Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Häftigt att uppleva när öronen vippar ut åt sidan - det känns som om hästen är fullständigt fokuserad på mig. När jag berättade om detta förstod man inte vad jag menade. Skönt att höra att någon annan upplevt det.
Bra beskrivet.Ja det gör han faktiskt, det har du rätt i! Han lyssnar väl på ryttaren säger vi! Drömmen är ju såna öron som Blue Hors Matiné hade! Fina öron som vippar ut ifrån sidorna! Fast min skulle nog inte kunna vippa med sina öron, de är nog för korta (säger vi) Men fick jag välja så skulle jag vilja ha sådana öron! Det är ett tecken på en häst som är totalt avspänd och "med"! Spetsade öron vill man gärna ha, men hästar brukar ju rikta öronen mot fokus. Min har spetsade öron för det mesta, i hans fall beror det på att han springer och glor på allt annat. När han lyssnar totalt så är öronen mot mig eller rakt åt sidorna. Sen kan man se hur han vrider ett öra lite beroende vad han lägger fokus på. Rider jag förbi en annan häst t e x så står det örat, som är närmast den hästen, rakt ut och så går det som en svängbar radar riktat mot den andra hästen. Öronspel är intressant och säger mycket om en häst!
Häftigt att uppleva när öronen vippar ut åt sidan - det känns som om hästen är fullständigt fokuserad på mig. När jag berättade om detta förstod man inte vad jag menade. Skönt att höra att någon annan upplevt det.