R
Raderad medlem 6459
.Va? Hur kan du tro det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.Va? Hur kan du tro det
Så klart det är önskvärt. Men det ÄR de facto inte så överallt och med alla.
Då skulle det väl inte behövas att ha skriftliga avtal heller.
Och folk måste lika mycket få tycka att något inte behöver pratas om när det inte finns någon anledning (även om de KAN ifall det skulle behövas)
Det är trots allt en kundrelation, och en del är nöjda med att hantera det som en sådan.
Men du tycker att företagets ekonomi- och verksamhetsbeslut ska genomlysas som om det var en MBL-förhandling. Eller att det är ett kompisgängs kollektiva intressen som ska avhandlas?
. Fullt försåtligt!
Så klart det är önskvärt. Men det ÄR de facto inte så överallt och med alla.
Då skulle det väl inte behövas att ha skriftliga avtal heller.
Och folk måste lika mycket få tycka att något inte behöver pratas om när det inte finns någon anledning (även om de KAN ifall det skulle behövas)
Det är trots allt en kundrelation, och en del är nöjda med att hantera det som en sådan.
Men du tycker att företagets ekonomi- och verksamhetsbeslut ska genomlysas som om det var en MBL-förhandling. Eller att det är ett kompisgängs kollektiva intressen som ska avhandlas?
Om man har en månadsuppsägningstid åt båda hållen och stallägaren kommer exakt en månad innan med en avtalsändring. Den som hyr har då ingen tid alls att fundera och kanske räkna på kostnader osv om avtalsändringen är acceptabel innan hen eventuellt måste säga upp stallplatsen. Hur funkar det?
Man kan ju säga upp sig och fundera och sen meddela om man har ändrat sig och vill stå kvar. Är ju inte så ofta det är 100 på kö liksom.
Ja, man har kort tid på sig att bestämma sig.Om man har en månadsuppsägningstid åt båda hållen och stallägaren kommer exakt en månad innan med en avtalsändring. Den som hyr har då ingen tid alls att fundera och kanske räkna på kostnader osv om avtalsändringen är acceptabel innan hen eventuellt måste säga upp stallplatsen. Hur funkar det?
Jag menar inte i praktiken utan rent teorietiskt. Om det nu står 100 pers i kö. Hur lång tid har man på sig att fundera/räkna om man får reda på en avtalsändring exakt samma dag man måste säga upp avtalet om man inte vill acceptera avtalsändringen? Måste man bestämma sig på studs eller finns något i lagen om detta med betänketid?
Jag menar inte i praktiken utan rent teorietiskt. Om det nu står 100 pers i kö. Hur lång tid har man på sig att fundera/räkna om man får reda på en avtalsändring exakt samma dag man måste säga upp avtalet om man inte vill acceptera avtalsändringen? Måste man bestämma sig på studs eller finns något i lagen om detta med betänketid?
Allvarligt! Ska inte stallägaren ha 100% bestämmande rätt på som gård och i sin verksamhet?Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.
Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
Håller med. Visst att det kan vara snyggt att ha någon sorts möte men i såna fall för att informera vad man har tänkt att ändra på. Inte diskutera. Sen får man väl som företagare alltid vara öppen för synpunkter för att göra sin verksamhet bättre men det är en lite annan sak.Allvarligt! Ska inte stallägaren ha 100% bestämmande rätt på som gård och i sin verksamhet?
Alltid bra med såna här trådar så man inte kommer på tanken på att hyra ut.
Verkligen, okej jag räknar litegrann, en hyreshöjning på 2500kr - 3000 kr.Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.
Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
Men om du har fått veta det bakvägen är det kanske inte ens något som drabbar dig? Slappna av och vänta. Håll ögonen öppna på stall som är på g om du är orolig men det är ju ingen panik.Självklart??? Hej hallå, så jag har alltså betalat och skött mig i alla år och som en blixt från en klar himmel kommer detta, dessutom meddelat bakvägen och inte ens direkt till mig som står på kontraktet. Hur hittar man en stallplats med så kort varsel? Inte jättelätt. Men absolut lämnar vi detta ställe, det kan du sätta dig på.