"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja det gör han faktiskt, det har du rätt i! Han lyssnar väl på ryttaren säger vi! :p Drömmen är ju såna öron som Blue Hors Matiné hade! Fina öron som vippar ut ifrån sidorna! Fast min skulle nog inte kunna vippa med sina öron, de är nog för korta (säger vi) :D Men fick jag välja så skulle jag vilja ha sådana öron! Det är ett tecken på en häst som är totalt avspänd och "med"! Spetsade öron vill man gärna ha, men hästar brukar ju rikta öronen mot fokus. Min har spetsade öron för det mesta, i hans fall beror det på att han springer och glor på allt annat. När han lyssnar totalt så är öronen mot mig eller rakt åt sidorna. Sen kan man se hur han vrider ett öra lite beroende vad han lägger fokus på. Rider jag förbi en annan häst t e x så står det örat, som är närmast den hästen, rakt ut och så går det som en svängbar radar riktat mot den andra hästen. Öronspel är intressant och säger mycket om en häst! :)
Bra beskrivet.

Häftigt att uppleva när öronen vippar ut åt sidan - det känns som om hästen är fullständigt fokuserad på mig. När jag berättade om detta förstod man inte vad jag menade. Skönt att höra att någon annan upplevt det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Traditionellt har man ju alltid lärt sig att hästen ska jobba med musklerna i överlinjen och inte i underhalsen, och ingen gillar ju spända och bulliga muskler i underhalsen!
Jag är lite undrande ändå och undrar om någon kan förklara hur det egentligen fungerar...

Jag vet inte om moderatorn plockar bort den här länken men den HÄR hemsidan går igenom rörelsemekanik vid samling väldigt grundligt. Med många bilder och förklaringar. Jag tittar på den ganska ofta.

http://www.sustainabledressage.net
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo jag har tittat i den flera gånger men jag är en ganska praktisk person och har svårt att få nån aha upplevelse där... Ibland blir det mer frågor bara... Jag gillar enkla råd från andra ryttare för det är lättare att koppla det till min egen känsla :-)
Men jag kanske borde kolla in den igen ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du pratar om uppsugen hals. Jag tänker mer på att formen avgör om den kan få bättre förutsättningar att jobba med magen o då mer med ryggen.

Hur gör vi när vi tränar magen? O oftast böjer man även in huvudet o samma sak sker med våra halsmuskler på framsidan, vilket borde motsvara underhalsmuskulaturen på häst- alltså även bra för dubbelhakor:D

Alla som hänvisar till att hästar blir trånga i ganaschen. Dressyrryttare på elitnivå är o har alltid varit medvetna om att hästens exteriör är viktig. Man tittar på huruvuda den kommer att kunna gå i en svårklassform.

När folk köper Brunte o sedan vill att den ska utföra de allra svåraste rörelserna tänker nog inte alls så:crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hur gjorde du när du red piaff på lång tygel? Bad om piaffen på lång tygel eller släppte när den "satt sig" i piaff?

Det kommer jag inte ihåg för jag har inte gjort det sen i höstas. Båda delarna tror jag. Kom fram till (med hjälp av min tränare) att det där inte blev bra. Han som lärde mig hur man gör (portugis) när man rider piaff och passage var väldigt petig med att man skulle ha tyglarna i slack när man trampade, men det blir bättre om man sträcker upp dem tycker jag. Lite OT på detta är att jag såg att han (portugisen) red för en OS-ryttare häromdagen och där fick han faktiskt på nöten för att han inte red med sträckta tyglar hela tiden. En del i det hela berodde förmodligen på att han som så många andra rider i stort sett bara på yttertygeln och är mycket för att inner tygel skall vara åtminstone nästan i glapp hela tiden. Personligen så gillar jag Kyras tänk bättre, att man rider på båda tyglarna - även om man naturligtvis lättar av med inner när det behövs. Men ibland kan man också behöva lätta av med ytter och använda innertygeln istället, det beror ju på vad man vill och om hästen är betjänt av det.

*kl*

Tack för era snälla kommentarer, jag trodde att det skulle bli slaktbänken! :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är lite intressant att kolla öronspel.
Man kan också kika på ögonen då man arbetar dem vid hand.
Just när de släpper spänning i atlaskotan brukar de också släppa öron och ögon till människan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den är ju inte direkt opartisk den där sidan, ska man dock vara medveten om.
Den är klart vinklad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo, jag vet ju det. Men det är lite det jag menar. Jag tror på teori och praktik i förening men praktiken är viktigast. Jag lyssnar mest på de jag anser har praktisk erfarenhet och förklarar utifrån ridkänslan. Svårt när man är på ett internetforum såklart, men jag tror jag börjar ha koll på min grundståndpunkt om man så säger. Och märker man snabbt om man "pratar samma språk" och även om man pratar sitt "eget" språk utifrån egna erfarenheter.

Det är det kula med Buke för min del. Att få chansen att ta del av duktiga människors åsikter och erfarenheter och sen i lugn och ro ta till sig det! Sen är det kul att diskutera och verkligen tänka efter varför man tycker som man tycker!

Sen ogillar jag när man rakt av sågar dagens tävlingsdressyr på högnivå. Det är inget jag ens drömmer om att ägna mig åt och inte målet med min ridning. Jag är inte så road av dressyr som tävlingssport. Men har ändå respekt för att det de gör är svårt och kräver en skicklig ryttare. Det är lätt att stå på läktaren och tycka och en annan sak att visa att man gör det bättre! Och det är det som är det bistra i kråksången, många som kan kritisera och hänvisa till muskelkedjor som ingen hänger med på. Men få som kan visa att de verkligen gör det bättre!!! Ridsporten i ett nötskal ;-)
Eller inte - om man sett en fotbollsmatch med medelålders gubbar som knappt orkar jogga till köket efter en öl och ändå dumförklarar allt från spelare till domare och lagledare...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bra beskrivet.

Häftigt att uppleva när öronen vippar ut åt sidan - det känns som om hästen är fullständigt fokuserad på mig. När jag berättade om detta förstod man inte vad jag menade. Skönt att höra att någon annan upplevt det.

Det tror jag inte är så ovanligt? Ingen vill ha en häst som går med öronen rakt fram spikade :) Även de som inte kan vippa så fint som Matiné kan spela med öronen och visa att de är uppmärksamma på sin ryttare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

...och den visar oxå hur svårt det är att enas om korrekt ridning:laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du (Kryddan) rider ju på kandar. Hur använder du stången jmf med bridongen? Bara för att få en starkare verkan eller med annan betydelse?
En del ryttare använder bridongen för uppresande tygeltag medan stången skall få hästen att flexa mer i nacken (dvs dra in nosen men ff med nacken som högsta punkt).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du (Kryddan) rider ju på kandar. Hur använder du stången jmf med bridongen? Bara för att få en starkare verkan eller med annan betydelse?
En del ryttare använder bridongen för uppresande tygeltag medan stången skall få hästen att flexa mer i nacken (dvs dra in nosen men ff med nacken som högsta punkt).

Hela tiden verkar du utgå efter hur du anser att man rider med den s.k kontakten. Man DRAR inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det du skrev om massage av underhalsen har vår ET visat oxå. Men det var tydligen viktigt att inte göra för mycket? Masserar du tvärs över muskelfibrerna eller längs med?
Jag var nog lite dålig på det för jag vet inte om jag märkte så stor skillnad!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo, jag vet ju det. Men det är lite det jag menar. Jag tror på teori och praktik i förening men praktiken är viktigast. Jag lyssnar mest på de jag anser har praktisk erfarenhet och förklarar utifrån ridkänslan. Svårt när man är på ett internetforum såklart, men jag tror jag börjar ha koll på min grundståndpunkt om man så säger. Och märker man snabbt om man "pratar samma språk" och även om man pratar sitt "eget" språk utifrån egna erfarenheter.

Det är det kula med Buke för min del. Att få chansen att ta del av duktiga människors åsikter och erfarenheter och sen i lugn och ro ta till sig det! Sen är det kul att diskutera och verkligen tänka efter varför man tycker som man tycker!

Sen ogillar jag när man rakt av sågar dagens tävlingsdressyr på högnivå. Det är inget jag ens drömmer om att ägna mig åt och inte målet med min ridning. Jag är inte så road av dressyr som tävlingssport. Men har ändå respekt för att det de gör är svårt och kräver en skicklig ryttare. Det är lätt att stå på läktaren och tycka och en annan sak att visa att man gör det bättre! Och det är det som är det bistra i kråksången, många som kan kritisera och hänvisa till muskelkedjor som ingen hänger med på. Men få som kan visa att de verkligen gör det bättre!!! Ridsporten i ett nötskal ;-)
Eller inte - om man sett en fotbollsmatch med medelålders gubbar som knappt orkar jogga till köket efter en öl och ändå dumförklarar allt från spelare till domare och lagledare...

Från ett tidigare inlägg från dig fick jag uppfattningen att du var intresserad av fakta om hur det hänger ihop. Jag hade tänkt rekommendera något som verkligen är skrivet utifrån analys av fakta. Nu skriver du att du vill ha förklarat utifrån ridkänslan, då vet jag inte om det jag tänkte rekommendera är rätt för dig.

Jag tror inte att någon bara sågat dagens tävlingsdressyr rakt av utan att ha anledning till det. Skall man tävla skall man väl tävla med ugångspunkt från samma regelverk, är det piaff som skall utföras skall man väl göra det och inget annat, är det trav så är det trav med samtidig isättning av det diagonala benparet - inget annat, etc. Annars kan man lika gärna göra det man är bra på hela tiden - är man bra på tölt kan hästen tölta hela tiden men man kallar det för trav, skritt, galopp eller det som står att man skall göra vid A, B, C, X enligt protokollet. En piaff som hästen gör på ett kommando, t.ex. klickerljud, är en cirkuskonst och inget som hör hemma på dressyrtävlingsbanan. Som jag skrivit tidigare i något inlägg så är piaff något ryttare plockar fram genom att taima och sätta samman de hjälper som hästen redan lärt sig.

Det är väl genom att debattera det som görs i de högsta klasserna som jag och du och alla andra lär sig mer, ser mer, analyserar mer, förstår mer, etc. Då måste man få kommentera det man ser även då det de gör inte är så bra. Många i de högsta klasserna har obegränsat med resurser. De som inte har dessa resurser kan inte visa om/att de kan bättre, de får inte den chansen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är lite intressant att kolla öronspel.
Man kan också kika på ögonen då man arbetar dem vid hand.
Just när de släpper spänning i atlaskotan brukar de också släppa öron och ögon till människan.

Hästen har "munspel" också, särskilt när den funderar/lär sig/har kommit på något.

Man kan också se resultatet av de mun-/tungrörelser som uppstår när den går avspänd, den får som läppstift på läpparna (absolut inte fradga som stänker) - fast då måste ev. nosgrimma vara löst spänd.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nja fast skall man hårdra det så är även riden piaff en inlärd konst. Den största skillnaden är väl dock att man kan påverka kvalitén, tempo och utförande på ett helt annat sätt när man rider (eller tömkör för den delen).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ska jag vara ärlig är jag intresserad av det mesta...
Om vi säger såhär då- jag köper inte allt som skrivs som fakta ... Därför det är inte allt som glimmar som är guld! Och ibland är det svårt att veta vad som är fakta och var fakta saknar en liten detalj som kan vara nog så viktig.

Visst ska man diskutera eliten och anmärka på dåliga saker- det är inte det jag menar. Men att såga så grovt som många gör tycker jag är fel.

Men jag ska villigt erkänna att ett av mina mindre smickrande personlighetsdrag är att jag inte gärna tror på nåt innan jag upplevt det! Många gånger i ridningen kan jag komma på att det som jag tyckte var en aha upplevelse har tränare sagt till mig i tusen år- men jag har inte fått till jordgubbssylten och då har jag inte förstått hela kopplingen. Sen en dag får man sylt på tungan och då försår man vad de försökte säga som jag just då inte riktigt trodde på ( även om jag alltid försöker göra som tränaren säger).

Jag vill koppla ihop teori och praktik. Jag vill veta varför jag gör som jag gör och hur det påverkar hästen. Men jag FÖRSTÅR det bättre ur ett perspektiv som jag känner igen.
Länka gärna till det du tänkte:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hela tiden verkar du utgå efter hur du anser att man rider med den s.k kontakten. Man DRAR inte.

Jag frågade efter hur Kryddan använder stång resp. bridong när Kryddan använder kandar.

Man drar inte, det har du rätt i. Hästen drar in sin nos genom att använda några muskler. Hästen kan inte sträcka in sin nos.

En muskel kan inte sträcka ut sig själv överhuvudtaget, varken hos häst eller något annat djur. En muskel kan bara dra ihop sig. En muskel kan bli sträckt genom att något annat gör så att den blir sträckt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp