"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hoppa är som icingen på kakan för oss som inte får sitta på Kryddans snyggning och rida passage hela dagarna:d

:D Du är rolig du! :D Passage är det roligaste jag har gjort i hela mitt liv och absolut något som gör allt annat (mindre kul) värt allting!! Även om det bara blir några minuter i veckan. Det är minuter som är värda sin vikt i guld och diamanter!! När stunden kommer som jag skall dö så vill jag dö i passage, då kommer jag att lämna detta jordeliv med ett leende på läpparna! :laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Frågade dig lite om detta i nåt tidigare inlägg om du orkar titta:)¨
Är det kvickare du vill se den när du säger tung?

Du ställer så krångliga frågor! :devil: Inte första gången jag spenderat typ en timme på att försöka svara dig, och till slut knappt orkar för att det så lätt kan misstolkas ändå, eller inte riktigt beskriver det jag vill! :o:rofl:

Hade skrivit ett svar innan till Solis, den enklare varianten; Obehindrat, fritt, med riktig schwung, snabbt nervsystem

Med tanke på hur lång tid det tog bara att klura ut dom förenklade varianterna så hoppas jag det räcker som förklaring! :p

Kan väl lägga till att det är bland annat hållning, balans och signalgivning som brukar vara avgörande för hur "fritt" man får det att se ut. Men det är också en väldigt förenklad variant, klart det är mycket som ska till "bara" för att åstadkomma det. :o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Äh vadå krånglig... Jag försöker låta bli att missförstå...

Tolkar det som att det du kallar lätt kallar jag kvick ;-)

Och det är helt sant det andra! Man måste ju någonstans känna ATT det felar, och man vill ju veta VAD det är. Men för att komma tillrätta med det är det liksom det enkla som gör bäst resultat! Och man har ibland lite lätt att fastna i detaljer och det märks ju när vi diskuterar också!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du verkar se ngt som tränaren inte ser.

Den ryttaren har en sits o ridning som räcker långt.

Jag har ingen aning om vad du har för mål om du heller inte förstår vad man kan åstadkomma med skolorna.:confused:

En öppna är för mig att skola hästen till att på ett bra sätt kunna ta mer vikt på innerbak.
I "öppnor à la skänkelvikning" (med mer tvärning än böjning) är innerbak inte i ett sånt läge att jag ens skulle vilja att hästen tar mer vikt på det. För slitande utgångsläge för det.

Men eftersom det uppenbarligen finns många som använder öppnorna annorlunda - kanske deras tanke med att skola hästen också är annorlunda, kanske även tanken med att skola bakbenen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det var inget illa ment, ta det som en komplimang - du ställer så stora viktiga frågor att dom knappt går att svara på! :p

Möjligt att det är samma som "kvick", om du får en helt annan bild av det i skallen än vad jag får! Kvick på ett mycket bra sätt kanske!


Och det är helt sant det andra! Man måste ju någonstans känna ATT det felar, och man vill ju veta VAD det är. Men för att komma tillrätta med det är det liksom det enkla som gör bäst resultat! Och man har ibland lite lätt att fastna i detaljer och det märks ju när vi diskuterar också!

Lustigt det där hur olika fokus det kan bli i lösningar och hur man rider, mot vad man fokuserar runtomkring.
Lite som det som man lätt verkar haka upp sig på- "Det ska vara lätt att rida!" -som mer är den känsla man vill ha när man rider för att förbättra förutsättningarna, än vad man egentligen tycker/känner om ridning överlag, Tror ingen säger emot att det är svårt att rida bra. :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

I mina ögon är kvick ett alltigenom positivt ord!

Rida är lätt när det är rätt... Men ibland måste man ta på arbetshandskarna och röja lite- så sa en hoppetränare en gång... Typiskt lätt att missförstå men tänker man till så stämmer det
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ha ha alltså dina beskrivningar och analys av hur du rider när du rider osv funkar säkert för dig men för mig låter det så sjukt krångligt och omständligt och onödigt svårt ! ;) inget ont menat nu alltså men jag blir helt matt av dina beskrivningar om hur du tänker i ridningen osv .
Jag är nog en ryttare som rider med både känsla och teknik , men mer på känsla än teknik en del tror jag.

Fanns en intressant artikel i ridsport för några år sen nu om hur olika ryttare rider på olika mängd känsla och olika mängd teknik osv . Bästa kombinationen spekulerades vara att rida på ungefär 50/50 och det tror jag jag köper , det låter sunt och optimalt .
För mig utifrån dina beskrivningar rider du mycket mest på teknik . Eftersom jag inte gör det så blir dina resonemang helt jobbiga i min värld , ha ha ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag skulle säga att när jag rider är det 60 % känsla 30% tidigare erfarenhet och 10% teknik... Typ.
Men när jag sitter av och mockar, ser på tv eller ska sova då grunnar jag på teknik och vad jag söker är hur jag ska omsätta de tekniska termer jag kan till en känsla. För utan känslan är jag helt lost.
Eller var ska jag nog säga för ju mer teknik man lär sig desto snabbare hittar man känslan och kan felsöka sin ridning!

50-50 låter ju som ett fullblodsproffs...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ha ha :)
Ja men visst är det intressant detta ämne !? Jag tror verkligen det speglar jättemycket hur man är som ryttare beroende på vad av teknik/känsla man rider på faktiskt !
"Tidigare erfarenhet" skulle jag klassa som teknik om du särskiljer det för egen del från känsla ?

Sen att man som du säger analyserar massor avsuttet - det tror jag de flesta gör som vill ngt och glöder för utveckling tror du inte ? Känns oundvikligt ?

Nu vill jag återigen understryka att mitt inlägg inte var menat att kritisera ngn , bara att visa hur olika man nog är som Ryttare inte sällan .
50/50 avsågs vara ganska optimalt ja . Eftersom det finns för och nackdelar med bägge känsla och teknik om Något av dem dominerar för mycket .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är jättespännande och det är ju så att även om grunden är lika så är vi ryttare individer precis som hästarna så man kan ju inte kopiera någon annans ridning rakt av. Gäller med både en häst som passar och en tränare som kan lotsa på rätt sätt.

Tidigare erfarenhet tänker jag att man gör som man alltid brukar göra i den situationen utan att tänka alls- vare sig det är bra eller inte.
Gammal vana är kanske ett mindre smickrande ord för det:o
Jag tänker på teknik som något man tänker och koncentrerar sig på- nåt som inte sitter i ryggmärgen. Fast då blir ju den gamla vanan en slags känsla? Och efter ett tag använder man ju en teknik med känsla? Var går den gränsen?

Nej- detta har jag nog inte helt tänkt klart på märker jag...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

:rofl: Bra då fick du en ny dimension i diskussionen att fundera över ;)

Ämnet är som sagt både relevant och väldigt intressant enligt mig själv !

Jag tänker på teknik helt åt andra hållet . Man har en teknisk förmåga att analysera och systematisera det man gör , som inte är kopplat till det känslomässiga utan mer avskalat i sig . Om den tolkningen är korrekt känns det rimligt och glasklart att ingen ridning blir bra enbart på teknik utan måste balanseras på känsla .

Vice versa med känsla - teknik .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

H-vete:devil:
Hjälp mig då!!!
Teknik är hur man kombinerar hjälperna, hur rider man en sluta- hur fattar man galopp etc.
Känsla är kanske hur hästens balans är, om den är mellan hjälperna, att rida i rätt takt och tempo, känna vad man kan kräva av just den hästen och hur...

Eller??
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

:devil::rofl:
Jag har inga svar ;)
Min definition av teknikalitet är väl det jag skrev - lite avskalat teknisk som sagt "såhär gör man rent tekniskt" . Eftersom den delen är avskalad från mer "känslodel" så finns tex fördelen att man blir mer neutral och har distans och fokus rakt av i sin ridning . Utan känsla blir det som
Sagt dock inte optimalt .

Vice versa med bara känsla .

Känsla För mig innebär dels , självklart till stor del , en känsla för hur det ska/du vill att det ska kännas . Om "hur det ska kännas" inte är kopplat till en del teknik , så lär känsla bli rätt oproduktivt. " det kändes bra och trevligt - då var det nog det" .
Enbart känsla ur prestation sett tror jag också är dåligt . Då gräver man ner sig om det går mindre bra tex , istället för att tänka tekniskt som Innebär lite avskalad analys .

Så tänker jag . Lite kort och hastigt . Hade inte direkt planerat att ämnet kom upp så det finns massor att vrida och vända på :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Så har jag nog aldrig riktigt tänkt på det... Men visst- jag säger inte emot.
Det är lite mer som "personlighetsdrag" och då förstår jag den undersökningen bättre.
Lite som om man är en känslomänniska eller mer praktisk/analytisk.

Jag har nog mer tänkt på att teknik är hur man gör och känsla är tajming och hur man använder sin teknik. Och då kan man inte riktigt separera dom två!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att det var skadligt var nog mer Axel som sa.
Det var nog mer till dig ang varför vi måste ändra om sas. :)

Axel:
Klättring stärker påskjutet. En dragster behöver sällan träna på att skjuta på.
Håller med om att hästar är gjorda att bära fram och skjuta på.
Men de är inte gjorda för ridning eller såg ut som de gör nu i det vilda innan vi började lägga oss i.
Klättring är fint och bra. Men man tränar inte bärkraft då.

Frambenen är inte gjorda att bära i det tempo eller med ryttare. De kan inte fjädra och stötdämpa lika bra som bak kan på en skolad häst. Därför vill jag skyffla bak vikten.
Som sagt, så som vi tränar vet jag ingen som fått problem av det.
Däremot vet jag flera utdömda för framprob bl.a. Som är hältfria och friskförklarade efter omlagd träning.

Nedför då? Vad tränas då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har nog mer tänkt på att teknik är hur man gör och känsla är tajming och hur man använder sin teknik. Och då kan man inte riktigt separera dom två!

Så tror jag att jag också tänker!

Jag rider till 99 % på känsla, pratar till 99 % om känsla, frågar/beskriver till 99 % känsla och tänker 110 % känsla. Jag är ingen dressyrryttare för fem öre mao :D

Kan faktiskt inte ens föreställa mig hur man rider på/med mer teknik. Det enda jag kommer på är att försöka tajma hjälpgivning med hur hästen går och att lyda en direkt "order" från en tränare a la "ta en förhållning då och då". Jag måste vara en hopplös elev!

I resten av livet har jag inga känslor alls, där är det strikt vänsterhalva som gäller! I hästvärlden får vänsterhalvan typ bara utlopp när jag räknar foderstat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Egentligen ville jag ju ställa en fråga och inte skriva meningslösa inlägg.

Vad tycker ni dressyrnissar om att rida på sluttande mark? Tillför det er något? Hur tolkar ni problem som uppstår när det sluttar nedför/uppför?

Jag har flyttat pålle till ett platt land och jag saknar alla små skiftningar i sluttning något ENORMT. Det har gett mig så himla himla mycket gratis, nu måste jag ju liksom kunna rida själv och inte ta hjälp av sluttningar (framförallt nedför på min som gärna springer iväg). Och då slog det mig, är det någon mer än jag som uppskattar att vägen lutar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag är ingen dressyrnisse- får jag svara ändå?

Jag har bott med backar och utan backar. Utan backar saknar jag kondisträningen! Men jag upplevde inte att hästarna var starkare när jag red i backar flera gånger i veckan. Omväxling för mig själv och bra kondis och galoppträning för hästarna.
Men jag tycker klättra är överreklamerat som stärkande träning. Jobbar hellre med bommar och hinderserier och ser uteridningen som miljöträning och omväxling för båda. Tycker om att skritta ut...

Har en liten backe med branta korta backar men det är mest kul och lite utbildning i att hästen ska gå fram överallt. Och kul för mig.
Tycker det är utbildande att träna hästen i olika miljöer men egentligen tror jag det spelar mindre roll för styrka och hållbarhet. Visst är det bra träning med backe men jag tror det är viktigast om man rider fälttävlan, galopp eller distans faktiskt- eller travhästar för den delen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp