Kooikerhondje

F

Fannsan

Vad vet ni hundmänniskor om rasen kooikerhondje? Jag har läst så mycket jag hittar på svenska och utländska rasklubbars hemsidor, men aldrig träffat någon i verkligheten. Vill veta mer!!!!
Skriv allt ni vet!

Sv: Kooikerhondje

jadu, vad ska man säga om kooikers.. du vet väl troligtvis redan att de förr användes som fågelhundar för att skrämma upp fåglarna ur vattnet så att jägarna kunde skjuta dem och att de användes till att vakta pråmarna.

dess päls är ju vit och röd med svarta öronspetsar. lång päls på mage o svans, kortare på ryggen. den jag har har ganska mycket päls jämfört med många av de yngre jag sett.

Min kooiker hane är tio år och har nästan alltid varit lite egen. han är inte så förtjust i främlingar både med två o fyra ben. han är ganska vaktig, speciellt när det gäller mat. som tur är har han inte råkat ut för den sjukdom som är genetisk för rasen nämligen att knäna kan hoppa ur led. däremot har han blivit lite inkontinent
han ganska pigg och intelligent och trots att han är tio så har jag borjat träna agility med honom. jag vet att nån av hans kullsyskon är riktigt duktig på agility. han älskar att bada utomhus oavsett vattnets renhet. han har en bra nos som han gillar att använda.
Han är en trevlig vovve trots sina egenheter ;)

jag kan ju bara berätta om hur min hund är men det här kanske hjälpte dig en liten bit. kan ju oxå säga att det nog inte är en nybörjarhund då jag tror att den behöver en fast hand som visar vart i rangskalan hunden hör hemma. men det kan ju variera beroende på hur föräldrarna var.

;)

Har egentligen inte så stor erfarenhet själv men en i stallet brukar ha med sin och det verkar vara en trevlig hund!

Det negativa med honom var att han var extremt gnällig när han var liten, han gnällde mest hela tiden när han var i stallet. Detta kan ju förstås vara individuellt och inget som gäller hela rasen rent generellt ...
Nåväl, nu när han är äldre har gnällandet gått över och han är hur trevlig som helst. Jag har inte märkt att han skulle vara vaktig på något sätt utan han tycks vara som "vilken annan hund som helst".

Okej, jag har hört någon gång att de är skälliga, det hänger väl ihop med deras vaktinstinkt. De användes ju som gårds- och fågelhundar förr. Någon som vet om det stämmer?

Min mamma va väldigt intresserad av en Kooiker, men efter att ha träffat 4st (2 i Linköping, 1 i Uppsala och en i Sthlm) svalnade intresset.
Rädda, ville inte hälsa, ville inte bli klappade och stressade.
Jag vet att det ligger mycket i hur ägarna är men efter att ha träffat dess 4 skulle jag inte vilja ha en kooiker.

//Mimmi

Oj, det är det första negativa jag hör om rasen, med det är bra, för jag har bara varit i kontakt med kooikerälskare, och de berättar ju allt som är bra med dem!:rofl:

Ja.. :)
Jag tyckte också de lät så bra först och vi fastnade ju väldigt mycket vi deras utseende, men när man möter (som den i Linköping på fälttävlan i Valla) o frågar om vi får hälsa..

"Nej!! (drar åt sig hunden) Han gillar inte o hälsa. Hunden har svansen mellan benen och vi ser helt klart att den inte vill det.
Sen börjar vi prata mer med ägaren o han säger att hunden ej gillar att bli klappad? Och inte gillar barn..

Men skaffa dig en egen uppfattning! :) Ville bara säga som jag tycker!
//M

Jag har ingen egen erfarenhet av rasen men har varit nyfiken på den ett tag och hört mig för lite bland uppfödare och ägare. Den uppfattning jag har fått är att de är lite speciella hundar, ganska knepiga att förstå sig på. En del kan vara ganska skarpa och är inga hundar som man ska sitta och gulla med hela dagarna - så mycket har jag förstått i alla fall. De behöver jobba och man får nog vara beredd på att det inte är den lättaste rasen i världen, trots sitt mycket bedårande utseende. Mitt eget intresse för rasen har nog minskat en del efter det jag har fått veta.

Jag har träffat några och de flesta var fram och hälsade och var trevliga hundar, men en var lite mer reserverad, men inte så att den flydde från människor utan mer så att den inte brydde sig om en.

Okej, jag har iallafall fått en lite annan uppfattning nu... Jag måste nog träffa ett par sycken själv för att avgöra, men fortsätt skriv!!:bump:

Har aldrig träffat på någon. De är inte så vanliga. Men jättefina, har bara sett dom på bild.

lite gammal tråd kanske, men jag tänkte svara iaf..
har just köpt en kooiker själv, så jag tänkte att jag kunde tala om lite hur jag har upplevt rasen hitills.
när jag var o kollade på honom var jag på kennelträff, där jag fick träffa ett helt gäng hundar och alla var jättetrevliga. keliga och människovänliga.
men, det har väl mkt med individ att göra såklart.
här har ni min fiining.:banana:
{B09A84D3-A2E7-429C-9F31-E4C256692F27}.jpg

Jaa du, om jag visste det själv! Nu är det mest Dansk/Svensk Gårdshund jag är intresserad av, men den är för liten! :( Skulle ändå tro att det blir det till slut. :p

Haha! hur många raser har du avverkat nu egentligen?

Men det är helt rätt, man ska ju ha hunden länge så det är viktigt att allt blir br i slutändan.

Haha, ett tjugotal kanske... ;)
Kelpie, irländsk setter, tollare, kooiker, golden, welsh springer spaniel, whippet, beagle, norsk lundehund, basenji, finsk spets och DSG är några av de jag kommer på... hehe :p
Undrar vad det verkligen blir i slutändan :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix