Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Men klipp håret kort om du vill och var stolt Kvinna!
1. betvivlar att den som sa den kommentaren till dig var torr bakom öronen.
2. Bäst jag säger åt killen att han inte få handla kläder till mig för killar får inte handla på tjej butiker
3. Bäst jag lämnar till baka shortsen jag köpte TILL MIG SJÄLV på Dressman igår.
4...
Äh Jag blir så arg!!!!!!! skulle kunna fortsätta rada upp grejer men Jävlar du borde frågat hur det var ställt med bruden.

Hur jag ser ut, kär mig, eller vart jag handlar är min ensak och ingen annans och folk som tycker annorlunda har enkelt för lite att göra i sitt eget liv :banghead:

Ja ibland vore de skönt att klippa av skiten igen :D Har så dålig hårkvalite så därför klippte jag alltid av de förr när jag jobbade i stall, mycket tvättande av hår med dålig kvalite gör att de rasade av i massor. Nej men just då blev man mest ledsen så här i efteråt så ångrar man att man inte sa nått :crazy: Hade de vart nu hade jag inte kunnat knipa :D

Jag kom på en sak till på ditt tema, det var min pappa som blev "drabbad" då. Jag är äldst av oss barn, född sent 80-tal och mitt yngsta syskon är åtta år yngre, så mina föräldrar hade småbarn ganska länge. Det har alltid varit pappa som har hittat på "roliga" saker med oss, ta med till simhallen och ishallen och sånt, och framför allt har hästarna och tävlingarna varit min och pappas grej som vi gjort ihop. Det är mer än en gång pappa har fått höra att han är så beundransvärd som ställer upp så och passar sina barn (vid sim- och ishallsgångerna), och att det är så tufft att han följer med sitt stackars moderslösa barn på hästtävlingar (det tas alltså för givet att min mamma måste vara död för att en pappa ska ta ansvar för sin avkomma). Vi pratar relativt modern tid, 2000-tal, och det är skrämmande att en pappa förväntas passa sina egna barn och att så fort han gör någonting med barnen är det beundransvärt... :meh:

Nu när jag satt på deviantART kom jag på en sak apropå det här:

Eller det behöver inte just vara könstillhörighet, utan att ni på annat sätt fått nån knäpp kommentar baserat på att ni dras över samma kant som andra?

Jag ritar mycket, är väl rätt hyfsad och var duktig som barn, och har därför cirka tusen gånger i mitt liv fått höra att "åh, det är för att du är asiat, ni kan ju det där genetiskt". Eh, ja, eller också beror det på att mina (etniskt svenska adoptiv-)föräldrar såg till att jag ritade och skrev innan jag fyllde tre, och att jag således faktiskt har ÖVAT hela livet. Det gör mig inte arg (utöver att jag blir lätt förolämpad av att folk inte tror att jag tränat eller ansträngt mig för att bli bra), men det är intressant.

En tidigare bekant som var adopterad från något afrikanskt land nämnde att hennes musiklärare propsade på att hon borde börja spela ett instrument, för hon hade ju rytmen i blodet.

Låset på min bagagelucka la av utan förvarning över en natt för ett par veckor sedan. Blåste låset med tryckluft och fyllde mer eller mindre låset med smörjolja för att säkerställa att det inte var något banalt som typ grus eller något. Fick inte upp min baklucka. Ringde märkesverkstaden och fick en medelåldersman på tråden. Förklarade som det var att jag behövde en ny låscylinder för den hade gått sönder. Betonade att det var där felet satt och inte i låskistan. Får till svar att det trodde han inte på för det var inget dom brukade behöva byta utan jag hade nog fått in grus. När jag sa nä det är sönder sa han bara att jag fick komma och visa upp bilen först innan dom beställde hem grejor. Visst sagt och gjort skickade mamma för jag jobbade. Hon kommer dit går in på verkstaden och sa jag kommer med min dotters bil det är låset. Blir direkt avbruten av en man som sa: Ja den har jag hört talas om det är ju naturligtvis handhavandefel och skakar på huvudet. Mamma säger visst och ger honom nycklarna. Efter att 2 män försökt i 20 minuter att öppna bagageluckan så säger den ena: Vi måste nog beställa ett nytt lås för den här låscylindern är sönder. NÄHÄ! För det hade jag liksom inte berättat när jag ringde... Men vi tjejer kan väl inte sånt.:meh:

När jag var 18-20 år verkade ingen (man) tro att jag kunde klara av att köra släp! Från det att jag fick körkortet ett par månader efter att jag fyllt 18, hade jag kört släp minst två gånger i veckan.

Skulle hjälpa en kompis att flytta, min bil men ett lånat släp. När jag ska backa för att koppla på släpet säger en kille (i min ålder): "Vill du att jag ska backa åt dig?" Eh, ja det är ju jättesvårt att pricka :banghead:

En annan gång, jag ska åka och hämta ett hyrt släp vid en bensinmack. En kille frågar mig innan jag åker iväg om det går bra att hämta det själv, om jag vet hur man kopplar för? Jösses, om jag nu inte alls skulle veta det (finns det nån som har körkort som inte vet?!) så skulle jag väl kunna be om hjälp på macken.

OT men...

Nu kör ju inte alla med släp två gånger i veckan året om och därför har den vanan som du har. Själv kan jag räkna på en hand antalet gånger jag haft ett släp bakom bilen under mina år med körkort, tycker därför det är lite trist att läsa dina kommentarer som är rätt idiotförklarande.

OT men...

Nu kör ju inte alla med släp två gånger i veckan året om och därför har den vanan som du har. Själv kan jag räkna på en hand antalet gånger jag haft ett släp bakom bilen under mina år med körkort, tycker därför det är lite trist att läsa dina kommentarer som är rätt idiotförklarande.

Va? Så en man som aldrig kör släp är automatiskt bättre på det än en kvinna?

Och har man körkort bör man väl kunna backa en bil (dvs utan släp) till en viss punkt?

Många kommentarer genom åren.
.

Många men nästan alltid desamma. Mina bidrag:

Det jag oftast fått höra av killar/män är att jag är ovanligt "rappkäftad" och skärpt för att vara kvinna.
- att jag är ovanligt kunnig om bilar för att vara kvinna.
- att jag kör (bil) bra för att vara kvinna.
- att jag är ovanligt hård (ej i kroppen) för att vara kvinna.

kl

Många (både män och kvinnor) brukar bli förvånade när de upptäcker att jag snusar. För det är ju fruktansvärt okvinnligt! :banghead: Då brukar jag berätta att min mamma, min svärmor, min pappas fru och större delen av mina (kvinnliga) vänner också snusar. Usch vilket gäng vi är :meh:

KL, jag kan bli förundrad över hur folk tänker ibland. Typ som att man kan tycka att vissa saker är mer eller mindre attraktivt, det är ju helt ok. Men som en kollega som sa, när vi pratade om det, att det är äckligt med tjejer med mycket muskler. Jag menar, det spelar väl ingen roll vad man tycker är mindre attraktivt, men jag upplever det oftare att det är äckligt med saker på tjejer, som beskrivs typ oattraktivt på män. En kvinna som är fet/hårig etc upplevs snabbare som äcklig och bara inte oattraktiv, enligt min uppfattning.

Jag har fått höra mer än en gång att jag är ärlig för att vara tjej. Ehm..? :confused:

Va? Så en man som aldrig kör släp är automatiskt bättre på det än en kvinna?

Och har man körkort bör man väl kunna backa en bil (dvs utan släp) till en viss punkt?

Men va tillbaka, jag har inte nämnt kön överhuvudtaget i mitt inlägg. Jag påpekade bara att jag ansåg att dina kommentarer kändes väldigt idiotförklarande. Dessa två syftade jag på:

Eh, ja det är ju jättesvårt att pricka:banghead:

finns det nån som har körkort som inte vet?!

Absolut att man bör kunna backa en bil till en viss punkt. Att pricka dragkrogen bra till handsken kan dock vara riktigt knepigt om man inte är van. Vidare har jag inte tänkt diskutera backning och släp i denna tråd, ville bara påpeka att jag tycke du uttryckte dig rätt trist.

KL

Jag får höra en del, men jag blir sur och får nästan mani på att motbevisa det...
Ett antal gånger har jag hört att jag inte ska lyfta/flytta/dra/vad det nu är, utan låta brorsan/killkompisen/annan kille göra det istället. Lika kul varje gång då jag gör det. Nu är det några som säger "Nej, låt inte honom göra det, Sparrisen gör det bättre!" om sånt som de ser som "killgrejer" och det är ju kul...

Nåt annat som stör mig är de tjejer/kvinnor som tydligen är helt handfallna och imbecilla. Typ en soffa ska flyttas, "vi väntar på killarna så får de fixa". Då brukar jag säga något om att vi kanske ska putsa fönstren så länge då, för det är väl städa och laga mat vi tjejer ska pyssla med va? Då brukar det bli tyst. Visst kan jag ha förståelse för att tjejer någon gång ibland försöker slippa med ursäkten "men jag är tjej, jag orkar inte", om det sägs med glimten i ögat och hon flyttade soffan förra veckan. Men det är extremt störande med tjejer som aldrig någonsin kan lyfta något tyngre än ett läppstift :banghead:

Men va tillbaka, jag har inte nämnt kön överhuvudtaget i mitt inlägg. Jag påpekade bara att jag ansåg att dina kommentarer kändes väldigt idiotförklarande. Dessa två syftade jag på:

Absolut att man bör kunna backa en bil till en viss punkt. Att pricka dragkrogen bra till handsken kan dock vara riktigt knepigt om man inte är van. Vidare har jag inte tänkt diskutera backning och släp i denna tråd, ville bara påpeka att jag tycke du uttryckte dig rätt trist.

Poängen med mitt inlägg var att jag tvivlar på att kommentarerna hade sagts till en kille. Och att vid de första två tillfällena jag skrev om kom kommentarerna från killar som i princip aldrig kör släp, men som ändå tror sig kunna bättre än mig.

Och angående första kommentaren du citerade: Om man nu inte lyckas pricka rätt så är det ju bara att dra släpet lite åt sidan. Angående den andra: Det var en seriös fråga, jag har aldrig stött på någon som har körkort men inte kan koppla för ett släp. Men om man nu inte kan det, så kan man ju precis som jag skrev be om hjälp på macken. Liksom man löser problemet. Men jag förväntades inte kunna lösa problemet för att jag är kvinna.

Ursäkta om jag trampade på en öm tå.

Jag är webbutvecklare och har har rätt stor datorvana. När jag behövde skaffa en ny hårddisk till min ena laptop ville jag ha en SSD-disk med vettig prestanda, fast som inte behövde vara i absoluta toppskiktet. Jag läste lite jämförelser och bestämde mig för en modell, gick till närmsta butik som hade den i lager och berättade vad jag ville ha.

Mannen bakom disken log lite åt mig och började försöka få mig att köpa en vanlig hårddisk, för vad skulle jag ha en SSD till? Behövde jag verkligen en sån? VISSTE JAG VAD JAG KÖPTE? :eek: :banghead:

För några år sen försökte en försäljare som sålde mobilt bredband få mig att ge upp min 100/100Mbit-lina till förmån för en dongel, och att jag sa att jag behövde riktigt snabbt internet kunde han inte förstå. Det behövdes ju bara om man laddade ner filmer. När jag sa att jag var webbutvecklare skrattade han och sa att HTML-filer väger ju inte så mycket. Jag hörde hans outtalade "lilla gumman" i huvudet. :meh: Nu var det ju inte bara HTML-filer jag behövde ha lina för utan snarare databasdumpar och bildfilsbackuper på flera gig...

Nåt annat som stör mig är de tjejer/kvinnor som tydligen är helt handfallna och imbecilla. Typ en soffa ska flyttas, "vi väntar på killarna så får de fixa". Då brukar jag säga något om att vi kanske ska putsa fönstren så länge då, för det är väl städa och laga mat vi tjejer ska pyssla med va? Då brukar det bli tyst. Visst kan jag ha förståelse för att tjejer någon gång ibland försöker slippa med ursäkten "men jag är tjej, jag orkar inte", om det sägs med glimten i ögat och hon flyttade soffan förra veckan. Men det är extremt störande med tjejer som aldrig någonsin kan lyfta något tyngre än ett läppstift :banghead:

:banghead: Eller hur! Jag fattar inte hur man frivilligt kan vilja utge sig själv för ett våp som inte klarar någonting?!

:banghead: Eller hur! Jag fattar inte hur man frivilligt kan vilja utge sig själv för ett våp som inte klarar någonting?!
När jag läste FRIDA i barndomen minns jag att det där var ett ständigt återkommande flirttips. "Vill du flirta med ett butiksbiträde, spela dum och låtsas att du inte hittar det du ska ha och inte orkar eller når att få ner det från hyllan, kom ihåg att fnissa och framstå som bortkommen och söt, killar gillar att få hjälpa tjejer" typ. Ja, men kanske inte spelat förståndshandikappade sådana...

kl
Kom på en till. Jag och make var på utbildningsmässan. Jag får syn på en monter från kriminalvården, tycker "åh vad kul" och släpar med maken dit. Börjar prata med killen i montern - bara för att märka att han överhuvudtaget inte tittar på mig när han svarar, utan maken :crazy:

Han svarar alltså på mina frågor, men han vägrar att överhuvudtaget titta på mig. Maken, som ju bara blivit medsläpad och alltså inte säger typ någonting under samtalet, står och ser konfunderad ut mest hela tiden.

/Ridå

Åh fy fan vad jag hatar det. Det är nästan parodiskt hur ofta män konsekvent vänder sig enbart till min manliga partner och inte mig, oavsett situation. Det värsta är att min partner inte ens tänkte på det förrän jag hade påpekat det ett antal gånger.

Men allra mest avskyr jag alla dessa främmande män som tilltalar mig i det offentliga rummet bara för att jag är kvinna. Ni vet det där "tjena snäckan!" etc, och typ bromsa in med bilen och ropa "tja baby!" för att sedan gasa iväg. Alltså vad vill dessa män? Jag fattar inte, de vill ju inte prata med mig? De tycks liksom inte vänta sig något svar. Askonstigt. :wtf:

Ugh, så sant!
Jag har inte bara läst det i Frida i min barndom utan det verkar vara ett universellt "knep" överallt.
Fast jag känner ju lite så att om en kille skulle bli intresserad av mig om jag sänkte mig till lägsta tänkbara nivå, är han förmodligen inget kap direkt...

Jag tror att såna snubbar har fastnat i den förpubertala tjusningen i ett prata med en tjej.
Typ "höhö jag ropade hej åt henne, såg ni?!" :crazy:

Liknande trådar

Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 395
Senast: Mirre
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka