Sv: Kontrakt.

Valpen får jag ju inte gratis eftersom jag står för vacc,avmaskning, bes + foder och all skötsel på valparna och tikarna.
Samt att hålla hundar försäkrade med mera..
Vad får dig där att tro att det blir gratis? ;)

Nog om det.. Det var bara kontraktet jag ville veta lite om.

Tack för svaren!

Kan fortfarande inte se poängen med att ta en kull på tiken. Vad ska det tillföra hundaveln?

Du vill ju bara ha din valp, gå in på hundstallet i stället, såg att där var lite schäferkorsningar. Så jäkla ogenomtänkt att avla på det viset när landet redan svämmar över av stora blandraser.

Obs, kommer ej avla med en hanhund som ej har röntgad och har bra psyke.
Även så tiken!
Har haft problem med hundar som yngre och de vill jag inte uppleva. (förfalskning av säljare, tur vi inte avlade på den utan kollade upp denne tidigare)

De problem du stött på innan är ju typiskt för sådana som avlar på blandrashundar.

Och jag hade aldrig tagit valpar på en stor tik innan hon fyllt 3 år.

Varför inte titta på en Schäfer-valp, om det var en sådan du var intresserad av? Då har du stöd av SKK och Schäfer-klubben, och risken är avsevärt mindre att valpen skulle ha blivit illa behandlad, levererad för tidigt, eller att du skulle bli lurad.

Tiken med problem vi fick hem var ren schäfer med stamtavla!
jag har tackat för mina svar och behöver inte mer.

Att tiken var renrasig med "stamtavla" säger ingenting egentligen. Många blandraser på blocket har ju "stamtavla". Det är något vem som helst kan knåpa ihop hemma på sin dator.

Om den var reggad i SKK borde ju ha fått hjälp av dem och rasklubben.

Vi har tagit första kullen när de varit mellan 3-4 år. Alltså inte yngre än 3 år. Men vi har aldrig haft någon valpfabrik eller haft särskilt bråttom med att få fram valpar.

Jag har inte heller något valpfabrik. Lägg er inte i valparna, endast kontrakt på tikarna jag frågade om.
vill jag ha 10 valpar över är det upp till mig!
Och den var köpt från en kennel, de fick allergi och sålde vidare den till oss. Vi fick stamtavla och allt tillbehör. Även ägarbevis och att den var Bes innan köp utan anmärkningar. Men då vi misstänkte något då de ville bli av med den lite för snabbt röntgade vi den och där fanns en hel del fel, som dessutom redan fanns och hittades 1,5 månad innan vi köpte den..

Det jag menar är att renrasiga kan också vara fel på.
Tänkte eftersom du skrev: De problem du stött på innan är ju typiskt för sådana som avlar på blandrashundar.

så, behöver inte skriva mer på denna tråd. Fått lite tips angående saker man kan dra med i kontraktet.

Tack, och hej.

Även om du slår dövörat till ( vilket är väldigt vanlig när man tänker "fulavla" ) så kanske det är någon annan som tänkt samma tanke men som avstyr sina tokiga planer :).

Du är välkommen att lämna tråden givetvis, men du kan inte begära att övriga ska sluta diskutera och "lägga sig i".

Ok, är det det enda du vill ha input gällande så är mitt råd att kontakta en jurist som kan hjälpa dig med kontraktet.
Det är otroligt vad snabbt vänskap kan ta slut när husdjur, avel och pengar är inblandade, så var noga med kontraktet för bådas skull.

Även om du slår dövörat till ( vilket är väldigt vanlig när man tänker "fulavla" ) så kanske det är någon annan som tänkt samma tanke men som avstyr sina tokiga planer :).

Du är välkommen att lämna tråden givetvis, men du kan inte begära att övriga ska sluta diskutera och "lägga sig i".

+1

Varför avla på en så ung tik? Vad har hon för meriter? Hur ser hälsan ut bakåt med HD/ED (inte bara tikens röntgenresultat också, utan släkten bakåt).

Vem med en renrasig schäferhane kommer att ställa upp? De bra hanarna parar bara lämpliga tikar, varför då ta en medelmåtta till hane?

Som jag vill ska ha bra hem - alltså inte för stort pris.
Huvudsaken är att jag får min valp, sen att hitta bra hem till de andra är rätt enkelt för rätt peng.
Alltså, alla som har ett bra hem att erbjuda har kanske inte den här 10 000 kroners summan, men därimot kanske någon är beredd att betala under 4000:- om det är fina hundar.

Det jag inte riktigt förstår är de som resonerar så. Självklart är det jättebra att man vill att sina valpar hamnar i bra hem, men vad är ett bra hem egentligen?! Ett bra hem är väl knappast att personen/familjen är godhjärtad och ger hunden massa kärlek..? Ett bra hem är väl även att man ska känna till allt (mycket) om rasen, veta dess behov av mental och fysisk aktivering för dennes välmående, och inte minst att ha en god ekonomi (eller ha någon att låna mycket pengar ifrån) för att vid eventuella olyckor/sjukdomar ha råd att ta hunden till veterinären. Och de som är beredda att lägga max 4000 på en hund är jag väldigt tveksam till att de läst på allt som behövs, plus skulle vara beredda att lägga massa pengar på hunden vid veterinärkostnader när det behövs.
Visst lockar ett lågt pris eventuella köpare, men det finns inga garantier att dessa köpare kommer erbjuda bra hem med allt vad det innebär....självklart finns det de som kan det, och även de som skulle betala mycket mer men som inte har bra hem...men jag skulle ändå känna mig mycket säkrare om någon är beredd att betala t.ex 10000, för då tror jag att de tänkt igenom hundköpet mycket noggrannare, och det inte är ett impulsköp...som sen slutar med att de vill lämna tillbaka valpen pga "plötsliga allergier", tidsbrist, (plötsliga) ändrade familjeförhållanden..eller liknande...
Så jag skulle inte tänka att en uppfödare som satt högt pris bara tänker på pengarna, utan snarare att de verkligen vill hitta rätt köpare och bra hem till sina valpar...medan de som satt ovanligt låg pris som man ofta ser på blocket tänker jag då att "h*n verkar ha bråttom att bli av med valparna pga...."

Huvudsaken är att jag får min valp, sen att hitta bra hem till de andra är rätt enkelt för rätt peng.
Alltså, alla som har ett bra hem att erbjuda har kanske inte den här 10 000 kroners summan, men därimot kanske någon är beredd att betala under 4000:- om det är fina hundar. Bara jag inte går minus med vacc, bes och avmaskningen är huvudsaken.
Jag får ju min valp ändå!
Jag tycker det här bara låter så fel.

Det jag inte riktigt förstår är de som resonerar så. Självklart är det jättebra att man vill att sina valpar hamnar i bra hem, men vad är ett bra hem egentligen?! Ett bra hem är väl knappast att personen/familjen är godhjärtad och ger hunden massa kärlek..? Ett bra hem är väl även att man ska känna till allt (mycket) om rasen, veta dess behov av mental och fysisk aktivering för dennes välmående, och inte minst att ha en god ekonomi (eller ha någon att låna mycket pengar ifrån) för att vid eventuella olyckor/sjukdomar ha råd att ta hunden till veterinären. Och de som är beredda att lägga max 4000 på en hund är jag väldigt tveksam till att de läst på allt som behövs, plus skulle vara beredda att lägga massa pengar på hunden vid veterinärkostnader när det behövs.
Visst lockar ett lågt pris eventuella köpare, men det finns inga garantier att dessa köpare kommer erbjuda bra hem med allt vad det innebär....självklart finns det de som kan det, och även de som skulle betala mycket mer men som inte har bra hem...men jag skulle ändå känna mig mycket säkrare om någon är beredd att betala t.ex 10000, för då tror jag att de tänkt igenom hundköpet mycket noggrannare, och det inte är ett impulsköp...som sen slutar med att de vill lämna tillbaka valpen pga "plötsliga allergier", tidsbrist, (plötsliga) ändrade familjeförhållanden..eller liknande...
Så jag skulle inte tänka att en uppfödare som satt högt pris bara tänker på pengarna, utan snarare att de verkligen vill hitta rätt köpare och bra hem till sina valpar...medan de som satt ovanligt låg pris som man ofta ser på blocket tänker jag då att "h*n verkar ha bråttom att bli av med valparna pga...."

Det finns mycket riktiga saker i det du skriver..
Men samtidigt kan jag tycka det att ex du som vill ha en hund men inte har pengar, ex prioriterar de på annat viktigt så som mat till dig och barnen, bensin till jobbet, kläder till familjen och hyra för hus med mera..., och inte vill ställa ut eller tävla eller liknande med hunden och satsar inte på en 10 000kr hund, kanske hellre köper denna hunden. Precis så tänker jag.
Jag ställer inte ut, jag tävlar ingenting.
Jag bor på landet, har stor hunderfarenhet och har med hundarna när jag rider och cyklar, går långa skogspromenader och leker med hundarna.
Jag låter mina hundar doppa sig i ån när de är varmt, (borstar och tvätta vid behov självklart) men ja menar, jag skulle inte låta min jakthund vara inne i hundgård mer än halva året bara för de ska bo utomhus. Visst,det är godkänt och så får man göra sålänge den har kontakt med människor med mera. Men jag är inte intresserade av att ha sådana köpare på mina valpar.
Jag vill ha hem som är ungefär som mitt.
Där hunden får vara med, där hunden får motion. Får bada när den vill kanske och helst får springa lös eller liknande. Ingen hund som sitter i kedja eller hundgård hela dagarna. Ingen ägare som ger de stryk med mera..
Kommer kontrollera familjen när de är här första gången, tro mig.. jag vet långt i förväg hur personer är, jobbat på psyket och omvårdnads områden så jag ser väldigt tidigt.. Kommer märka hur hela familjen är mot de äldre hundarna. Ex far i huset vill inte ha hund, sådant märker man ju snabbt..
Är de sociala eller vill de snabbt härifrån... Frågar de mig massvis med frågor eller köper de hunden för den är billig och sen pack och hej?
Kommer ha telefonnummer,adress, hotmail, fullständiga namn, med mera och säga att jag vill ha kontakt, sen hoppas att de inte ljuger om deras erfarenheter bara...
Kommer ha -ej lägenhets- krav. Inget fel på de som bor i lägenhet, men ifall hundarna skäller mycket kanske de får flytta om hunden eller flytta mycket själva.. Först och främst stor trädgård eller hus på landet kommer det stå..
kommer skriva att de inte är för utställning och brukshundar, de som man ofta vill ha en renrasig schäfer till. Sen är ju båda hund-raserna lämpliga inom agillity och vallning ex men inget man borde satsa på.

Vill helt enkelt att de ska få kärlek, tillsyn, få vara med och mycket motion..

ex på pris:
En valp kan man ha hela hundens liv. 3000 för en avmaskad,id-märkning, besiktigad u.a,vaccinerad- blir lagom för en hund man inte satsar på, men ändå kan ha hela livet.

Är det väldigt efterfrågat får man väl ha valp-visning samma dag och be de skriva CV för valpköp. hahahhaha skämt och sido...:rofl:

Tycker att du resonerar väldigt konstigt. Har man en så dålig ekonomi att 10000 är en väldigt stor summa som man inte kan spara ihop på några få månader så har jag svårt att se hur man ska ha råd att ha en hund öht. varesig den är renrasig eller ej.

Vi planerar att skaffa hund och räknar med att betala ca 10-12 000 för valpen men det är ju den lilla kostnaden. Sen ska man ju hela hundens liv betala mat, försäkring, kurser, utrustning, veterinärvård(buffert på minst 10000 känns nästan nödvändigt till det), ev. rastning/dagis/dagmatte mm. Jag har vädigt svårt att tro att man kommer på under i genomsnitt 1000 kr per månaden med en så stor hund. Alltså så borde alla som planerar att skaffa en så stor hund kunna spara ihop till den kostnaden på mindre än ett år om de nu har råd att ha hunden.

Och de som är beredda att lägga max 4000 på en hund är jag väldigt tveksam till att de läst på allt som behövs, plus skulle vara beredda att lägga massa pengar på hunden vid veterinärkostnader när det behövs.

Säg inte så ;) Jag köpte min äldre tik för 3500 kr på blocket. Som student hade jag undanstoppade pengar (ca. 20 000) och jag ville inte spendera hälften av dem på att köpa hunden utan jag ville ha kvar så mycket som möjligt ifall något skulle hända. Jag har ju föräldrar som kan hjälpa till vid eventuellt sjukdom/skada men det är inte optimalt att springa till sina föräldrar och be om pengar när de egentligen inte tyckte att jag skulle skaffa hunden från början (stundenter ska nämligen leva, andas och tänka plugg dygnet runt enligt dem :D ). Den hunden har jag lagt ned träning, pengar och tid på. Hon får mycket stimulans och promenader och vi får mycket beröm för hur lydig och trevlig hon är.

Jag tror att det finns flera som sitter i den ekonomiska sitsen som jag satt i då. Nu har jag två hundar, varav den yngsta betalade jag "fullpris" för eftersom det är renras. Denna gång blev det renras av orsaken att jag ville ha en avelshund + att jag blev anti blandrasköp eftersom det sällan är särskilt seriöst gällande avel på mentalitet/hälsa (min äldsta fick allergier och var lite knepig i skallen egentligen). Men det är ju heller inte lätt att bara lägga ut 10-20 000 bara sådär om man inte har ett riktigt bra jobb. Folk vill sällan ta lån för att köpa hund heller.

Fast är verkligen en blandras mellan schäfer och collie något man bör köpa om man vill ha en sällskapshund som "får vara med familjen"? Om man inte vill träna (är man intresserad av utställning och diverse tävlingsgrenar bör man ju inte köpa blandras överhuvudtaget) eller aktivera hunden på ett annats sätt än som en aktiv sällskapshund är det inte bättre att välja en ras ur just gruppen "sällskapshundar"? De hänger med på det mest från ridturer till bad i ån och familjeliv. (Nu tänker jag alltså på dem som du syftar sälja valparna till)

Håller verkligen med bla WildWilma, inköpspriset är den lilla summan. Man bör inte döma andra efter deras ekonomi, men hundar är levande varelser och man måste därför planera ett sådant inköp och spara så man inte bara har råd att köpa utan också kunna utfordra, gå valpkurs mm. samt ha en vet.vårdsförsäkring och buffert!

När jag köpte min första, mycket efterlängtade hund fick jag som student spara i ett par år innan jag hade råd. Då inköptes hunden och kvar hade jag över 50k på ett sparkonto för oförutsedda utgifter.
Sånt är livet - man kan inte alltid få det man vill just när man bestämt sig för det. Det bästa här i livet får man vänta på :)

Fast är verkligen en blandras mellan schäfer och collie något man bör köpa om man vill ha en sällskapshund som "får vara med familjen"? Om man inte vill träna (är man intresserad av utställning och diverse tävlingsgrenar bör man ju inte köpa blandras överhuvudtaget) eller aktivera hunden på ett annats sätt än som en aktiv sällskapshund är det inte bättre att välja en ras ur just gruppen "sällskapshundar"? De hänger med på det mest från ridturer till bad i ån och familjeliv. (Nu tänker jag alltså på dem som du syftar sälja valparna till)

Just min tanke! Schäfer/BC till sällskap. Hm? :cool:

Säg inte så ;) Jag köpte min äldre tik för 3500 kr på blocket. .

Jag tycker det är milsvid skillnad på att köpa en äldre omplacering som man tror passar ens liv och mål, och att köpa en prissänkt blandisvalp från en okunnig uppfödare som inte kan stödja köparen särskilt mycket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 625
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 103
Senast: _Taggis_
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna