadad och därför inte var i tiptop-skick. För mig, om jag säljer vidare är det så här: minuten jag tar ut något från butiken försvinner momsen (25 %). Sen försvinner en del av garantin direkt också. Det är normalt 10-15 % av värdet och sen minskar värdet beroende på hur länge sen jag köpte varan och hur mkt den är använd. Halva priset för något begagnat är det mesta jag skulle kunna ta betalt (och betala)... Troligen kommer jag att köpa en ny sadelgjord i stället, även om det är dyrare är det värt det i längden.

(för många butiker har ju påslag på 30 % ungefär på inköpspriset för att kunna tjäna pengar på sin butik och de pengarna är ju varan egentligen inte värd utan det som butiken erbjuder)
 
Jag har självgrejor som är oanvända av olika anledningar, t ex en kapson som inte passade men tappade bort kvittot så jag kan inte lämna tillbaka den.

Just den kapsonen finns fortfarande på marknaden. Jag har haft den ute på försäljningssidor på FB två gånger, båda gångerna till halva nypriset. Båda gångerna har någon hört av sig snabbt och velat ha men sen bara försvunnit. Kapsonen hänger kvar på en krok, jag funderar på om jag ska lägga ut den och de andra på tradera när jag kommit hem från min semesterresa. Jag lyckades en gång sälja ett par vävribbtyglar där, så jag har bra erfarenheter av tradera!
 
Nä men den var inte ens använd så den var som ny? (den var endast provad) Jo men jag fick den inte såld och då "gav" jag bara iväg den tillslut då jag inte ville ha en massa saker som bara låg, jag körde ju och mötte upp den personen också men det blir så när man vill bli iväg med en massa saker

Det spelar ingen roll för mig (och många andra) ska jag köpa en sak begagnat så ska det löna sig. Även om varan är ny så har jag ett mervärde att köpa i butik vad gäller möjlighet att byta, garantier, reklamationsrätt osv.

Sen en padd för 400 kr från tex Hööks. En helt vanlig pad utan något speciellt. Det är dålig efterfrågan på sådant. Att sälja en sådan för mer än halva nypriset ens om den är ny är i princip omöjligt. Att sälja en ny acavallopadd för 75% av nypris går däremot fint. Allt handlar om kronor sparade. 200
Kr - ingen vidare besparing. 700 kr - en större besparing.

Så jag tycker inte du ska vara arg på marknaden, det fanns helt enkelt inte efterfrågan på en sådan padd. Precis som efterfrågan på ett osmyckat vanligt träns utan märke är nära nog noll.
 
Haha jag vet :D

Jag var på så bra humör igår så jag hade ingen lust att lägga tid på att skriva om den omständiga köparen igår :devil:

Skulle haft en ren "Titta vad jag sålt" - tråd

Haha, samma här :p
Var så nöjd att jag fått lite sålt och dessutom fick min nya sittdel till vagnen med 20%rabatt att jag glömde av köparen som bestämt sig för att köpa en sak och swisha pengarna inom en stund, men hen ångrade sig visst så på kvällen skrev hen att köpet inte blir av. Snällt ändå att säga till, många ignorerar ju bara.
 
Det spelar ingen roll för mig (och många andra) ska jag köpa en sak begagnat så ska det löna sig. Även om varan är ny så har jag ett mervärde att köpa i butik vad gäller möjlighet att byta, garantier, reklamationsrätt osv.

Sen en padd för 400 kr från tex Hööks. En helt vanlig pad utan något speciellt. Det är dålig efterfrågan på sådant. Att sälja en sådan för mer än halva nypriset ens om den är ny är i princip omöjligt. Att sälja en ny acavallopadd för 75% av nypris går däremot fint. Allt handlar om kronor sparade. 200
Kr - ingen vidare besparing. 700 kr - en större besparing.

Så jag tycker inte du ska vara arg på marknaden, det fanns helt enkelt inte efterfrågan på en sådan padd. Precis som efterfrågan på ett osmyckat vanligt träns utan märke är nära nog noll.

Det var bara ett exempel, jag har sålt en massa saker. Tex en sadel som jag la ut för 1500kr men folk prutade med allt från 200, 300 kr osv. Men jag vill inte sälja den för det utan fick den såld för det jag ville ha för den men det tog väldigt lång tid! Så det var bara ett exempel, jag tycker generellt att folk prutar med skampriser.
 
@MaddeFaxi Mycket beror ju på omständigheterna också. Jag sålde en ny (provad, med lapparna och kvittot kvar) correctionpad från Hööks för en hundring under nypris. Den skickades inte = ingen fraktkostnad, såldes på hästloppis. Men en får ju räkna med att det tar ett tag att sälja i de fallen också. Jag resonerar så att om jag vill ha grejer sålda snabbt så sätter jag ett lägre pris - är det nåt jag hellre behåller så läggs ribban högre och väntar.

Jo det håller med dig totalt, jag ville ju dock bli av med en massa grejer och det var väl en snabb lösning när ingen kommenterade på priserna jag la först och blev att jag tillslut typ skänkte bort allt. Då vart det många som vart väldigt intresserad :p:rofl:
 
Det var bara ett exempel, jag har sålt en massa saker. Tex en sadel som jag la ut för 1500kr men folk prutade med allt från 200, 300 kr osv. Men jag vill inte sälja den för det utan fick den såld för det jag ville ha för den men det tog väldigt lång tid! Så det var bara ett exempel, jag tycker generellt att folk prutar med skampriser.

Jag har faktiskt inget större problem med det. Endera prioriterar jag snabb försäljning och nappar på priset. Eller så säger jag bara nej och väntar på en spekulant som vill betala vad jag erbjuder. Tycker det är bra att folk säger vad de vill ge, istället för att bara säga nej. Kan ju vara så att jag kan tänka mig gå ner i just det fallet - men vet ju ingen om de inte frågar.
 
Jag har lagt in en polisanmälan idag för min uteblivna vara. Så jäkla tråkigt, jag behövde verkligen saken jag köpte och de pengarna hade jag ju helst sett att de gick till det de var tänkta till och inte bara försvann i tomma intet. Blääää.
 
Som skrivet innan är de lite lite gnäll haha :D vilket ju är jättebra!
Har också sålt en massa gästfrihet och det har gått över förväntan. Även endel dyrare grejer men i mycket gott skick, som jag fått iväg dyrare än jag trott. Blev sålt och betalt efter 15 min. Skickat samma dag. Så smidigt. :)

Däremot krånglade en bekant med ett träns så det var tråkigare.
Fått prova det flera gånger, sagt att hon vill ha det och haft det en vecka utan att betala. Sen hör hon av sig och så ska hon inte ha det.

Blev smidigt sålt och skickat när jag la ut det på annons.
 
Jag har lagt in en polisanmälan idag för min uteblivna vara. Så jäkla tråkigt, jag behövde verkligen saken jag köpte och de pengarna hade jag ju helst sett att de gick till det de var tänkta till och inte bara försvann i tomma intet. Blääää.
Jag kommer inte ihåg, vad var det för något?
Så tråkigt med oärliga människor :(
 
Varför tror spekulanterna att jag tänkt köra hem prylarna åt dom :arghh:
Å när jag säger nej så ska det prutas :confused:
Det handlar alltså om 30 mil fram å tillbaka så inte runt gathörnet direkt :meh:
Men javisst, om dom betalar bensinen så. Kanske dom kommer på att det är billigare med frakten ändå :up:

Å en annan som var intresserad och bad mig kolla frakt m.m. och kommer på sen att den inte passar trots väldigt utförlig beskrivning av den.

En buske i trädgården är hämtad iaf. Slapp jag gräva själv, jag äger dessutom ingen spade så den dealen med gratis buskar mot avhämtning och gräva själv känns bra :laugh:
 
@mooi

Bra att du anmälde. Riktigt fult gjort av personen!
Blev lurad själv på Tradera en gång och anmälde och det visade sig att hen var ökänd hos polisen. Dom hade ögonen på personen och bara väntade på att få bura in hen. Vi kollade upp sen och det låg massvis med skulder hos kronofogden. Så där fick vi inga pengar tillbaka.
 
@mooi

Bra att du anmälde. Riktigt fult gjort av personen!
Blev lurad själv på Tradera en gång och anmälde och det visade sig att hen var ökänd hos polisen. Dom hade ögonen på personen och bara väntade på att få bura in hen. Vi kollade upp sen och det låg massvis med skulder hos kronofogden. Så där fick vi inga pengar tillbaka.

Ja jag tänker att man alltid ska anmäla - för det kan ju vara "spiken i kistan" liksom, om det är någon som satt det i system. Jag har köpt mycket begagnat på nätet, både hästprylar och även "vanliga" lite dyrare kläder och har bara blivit blåst typ 3ggr genom åren så jag har väl haft tur men det är jävligt surt när det väl händer. ÅÅH vad irriterande! Som sagt, behövde gjorden och de pengarna var liksom inte bara att "kasta bort".
 
Skickade paket med schenker men har stavat ett efternamn med en bokstav för lite :banghead: så köparen får inte hämta ut paketet!
Förstår ju varför de är noga men tycker synd om köparen som lär vänta ytterligare. Har mejlat schenker så jag hoppas dem löser det snabbt :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 633
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 778
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp