Kontraktsbrott?

Remix

Trådstartare
Vad händer om man bryter mot någonting i kontraktet?
När jag köpte min häst skrev säljaren i :Om köparen inte kan ha kvar hästen ska denne slaktas. Nu har jag inga planer på att göra mig av med honom men om nånting skulle komma i vägen så har jag inte hjärta att slakta en helt frisk häst.

Pratade med en polisutredare som menade på att ingenting händer. Möjligen kan ärendet gå till domstolen men inget skulle hända om jag sålde hästen. Han sa dock att han inte var sådär superinsatt i kontrakt gällande hästar så nu undrar jag hur det är och vad som skulle hända om jag mot förmodan sålde honom.. :)

Sv: Kontraktsbrott?

Fick du köpa hästen billigare med hänsyn till inskräkningarna, d v s klausulen om slakt?

Har ni skrivit in något vite vid kontraktsbrott?

Nja, inte vad jag vet om. Ingen jättedyr häst då han inte gjort någonting speciellt innan men vi köpte honom osedd och när vi fick kontraktet tillsammans med hästen stod det som jag tidigare skrev.

Inte vad jag kan komma på på rak arm. Har det inte här men kan kolla nästa gång jag har tillgång till det.

Många saker att tänka på när man skriver avtal, men tre saker kan man ha i minnet:

Vad parterna kommer överens om. Viktigt att parterna uppfattar det skrivna på samma sätt.
Tid, hur länge ska det gälla?
Vad händer vid avtalsbrott? Fastställer man inte det så händer det med stor sannolikhet inget vid kontraktsbrott.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Förra ägaren har inget att säga till om då de har sålt varan. Sådana kontrakt är alltså ogiltiga.

visste du ingenting om att det stod i kontraktet när du köpte honom?

har själv skrivit ett sånt kontrakt, nu har vi säkert helt olika hästar i dethär fallet , men endå^^

om jag hade fått reda på att hästen jag sålde till ett "sista" hem endå hade sålts vidare så hade jag kännt mej ruskigt lurad och besviken.

Man får även tänka på att rykten innom hästvärlden sprids otroligt fort.
även om det enligt lag inte händer något så kan man få dåligt rykte, eftersom även om det är en småsak igentligen så blir ju rykten så himla mycket värre allt eftersom ryktet går, men det visste du nog redan :)

Om jag vore du, och jag behövde sälja en häst med sånt kontrakt så hade jag ringt upp fd. ägare och förklarat min situation, erbjudit dom att köpa tillbaka hästen innan jag försökte sälja den på annat håll ^^

//A

Nej jag visste inte om det innan jag köpte honom. Jag har inga planer på att göra mig av med honom utan undrade enbart då jag fick höra att ingenting speciellt händer vilket lät lite märkligt.

Senast ändrad:

Men varför skrev du på kontraktet då om du inte tänker följa det?

Troligtvis händer ingenting om du bryter mot det.

Är det inte det som är din fråga, vad som händer om du bryter kontraktet? Du skriver ju att du inte skulle ha hjärta att slakta hästen om du måste göra dig av med den. Det kan väl iofs vara förståeligt, men varför då skriva på ett kontrakt som säger just det?

Hur kan du få min fråga till nånting jag ska göra när jag skriver tydligt att jag inte ska göra mig av med honom. Det var inte jag som skrev under kontraktet för den delen heller..

I så fall har TS föräldrar redan brutit mot kontraktet, i och med att det är den som skrivit på avtalet från säljaren som köpte hästen och hästen nu är TS.

Hur kan du få det till att TS föräldrar har brutit kontraktet?

Om det nu är så att TS är minderårig så får ju inte TS skriva på något kontrakt. Det måste föräldrarna göra.

Om det nu är så att föräldrarna har köpt hästen, skrivit på kontraktet och givit hästen till TS, så kan inte jag se att föräldrarna brutit kontraktet. Eller?

OM föräldrarna står som köpare så kan dom ha brutit mot kontraktet. Dom har ju gjort sig av med hästen. Men jag tror att det måste stå något om vite i kontraktet i såfall.

Hur kan du få min fråga till nånting jag ska göra när jag skriver tydligt att jag inte ska göra mig av med honom. Det var inte jag som skrev under kontraktet för den delen heller..

Jag svarar ju bara på det du skriver. I kontraktet står att om du inte kan ha kvar hästen så ska den slaktas, och du säger att om du inte kan ha kvar hästen så vill du inte slakta den.

Vem har skrivit på kontraktet då?

När jag köpte min häst skrev säljaren i :Om köparen inte kan ha kvar hästen ska denne slaktas.

Jag fastnade först här eftersom jag tolkade det som att köparen skulle slaktas om den inte kan ha kvar hästen.

Rent lagligt tror jag inte det händer något om det inte står något vite eller åtgärd vid kontraktsbrott inskrivet i kontraktet.
Sen förstår jag mig inte på alla dessa som säljer hästar men ändå vill fortsätta bestämma vad som händer hästen. Antingen säljer man hästen- hästens öde är inte längre ens angelägenhet eller så lånar man ut hästen på foder- man har fortfarande något att säga till om.

Jag skulle aldrig sälja tant som snart är 23 utan i så fall låna ut på foder alt. ta bort henne.
Lilleman som ska fylla 3 däremot skulle jag sälja och då skulle han vara den nya ägarens häst, inte min att bestämma över.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 851
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 329
Senast: moiran
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18