upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.
Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
1. Det handlar inte om en kompromiss.
Det är inte en förhandling mellan två parter om vilka villkor som ska gälla.
2. Var är motsägelsen? Att stallägaren erbjuder en viss tjänst, och sedan ändrar erbjudandet, handlar rimligen inte om att personen inte går att prata med på ett vuxet sätt.
Det är ju inget som säger att en stallägare säger "stå ut eller dra".
"stå ut eller dra" är en tolkning.
Som inte jag gör.
Däremot är ju trådstarten skriven i viss affekt. Där man ser en ekonomisk och praktisk försämring jämfört med tidigare förhållanden.
Det finns ett antal beräkningar av hur mycket det de facto "borde" kosta att ha häst installad för att det ska bli lönsamhet för stallägaren. Och om man räknar med arbetstid så blir det rätt många tusenlappar i månaden. Som väldigt sällan stämmer med vad det i verkligheten kostar.
Jag, som i och för sig har eget stall numera, har ganska stor förståelse för att det finns stallägare som tröttnar på att sponsra andra människors hästägande med sitt arbete och/eller sin ekonomi.
Om vi tänker oss att det hela sköts vitt med momsredovisning och skatteredovisning så blir det dyrt.
Och arbetsinsatsen som kan tyckas vara liten, är ofta större än man tror.
Man bör ju räkna med även den tid som går åt till att prata med hyrsegästerna, typ A ringer och berättar att staketet till hage 2 har gått sönder och behöver repareras. Eller B ringer och berättar att hästen har skadat sig, kan man vara snäll och kolla lite extra på ett sår.
Eller C ska på en kort resa och undrar om man kan tänka sig att hjälpa till med täcken under en dag.
Och D är missnöjd med att ha sin häst i samma hage som A, eftersom As häst biter sönder täckena.
och så vidare.
Dessutom "ska" tydligen stallägare som inte längre erbjuder lika stor service, ifrågasättas. För det kommer som en blixt från klar himmel, och de inackorderade borde få säga sin mening om vad som är rimligt, så man kommer fram till en kompromiss...
(min erfarenhet av att vara inackorderad är jättebra; en engagerad och hjälpsam stallägare som drev stall pga sitt intresse, tog betalt så det i stort sett gick plus/minus noll och redovisade momsen, men levde på "vanlig" pension. Hade alltså inget jobb som skulle skötas utan kunde gå omkring och enbart sköta hästarna på anläggningen, och dessutom som sagt till mycket lågt pris - lite sliten anläggning men det gör ju inget i mina ögon)
Den personen tog orimligt lågt betalt och köpte in högkvalitativt foder från en relativt dyr producent