"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, det är nog en bra reality-check!

För mig var döden dock förr inte lika skrämmande som att inte vara nogrann och se prydlig ut(ridning, hemma, smink/hå/kläder). Jag hade issues milt sagt. ;)

Nu är jag nöjd med det mesta även om det skiter sig. Rider man fler hästar blir ju det där dåliga passet inte lika laddat heller. Man tar igen det på nästa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det har t.o.m jag fattat!!
Det är väl ändå ryttaren som vill inverka på något visst sätt med bridong resp. stångbettet. Det var det jag var nyfiken på.

Jag vet inte vad som brukar hålla i tyglarna när du rider men oftast är det ju en ryttare på ryggen?


Vad är det som gör att Kryddans fattning är bättre? Har hästen lättare att förstå den eller vad?

Det är enklare att runda upp nacken som jag skrev


Fel!
Kan man inte rida ens en piaff korrekt har man nog svårt att rida övergångarna korrekt. Det är väldigt svårt att hitta stillbilder på övergångar.

självklart men många visar inte ens övergångar bla Phillipe Karl.. varför tror du sällan man får se övergångar på hans videos utan bara skritt och piaff och sen inget? Exempel .. inte så bra.. http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q


Förstår du verkligen inte det? Inget nytt alls eftersom bilderna bara visar bra/dåligt utförda piaffer.

Nä vad tror du what else is new betyder?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

När jag red fler hästar om dagen brukade jag alltid ta den sämsta/stelaste/värsta sist, just för att det inte skulle gå ut över dom andra hästarna. Lätt att ta med sig den "sämre" ridningen till nästa..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

....allvarligt....???
Fast äkta dressyrtanter har ju alltid en ursäkt i rockärmen som förklarar domarens dåliga humör. Kanske är det man måste träna på? Har man en bra ursäkt känns det ju inte lika jävligt...

Variant A: Enligt domaren är min grundridning rätt kass och vi behöver jobba på min sits som stör hästen vilket inverkar på lösgjordheten såklart:(

Variant B: Ja, alltså dom nya Pikeurbyxorna skär lite i rumpan och du veeeet ju hur jobbigt det blir att sitta då. Och dessutom var det någon på läktaren som pratade och då blev xxxx alldeles spänd och eftersom domaren fick ljummet kaffe i pausen så var hon helt sur och drog ner på både lösgjordhet och sits...

Nej, jag har inga fördomar:angel:

Klockrent och mkt tidsenligt . ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast nu har du ju bortkvitterat eller missförstått min poäng totalt .
Vart har jag skrivit att tävling r kvittot på allt ?:(
Däremot har Jag emotsatt mig starka analyser av svårklass ang tävlings sekunder från folk som inte direkt tävlar eller rider svårklass. Piff puff och hemma i paddock under egen nivå rider alla som eliten Liksom .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, man vill inte fasta i korritionsridning på en mjuk individ.
När man inte kan välja får man göra en "goooosfraaaaabaaa" och skaka loss och försöka nolla sig bäst det går. Är man stressad kan man vara för dålig på det! Och märka när man rider illaoch hästen ber en skärpa sig.:p

Har man tur har man hästar som är väldigt olika. Då får man lite gratis "nollning".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Då är jag inte med?

Var inte poängen att jag som inte tävlar har en märklig bild av hur tävling går till och därför inte förmår göra en objektiv bedömning av GP-ekipagen? Att jag hade för lite kunskap om tävlan eller om ridning öht?
Och att det oftast/alltid gäller de som inte tävlar och är kritiska till det som sker på banan?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, men det var tydligen över min förmåga. Läser gör jag nog mest hemma för eget bruk. Inte för att prestera på Buke.. ;)

Jag är galet trött. Får skylla på det som vanligt. Och inte erkänna att jag är dålig på att fokusera och ta in. Som en sann dressyrkärring..:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

.

Variant B: Ja, alltså dom nya Pikeurbyxorna skär lite i rumpan och du veeeet ju hur jobbigt det blir att sitta då. Och dessutom var det någon på läktaren som pratade och då blev xxxx alldeles spänd och eftersom domaren fick ljummet kaffe i pausen så var hon helt sur och drog ner på både lösgjordhet och sits...

Man kan för säkerhets skull lägga till: Domaren gillar inte rasen/stammen/färgen på min häst också :devil:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

....
Brille, jag sitter på en häst som har väldigt lätt för att piaffera. Och han gör det BRA dessutom. Så för mig är inte piaff meningen med livet, jag tycker att det är den mest överreklamerade rörelsen man kan tänka sig. Första gången jag fick rida detta på en häst som verkligen kunde, en annan Lusitano, så var min första reaktion, jaha var det inte mer än så här :confused: Jag blev besviken för jag hade väntat mig en större aha-upplevelse. Passage däremot, DET är något att dö för! Det är fantastiskt att rida i passage och bra mycket svårare än att rida i piaff. Om man nu sitter på en häst som har lätt för detta alltså. Övergångarna är mycket riktigt den stora svårigheten, framförallt att gå ifrån passage in i piaff. Att gå ifrån piaff in i passage är inte riktigt lika svårt. Fast fortfarande svårt så klart.
Det är möjligt att piaff är den mest överreklamerade rörelsen. Trots det är det den mest samlade rörelsen i tävlingsdressyren.

Jag har också ridit lusitano men inte lika mycket som du.

Jag har sett/ridit lusitano som inte vill annat än passage. Det är ju en gångart som hästen tycker är rolig. Det är väl därför som övergången piaff/passage är lättare än passage/piaff. Det är väl en anledning till att man inte skall lära hästen passage innan man lärt piaff. Om man gör det gör man det svårare för hästen att göra en samlad och korrekt piaff.

Korten som du la ut har jag ingen direkt åsikt om. Det är 24 bildrutor på en sekund om man tar kort ur en film t e x. Annars tar många vanliga kameror numera 3 bilder i sekunden. Det går alltid att plocka både bra och dåliga bilder ur allting.

Jag ville bara visa vad jag tycker är bra piaff och dess motsats. Tycker det är lättare att se detaljer i en stillbild, men det är väl olika. Även om det vore film skulle de sämre piafferna ff vara sämre.

Med detta ville jag säga att jag tycker att det är bra mycket svårare att rida ett bra basjobb än att trampa sin häst. Skulle man dissekera vanliga ridbilder lika mycket som många gör med piaffbilder så skulle folk inte ha annat att göra än att sitta och oja sig :)

Ok. Dissekera? Hittills har det väl varit både ros och ris. Jag vet inte vilka bilder som passar dig. Tyvärr kan jag inte skapa/lägga upp några ridbilder på mig själv varken för beröm eller dissekering.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag håller med, att alltid hålla takten och arbeta med det grundläggande innan man går vidare till piff och puff.

Jag kan inte förstå de videor som har lagts in i tråden på hästar som rids bettlöst, de har inte några grundläggande kvaliteer alls.

Jämnför med denna video, se takt, kontakt och balansen i detta ekipaget.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=-S3hiOxPoJQ

Vilka kvaliteer visar det här ekipaget och var i filmen?
Balans? Hästen går ju i framvikt med bakbenen efter i nästan all trav.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad då värt det? Ska man tänka så kan ju alla sluta rida isåfall? Om hästen inte är 100 med under 7-8 minuter någon/några helger i månaden så är det nog ingen katastrof och slitsamt..

Vi pratade väl GP ryttare? Och inte gemene man?

Om man tävlar GP anser man väl att man och hästen är klar för det. Det kan väl vara lika svårt för en nybörjare att rida lägsta klassen och få det att fungera med olika gångarter och rörelser på rätt ställe.

Varför klema med GP-ryttare? De har ju valt att visa upp hur de rider.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

De kan ju föra in både framben och bakben, triangulera.
En häst i bra piaff kliver in med bakbenet vinklat och hoven just framför bakkäet iom att hästen sätter sig blir frambenet lodrätt i belastningsfas.
I piaffen vill man ju belasta bakdelen. Så om den då häver in frambenen också har man alltså vikten för mkt fram oavsett om bakbenen kliver in.

Man kan alltså ha noll i handen även om hästen triangulerar, även om jag oftare upplever det ske när handbromsen är i.
Vissa hästar kan dock vara lite ambitiösa och göra så. Då har man satt dem mer än de klarar helt enkelt.

Man får gradvis börja stärka dem, som med allt annat.
Min tränare brukar säga att det tar 2 år innan det blir riktig piaff. Det tycker jag är en bra tidsram.
Finns en bra artikel om det ute i en tidning nu. ;)

Häpp!!
Håller med om allt i detta inlägg.
Har bara en liten kommentar som förstärker det du säger.

Om hästen trampar under för långt med bakbenen kommer den att måsta sänka huvudet för att hålla balansen (usch det där hemska ordet igen), vilket motverkar hela avsikten med piaff - mer tyngd på bakbenen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har helt missuppfattat..

Man väljer tävlingar där ens klass startar på kvällen naturligtvis :angel:

Nervös??. det värsta som kan hända är att man hoppar över staketet.. det har jag gjort och överlevt

... eller glömmer att starta. Då blir man utskrattad på riktigt i riktiga livet!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hoppning som sport är lite mindre perfekt så det finns inte lika stora anledningar till tårar. Om man nu inte trillar av och slår sig såklart.
:D

Skämt åsido så kommer man ju ingen vart med tårar- men det visar ju på att man bryr sig och tycker det är viktigt. Låter härligt att kunna lite till sitt system i alla lägen:laugh: Själv lipar jag sällan eftersom det finns viktigare saker i livet än ridning att lipa över när man blir äldre. Känns som slöseri med tårar:p

Om hästen tappar balansen och stannar lite för tvärt kan det göra riktigt ont i ryttaren, rent fysiskt alltså.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är väl ändå ryttaren som vill inverka på något visst sätt med bridong resp. stångbettet. Det var det jag var nyfiken på.

Jag vet inte vad som brukar hålla i tyglarna när du rider men oftast är det ju en ryttare på ryggen?
Det kanske är någon annan som håller i tyglarna när jag rider, vem vet.

Jag ville bara få reda på hur ryttaren som jag riktade inlägget till använder bridong- resp stångtygel. Är det något att vara ... över?

Vad är det som gör att Kryddans fattning är bättre? Har hästen lättare att förstå den eller vad?

Det är enklare att runda upp nacken som jag skrev

Hur då enklare? Varför skall man runda upp nacken? Det är inte fysiskt möjligt att runda upp nacken. Nacken är bakersta delen på skallen, så den går inte att runda upp.

Om det skulle gå - Är det bridongen eller stången som rundar upp nacken?

Kan man inte rida ens en piaff korrekt har man nog svårt att rida övergångarna korrekt.

självklart men många visar inte ens övergångar bla Phillipe Karl.. varför tror du sällan man får se övergångar på hans videos utan bara skritt och piaff och sen inget? Exempel .. inte så bra.. http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

Den filmen är på drygt 1 minut och innehåller en massa annat än ridning, bl.a. landskapsbilder. På den filmen gör du din bedömning att han inte kan rida övergångar. Det säger mest om hur du bedömer och vad du har för fakta/kunskap bakom det du uttalar dig om.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Stark kontakt är aldrig önskvärt, oavsett hur mycket man än har spänt bågen. Men det är inte så enkelt som att man alltid kan få det som man vill ha det tyvärr. Om ryttaren själv får bestämma så är det en lätt kontakt som gäller och den skall vara där hela tiden vad man än gör. I a f för oss som gärna vill rida med sträckta tyglar, det kan jag helt säkert säga gäller för i stort sett alla dressyrryttare. Vissa vill ha mer i handen hela tiden, men det får stå för dem.

Nej precis, jag tror inte heller någon ryttare har som mål att ha stark kontakt. Å andra sidan tycker jag inte heller det behöver vara fel om det är konstruktivt. Att sitta med stark kontakt hela tiden tror jag aldrig blir särskilt konstruktivt, men i vissa lägen -absolut. Bara man kan avgöra vad som är konstruktivt (dvs vad det beror på att man ger/får stark kontakt).
Det jag menar är att det är samma åt andra hållet. Som så många redan påpekat är det inte alltid det är konstruktivt att rida med hängande tygel. Konsten är att lära sig avgöra vad som är konstruktivt!

Lite paradoxalt så vill ju jag också ha "något i handen" trots att hästen inte får stödja i tygeln. (varken på hängande eller med kontakt).
Förebygga att hästen blir vek i nacken och drar sig undan tygelsignaler, alt. konstant går med dåligt påskjut, vilket nog ofta är fallet om man känner att dom hela tiden är lätt i handen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

På den filmen kan du se skillnaden när han först rundar nacken o bibehåller bröstryggen uppe o sen på slaka tyglar när nacken tänker bakåt- sänkt bröstrygg. Där man sitter.

Varför tror du att han rider iberier? De är lättare för det han vill visa o ingen övergång visar han - framåt/ ur piaffen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp