"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det finns inget som hindrar dig från att rida a´la Hubertus på tävling? Dåliga poäng lär du inte få då iallafall.. Skulle jag någonsin börja tävla dressyr på allvar (vilket känns högst otroligt) så skulle jag valt den vägen alla dagar i veckan.. Jag hade iallfall inte kunnat lägga upp 5 miljoner för en flashig unghäst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

De kan ju föra in både framben och bakben, triangulera.
En häst i bra piaff kliver in med bakbenet vinklat och hoven just framför bakkäet iom att hästen sätter sig blir frambenet lodrätt i belastningsfas.
I piaffen vill man ju belasta bakdelen. Så om den då häver in frambenen också har man alltså vikten för mkt fram oavsett om bakbenen kliver in.

Man kan alltså ha noll i handen även om hästen triangulerar, även om jag oftare upplever det ske när handbromsen är i.
Vissa hästar kan dock vara lite ambitiösa och göra så. Då har man satt dem mer än de klarar helt enkelt.

Man får gradvis börja stärka dem, som med allt annat.
Min tränare brukar säga att det tar 2 år innan det blir riktig piaff. Det tycker jag är en bra tidsram.
Finns en bra artikel om det ute i en tidning nu. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, ska jag någon gång tävla kommer jag ju välja den stilen. Jag kommer inte heller ha såna hästar. För jag skulle iaf inte kunna förvalta det om jag ens hade råd.
Någon gång kommer jag väl tävla. Jag är ju rätt ung än så länge. Så förmodligen kommer jag någon gång drabbas av lust att gå upp kl 6, knoppa, dutta, åka, vänta, vara nervös så jag kissar på mig och kräks, rida 5 min, vänta, vara mer nervös, åka hem igen..:p
Jag är ingen tävlingsmänniska öht i livet. Jag vill bara trotsa mina begränsningar. Så ska jag tävla är det mest för att jag tycker det känns läskigt efter att inte gjort det på så länge. Och jag avskyr att vara rädd för ngt. Det måste tränas bort..

Jag coachar hellre andra som VILL. Då kan jag tycka det är hyfsat kul med tävling. När någon känner starkt för själva tävlan.
Nu kostar det mer än det smakar. Man ska ju ta ledigt en heldag med(för inte fasen orkar man jobba innan eller efter det:P).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har helt missuppfattat..

Man väljer tävlingar där ens klass startar på kvällen naturligtvis :angel:

Nervös??. det värsta som kan hända är att man hoppar över staketet.. det har jag gjort och överlevt
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du är hoppryttare/ft hör jag. Och nej, jag syftade inte på att ni hoppade staketet. Utan "det ordnar sig/vad fasen kan hända?"-mentaliteten.;)
Jag är inte begåvad med den per födsel. Jag har fått träna fram den i alla andra sammanhang.
Jag är pedant och neurotisk av naturen.:eek::p

Jag antar att du heller inte spenderat så mycket tid grinandes i sadelkammaren efter att du känt dig missnöjd med egen prestation efter lektioner/ridpass?
Jag och en annan kompis berättade om hur vi grinat efter träningar. En westernryttare och två hoppryttare tittade på varann, skakde på huvudena och tyckte "herreguuuud vad ni dressyrkärringar är känsliga". :p

Skulle jag jobba innan skulle jag inte orka vara nervös iof. Men ev inte minnas vägar heller. :P
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej du- det värsta som händer är ett surt domarprotokoll där alla fel och brister finns inpräntade... Och nu kommer poängen så fint på online så ALLA kan följa poäng och procent. Usch vilken sport...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har hoppat.
Men lipar gör jag bara efter dressyrtäningar...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Haha! Samma här!
Fast nu var det länge sedan sist, några år. Jag tröstar mig med det.
Nu grinar jag bara när hästarna blir sjuka. Då kommer hysterin fortfarande(när jag inbillar mig döden för min gamling så fort något händer).
Men där har jag inte ngt system på samma sätt som i ridningen. Där måste någon annan behandla och jag vara utan kontroll och utan riktig kunskap också.
Jag grinade ju bara då jag inte förstod systemet. När jag kände hopplöshet.

Hoppning har jag alltid gjort hellre än bra. Det fanns ingen idé att grina då. Jag var ju alltid ljummen.:p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hoppning som sport är lite mindre perfekt så det finns inte lika stora anledningar till tårar. Om man nu inte trillar av och slår sig såklart.
:D

Skämt åsido så kommer man ju ingen vart med tårar- men det visar ju på att man bryr sig och tycker det är viktigt. Låter härligt att kunna lite till sitt system i alla lägen:laugh: Själv lipar jag sällan eftersom det finns viktigare saker i livet än ridning att lipa över när man blir äldre. Känns som slöseri med tårar:p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2


Håller med om mycket av det du skriver i det här inlägget. Men jag har några synpunkter också.

Jag tycker det precis som med öron och ögon finns en hel delolika signaler hästarna kan ge med munnen.
Det finns också lugna tuggningar och stresstuggningar/hackande.
Jag tycker inte det behöver vara negativt om en häst lugnt och mjukt rör munnen likt den tuggar. Det ska dock inte slå ihop tänderna eller spänna läpparna eller tunga i det. Och kollar man på öron och ögon samtidigt kan man se om de ser avspända ut och då få en hint om det är ok tugg eller inte.

Jag tycker man kan få bra tugg även på bettlöst. Att arbeta vid hand gör en väldigt uppmärksam på sånt om man har intresset av såna detaljer. För man är ju så nära fronten och har fri sikt till huvudet hela tiden. Väldigt lärorikt!

Jag är ju dock en sån som skyr snokremmar och hårt dragna nosgrimmor. Jag vill inte låsa käken just iom att jag anser att en eftergiven häst även är eftergiven/avslappnad i käken. Tar jag i tygeln ska hästen följa. Och är den relaxad och eftergiven och lösgjord kommer den också släppa käken (och tungan då givetvis).

Jag tror att det är det omvända. Om man (eller hästen) rör på minnen som om man "suttar" gör det att man/hästen spänner av.
.....
Dock ska man ha klart för sig att en lösgjord häst är VÄLDIGT utsatt! Så även en häst som går i låg form/på tygeln. Det är ett otroligt förtroende de ger oss.
Och det ska man förvalta väl!

Menar du formen rollkur/LDR?

Har hästen gett efter och är lösgjord har de inget försvar. Tar man för hårt i dem då kan man göra illa dem. Psykiskt och fysiskt!

Det tror jag gäller för en häst i form rollkur/LDR. En häst som har näsan framför lodplanet kan ff försvara sig t.ex. med att gå mot handen.

....
Men iom att de dels släppt det fysiska försvaret i form av att hålla emot i muskler men också sänkt sin kroppsposition så de ser sämre och inte kan fly obehindrat så är de undergivna och utsatta.
Där måste vi vårda det förtroendet!

Det är ett av problemen som uppstår med rollkur/LDR. Det är bl.a. detta som många tycker illa om!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja ? Och ? Det var inte ett " tävlar man inte fattar man inget " inlägg jag avsåg . Däremot blir det drygt om
Man Aldrig tävlar /tävlat och sitter och dömer GP ;)

Eftersom du aldrig tävlat känns det märkligt att fios högst nyanserade inlägg de 7 sekunder eller mindre snarare 2 s man har på sig annan miljö än hemma och under bedömning kan bli subjekt för dömning/analys om man
Inte tar med eller greppat den situationen ?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du får det på PM :)

*kl*

Allt det jag skriver om mig själv baserar sig på att rida hemma och inte på tävling. Kanske bäst att tillägga det :) För det är naturligtvis en helt annan och mycket svårare sak att rida på tävling.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej du- det värsta som händer är ett surt domarprotokoll där alla fel och brister finns inpräntade... Och nu kommer poängen så fint på online så ALLA kan följa poäng och procent. Usch vilken sport...

:rofl::rofl::rofl:

Ja men herregud, det råkar ju alla ut för ibland :D

Det är väl bättre nu när poängen finns online isåfall.. då kan man ju se att jaha där var det en 2:a då måste det ju hänt något osv.. :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Någon gång kommer jag väl tävla. Jag är ju rätt ung än så länge. Så förmodligen kommer jag någon gång drabbas av lust att gå upp kl 6, knoppa, dutta, åka, vänta, vara nervös så jag kissar på mig och kräks, rida 5 min, vänta, vara mer nervös, åka hem igen..:p
Jag är ingen tävlingsmänniska öht i livet. Jag vill bara trotsa mina begränsningar. Så ska jag tävla är det mest för att jag tycker det känns läskigt efter att inte gjort det på så länge. Och jag avskyr att vara rädd för ngt. Det måste tränas bort..

Håller helt med:D jag har gjort det och med barn på ponny också så jag känner att mina dyrbara helger kan jag göra annat...
Fast jag vet att om man kommer in i det där igen så kan tävlingsmänniskan i mej vakna men jag håller den delen av mej mycket kort! :o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du är hoppryttare/ft hör jag. Och nej, jag syftade inte på att ni hoppade staketet. Utan "det ordnar sig/vad fasen kan hända?"-mentaliteten.;)
Jag är inte begåvad med den per födsel. Jag har fått träna fram den i alla andra sammanhang.
Jag är pedant och neurotisk av naturen.:eek::p

Jag antar att du heller inte spenderat så mycket tid grinandes i sadelkammaren efter att du känt dig missnöjd med egen prestation efter lektioner/ridpass?
Jag och en annan kompis berättade om hur vi grinat efter träningar. En westernryttare och två hoppryttare tittade på varann, skakde på huvudena och tyckte "herreguuuud vad ni dressyrkärringar är känsliga". :p

Skulle jag jobba innan skulle jag inte orka vara nervös iof. Men ev inte minnas vägar heller. :P

När man rider ut i terrängen och ska möta en svår bana på liv och död då känns en misslyckat dressyrpass rätt petitessartat i sammanhanget :D

Så jo visst hänger det ihop med mentaliteten.. det är rena semestern att rida en dressyrtävling, man behöver aldrig vara nervös för att man ska slå ihjäl sig " ta i trä " Dessutom kan man bara säga att jaja vadå det här är inte min gren ändå när man får dåliga poäng.. jag är fälttävlansryttare ;)

Nä jag är väl inte typen som lipar utan jag biter ihop och blir förbannad på mig själv istället när jag rider kasst.. men visst jag har sagt det förr att det finns inget så självdestruktivt som dressyr..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

....allvarligt....???
Fast äkta dressyrtanter har ju alltid en ursäkt i rockärmen som förklarar domarens dåliga humör. Kanske är det man måste träna på? Har man en bra ursäkt känns det ju inte lika jävligt...

Variant A: Enligt domaren är min grundridning rätt kass och vi behöver jobba på min sits som stör hästen vilket inverkar på lösgjordheten såklart:(

Variant B: Ja, alltså dom nya Pikeurbyxorna skär lite i rumpan och du veeeet ju hur jobbigt det blir att sitta då. Och dessutom var det någon på läktaren som pratade och då blev xxxx alldeles spänd och eftersom domaren fick ljummet kaffe i pausen så var hon helt sur och drog ner på både lösgjordhet och sits...

Nej, jag har inga fördomar:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men det är ju precis det kryddan skriver och alla andra oxå för den delen att betten inverkar olika.

Det har t.o.m jag fattat!!
Det är väl ändå ryttaren som vill inverka på något visst sätt med bridong resp. stångbettet. Det var det jag var nyfiken på.

Det finns lite olika tygelfattningar ja.. Jag har ridit en del a´la Fillis faktiskt, även på vanligt träns. Kommer dom lätt över tygeln är Kryddans bättre när det gäller att runda upp nacken.
Vad är det som gör att Kryddans fattning är bättre? Har hästen lättare att förstå den eller vad?

Angående piaffen så är det först och främst i övergångarna man märker om piaffen är korrekt eller inte.. kanske därför man sällan eller aldrig får se övergångar i PK filmer utan det fokuseras bara på själva piaffen och ofta på en iberier som har piaffen inbyggd.. det visar inte ett skit.
Fel!
Kan man inte rida ens en piaff korrekt har man nog svårt att rida övergångarna korrekt. Det är väldigt svårt att hitta stillbilder på övergångar.
Angående bilderna du la in så Ja? och? What else is new liksom...

Förstår du verkligen inte det? Inget nytt alls eftersom bilderna bara visar bra/dåligt utförda piaffer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

HAR man tävlat eller är i den svängen pga tävlande elever och förstår sig på människans och hästens psyke är det inte så svårt att sätta sig in i hur det är. Om man kan ridning, läst och fattat TR etc. SÅ svårt är det inte att fatta att det är avancerat när det är så få som når dit.;)
MEN man kan premiera annan ridning. Kolla Ridsport och se vem som ligger i top i Sverige. Sen fundera kring om du vill rida med såna bakben. Fina framben dock.. Showigt!;)
För mig kvittar det dock när bakdelen som är det som ska arbeta bara hänger där alt paddlar bakom.
Hur är piaffen då? Nja.. Det ser man tycker jag i traven med,att det kommer bli så.
Och vissa hästar har ju kunnat piaffera innan de kom dit.

Det är ju inte bara jag eller andra som väljer bort tävlan.
Och det av ett skäl. Jag vet folk som tävlat tom svårklass som slutat iom hur tävlan döms.
Man har ingen lust att rida så.
Sen med det inte sagt att jag inte rider för folk som kan tävlan och får träna på sånt som funkar på banan. Kan de träna svårklassekipage till tävlan så funkar det för mig med. Och programridning kan man ju åka och rida hemma hos bra domare därman då får gå igenom ORDENTLIGT vad man gör för fel och prata kring det med domaren. Väljer man då någon som själv aktivt rider och dömer tom svårklass kan man ju få med sig bra mycket mer än från en tävling. Sen får man givetvis snällare % då ofta. Men man får prata mer kring felen och hur de ska rättas.
Man kan också samarbeta med veterinär. Har man då en som själv tävlat svårklass flera år och arbetat hos en av våra största namn med utbildning av hästar kan man också lära sig mycket då man rider hästar för denne. Om både hållbarhet och träning för högre klasser(tävlan).

Så nje - jag vidhåller fortf att jag inte tycker tävling behöver vara bästa kvittot. TR är det inget fel på. Det är hur man tolkar den som jag inte alltid gillar.
Sen om andra tycker det får stå för dem.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Har tävlat har jag. Men det ärläääänge sen. Ochärligt talat. Vem har INTE åsikter omsaker och ting. Skillnaden är väl att jag vågar säga att saker är dåligt också.

Jag är helt införstådd med att jag aldrig hade klarat sitta lika bra, hålla fokus eller någonting som de gör. De är riktigt bra på att tävla! Men det är också det de ska vara bra på. Och just nu ska de rida flashigt. Annars kommer de inte vinna.
Hade man dömt upp bakbensaktivitet hade det ridits annorlunda tror jag.
Man måste som tävlingsryttare prestera det som krävs. Nu krävs show.

Även om man är medveten om egna brister och proffsens proffsighet kan man vara klipsk nog att våga vara kritisk. Bara för att man lyckas ta sig till toppen inom olika saker betyder det inte att man är felfri.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp