metspo

Trådstartare
Vad ska man skriva i ett foderhunds kontrakt?
Ska ta hem 2st tikar på foder då en bekant ska ha barn och behöver hjälp 1år.
Jag får ta kull om jag så vill.
Min tanke var att ta en kull på schäfertiken som fyllt 2 och snart 3år.
Jag vill alltså behålla en valp själv.
Men för att det inte senare ska komma problem så vill jag veta vad man kan skriva i ett kontrakt så jag inte får skit sen om hon ångrar sig?
Hon tyckte att jag kunde få valpen då hon inte ville ha valpar, och jag erbjöd henne alla andra valppengar men hon ville inget ha. Det spelar inte mig någon roll, bryr mig om min valp.
Fött upp valp-kullar innan, sammanlagt 38valpar, dock på egen tik och aldrig foderhund.
Tanken var att använda ren schäferhane med stamtavla på schäfertiken.

Mvh

Sv: Kontrakt.

Vad ska man skriva i ett foderhunds kontrakt?
Ska ta hem 2st tikar på foder då en bekant ska ha barn och behöver hjälp 1år.
Jag får ta kull om jag så vill.
Min tanke var att ta en kull på schäfertiken som fyllt 2 och snart 3år.
Jag vill alltså behålla en valp själv.
Men för att det inte senare ska komma problem så vill jag veta vad man kan skriva i ett kontrakt så jag inte får skit sen om hon ångrar sig?
Hon tyckte att jag kunde få valpen då hon inte ville ha valpar, och jag erbjöd henne alla andra valppengar men hon ville inget ha. Det spelar inte mig någon roll, bryr mig om min valp.
Fött upp valp-kullar innan, sammanlagt 38valpar, dock på egen tik och aldrig foderhund.
Tanken var att använda ren schäferhane med stamtavla på schäfertiken.

Mvh
Är det inte ett leasingkontrakt du är ute efter? Hundarna skall ju tillbaka efter 1 år?

Ni ska öht inte skriva ett fodervärdskontrakt!

Ni ska skriva ett låneavtal som reglerar lånetiden, din ev. avelsrätt, vem som står för försäkring/vet.kostnader/foder/andra kostnader osv. under lånetiden.

Det är minst 1år, det kan vara 2 också.
Men jag tar ju hand om båda hundarna, det ska ju stå vad vi får och inte får göra, regler med mera antar jag?
Tänkte på oss hästmänniskor.. ;)
Så kan man ju skriva att jag har rätt att ta en kull eller liknande och får behålla en valp..?

Hund på foder är något helt annat än häst på foder :)

Skriv ett låneavtal, där det framgår att du får avelsrätten för en kull som betalning för att du under avtalstiden sköter om hundarna.

I avtalet reglerar ni vad du får/inte får, ska/inte ska göra.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

Låter misstänkt likt bulvanuppfödning:
"1:5 att aldrig anlita bulvan eller själv
agera som sådan genom att registrera
valpar i annans eller eget namn/
kennelnamn då den egentliga uppfödaren
är annan person samt att inte anlita
återförsäljare eller själv agera som sådan
vid försäljning eller köp av hund."

http://www.skk.se/dokumentbanken/grundregler-kommentarer/?download=true

Både du o hundägaren riskerar att bli uteslutna ur SKK o då kan valparna inte reggas = blandrasvalpar, samma gäller hanhundsägaren om denne bidrar till blandrasavel.

Tack för kontraktet, dock sa ja aldrig att min var renrasig, dock nämnde jag inte hennes väldigt få %collie. (Skriver inte hur mycket här, man under 10%)

Alltså, det jag menar då är att valparna inte kommer ha stamtavla oavsett!
Kommer reggas i jordbruksverket.

Aha..

Är tiken inte renrasig/oreggad så riskerar faktiskt hanhundsägaren att bli utesluten ur skk om den är medlem.

Ta en titt på blocket och se hur många blandrasvalpar det finns till salu så kanske du får en uppfattning om hur lättsålda dessa stora blandraser är.

En billig hund, nästan helt ren schäfer, lite collie i, dock utan stamtavla eftersom den inte är renrasig...
Vaccinerad, avmaskad och Bes . förhuppningsvis utan anmärkningar,
Som jag vill ska ha bra hem - alltså inte för stort pris.
Huvudsaken är att jag får min valp, sen att hitta bra hem till de andra är rätt enkelt för rätt peng.
Alltså, alla som har ett bra hem att erbjuda har kanske inte den här 10 000 kroners summan, men därimot kanske någon är beredd att betala under 4000:- om det är fina hundar. Bara jag inte går minus med vacc, bes och avmaskningen är huvudsaken.
Jag får ju min valp ändå!

Och om han reskerar att gå ur skk, så kanske man bör ta en hund med samma raser. Dock ville jag minska lite på collien därav önskan av ren schäfer. Men, varför i sjutton korsade familejn när jag bodde hemma, våran tik (korsning av 2 raser) med renrasigt utan problem? Dock denna schäfer var superfin och avlade mycket med korsningar... Riskerade inte den ägaren de då med?

Oj, slarvade lite.. Det ska vara förhoppningsvis istället för förhuppningsvis.
det ska vara riskerar istället för reskerar..

Det jag menar är att man behöver inte tjäna en förmögenhet på valparna när man tar en kull, jag vill bara att de ska få bra liv.
Jag har funderingar i någon form av kontrakt med valpköpare att ex. informera mig om de bör avlivas eller något händt med någon valp så ja kan köpa tillbaka den så den inte blir vandringsbokal.

Tyvärr är det svårt att få såna avtal giltiga mot köparen. Har de väl köpt hunden så har du tappat all bestämmaderätt över den.

Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger. Har du råd att ha 5 "schäfervalpar" även när de är stora och har vuxit upp till slynglar?

Hellre 5 schäfer/collie unghundar som springer runt hos mig än på gatan.. ;)
I värsta fall om man inte blir av med de- sänk priset. Bra hem är viktigast ändå.
Känner många nära och kära (superstor släkt) på både min och sambons sida som gärna har en hund i familjen!
Och de har många familjer varit uppväxta med hundar, uppfostrar riktigt bra med. Ligger väl i släkten...

Men frågan var inte angående valparna. . Det var angående kontrakt.
Tack för hjälpen!

Ni ska skriva ett låneavtal. För att slippa tjafs så måste ni minst reglera vad som händer vid t.ex. följande scenarion:

- Tiken dör under valpning (ska du ersätta ägaren och i så fall hur mkt?)
- Tiken får komplikationer i samband med förlossningen.
- Tiken får skador i samband med parningen.
- Valparna blir inte sålda (du eller ägaren till hunden som ska ta ansvar för dem?)
- Vem ska ha köpeskillingen för valparna?
- Vem står för försäkring för valpar och tik?
- Vem tar foderkostnaderna?
- Vem betalar för eventuell veterinärvård (får du utnyttja hennes försäkring även för valpningen om det behövs?)
- Vem betalar för språngavgift?
... med mera.

Tänk igenom de situationer som kan uppstå och försök täcka för det i kontraktet.

Mitt råd är ju att du har minst 5 st som förklarar sig villiga att köpa skriftligt innan du tar valpar. Jag hade då inte vågat (gudars vilka mängder pengar i försäkring och foder). Har du kollat Blocket? Det finns en hel drös med Schäfer/annat lustigt inblandat där. Färdiga valpar alltså. Kan inte det vara något istället?

Senast ändrad:

Ni ska skriva ett låneavtal. För att slippa tjafs så måste ni minst reglera vad som händer vid t.ex. följande scenarion:

- Tiken dör under valpning (ska du ersätta ägaren och i så fall hur mkt?)
- Tiken får komplikationer i samband med förlossningen.
- Tiken får skador i samband med parningen.
- Valparna blir inte sålda (du eller ägaren till hunden som ska ta ansvar för dem?)
- Vem ska ha köpeskillingen för valparna?
- Vem står för försäkring för valpar och tik?
- Vem tar foderkostnaderna?
- Vem betalar för eventuell veterinärvård (får du utnyttja hennes försäkring även för valpningen om det behövs?)
- Vem betalar för språngavgift?
... med mera.

Tänk igenom de situationer som kan uppstå och försök täcka för det i kontraktet.

Mitt råd är ju att du har minst 5 st som förklarar sig villiga att köpa skriftligt innan du tar valpar. Jag hade då inte vågat (gudars vilka mängder pengar i försäkring och foder). Har du kollat Blocket? Det finns en hel drös med Schäfer/annat lustigt inblandat där. Färdiga valpar alltså. Kan inte det vara något istället?

Tack för raderna!
- Har kollat massvis, där jag bor finns det inte alls många i min närhet..
Och eftersom jag har erfarenhet utav att ta valpar som tikägare, dock inte längre då åldern tagit dessa och jag sedan flyttade hemifrån men vill börja igen) Så kände jag att jag gärna är med från början.
Ville köpa valp, men kunde inte komma dit 1 dag och välja på så kort tid, (väldigt snabbsålda då de var superfina och under 4000:-) men när jag hittade min drömvalp efter 2timmars fundering så tingade jag min valp med 2000:- men den blev såld:mad: Och det var 3 dagar efter betalningen jag skulle hämta den! (samma dag jag var där betalade jag en tingavgift.) De såldes under 8v med, de skulle fylla 8v samma dag jag skulle hämta..
Så vill helst inte chansa mer!

Jag vill jämnföra alla valparna och se sen vilken jag vill ha, vara säker på att jag får just denna valp och sen hitta kanonhem till resterande.

Valpar är inte svår sålda tycker jag inte..
Har fött upp 44 valpar på olika tikar nu på 2000-talet, alla har snabbt fått nya hem och alla har idag det superbra! (kontakt fortfarande)
Bara en som dött p.ga att den hade bitit i kontakterna. :( Annars foto med mera är skickade och de är sperfina!
Senaste kullen var hösten 2009.
Flyttade 2010 och vill ha mig en hundvalp. :love:

OBS! Hundarna har inte fått under 10 valpar.. Därav antalet!
Det var 12 valpar som max.

Tycker du fått mycket goda råd redan och håller med.

Dock skulle jag vilja lägga in en liten tanke jag har - kanske något att fundera över :)

Din tanke är, om jag förstått dig rätt, att få valparna sålda genom att konkurrera med ett lågt pris och ev sänka. Du kommer ju inte kunna ta något överpris i utgångspunkt vilket kunde "skrämt bort" potentiella köpare.
Har du funderat kring hur vida de köpare du kommer attrahera genom detta tänket motsvarar det du söker hos kommande valpköpare?

Det vill säga är det folk som endast köper dina valpar på grund av att de är billigare än någon annans valpar de köpare du vill ha?

Är det inte personer som verkligen funderat kring vad de vill med sitt hundägande, sökt och fastnat för en kombination de anser vara lyckad med önskvärda egenskaper som är de köpare man främst eftersöker när man säljer valpar?

Om det är en valp du är ute efter, varför inte KÖPA en "lovande" renrasig valp efter hälsotestade friska föräldrar, meritera och sedan avla på denna i framtiden? Känns som det vettigaste alternativet.
Du får ursäkta mig, men det låter lite som att det viktigaste är att få din valp gratis...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 625
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 103
Senast: _Taggis_
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna