kontraktsbrott?

Sv: kontraktsbrott?

De ggr denna fråga har kommit upp i frågespalter om juridik har det alltid givits samma svar. Och det är att man kan aldrig kräva att få köpa tillbaka en såld häst, oavsett vad som står i kontraktet.
Det enda man gör när man skriver in återköpsrätt i ett kontrakt är att vädja till köparens goda vilja att den erbjuder säljaren att köpa tillbaka hästen om den säljs.
Men jag är ingen jurist, kanske har jag fel.

Men som ngn påpekade, vilken summa ska gälla om en säljare har återköpsrätt? Alltid försäljningspriset är ju orimligt, vad händer om hästens marknadsvärde ökar? Eller kanske minskar? Säg att man säljer en lovande tävlingshäst för 100.000:- som sedan skadar sig, knappast vill en säljare betala 100 lapp för en promenadhäst. Eller tvärt om, ngn säljer ett föl som sedan blir en kanontävlingshäst.

Vill man välja vem som har hand om ens häst, då får man låta bli att sälja den. Jag skulle aldrig klara att min gammelpålle som jag inte har möjlighet att själv ha hand om skulle bo hos ngn jag inte kunde hålla koll på. Alltså har jag behållit honom och lånat ut honom på foder. Man kan inte både ha kakan och äta upp den tycker jag...

Det kan ju vara så att hon inte vill sälja tillbaka till dig av någon anledning. Jag har köpt hästar där jag ALDRIG I LIVET skulle låtit dem få komma tillbaka till förra ägaren.

Men det kanske man inte vill säga rätt ut...

För att slippa en sådan situation är det bästa att inte sälja hästen från början.

Sålt är sålt, man kan inte räkna med att fortfarande ha kontroll över något som faktiskt helt och hållet tillhör någon annan.

Visst kan man skriva kontrakt på att säljaren ska fråga dig först om hästen ska säljas vidare, men det är inget man kan räkna med att det följs om ett kontraktsbrott inte får några konsekvenser.

Dessutom, även om köparen meddelar att hästen ska säljas igen, så är det ju absolut inte samma sak som att h*n kommer att, eller ens vill, sälja tillbaka hästen.

Jag tror att sådana här kontrakt ofta leder till falska förhoppningar hos den första säljaren... :(

nu behöver ja snabb hjälp, min gamla häst som ja sålde är nu till salu, vi har haft lite problem förut att vi skulle köpt tillbaka henne men sen bestämde sig ägaren att behålla henne, men nu är hon till salu igen och vi har skrivit kontrakt att om hon ska säljas/avlivas ska hon fråga oss först, å de har hon absolut inte gjort och tillåmed ljuger om det, har ja rätt att köpa tillbaka henne som vi har skrivit i kontraktet? snälla hjälp, vill inte min lilla fina häst ska vandra runt igen..

Har du inte ett vitesbelopp inskrivet i kontraktet så har du inte mycket att komma med.

ägaren till en av mina hästar skrev in förköpsrätt i kontraktet när jag köpte honom (dock ej specifierad summa) men nu när jag fått veta lite hur h*n behandlat honom och efter att ha samrått med veterinär vid undersökning så skulle jag hellre avliva hästen än sälja tillbaka till den där människan om jag nån gång skulle vara tvungen att sälja hästen och h*n ville köpa tillbaka.

Nu säger jag inte du är den typen av ägare, men för mig som köpare så finns det människor jag aldrig skulle sälja tillbaka till, av omsorg för hästen. En såld häst är just: såld.

men jag hoppas det löser sig för dig och hästen :)

jo ja hoppas med det löser sej. de e det att ja hört saker av denne som har hästen nu, att hon behandlat hästen dåligt, som sagt det är ju inget ja kan göra åt, men ja kan lova de va inte bara en som sa de. men godtrogen som man är trodde man ju på ägaren till hästen för hon verkade schyst å bra med hästar (hade aldri sålt hästen om ja inte trodde annat) den hästen har nog aldri haft det så bra som hemma här, då hon har haft tufft innan (vi fick henne för 1 krona) så dåligt skicka va hon i, hästen fick vara kvar i lite över 4 år när man är ung å har höga förväntningar så tänkte sälja henne som promenad häst, se hur de blev, fick vandra runt från stall till stall. hade ja vetat om allt de här från början hade ja aldri sålt henne, men ung å dum som man är. men nu verkar det som hon är kvar hos ägaren och ska betäckas. hoppas de blir bra. ja vet inte om man kan bli anmäld för de blev ja tydligen hotad me, men för vad är ju intressant. tack för all hjälp annars.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar