Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

kl
Kom på en till. Jag och make var på utbildningsmässan. Jag får syn på en monter från kriminalvården, tycker "åh vad kul" och släpar med maken dit. Börjar prata med killen i montern - bara för att märka att han överhuvudtaget inte tittar på mig när han svarar, utan maken :crazy:

Han svarar alltså på mina frågor, men han vägrar att överhuvudtaget titta på mig. Maken, som ju bara blivit medsläpad och alltså inte säger typ någonting under samtalet, står och ser konfunderad ut mest hela tiden.

/Ridå

Men vilken trist attityd! :eek: Jag jobbar inom kriminalvården (skitkul btw) och brukar få en del kommentarer från intagna av typen: VAD gör du här??!! Det här är ingen plats för en sån som dig (och "en sån som dig" = ung, liten, tjej).....
-blä på er liksom!

Kl

Kom att tänka på en gång då jag var på fest och kom att samtala med en kille där, som uppenbart flörtade upp sig och sa att det var såå sällan han träffade tjejer som både tyckte om whiskey (på den tiden i alla fall, huua), och dessutom lyssnade på musik av det hårdare slaget. Denne kallade mig "hårdrocksbruden" eller något dylikt resten av kvällen, jag var inte smickrad...

Även jag har mött dessa butiksbiträden som alltid tar för givet att en inte vet vad en håller på med eller snackar om när det handlar om bilar och andra "manliga" saker.

Fast jag känner ju lite så att om en kille skulle bli intresserad av mig om jag sänkte mig till lägsta tänkbara nivå, är han förmodligen inget kap direkt...
Nej men verkligen, jag känner lite detsamma. Jag tycker visserligen också om att kunna imponera/briljera för killar (även om att ta ner något från en hög hylla inte direkt är att imponera för mig...), men blir man seriöst attraherad av att någon är helt tafatt och står och spelar hjälplös treåring så känns det verkligen som om man tänder på att se ner på folk. Och det är inte riktigt en positiv människosyn.

+ andro

Det där har hänt mig med. Hade en kollega med mig som var helt ny, en kille. En man skulle informeras om var och hur han skulle lossa sina grejer. Vänder sig bara till min kollega som inte pratar, tittar på honom och sitter ner. Tittar inte på mig som är den han för en diskussion med. Min kollega sätter sig och läser för att snubben ska sluta vända sig till honom, funkar inte. Helt galet.

Jag tror att såna snubbar har fastnat i den förpubertala tjusningen i ett prata med en tjej.
Typ "höhö jag ropade hej åt henne, såg ni?!" :crazy:

Ja en kan ju misstänka att de inte har några vettiga relationer till kvinnor.

Värst är att det kan vara män som är gott och väl i övre medelåldern (jag är under 30). Vilket är konstigt och äckligt på flera plan.

Jag märker också att frekvensen av idiot-tilltal ökar om jag har klänning/kjol på mig. Så äckligt uppenbart att de bara ser ett kön komma gående, inte en person eller människa.

Det är otroligt att de inte fattar hur nedvärderande det är.

Euww :crazy:
Men jag håller med.
Fast i mitt fall mest från tonåren, jag hade ganska stora bröst och när jag var typ 14-18 fick jag ganska mycket oönskad uppmärksamhet, troligen p.g.a. det. MDet var ofta män i 40-50-årsåldern som åkte förbi i bilar och tutade (nej, jag gick inte i vägen...), kom med konstiga/obehagliga tilltal när man möttes osv. De försökte aldrig föra någon konversation eller så, eller ha någon respons, utan de ville bara säga något creepy och sen gå/åka/cykla vidare :wtf:
Jag antar att det är någon konstig grej typ att det är "prestige" att prata med den snygga tjejen/hon med den korta kjolen/hon med de stora brösten/annat. På nåt skumt vis :crazy:

Värst är att det kan vara män som är gott och väl i övre medelåldern (jag är under 30). Vilket är konstigt och äckligt på flera plan.

Alltså det där verkar helt inkonsekvent med allt annat du skriver. Jag har tolkat det som att du tycker man ska få vara hur man vill utan att saker som kön och ålder ska spela roll, hur kan det då vara värst av allt att det är män i övre medelåldern? Hur reagerar du om någon i ett annat sammanhang menar att "det värsta är att det var en bög som gjorde det vilket är konstigt och äckligt på flera plan"?

Alltså det där verkar helt inkonsekvent med allt annat du skriver. Jag har tolkat det som att du tycker man ska få vara hur man vill utan att saker som kön och ålder ska spela roll, hur kan det då vara värst av allt att det är män i övre medelåldern? Hur reagerar du om någon i ett annat sammanhang menar att "det värsta är att det var en bög som gjorde det vilket är konstigt och äckligt på flera plan"?

Men vad är det för jämförelse?

Men vad är det för jämförelse?

Jag undrar bara hur man jämt och ständigt kan uppmärksamma hur HBTQ-personer kränks för deras avvikande sexualitet samtidigt som man kan uttala sig om åldersskillnader som något fel och äckligt. Det finns en hel del som är under 30 år och har en partner i övre medelåldern. De är också en minoritet precis som HBTQ-personer, varför ska de kränkas?

Det är väl ändå viss skillnad på att ha en partner som är ganska många år äldre och att bli visslad på/"sexuellt kommenterad" av en person som är ganska många år äldre. Jag menar, handlar det om hormonstinna tonårspojkar som inte vet bättre kan man väl ha lite mer överseende, men någon i ålder med ens föräldrar borde ju ha lite mer vett i skallen. Sen KAN det ju faktiskt även vara så att tjejen den här äldre mannen visslar på/fäller olämplig kommentar till visar sig vara en bra vän till hans egen dotter, t.ex... Då är det ju faktiskt högst olämpligt. Det är ju inte riktigt jämförbart med att faktiskt bli kär i och inleda ett förhållande med en person i en annan ålder.

Jag menar, handlar det om hormonstinna tonårspojkar som inte vet bättre kan man väl ha lite mer överseende, men någon i ålder med ens föräldrar borde ju ha lite mer vett i skallen.

Fast Trani framhåller ju själv att hon är under 30, och således tolkar i alla fall jag det som om att det är extra "konstigt och äckligt" på grund av åldersskillnaden.

Sen KAN det ju faktiskt även vara så att tjejen den här äldre mannen visslar på/fäller olämplig kommentar till visar sig vara en bra vän till hans egen dotter, t.ex... Då är det ju faktiskt högst olämpligt. Det är ju inte riktigt jämförbart med att faktiskt bli kär i och inleda ett förhållande med en person i en annan ålder.
Men att bli kär i och inleda ett förhållande med en bra kompis till ens dotter är tvärtom inga problem?
Jag fattar inte varför man ens skulle tänka på "risken" att någon eventuellt kanske möjligen slumpartat känner någon man flirtar med, vuxna människor får väl ansvara över sina egna relationer och känslor?

(Sedan tycker inte jag heller att det är ett vettigt beteende att vissla på och fälla sunkiga kommentarer om främlingar på stan etc., men jag ser inte varför det skulle vara värre om det innefattar en åldersskillnad eller den minimala risken för en indirekt bekantskap mellan parterna.)

Kom förresten på en sak nu, som visserligen inte var uttalat beroende på mitt kön, men jag är ganska övertygad om att det hade med saken att göra ändå. Svårt att tro att en man hade fått samma bemötande i alla fall. Ringde en kille från nåt företag som placerade pengar för pensionssparande i aktier åt en för att de skulle växa så mycket som möjligt, mot betalning då, såklart. Jag tackade vänligt nej och sa att jag inte var intresserad. När han fortsatte försöka sälja in sig så sa jag att jag själv sysslar med aktiehandel, så jag har inget intresse av att betala någon att göra något jag lika gärna kan sköta själv (och dessutom tycker är kul). Varpå han börjar, med en överlägsen ton, fråga ut mig hur det går, hur många procent mina aktier stigit och bla bla, tydligt att han inte tror att jag kan hantera det bra. Jag svarar med att jag inte har de siffrorna i huvudet (vem fan har det som sysslat med sånt i flera år?) eftersom jag säljer och köper nya emellanåt, och även om jag hade det så hade inte han med det att göra.

Efter en massa tjat (och alltmer hånfull ton från hans sida) så lyckas jag avsluta samtalet, men lägger inte på direkt, vilket inte heller han gör och därför får jag höra när han säger till (vad jag antar var) en kollega "Jävlar vad hon ljög för mig!" och skrattar. Snacka om förbannad Hedinn, för som sagt, jag kan aldrig tänka mig att han hade sagt samma sak om det var en person av manligt kön han pratade med, för han var ju uppenbarligen övertygad om att en tjej i min ålder inte kan handla med aktier i alla fall... :mad:

Jag menar, handlar det om hormonstinna tonårspojkar som inte vet bättre kan man väl ha lite mer överseende, men någon i ålder med ens föräldrar borde ju ha lite mer vett i skallen. Sen KAN det ju faktiskt även vara så att tjejen den här äldre mannen visslar på/fäller olämplig kommentar till visar sig vara en bra vän till hans egen dotter, t.ex... Då är det ju faktiskt högst olämpligt. Det är ju inte riktigt jämförbart med att faktiskt bli kär i och inleda ett förhållande med en person i en annan ålder.

Jo visst, men det var inte min poäng. Poängen var att Trani även skrev ut sin egen ålder. Då har det ju inte bara att göra med att männen var såpass gamla att de borde ha mer vett i skallen än att vissla/fälla olämpliga kommentarer, utan även att åldersskillnaden var relevant som en del i det äckliga.

Jag tror bara att Trani hade uppfattat det som kränkande mot homosexuella om någon hade skrivit:

"Jag stör mig på när när folk visslar/fäller olämpliga kommentarer. Värst är det när det är homosexuella män som är gamla nog att veta bättre gör det mot mig (jag är heterosexuell man), det är konstigt och äckligt på flera plan".

Senast ändrad:

Det jag främst syftar på med de här männens ålder är det ohövliga och pubertala i det. Att det faktiskt är män som är vuxna med råge.

Att jag dessutom är en ung kvinna ger en extra otäck touch på maktasymmetrin. För det är makt det handlar om. Även om jag inte begriper syftet med beteendet så kan jag se att det är en maktutövning. Männen ser som sagt mig som en vandrade fitta och inget mer. Deras beteende blir en punktmarkering mot mig, mot mitt kön, att jag är en kvinna. Det är så jag upplever det. Är mannen 20-30 år äldre än mig så har han liksom ytterligare ett maktövertag.

Det handlar inte alls om att ragga och vilja skapa en relation med mig. De stannar aldrig och väntar på respons från mig. För jag är bara min kropp i deras ögon.

Du tycker inte att det jag skriver är kränkande mot män?

Jag tänkte ärligt talat inte på att du kunde menat att det äckliga med åldersskillnaden berodde på maktstrukturen, ur det perspektivet vet jag inte om det är kränkande mot någon. Dock känns det som ett väldigt begränsande sätt att se människan på - det där med att dela upp folks agerande i olika äckligt beroende på en massa maktstruktursparametrar och grupptillhörigheter istället för att bara se till agerandet i sig.

Vad menar du med "bara se till agerandet i sig"? I det här fallet alltså.

Jag menar första gången en man tilltalar mig på det sättet tänker jag "Oj, vad ville han? Vem var det? Var han attraherad av mig? Ville han ragga?"

Nästkommande handfull gånger det händer tänker jag "Är det min klänning? Ser jag lättklädd ut? Varför tog jag den här korta kjolen när jag bara ska cykla till affären?"

När det händer för femtonde gången tänker jag "Jävla mansgris lämna mig ifred!"

Numera händer det att jag aktivt undviker att titta en del män i ögonen när jag möter dem. Om jag ser att de tittar på mig på ett sätt som gör att jag misstänker att de skulle kunna tilltala mig så. Och jag gillar inte alls den reaktionen hos mig. Det påverkar alltså mig när jag rör mig i det offentliga rummet, när jag möter främmande män på stan.

Varje gång någon hojtar "tja babe!" till mig så är det inte en isolerad händelse. Det är en del av ett mönster.

Nu kanske det låter som att jag är värsta kalaspinglan så jag vill understryka att jag inte alls ser konventionellt kvinnlig ut. Jag har konstigt hår, konstiga kläder (oftast) och massa piercingar. Det faktum att de (tror att de) kan se på mig att jag har en fitta mellan benen tycks räcka (därav den ökade frekvensen när jag har klänning/kjol).

De försökte aldrig föra någon konversation eller så, eller ha någon respons, utan de ville bara säga något creepy och sen gå/åka/cykla vidare :wtf:
Exakt så ja!

Jag antar att det är någon konstig grej typ att det är "prestige" att prata med den snygga tjejen/hon med den korta kjolen/hon med de stora brösten/annat. På nåt skumt vis :crazy:
Jag undrar lite om det är någon slags ryggmärgsrespons. Att de bara måste reagera (säga något, tuta). Som en ticks.

Men mest undrar jag om de tror att jag (vi) uppskattar det. Om de liksom tror att de är trevliga mot oss. :yuck:

Liknande trådar

Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 395
Senast: Mirre
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka