"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det verkar som även du har missförstått kontakten.

På en ung häst behöver man mer kontakt iom den lägre formen o avsaknaden av balans i annat, MEN man får inte fasta i handen så hästen kan hänga i den.

Allt hänger ju också på eftergiften- att man är snabb o faktiskt inte lättar ur allt= släpper på en häst under utbildning- innan den är på sätet.

stark det blir man om man måste bromsa en häst som drar iväg, men även där handlar det om man blir kvar eller inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker dressyrmuppens film visar en häst med bra takt. Den har en jämn kontakt med ryttarens hand, den " bär" sin ryttare . Grundjobb precis som dressyrmuppen skrev! Långt ifrån piff och puff - så nej det är klart att alla vill ha det mer samlat.
Men jag tror hon menade att om inte detta sitter så borde man koncentrera sig på det istället för piff och puff träningen...

Precis som filmen Fiador lade ut i förra tråden med westernhästen. Trevlig grundridning med två olika ridstilar!
Framvikt tycker jag är lite....jag vet inte... onyanserat ? Jämfört med en häst i framvikt tycker jag denna är ganska balanserad mellan fram och bak och därför kan den hålla takten när de varierar tempot. Jag har inte ridit alls på lika hög nivå som resten av er här - men jag kan skryta med att ha ridit en hel drös i framvikt :-)
Och är hästen riktigt i framvikt funkar inte dessa enkla övningar. Antingen tappar de all bjudning eller så försöker de springa i kapp sig själva. Och de ser riktigt missnöjda ut. Finns ingen så missnöjd som en häst i sån framvikt.

Skulle vilja nyansera det till framvikt- jämvikt- bärighet- samling....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den filmen är på drygt 1 minut och innehåller en massa annat än ridning, bl.a. landskapsbilder. På den filmen gör du din bedömning att han inte kan rida övergångar. Det säger mest om hur du bedömer och vad du har för fakta/kunskap bakom det du uttalar dig om.

Jag tror att alla filmer som finns att uppbringa på nätet av honom är visade här på buke efter oändliga diskussioner om hans ridning och nej, ingenstans finns det någon kvalitet att tala om, tyvärr, brysk ridning som skapar oharmoni och då blir det inga balanserade övergångar heller. Visa gärna annat.

Jag blir helt förundrad över dina kommentarer till DressyrMupps film och att du sen tycks vara imponerad av PK.:confused: Vad är bra ridning i din värld? Kan du inte lägga ut en film på något som du anser är föredömling ridning?

(Sorry om du gjort det tidigare i evighetstråden men länka då gärna så slipper jag leta )
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Väl talat:bow:

KL
Ökningar o upptagningar är ett ganska avslöjande sätt för att se hur balansen är- även på ryttaren. Hjälper den o sitter MED hästen eller stjälper den? Hur är ryttarens balans när det guppar?

Det är eller väl borde vara en promille av all ridtid som man piafferar eller försöker. Hästar är inte gjorda för att bära runt sig på bakdelen även om muskulaturen kan se stark ut. Återigen är inte en rund rumpa lika med en stark rumpa.
Hästens sinnrika konstruktion är byggd för att bära mer framtill. Titta på hästen. Bakbenen har inget bakom sig o bär bara upp sin egen vikt sålänge den inte lutar bakåt eller trampar in väl under magen.

Man ser ofta i alternativa ridstilar där omusklade hästar tvingas att sätta sig t o m i levad. Klättra istället o få en stark individ. Ut o galoppera, hoppa.....

Brille

Om hästen tappar balansen och stannar lite för tvärt kan det göra riktigt ont i ryttaren, rent fysiskt alltså.
Varför skulle den stanna så?

då har man ju brustit i sina förberedelser med hästen eller varit för brysk.. Kommunikationen... som du saknade i ridlärarutbildningen. Den som jag inte anser saknas.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker dressyrmuppens film visar en häst med bra takt. Den har en jämn kontakt med ryttarens hand, den " bär" sin ryttare . Grundjobb precis som dressyrmuppen skrev! Långt ifrån piff och puff - så nej det är klart att alla vill ha det mer samlat.
Men jag tror hon menade att om inte detta sitter så borde man koncentrera sig på det istället för piff och puff träningen...

Det tror jag också! OCh det håller jag med om. Har bara skummat tråden då och då och det är otroligt mycket prat om piaff:confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker du har en intressant synvinkel! I alla tider har man sagt att bakbenen är bättre anpassade för att bära vikt och därav vill man rida hästen samlad- flytta vikten bakåt.
När man undersöker saken närmare så märker man att en skicklig ryttare kan balansera hästen så att den extra ryttarvikten sprids över hela hästen . Alltså att det man tyckte var samling inte gjorde att det blev mer procent på bak än fram.

Och jag vet att många här menar att det var dåliga exempel och att man visst kan flytta vikten bak om man rider "riktig samling" och det tror jag absolut man kan! En levad är ju helt på bakbenen!
Men.... Varför har naturen skapat hästen så dåligt att den måste flytta om vikten så mycket? Är det inte logiskt att den ridna hästen ur ett hållbart perspektiv ska belastas så jämnt som möjligt? Balans mellan fyra ben trots en extra vikt på den del där tyngdpunkten redan ligger!
Man tränar hästen att flytta vikten lite bak och orka lyfta sin front och låta rörelserna flyta genom kroppen och kunna utföra vändningar och tempoändringar utan att tappa balansen och flytet och takten. Men tanken är väl inte att rida på Max samling hela tiden?
Hur mår en hund som ska gå på bakbenen hela dagarna? Den är ju skapt för fyra ben?

Nej jag har kanske låga mål- men jag strävar efter att hjälpa hästen balansera upp mig som ryttare. Rör den sig balanserat på alla fyra fötter utan att behöva spänna emot någonstans och bli kort och otaktmässig så tror jag den håller! Den är kanske inte samlad men den kommer inte på överbelasta något!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker dressyrmuppens film visar en häst med bra takt. Den har en jämn kontakt med ryttarens hand, den " bär" sin ryttare . Grundjobb precis som dressyrmuppen skrev! Långt ifrån piff och puff - så nej det är klart att alla vill ha det mer samlat.
Men jag tror hon menade att om inte detta sitter så borde man koncentrera sig på det istället för piff och puff träningen...

Håller med. Jag tycker det ser otroligt trevligt ut på Dressyrmuppens film. Hästen bär sig, är mjuk i sin rygg och lätt i sin kontakt med ryttarens mjuka hand, den arbetar med samma frekvens hela tiden och håller takten i steget hela tiden. En mycket bra grund för fortsatt arbete.

Jag blir uppriktigt jätteförvånad när man, som Brille, anser att detta är framtungt och med bakbenen någon annanstans:confused:

kl
För övrigt undrar jag varför det nästan alltid landar i långa diskussioner om piaff? Varför är inte fler intresserade av att diskutera grundridningen, den typ av ridning som visas på ovan nämnda film? Är det verkligen bara jag som inte ägnar mig åt piff och puff? I min värld är det så enormt mycket som ska sitta innan man ens kan börja nosa på piff och puff. Det är t.ex. inte helt enkelt att behålla balansen och ryggen uppe hela tiden. Inte ens för de bästa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det verkar som även du har missförstått kontakten.

På en ung häst behöver man mer kontakt iom den lägre formen o avsaknaden av balans i annat, MEN man får inte fasta i handen så hästen kan hänga i den.

Allt hänger ju också på eftergiften- att man är snabb o faktiskt inte lättar ur allt= släpper på en häst under utbildning- innan den är på sätet.

stark det blir man om man måste bromsa en häst som drar iväg, men även där handlar det om man blir kvar eller inte.

Jag tror du har missförstått att jag har missförstått kontakten. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej jag har kanske låga mål- men jag strävar efter att hjälpa hästen balansera upp mig som ryttare. Rör den sig balanserat på alla fyra fötter utan att behöva spänna emot någonstans och bli kort och otaktmässig så tror jag den håller! Den är kanske inte samlad men den kommer inte på överbelasta något!

Ja och har man nått så långt så har man nått en bra bit, det är inte så enkelt som det låter att komma dit, som ändå är grunden för fortsatt samling.
Det är det som många diskussioner handlar om här att man pratar om nåt som ligger långt långt fram medan man inte ens har klart för sej hur vägen dit ser ut och då blir det märkliga diskussioner till slut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag blir uppriktigt jätteförvånad när man, som Brille, anser att detta är framtungt och med bakbenen någon annanstans:confused:

Det är nog också en fråga om preferenser. Ska väl erkänna att den klassiska ridningen med dagens ridhästar =oftast halvblod, ofta ser för "tungt" ut för min smak. Därmed inte sagt att det måste göra det, vet själv flera undantag.
Men det finns många bra bitar också som man hade önskat se oftare. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hej!

Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över huvudtaget "ha kontakt" med munnen. Även innebörden av att"rida aktivt" har börjat förbrylla mig, att driva hästen in i handen som det ibland kallas.

Själv har jag hittat tjusningen med att inte korta upp tyglarna efter att jag skrittat fram, rida så lite som möjligt, utan understödjande drivning eller aktivering av bettet. Jag tar i hästen EN gång för att be den söka sig neråt, sedan släpper jag. Vill jag ha en hög form för jag försiktigt upp huvudet EN gång, sedan släpper jag. Det samma gäller med tempot. Med andra ord "placerar" jag hästen där jag vill att den ska gå, sedan låter jag den vara.

Detta uppfattas ofta som oerhört störande för många.

Jag läste exempelvis ett "Expertsvar" från Hippson där det stod följande gällande en ryttare vars häst ogillade kontakten med tygeln; "Jag brukar nästan rida lite över tygeln, hålla kvar kontakten och driva med skänkeln. Efter en stund tycker hästen att det bli jobbigt och väljer ofta själv att ta en ärlig kontakt lite längre ner. Du får aldrig rida runt utan stöd"

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD


Jag är lite ny i tråden så, men läste igenom allt och finner eran disskution extremt intressant! Vill bara framföra min åsikt om saken :'D Du som startade tråden, förstår precis hur du tänker, för att få detta att fungera är det många vägar man kan gå, jag vet och har testat, lärt mig mycket nytt om detta på senare år.

Jag red, inte direkt klassisk dressyr förut, utan mer mot Akademiskt håll. Med min häst som tidigare var western häst. På senare år efter det bytte jag träns och upptäckte en helt annan häst. Jag behövde alltså bara be om att han skulle gå rätt Alltså "placera" honom där jag vill ha honom UTAN att dra eller slita i honom, endast små svaga signaler och han bar sig där fantastiskt bra och var super lyhörd för allting. Riktigt roligt. Dock har detta antagligen kommit genom år av träning, muskelstärkning osv. Då jag inte riktigt höll på med det här innan så tog det troligtvis längre tid för min häst att komma till den punkten än en häst man börjar med det från början.

Om din häst dock inte är stark nog för att göra detta med ryttare på ryggen så gör det nog mer skada än nytta. Jag har fått lära mig att detta går att börja med från marken i stället och är väldigt hälsosamt för hästen att böra sig själv utan stöd på rätt sätt. Riktigt roligt, själv har jag inte börjat med det, men jag vet att de håller på med det på ridskolan i Wein och en tränare uppe i örebro har lärt sig detta och hon heter Moa, helt fantastiskt roligt är det. Kallas lånatyglar träning, fast man arbetar på marken då. Utan bett utan i repgrimma ist och ett par special gjorda tunna långa tyglar. Hemsidan; gryning.nu

Jag älskar själv att rida på små och betydelsefulla hjälper, samt i halsring osv, men när jag rider med halsring är det mest ute i skogen och för skojs skull. När jag jobbar gillar jag att iaf kunna nå kontakten med munnen då det behövs, men jag ser det som en självklarthet att hästen ska kunna bära ryttaren på rätt sätt även utan det fullständiga stödet i munnen, ni som alltid rider med stöd, testa och se om era hästar klarare det utan stöd. Kan den det har ni antagligen ridit vad jag anser väldigt bra, går den som en fyllehund och inte får någon balans eller styrka i det den gör så är det inte vad jag anser som bra ridning. ^^
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är nog också en fråga om preferenser. Ska väl erkänna att den klassiska ridningen med dagens ridhästar =oftast halvblod, ofta ser för "tungt" ut för min smak. Därmed inte sagt att det måste göra det, vet själv flera undantag.
Men det finns många bra bitar också som man hade önskat se oftare. :)

Fast jag tycker det handlar mer om att kunna bedöma hur hästen ifråga, oavsett om det är ett långbent halvblod eller en ponny t.ex., arbetar och använder sin kropp.

Beträffande filmen ifråga så var det första jag reagerade på hur lätt det ser ut, hur lätt och mjukt och rytmiskt hästen rör sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker att man som medioker ryttare ska försöka att kompensera för den obalansen som blir när den får ryttare på sig.
Jag har aldrig haft några frambensskador, men däremot i bakknäna. Jag försöker att tänka mig för o inte samla så mkt som jag har gjort i galoppen förr.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ser det som så enkelt att naturen inte skapat hästen för ridning.
En häst i det vilda bär inte ryttare och springer inte på i samma tempo i cirklar på så plant underlag. De var heller inte lika stora och tunga på så långa och smala ben med så stor gång som halvbloden vi avlat fram.
Och man kan nu inte jämföra med sina hästar på bete eller i hagen. De har inte samma energisnålhet som en vildhäst.

Därför anser jag att man får ändra om balansen på dem. För vi har ändrat deras naturliga förutsättningar att hålla till något helt onaturligt. En osund vild individ kommer heller inte avlas på. Den dör. Och då hålls hästarna friska, starka och sunda.

Vi behandlar, rider annorlunda, skor med specialbeslag etc etc.

Jag har aldrig fått bakbensskador. Inte framdels heller iofs. Men jag har tagit över träning på ett gäng individer som haft konstanta frambensproblem vid ridning. De har gått att få friska med att ändra om balans och rörelsemönster.
Jag vet att mina tränare inte själva eller i form av hos elever har skadeproblem bak. Trots att man fokuserat på att få dem bära bak.

Får man bakknä problem undrar jag om man samlat för tidigt eller fel. Dvs vinklat ojämt i lederna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Låter som vi tycker ganska lika.
Jag har inte menat att det är skadligt med samling om hästen är stark och redo.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag menade överreklamerad som i att det skulle vara så otroligt fantastiskt häftigt att rida som man skulle kunna tro. Inte överreklamerad på annat sätt. WOW-faktorn lyser dock med sin frånvaro för mig i a f när man rider i piaff. Det är mest en kul grej, inte alls så där häftigt som jag hade väntat mig. Det är väl inget konstigt med det? Jämför man med passage och seriebyten t e x så är de bra mycket roligare, tycker jag i a f. Att få till bra seriebyten, med rak häst, gest och bibehållen framåtbjudning, det är extremt svårt!! Många tror att det är så svårt att piaffa en häst, men sitter man på en som har lätt för det - och som är korrekt utbildad - så är det inte svårt. Lusitanos är avlade för att kunna piffa och puffa sig fram igenom livet, min kan göra det i sömnen. Vilket naturligtvis är fantastiskt roligt och också anledningen till att jag köpte en Lusitano den här gången.
Däremot så är det en större utmaning att försöka få till resten på ett bra sätt, man kan ju inte bara sitta och rida i piaff? :) När "resten" skall göras så är det slut på det som är gratis, och mig gör det inget för jag tycker att det är roligt att sitta och "pula".

Sen har vi det här med varför jag rider med den tygelfattningen som jag gör när jag rider på kandar. Bara för att den känns bäst helt enkelt. När jag började rida på kandar för några år sen så sa den tränaren att jag fick hålla tyglarna precis hur jag ville, det finns inga regler så att säga. Jag håller tyglarna så som de flesta gör, i mitt fall är det inte något noga utprovat system eller så, utan det bara föll sig så att jag föredrar detta sättet. Det känns bra och jag kan påverka hästen så som jag vill utan några åthävor. Dessutom är det väldigt lätt att reglera tygellängden och inverkan av de olika betten när man håller kandartyglarna så här. Men det är väl en smaksak antar jag. Tycker att Fio förklarade på ett bra sätt! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att det var skadligt var nog mer Axel som sa.
Det var nog mer till dig ang varför vi måste ändra om sas. :)

Axel:
Klättring stärker påskjutet. En dragster behöver sällan träna på att skjuta på.
Håller med om att hästar är gjorda att bära fram och skjuta på.
Men de är inte gjorda för ridning eller såg ut som de gör nu i det vilda innan vi började lägga oss i.
Klättring är fint och bra. Men man tränar inte bärkraft då.

Frambenen är inte gjorda att bära i det tempo eller med ryttare. De kan inte fjädra och stötdämpa lika bra som bak kan på en skolad häst. Därför vill jag skyffla bak vikten.
Som sagt, så som vi tränar vet jag ingen som fått problem av det.
Däremot vet jag flera utdömda för framprob bl.a. Som är hältfria och friskförklarade efter omlagd träning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Beträffande filmen ifråga så var det första jag reagerade på hur lätt det ser ut, hur lätt och mjukt och rytmiskt hästen rör sig.

Aningens snurrigt det blir när man kan mena så olika med lätt och tungt. Mjukt och rytmiskt - absolut. Obehindrat, fritt, med riktig schwung, snabbt nervsystem - njaa.
Jag har sett hästar av samma typ röra sig betydligt "lättare", bara för att påpeka att det inte är hästtypen i sig, utan i kombination med hur de rids.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har klättrat flitigt i alla år o NERför sitter hästen om det är brant.

Även uppför tränar muskler som du inte annars kan träna på annat sätt. Hästen måste sätta under sig för att komma upp- brant.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja det finns ju exempel med mer schwung- men det är ju inte samma sak som lätthet?
Det är ju någon form av clinic och det jobbar ju på att den ska vara kvickare så jag tror kanske jag förstår vad du menar? Den behöver kvicka upp sig och vara lite bättre framför skänkeln.
Det jobbet tillhör väl inte riktigt grundnivån som den filmen skulle visa för det jobbar man ju med hela vägen upp i GP. Halvblod blir ju gärna lite långsamma i fötterna- fast denna ser ut att ha en härlig utvecklingsbar trav tycker jag!
Men kan det vara den kvickheten du saknar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp