Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

eller killar (helst i gäng) som säger öh bruden? när man går förbi och om man sedan vänder sig mot dom och undrar om det va nåt så ser de ut såhär O_o

Jaha?! har du verbala tics? eller kan du inte tänka längre än till "öh bruden"?

Det märkligaste för mig är att jag inbillar mig att dom faktiskt tror att dom skulle kunna få nåt vettigt ut av det. Men så dum är väl ändå ingen?

Jag och en kompis var och tittade på en häst nere i Skåne förra året. Hade stor bil med lika stort hästsläp efter och gårdsplanen var minimal (man var tvungen att backa och greja för att ta sig ut).
Tjejen som hade hästen, hade också en sambo, som var helt bombsäker på att vi inte skulle lyckas ta oss ut från gårdsplanen, han frågade flinande "tror ni att ni kommer ut härifrån nu då?", "säg till mig om ni vill ha hjälp". Visst, sa vi, kompisen backade ut på under minuten och så körde vi iväg glatt vinkandes. Han stod och tittade ett tag men gick in ganska snart efter att han insåg att unga tjejer visst kunde köra bil med stor tung släpvagn, även bakåt ;)

Råkar relativt ofta ut för just det, killar som väntar sig att man inte kan köra släp och allra minst backa. De blir snopna/tysta när de ser att så var visst inte fallet. Inte alla givetvis, finns de som har respekt för att man kan och inte gör någon grej av det, men desto fler ser sin manlighet sårad.

Som sagt, tjejer kan också köra bil..

Kommer inte direkt på något konstigt folk sagt till mig, men jag brukar nästan uteslutande få höra: "Nej men jag tar det! Du är så liten och späd, du orkar inte det där." Uppstår ofta i samband med flytt, bära kassor/väskor eller dylikt. Jag lär inte bli starkare och mer muskellös av att stå och titta på. :meh:

Mitt andra största intresse, efter hästar, är ishockey. Jag går nog närmast att kalla nörd (:o) och även om jag villigt kan erkänna att det finns spelare som jag tycker är olagligt snygga så är det inte därför jag går dit. Mina syskon har dessutom alla tre spelat fotboll i stort sett hela sitt liv, så även om jag själv inte är jättefotbollsintresserad så är jag inte helt tappad bakom en vagn heller. En gång dejtade jag en kille som också är hockey- (och sport-) intresserad, och fick då höra fan vad kul att du är så insatt i hockey, det brukar inte tjejer vara, inte utan att vara tillsammans med en hockeyspelare i alla fall... Nehej, så alla tjejer som går på hockey är antingen 1) redan tillsammans med en hockeyspelare eller 2) intresserade av att bli tillsammans med en hockeyspelare? :meh:

Jag är väldigt fotbollsintrsserad och får ofta höra samma... Det finns inget som gör mig så provocerad som att få höra "du kollar ju bara för att spelarna är snygga". :cautious:

Jag är väldigt fotbollsintrsserad och får ofta höra samma... Det finns inget som gör mig så provocerad som att få höra "du kollar ju bara för att spelarna är snygga". :cautious:

Det är då du ska kontra med att du gillar engelsk fotboll också... ;)

Faktum är att jag är en nörd av spansk fotboll :p Svensk fotboll har jag dålig koll på förutom det jag hör sambon prata om.

Det enda jag får höra är "du vill nog skaffa barn senare".
annars så får jag lyfta tungt etc etc utan att någon ifrågasätter.. Jag frågar dock ofta om jag kan få hjälp med tunga lyft för det är inte bra för kroppen att göra det ofta.

Känner igen det där. Det hör till saken att det finns väl kanske max två-tre personer som är kvar i mitt lokala hockeylag sen jag började gå på hockey, så om jag hade börjat gå dit för en speciell spelares skull så är chansen för att han fortfarande skulle spela i laget (efter att klubben gått upp två divisioner också) mindre än noll. Och hade jag enbart varit intresserad av en spelare hade jag väl inte kollat på andra lag på tv. :p

Ja, varför tas det för givet att tjejer kommer ändra sig på den punkten och visst kommer vilja skaffa barn, när det inte alls är samma sak med killar? Jag är 23 år, vill absolut inte ha några egna barn och är egentligen inte ens speciellt intresserad av att skaffa kille, det räcker med hästarna som mitt liv ser ut. Min bror är bara två år yngre, han har inte tjej, men honom är det minsann ingen som tjatar på. Han har jobbat några år efter studenten och ska börja plugga nu i höst, jag har pluggat fyra och ett halvt år. För honom är det helt okej att satsa på jobb/studier, men jag får kommentarer om att det börjar bli dags att skaffa kille/barn.

Nu för tiden har jag lärt mig fräsa ifrån, men när man tänker på att det är så stor skillnad på tjejer-killar så blir man ändå irriterad. :mad:

Ge det några år mig slutade dom tjata på efter jag hade fyllt 25 trots att jag hela tiden sagt att jag inte vill ha barn. Dock kändes det verkligen inte som om att någon faktiskt lyssnade på vad jag sa, vilket var något irreterande...

Jag är 25. Det är nu de pepprar. detsamma om min näst lyckligaste dag, bröllopet...

"ni blir inte yngre" "unga mammor är bäst"

Senast ändrad:

Usch då. För mig var det värst innan, efter har jag inte hört något. Tror dom har gett upp. Kan iaf hoppas på det.

Oh glömde att män, killar, snoppfolket whatever gillar att tuta och, eller glo på tjejer som sitter och väntar på bussen, vad är grejen med det:meh:

Tufft! :D
Hur uttalar man det?
"Nu ska jag gå och queue:a till bankomaten?" :)

Jag får inte höra så mycket pga att jag är tjej, utan mer att folk tar för givet att jag inte "orkar" NÅGOT för att jag är kroniskt sjuk..."jamen om du är sjuk kan du ju inte göra ditten, datten och dutten". Så bra, då vet jag :)
Så det kanske också var ot förstås, förlåt :o

Det blir lite samma sak som förra helgen när mamma och mormor var upp hit och hälsade på, och mamma tex när vi var ute och gick viskade till mig när mormor inte hörde att vi får nog vända nu tänk om mormor inte orkar gå hem igen...
Det var bara det att mormor visste att vi skulle gå samma väg tillbaka och är helt klar i huvudet även om kroppen börjar bli sliten, så jag tror faktiskt hon utan problem vet hur mycket hon orkar, och även själv kan avgöra om något är tillräckligt roligt för att hon ska tycka det är värt att vara lite öm i kroppen dagen efter.
Jag förstår faktiskt inte varför man ska behandla andra människor som mindre förstående bara för att kroppen inte fungerar som den ska alltid behöver inte innebära att det är något fel på huvudet...

/Camilla

Oh glömde att män, killar, snoppfolket whatever gillar att tuta och, eller glo på tjejer som sitter och väntar på bussen, vad är grejen med det:meh:

Här sitter tjejer och klagar på att män inte behandlar dem på ett vettigt sätt, och så behandlar du dem precis likadant tillbaka......

Det skedde redan tidigare i den här tråden när lantisar och stadsbor visade sig vara två helt olika folkslag med olika egenskaper.

Fast tråden handlar om skillnader mellan tjejer och killar, inte mellan lantisar och stadsbor. Men ja, visst är det så.

För övrigt så tycker jag att det är mer ok att skilja på lantisar och stadsbor, eftersom skillnaderna där enbart finns för att personerna gjort olika saker, och det finns ungefär lika mycket positiva/negativa aspekter åt båda hållen. Dessutom finns föraktet i ungefär samma utsträckning från både lantisarnas och stadsbornas håll.

Jag är själv lantis som blivit stadsbo och jag har träffat ett mycket litet antal som jag inte kunnat avgöra "lantis eller stadsbo" bara på deras beteende. Det finns en skillnad! Jag säger inte att något är bättre än något annat, bara att det finns skillnader.

Jag tycker inte att "Det är väl så när lantlolla möter stadsbo :)" säger "lantisar och stadsbor är två helt olika folkslag med olika egenskaper."

Senast ändrad:

fast tråden handlar om skillnader mellan tjejer och killar, inte mellan lantisar och stadsbor. Men ja, visst är det så.

ts skrev:
har ni fått några kommentarer för att ni är tjej/kille? eller det behöver inte just vara könstillhörighet, utan att ni på annat sätt fått nån knäpp kommentar baserat på att ni dras över samma kant som andra?

101010101010

Liknande trådar

Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 395
Senast: Mirre
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka