Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Citat förra tråden:
De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten.
Jag har inget mer att skriva än det jag redan har skrivit, vill bara poängtera att jag är en stark motståndare till att rida hästar LDR. Det är något jag aldrig gör och det spelar ingen roll vad någon människa i hela världen säger, jag kommer aldrig att göra det ändå.
Detta ridsätt har diskuterats i en annan tråd, och jag har där skrivit om varför jag anser att det är helt förkastligt. Det baserar sig på den rasen jag rider, alltså iberiska hästar. Iberiska hästar lämpar sig inte att komprimera så mycket som man gör när man rider LDR, möjligt att man tänker annorlunda när man rider halvblod, det vet jag inte. Iberier bör stretchas ut, inte knölas ihop, det är ungefär kontentan av det hela. Är man insatt i iberiers anatomi så förstår man det. LDR strider mot ALLT som de här hästarna är avlade för. Rider man en iberisk häst på detta sätt lär den gå åt h-e på en kvart.
Däremot så tycker jag att man skall försöka runda av dem så att man får en ordentlig spänst i dem, men det har inget med LDR att göra, utan bara för att få hästen att sitta ihop ordentligt. Men det går utmärkt att runda av en häst utan att rida den LDR. Dock så kan jag inte ha första nackkotan som högsta punkt då utan det blir mer andra nackkotan som blir högsta punkt. När min häst blir äldre (10 år nu) så kanske det går att plocka upp honom ett snäpp till, men just nu så håller han inte ihop om jag gör det. Dessutom blir han spänd och ur det kommer det inget gott.
När jag ser det som har lagts ut på PK som har lagts ut här (kan inget om honom mer än så), så är min spontana reaktion att det inte ser så avspänt ut. PK sitter väldigt snyggt i sadeln, men hästarna ser inte så fysiskt och psykiskt lösgjorda ut. Bilden på Fios PK häst var ju inte någon hit precis, och det tyckte ju inte du heller. Väntade för övrigt med spänning på vad du skulle svara på just den bilden
Vad tycker du själv? Har du ändrat på något i din inställning sen del 1 av den här tråden började? Jag har ju hängt på det här forumet i några år och jag har omvärderat en hel del av det jag tyckte innan igenom att läsa vad flera av användarna här har skrivit. Det finns trots allt en hel del att hämta i vad många här skriver