kontakt med uppfödare ?

Sv: kontakt med uppfödare ?

Jag brukar maila för att presentera mig och berätta lite om min familj. Sen frågar jag lite om kommande valpar, om de är tingade alla m.m. Frågar när det passar bäst att jag ringer. Efter jag fått svar så brukar jag ringa och prata mer.

Det är ett bra sätt att gå till väga.

*tradlan*

Men om man ar intresserad, men kanske lite mer i framtiden da? Jag har hittat en kennel som ligger i narheten av dar jag bor. Skulle vilja traffa tikarna osv. Kan man maila da och fraga om det ar okej att komma o halsa pa dem? Eller ska man ringa? Tycker att man borde kunna maila och fraga, och sedan ringa och pratas vid lite narmare, eller?

Forresten, hur tar man reda pa om det ar en bra kennel? Om man som jag inte kan jattemycket om utstallningssiffror och sant, utan egentligen mest ar intresserad av en frisk och trevlig hund? Alltsa, det ar klart att det finns en massa fragor att stalla, och om man kan traffa tiken o se hur hon ar maste ju det vara bra?

*tradlan*

Men om man ar intresserad, men kanske lite mer i framtiden da? Jag har hittat en kennel som ligger i narheten av dar jag bor. Skulle vilja traffa tikarna osv. Kan man maila da och fraga om det ar okej att komma o halsa pa dem? Eller ska man ringa?

Vill du komma snart så ska du nog ringa.

Personligen föredrar jag telefon när det är många frågor. Det är den enklaste vägen att gå. Jag tycker bara att det är trevligt med folk som vill prata om min ras.

Forresten, hur tar man reda pa om det ar en bra kennel? Om man som jag inte kan jattemycket om utstallningssiffror och sant, utan egentligen mest ar intresserad av en frisk och trevlig hund? Alltsa, det ar klart att det finns en massa fragor att stalla, och om man kan traffa tiken o se hur hon ar maste ju det vara bra?

Hoppas att jag missförstår dig, men är kenneln bara bra om den går bra på utställningar???

Jag vill gärna ha en utställningshund men i först och främst en sällskaphund. Det man som oerfaren lätt kan kolla på är hundarnas temperament och skick, det säger en hel del om uppfödare. Man behöver inte kunna mycket om hundar för att få en bra hund, men man kanske inte ska ta första bästa som dyker upp.

Du låter som min mamma, hon kan babbla på i timmar med nytt folk rörande basset hound :angel: (hon är inte uppfödare men hon gillar att prata hund)

Haha, nej, det var verkligen inte sa jag menade, det dar med utstallningssiffror blev liksom en sammanfattning av allt, ehrm.

Vad jag menar ar att jag inte tanker stirra mig blind pa siffor och meriter som jag anda inte forstar -de sager inte allt om hunden. Jag vill som jag skrev ha en trevlig och frisk hund. Men samtidigt vill jag ju att rasen ska behalla sin karaktar och utseende, och da ar det ju anda bra att ha siffrorna att titta pa om man som jag inte kan bedoma exterioren sjalv. Jag ser ju tex. inte om hunden har en klen underkake eller inte, men eftersom det ar nagot som bor jobbas bort inom just denna ras sa kanske man anda ska titta efter en hund som har en bra kake?

Eller, ja, det kanske bara ar viktigt om man ska avla. Fast nej, det kan jag inte ga med pa... bara for att alla inte avlar pa sina hundar ska man val inte lata allt falla?

Senast ändrad:

En kennel med högt utställningsmeriterade hundar, visar ju på ett de har rastypiska djur som är välvinklade m.m. Sen temperaments mässigt får man ju åka och sätta sig och prata med uppfödaren och träffa dess hundar.

Tyvärr säger inte utställningssiffrorna så mycket då det framkommit att en del uppfödare är ute och visar sina hundar med grava hd-fel och blir placerade i topp bara för att hunden är snygg i sig. Det visar bara att en domare tittat på hundarna och gjort en personlig bedömning om vad domaren tycker ska belönas.

Däremot tycker jag att man ska välja en uppfödare som har en jämn typ av hund och att utställningsresultaten också ska vara jämna genom åren. För dom seriösa ställer inte ut en hund dom inte kan avla på.

För att bilda en uppfattning om en ras bör man läsa på lite om bakgrund, användningsområde, anatomi och lita på sin magkänsla när man väljer ut uppfödare.

Sen bör man också ta ställning till om man vill ha en linjeavlad hund eller utavel fullt ut. Vill man köpa valp från en stor och känd kennel eller från en mindre och okänd kennel? Varken det ena eller det andra är fel, då den lilla kenneln oftast har en stor känd kennel bakom sig som backar upp med kunskap och råd om rasen.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 063
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 116
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 096
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka