Sv: Kontroll av säljare vid hästköp..?
Det är nog olika för olika rasförbund tror jag.
Det är ju inte heller i alla rasförbund det är obligatoriskt att registrera ägarbyte, så det kan nog vara så att det är en annan ägare än den som står registrerad.
Köpekvitto är giltigt om man är tveksam till om säljaren verkligen äger hästen.
För ett par år sedan köpte jag en ettårig arab. Pass fanns inte men papper var (sades det) inskickade för pass. Och papper för ägarbyte fanns inte i stallet men skulle skickas in snarast till ARAB.
Strängt taget hade jag inget bevis för att säljaren ägde hästen, men jag köpte den jättebilligt. Fick köpekvitto.
När det gått ett par månader och jag inget pass fick, kontaktade jag SAHF eftersom jag började misstänka att jag blivit "blåst".
Riktigt så illa var det inte. De hade fått in papper om ägarbyte till säljaren, men inte från säljaren till mig.
Det saknades tagel för DNA-analys men i övrigt var det OK med pass och alla avgifter var betalda - så som säljaren sagt till mig.
Det räckte att jag skickade in kopia på köpekvittot, där hästens namn tack och lov var inskrivet, och så ordnade SAHF/ARAB det hela och jag har pass och ägarbevis.
Den historia jag nämnde från i vintras gällde en inslandshäst, hingst med bra härstamning. Islandshästföreningen svarade som sagt vänligt och snabbt på mina frågor när jag berättade att jag stod i begrepp att köpa en häst, och ville veta om passet verkligen fanns hos dem så som säljaren sagt, och vart hingstlicensen skulle skickas (eftersom det fanns en överenskommelse mellan mig och säljaren gällande licensen).
Man var som sagt samarbetsvillig men jag hade å andra sidan vid båda tillfällen mycket specifika frågeställningar.
I arabens fall, menade de att det fortfarande var så vanligt med tillkrånglade pass- och registreringsuppgifter att de gjorde så gott det gick för att få ordning i röran och som sagt, ett köpekvitto räckte. Men då hade de ju i och för sig en obruten ägarkedja i och med att det fanns papper för ägarbyte till säljaren.