"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Återigen piaffixeringen.:mad:

Synd att man inte kan de lättare sakerna.:confused:

Vet en hel del som rider på nybörjarnivå som är piaffexperter o klankar på eliten... som inte rider tävlingar i piaff, utan ska kunna allt annat bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror att man inte vet om att på tävling så värderas övergångarna till o från piaff med koeff 2- för att det just är det svåra.
Att bibehålla takt o få en mjuk övergång utan taktmissar är svårt- ja skitsvårt- varav koeff.

alla har sina talanger. få hästar o ryttare är bra på allt. Iberier vinner ju i samlande arbete o förlorar som regel i ökningar.. som också är en del av ett tävlingsprogram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag var bara nyfiken på hur du gör. Jag är av den uppfattningen att kandar INTE är någon förstärkt broms eller liknande. Bridongen skall betyda något för hästen och stången något annat. Hästen måste skolas i detta som i allt annat, så den vet vad ryttaren vill med inverkan med bridong resp. stång. En del kallar detta för att "skola munnen".

Det finns en annan tygelfattning än den som du hade på bilderna som ger en tydligare signal - gör det lättare att separera inverkan med med de olika betten.

Men det är ju precis det kryddan skriver och alla andra oxå för den delen att betten inverkar olika.

Det finns lite olika tygelfattningar ja.. Jag har ridit en del a´la Fillis faktiskt, även på vanligt träns. Kommer dom lätt över tygeln är Kryddans bättre när det gäller att runda upp nacken.

Angående piaffen så är det först och främst i övergångarna man märker om piaffen är korrekt eller inte.. kanske därför man sällan eller aldrig får se övergångar i PK filmer utan det fokuseras bara på själva piaffen och ofta på en iberier som har piaffen inbyggd.. det visar inte ett skit.

Angående bilderna du la in så Ja? och? What else is new liksom...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det kommer jag inte ihåg för jag har inte gjort det sen i höstas. Båda delarna tror jag. Kom fram till (med hjälp av min tränare) att det där inte blev bra. Han som lärde mig hur man gör (portugis) när man rider piaff och passage var väldigt petig med att man skulle ha tyglarna i slack när man trampade, men det blir bättre om man sträcker upp dem tycker jag. Lite OT på detta är att jag såg att han (portugisen) red för en OS-ryttare häromdagen och där fick han faktiskt på nöten för att han inte red med sträckta tyglar hela tiden. En del i det hela berodde förmodligen på att han som så många andra rider i stort sett bara på yttertygeln och är mycket för att inner tygel skall vara åtminstone nästan i glapp hela tiden. Personligen så gillar jag Kyras tänk bättre, att man rider på båda tyglarna - även om man naturligtvis lättar av med inner när det behövs. Men ibland kan man också behöva lätta av med ytter och använda innertygeln istället, det beror ju på vad man vill och om hästen är betjänt av det.

Ja mycket är ju utifrån individer och situation, det som är rätt för en är helt fel för nästa, det som är rätt ena försöket blir fel i nästa..
Stark kontakt kan ju faktiskt vara rätt i vissa lägen (när man verkligen spänt bågen, om det inte triggar fel reflexer eller beror på fel saker så att säga) medans det kan vara lika rätt i en annan situation att lätta ur (om hästen klarar av att gå kvar själv) även om man inte behöver lätta ur helt för det. Viktigast är väl att man känner att det blir konstruktivt, inte att man lättar ur och på så vis överger hästen, utan kan fortsätta rida med den effekt man vill - oavsett vilken kontakt man har. :) (nåja, det är såklart lätt att sitta och skriva om och inte alltid så lätt i praktiken. men det får vara underförstått!)

Huvudsaken det fungerar ihop med ens eget system. Som t ex skulle inte glapp i innertygeln fungera för mig om det innebär att man har stöd på yttertygeln, men jag vill ju inte ge stöd på någon tygel (bortsett undantagssituationer) utan ha hästen endast lätt följande båda tyglar. Längs yttertygeln ska hästen följa genom att länga sin yttersida. Längs innertygeln skulle det bli konstigt då! :P Det skulle bli ett kommando att byta varv eller byta böjning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Stark kontakt är aldrig önskvärt, oavsett hur mycket man än har spänt bågen. Men det är inte så enkelt som att man alltid kan få det som man vill ha det tyvärr. Om ryttaren själv får bestämma så är det en lätt kontakt som gäller och den skall vara där hela tiden vad man än gör. I a f för oss som gärna vill rida med sträckta tyglar, det kan jag helt säkert säga gäller för i stort sett alla dressyrryttare. Vissa vill ha mer i handen hela tiden, men det får stå för dem.

Brille, jag sitter på en häst som har väldigt lätt för att piaffera. Och han gör det BRA dessutom. Så för mig är inte piaff meningen med livet, jag tycker att det är den mest överreklamerade rörelsen man kan tänka sig. Första gången jag fick rida detta på en häst som verkligen kunde, en annan Lusitano, så var min första reaktion, jaha var det inte mer än så här :confused: Jag blev besviken för jag hade väntat mig en större aha-upplevelse. Passage däremot, DET är något att dö för! Det är fantastiskt att rida i passage och bra mycket svårare än att rida i piaff. Om man nu sitter på en häst som har lätt för detta alltså. Övergångarna är mycket riktigt den stora svårigheten, framförallt att gå ifrån passage in i piaff. Att gå ifrån piaff in i passage är inte riktigt lika svårt. Fast fortfarande svårt så klart.

Har man en häst som kan trampa och har svårt att få till övergångarna så kan man vända hästen, i piaffen vänder man i en framdelsvändning och går upp i passage, ur passagen vänder man i en bakdelsvändning för att komma in i piaff. På det här sättet kan man lära en häst övergångarna utan att det blir svårt. Men ur piaff och upp i passage har jag inte upplevt som något större problem om man sitter på en välutbildad Lusitano.

Korten som du la ut har jag ingen direkt åsikt om. Det är 24 bildrutor på en sekund om man tar kort ur en film t e x. Annars tar många vanliga kameror numera 3 bilder i sekunden. Det går alltid att plocka både bra och dåliga bilder ur allting.

Med detta ville jag säga att jag tycker att det är bra mycket svårare att rida ett bra basjobb än att trampa sin häst. Skulle man dissekera vanliga ridbilder lika mycket som många gör med piaffbilder så skulle folk inte ha annat att göra än att sitta och oja sig :)

Axel, en iberier som kan passagera kan man plocka fram grymma ökningar ur. Man tar passagen, gör om den till en trav, och ur det kan man få fram ökningar som är minst lika bra som de flesta halvblods. Utan att bakbenen blir kvar därborta... Man kan säkert göra på andra sätt också, i vilket fall så kan iberiska hästar göra fantastiska ökningar. Men det är som med alla andra hästar, det förutsätter att det finns ridbarhet och gångarts-kvalitet hos hästen, annars har man ju inget förråd att hämta ur. Lika bra ökningar som de bästa halvbloden tror jag dock inte att man kan få fram, men nu tänker jag världens bästa dressyrhästar. I Sverige ser man nästan aldrig en iberier som gör en bra ökning, men det beror mer på att de flesta iberiska hästar här (inte alla, utan de flesta) håller en låg kvalitet och det sitter inte proffsryttare på dem. Utomlands ser man oftare fina ökningar hos iberiska hästar. Den stora svagheten de har (som jag ser det) är att de gör dåliga sidvärtsskolor. Speciellt om man jämför med långbenta halvblod som inte har så brett mellan frambenen :) Kort rygg är ju inte heller nån jättehit när man vill böja sin häst i bålen. Kyras Lusitano ser ju mer ut som ett halvblod så den har inte dessa problem med att allt är så kort och brett.

Tack Fio! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att bibehålla takt o få en mjuk övergång utan taktmissar är svårt- ja skitsvårt- varav koeff.

Jag håller med, att alltid hålla takten och arbeta med det grundläggande innan man går vidare till piff och puff.

Jag kan inte förstå de videor som har lagts in i tråden på hästar som rids bettlöst, de har inte några grundläggande kvaliteer alls.

Jämnför med denna video, se takt, kontakt och balansen i detta ekipaget.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=-S3hiOxPoJQ
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo jag har sett flera stycken röra sig som attan, men... då har de haft tyska ryttare som hjälpt dem med takten. Nu är ju du svensk så...:p:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hehe, ja som nån tysk dressyrryttare kommer jag aldrig att kunna rida :D Tyvärr. Får väl se om jag kan få ihop nån filmsnutt på en travökning så småningom. Just nu går det inte att göra några ökningar för det är för tungt underlag i manegen - nu när det inte går att vattna p g a frysrisken. (Det behövs väldigt mycket vatten för att det skall vara perfekt).
Jag har sett både tyskar, spanjorer, portugiser och svenskar rida väldigt bra ökningar på iberier, men inte så mycket här i Sverige nej. Fast det har hänt så omöjligt är det inte :devil:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Detta har väl egentligen inte med tråden att göra och jag ber hemskt mycket om ursäkt men jag blev bara så nyfiken. Är förmågan att länga inlärd eller har den hästen du har nu helt enkelt mycket bättre gångarter än den hästen jag fick den stora äran att lära känna? Den du har nu har han kommit längre i utbildningen än "min" lilla älskling hade?

Kom på att jag aldrig frågade hur långt utbildad han var. Focusen låg ju på helt andra saker då.

Nu kan jag vara ute och cykla igen men det känns som om du ändrat (eller kanske utvecklat) din ridning mycket? Är det den "nya" hästen som gett dig den möjligheten?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast med tanke på hur piafferna ser ut även i vc så är det uppenbarligen ganska svårt att få till dem?
Man kan ju inte säga att många ekipage presterar bra piaff.

Och varför undrar jag då?
Nu har jag givetvis min teori om det. Men jag tycker man bör ställa sig frågan.

Om lösningen för allt är att gasa kommer man få en crappy piaff och också en massa bensprattel. Kollar man på vissa namn i svenska toppen tex så ser man ju även i andra gångarter att hästarna är i framvikt. Inga paralella skenben där inte.

Och man kan inte ta tillbaks hästen utan att förlora energi.
Energi ska inte tveklöst behöva gå fram i tempo. Den ska gå fram till handen genom kroppen. Men det betyder inte "spring fortare med benen".

Där tror jag man gör lite missar med språket igen. Man tar inte reda på vad "framåtbjudning" är eller vad "rakriktad" är. Man ser framåtjudning som ekvivalent med tempo och rakriktad med att rida på raka linjer.

Visst är övergångarna det som visar om en BRA piaff verkligen är arbetsbar och tjänar sitt syfte. Men att piaffen är kass är ett rätt stort kvitto för mig om hur eftergiven hästen verkligen är och framför allt hur det eg står till med bjudningen.

Jag ser också en stor miss i signalsystem som inte kan be hästen runda sig när man kommer till samlande arbete. För börjar hästen spänna sig uppåt måste man rida ur piaffen. Man kan inte be den runda sig och arbeta bättre och på så sätt öka kvaliten på både piaffen och övergångarna.

Att rollkurs-hästarna piafferar bättre än tex vissa stora svenska namns hästar(som många kunnat piaffera innan.. men alla slutar..) tror jag beror på att de stretchas i överlinjen. De förmår placera in sina bakben mer även i andra rörelser. De går inte med bakbenen i påskjut lika mkt. Och är inte beroende av att springa ifatt sin tyngdpunkt. Puscha på så satans för att ha en chans att hålla balansen.
Att rygga längre sträckor kanockså vara bra för sånna. Men det är man också otroligt rädd för.
Då kan man dock få ännu bättre gång även i de gångartsmaskiner som av naturen förmår utföra byten i serier etc trots att de inte är helt stretchade.

Det finns som sagt skäl till att en del av svenska eliten lämnar bort hästar innan sm etc för att sätta piaffen etc. Även om det hålls tyst om i medierna så vet många i toppen om det.
Jag vet dock ingen rollkursryttare som lämnar bort.

Nu är jag inte rollkurare, som det kan låta som här. Men jag tycker ngt är galet då frambenen fladdrar hej vilt i stora lyft som hästarna avlats fram på. Och bakbenen släpar eller skjuter endast. De kliver inte in.
Då är ngt för kort i muskulaturen och utbildningen ansvarig.

Så nja, jag tycker nog inte tävling behöver vara ultimata kvittot på hur hästen går. Omän väldigt nyttigt att rida saker i tävlingssammanhang, på given plats, i ordning och bedömningen är ofta en bra fingervisning. Dock kan man tjäna mycket på flott häst och flash. Inte på det som är skonsamt för hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tolkar ditt inlägg som att du inte tror LDR bär skulden för de dåliga piafferna?

Jag tyckte om dressyrmupps video förresten ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast med tanke på hur piafferna ser ut även i vc så är det uppenbarligen ganska svårt att få till dem?
Man kan ju inte säga att många ekipage presterar bra piaff.

Och varför undrar jag då?
Nu har jag givetvis min teori om det. Men jag tycker man bör ställa sig frågan.

Ja för att du har 1 meter på dig att förbereda piaffen som ska ske just där på punkten om 1 meter.. man kan inte rida runt i två varv för att förbereda och känna efter och vänta tills det känns bra för att piaffera.. Känns som om detta glöms bort vääääldigt fort. Dom flesta hästar på den nivån piafferar för en 12:a på hemmaplan inklusive övergångarna men det är inte där det gäller...

Allt sker extremt fort i GP ska man komma ihåg och du har inte tid att göra ett enda misstag eller vara lite för långsam någonstans för då missar du..hjälperna måste gå igenom exakt NU.. men oj där var en fotograf.. en halv meter förlorad och ja där sket det sig.. nä halvhalten gick inte igenom, hästen var spänd .. ja där förlorades 2 steg in i saxen. ja då blev det fel.

Jag tycker det är skitarrogant faktiskt om jag får säga så att man bortser helt ifrån hur jäkla svårt det är att hinna rida ett GP program och få det att funka..med allt vad det innebär.

Det blir helt sjukt fel som det oftast görs att jämföra med nån som rider hemma i godan ro och ett ekipage på tävling :confused:

Eller någon har gjort femtio omtagningar för en filmsnutt hemma i piaff och jämför det med någon som är inne på en tävling där det inte finns chans för en enda omtagning.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, det tror jag inte. Jag rider själv en form av låg och rund i början, inte näbben i bringan. Men helt klart rund.

Jag har också åbäkat mig att läsa på mer om rollkur än de flesta andra, annat än från vinklade siter. Och jag förstår inlärning och betingning och annat signalsystem ngt mer än många i Sverige. Det går fint att rida LDR och utvecklas därifrån till högre form och iom det mer bärighet.

Däremot håller jag med om att man inte alltid kan rida LDR och sen smacka in hästen i piaff. Men det trorinte jag någon av Sjefs addepter gör heller.
Tycker dock inte alltid att deras piaffer är super heller. Men det är en annan form av problematik om det skiter sig där.

Dåliga piaffer har funnits långt innan LDR gjorde intåg bland tävlingsryttare. Och det gör det idag bland de som är extremt emot det.

Det jag tycker är att det är en jäkla fixering på framensspattel. Men bakom sadeln ser det annorlunda ut..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag själv är ingen naturbegåvning på att rida utan ligger på nivån "normal hobbyryttare".

Däremot är jag inte alltför tokig på att tömköra och framförallt är min tränare väldigt duktig. Hon hör till den äldre skolan och har tränar för bl.a. Yngve Viebke och ofta ridit Gaspari (jag är inte alls avundsjuk eller så).

De gånger jag gör piaff eller tramp på töm så är ju fokusen på bakdelen. Jag försöker få hästen att "förstå" att den skall trampa längre in under sig. I början blir det snarare tramp på stället med bakbenen men hästarna brukar fort förstå vad man vill. Kontakten med munnen är då väldigt lätt. Tom lite hängande töm (nu är det ju frågan om tunga lädertömmar så det blir ju inte det glappet + att man sitter ju inte själv och gungar med hästen).

Då till min fråga: Jag är ibland lite trögfattad så jag hoppas du har överseende med det. Men du menar alltså att många ryttare rider piaff på hästens framben i stället för bakben? Även duktiga ryttare?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det må hända att man ser det som arrogant. Jag förstår helt och fullt hur svårt det är! Och jag skulle aldrig klara det!

Men för mig så går tanken då: Är det värt det? För hästen skull?
Då stannar jag hellre hemma och rider så det inte sliter.

Visst, rider man tävling då och då och sen rider annat mellan så är det en grej. Men många på lägre nivå rider ju somman ser på banan. Man hajar inte att det där är uppvisningsridning. Man tränar på det som syns på banan, konstant.

Jag hade gärna sett att man premierade mindre flashiga framben och mer aktiva bakben, kanske på bekostnad då av frambenen. För jag tycker tyvärr att många ekipage premierar show och inte hälsosamt.

Hubertus tex tycker jag rider betydligt skojigare ridning. Och jag tror det vore ngt bättre för gemene man att sikta mot, för hästarnas skull.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad då värt det? Ska man tänka så kan ju alla sluta rida isåfall? Om hästen inte är 100 med under 7-8 minuter någon/några helger i månaden så är det nog ingen katastrof och slitsamt..

Vi pratade väl GP ryttare? Och inte gemene man?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Håller helt och fullt med och tycker uttalanden blir absurt arroganta . Tävlar de som tycker starkast öht ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag håller helt med dig om sprattlet.. är sjukt tråkigt att kolla på.. jag vill att hästarna ska röra sig symmetriskt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är möjligt att många som har åsikter inte tävlar. Just för att man inte tycker hälsosamt döms högst alltid.
Trots det anlitas en del såna av eliten för att hjälpa dem med saker de själva inte förmår ordna, bla piaffarbete i vissa fall.

Och att Sjef lyckats med sitt måste ju också ha en orsak. Det fanns ett behov av ngt annat helt enkelt.

I tyskland rider man ju lite annat än man gör i Sverige. Att man nu börjat rida för tränare över gränserna tror jag är bra för Sverige.

Om det bedömdes högst att få hästarna att gå som Hubertus jämfört med en del som bara viftar framben - då hade iaf jag varit mer sugen på tävling!
Jag förstår att det är gaaaalet svårt! Men jag tycker det ska dömas upp saker som är hälsosamt och inte bara showigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp