kontraktsbrott?

sara_18

Trådstartare
nu behöver ja snabb hjälp, min gamla häst som ja sålde är nu till salu, vi har haft lite problem förut att vi skulle köpt tillbaka henne men sen bestämde sig ägaren att behålla henne, men nu är hon till salu igen och vi har skrivit kontrakt att om hon ska säljas/avlivas ska hon fråga oss först, å de har hon absolut inte gjort och tillåmed ljuger om det, har ja rätt att köpa tillbaka henne som vi har skrivit i kontraktet? snälla hjälp, vill inte min lilla fina häst ska vandra runt igen..

Sv: kontraktsbrott?

Kontakta hästens ägare och säg att du vill köpa tillbaka hästen "enligt kontraktet"

Ett kontrakt är ett kontrakt, du har ALL RÄTT att köpa tillbaka din häst om ni har kommit överens om detta och OM ÄVEN DETTA STÅR i kontraktet!! jag tror du kan till o med åka o hämta hem hästen om hon bryter ditt kontrakt!!! Lycka till :laugh:

"Pacta sunt servanda", avtal ska hållas.

MEN det är svårt att kräva att du ska få köpa tillbaka hästen, även om det står inskrivet i kontraktet. Om säljaren säger nej och säljer till annan, vad händer då? Har ni lagt in någon vitesklausul i kontraktet? Har ni avtalat om något förköpspris?

Om säljaren säger att ni gärna får köpa hästen, priset är 120 000 kr, vad händer då? Kommer ni att köpa hästen?

Och NEJ, du får absolut inte åka och hämta hästen! Det är straffbart!

HUR i hela friden kan du uppmana till något sådant?! Det är ju att råda till brottslighet?!

VAR har du fått något så heltokigt ifrån, att man kan åka och hämta andras hästar hur som helst?!

Ta INTE ILLA UPP:

Jag har bara hört från andra att du får åka o hämta hem hästen om den bryter avtalet, har till o med hört de från en Advokat! :crazy: :eek:

varför kan man som säljare inte acceptera att en såld häst är en såld häst! man kan be om att bli tillfrågad av att få första tjing o köpa tillbaka men om nya ägaren väljer att inte fråga, så är det ändå upp till denne anser jag.

kan man inte släppa taget om hästen man sålt, så skulle man aldrig sålt den från början, utan då skulle man valt att lämna ut den på foder istället. Då har man kontroll.

sweetheart-27 - det får man absolut inte !!!

Ta INTE ILLA UPP:

Jag har bara hört från andra att du får åka o hämta hem hästen om den bryter avtalet, har till o med hört de från en Advokat! :crazy: :eek:

Då måste man först veta på vilket sätt avtalet är brutet. En "köpa tillbaka-rätts" klausul är inget värt om man inte satt ett straff på vad som händer om man inte följer det.

Sålt är sålt. Vill man ha kontroll på hästen efter man lämnat bort den säljer man inte utan lånar ut.

men ja lär ju iallfall få reda på att hon är till salu, man gjorde ju ändå ett kontrak, eller ska man bara skita i vad man skriver? ja vet att ja va dum å sålde henne, ja ångrar mej stort, vill bara ha hem henne:cry: trodde hon skulle få stanna därför man gör väl misstag, gjorde ju kontraktet bara för att ha möjlighet att kunna köpa tillbaka henne :cry: så hon inte skulle behöva vandra runt, bättre hon går till slakt, för så mkt som den hästen vart med om.

Men varför ringer du inte bara nuvarande ägare och säger att du vill köpa? Skulle hon neka dig menar du?

ja såg en annons på internet, har kontakt med henne genom msn, å då har ja frågat för ja tyckte hästen var väldigt lik hästen de pratas om, hon bara nä de är grannens häst, ja ska inte sälja, men nu har ja kommit på att det är hon. helt bombis åh varför hon inte vill säga att hon är till salu vet ja inte, sen tycker ja att hon lurar folk i annonsen, är till salu för 8000kr men är inte värd de då hon har haft ryggprblem, ganska alvarligt tandproblem (dyra kostnader) sen haft fång. dessutom gammal travare, tyvärr har ja inte hennes nr å kunna ringa men har mejlat en massa.:cry:

Om du inte får mailsvar och inte kan ringa så åk dit och säg att du är spekulant?

lan det inte gälla samma pris som man sålt den för?

Bara om ni avtalat så. Säljaren kan ringa och erbjuda dig att köpa hästen för 50 000 kr, du tycker inte hästen är värd det och tackar nej. Då har säljaren iaktagit ert kontrakt och du har tackat nej, hon kan sälja till annan intresserad utan att ha begått kontraktsbrott.
Blir svårt för dig att bevisa att hästen sedan sålts för lägre summa, och ännu svårare att hävda att du hade rätt att köpa för samma summa som hästen sedan blivit såld för.

Åk och diskutera med säljaren är mitt råd, skulle du vilja göra rättstvist av det blir det troligen dyrare än att köpa 10 hästar i den prisklassen.

Kanske har du en vän som kan kontakta säljaren och bestämma tid för att titta på hästen, sedan hänger du med och pratar med säljaren?

Ta INTE ILLA UPP:

Jag tar inte illa upp, du bryter däremot mot lagen som uppmanar till brottslighet.

Har svårt att tänka mig att en advokat skulle lämna det rådet ens om det gäller ett fodervärdskontrakt. Du får gärna PM´a mig namnet på den advokat som lämnat det rådet, det intresserar mig mycket.

Då måste man först veta på vilket sätt avtalet är brutet. En "köpa tillbaka-rätts" klausul är inget värt om man inte satt ett straff på vad som händer om man inte följer det.

Sålt är sålt. Vill man ha kontroll på hästen efter man lämnat bort den säljer man inte utan lånar ut.

Läs igenom detta...då har man bara skrivit i kontraktet att man har första tjing och inget mer...så har man inget och komma med. Så du kan bara be om att få köpa hästen tillbaka och priset, lägg ett bud då.

Kanske har du en vän som kan kontakta säljaren och bestämma tid för att titta på hästen, sedan hänger du med och pratar med säljaren?

Det där tycker jag var ett bra råd!
Dessutom är ni två = vitne till varför hon inte vill sälja hästen till dig.
För det måste hon ju säga om du för det på tal.
Alternativ din kompis köper och du köper hästen av kompisen:idea:

ursäkta så jäkla mycket då, men ja sa BARA va ja har HÖRT inget annat!!! :mad: :mad:

Sen vem den advokat är kvar vet ja inte men de va några årsen!!

ja frågade stc om vad som gällde och står det i kontraktet så har ja rätt iallfall att få reda på att hästen är till salu, men de e ju som de andra säger då kan hon ju sätta ut ett helt annat pris. men ja kan nog inte kunna åka å hämta den. men får väl se, klurar lite på vad ja ska göra. men fattar inte varför hon ljuger om allt :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar